Announcement

Collapse
No announcement yet.

530D:n suuttimet ja tyjäkäynti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MakeJ
    BTCF Member
    • Jun 2005
    • 324
    • Hml

    530D:n suuttimet ja tyjäkäynti

    Satunnainen epätasainen tyhjäkäynti on vaivannyt hetken aikaa autoa ja nyt alko ottamaan pannuun senverran, että jotain pitää tehdä. Ajossa auto kulkee mielestäni hyvin tai sitten en vaan huomaa ajossa ongelmaa. Vikakoodit olen lukenut moneen kertaan ja mitään ongelmaa ei näytä olevan. Vikakoodit olen lukenut Carsoft nimisellä softalla. Ilmaamäärämittari vaihdettu varmuudenvuoksi ja ei vaikutusta. Suutin ongelma on käynyt mielessä ja tääläkin ollut siitä juttua.

    Tänään sitten käytin autoa merkkiliikkeessä piuhan päässä ja johan löytyi syy ongelmaan. Bemarin omalla diagnostiikka ohjelmalla näki koneen käydessä suuttimien korjausarvot ja näistä näki selvästi, että 2. suuttimessa on sanomista. Korjaus arvot muissa kuin 2:ssa heilui noin -2...-4:ssa, mutta 2:ssa arvo oli kokoajan 10. Tämä on ilmeisesti joku maksimi.

    Merkkiliikkeen korjaus tähän ongelmaan on tietysti uusi suutin. Uusi ei maksa kuin 370 egee + vaihtotyö!! Jotenkin tuntuu tyhmältä vaihtaa yksi suutin uuteen. Eikö vanhalle suuttimelle muka pysty tekeen mitään? Onko suomessa mitää pajaa joka osaisi näitä suuttimia puhdistaa/huoltaa? Roskiin ne suuttimet ei kuulemma mene merkkiliikkeessäkään vaan ne lähetetään jonnekin valmistajan pajaan korjattavaksi.
    E60 535dA LCI -07 M-sport
    E39 530dAT -99 "M-sport"
  • -Tapi
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 3117
    • Välisuomi

    #2
    Dieselhuolloista saa ko. suuttimet halvemmalla, tosin ne eivät ole sielläkään lähellekään ilmaisia.

    Niitä ei ole tapana yrittää korjailla.
    ---

    Comment

    • jms-btcf
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2003
      • 696
      • Tampere

      #3
      Täällä on kans epämääräistä vatkausta tyhjäkäynnillä kun moottori on kylmä ja ulkolämpötila pakkasella. Asia ei ole vielä sen vertaa haitannut että olisin luetuttanut koodit kun lämpöisenä ja ajossa toimii ok...

      Mutta vastaisuuden varalle - kysyitkö paljon merkkiliike veloittaa työstä? Tai onko tietoa tarviiko vaihtoon erikoistyökaluja?
      e61 535d

      Comment

      • MakeJ
        BTCF Member
        • Jun 2005
        • 324
        • Hml

        #4
        Originally posted by jms-btcf
        Täällä on kans epämääräistä vatkausta tyhjäkäynnillä kun moottori on kylmä ja ulkolämpötila pakkasella. Asia ei ole vielä sen vertaa haitannut että olisin luetuttanut koodit kun lämpöisenä ja ajossa toimii ok...

        Mutta vastaisuuden varalle - kysyitkö paljon merkkiliike veloittaa työstä? Tai onko tietoa tarviiko vaihtoon erikoistyökaluja?
        Tällähetkellä mulla käy kans normaalisti kun moottori kuuma, mutta ongelmia oli vähänaika sitten myös kuumana. Tällöin se on todella ärsyttävää esim. liikennevaloissa. Testerillä auto sattui taas käymään epätasaisesti, joten vika ilmeni.

        Eipä tullut kysyttyä mikä on tunti hinta. Veikkaisin jotain 70 egee. Testaus maksoi 35 egee, joka on mun mielestä vielä siedettävä. Erikoistyökaluja ei pitäisi tarvita, mutta suutin saattaa olla kuulemma jumissa jos tiiviste vuotanut. Tällöin sylinteristä pääsee nokea suuttimen väliin. Myös jotain arvoja pitäisi uudesta suuttimesta laittaa moottorinohjausyksikölle. Tämäkään ei jonkun mukaan ole täysin välttämätöntä.
        E60 535dA LCI -07 M-sport
        E39 530dAT -99 "M-sport"

        Comment

        • Sami
          BTCF Member
          • Oct 2002
          • 1332
          • Kajaani

          #5
          Laita puhdistus ainetta tankkiin esim fortea on ainakin aika halpa keino korjata...Ja käytännön kokemusta on että toimii....

          Comment

          • Tom1s
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2002
            • 669
            • .

            #6
            Originally posted by -Tapi
            Dieselhuolloista saa ko. suuttimet halvemmalla, tosin ne eivät ole sielläkään lähellekään ilmaisia.

            Niitä ei ole tapana yrittää korjailla.
            Ihmettelen vaan että jos uusi suutin maksaa noinkin paljon niin miksei niitä kukaan putsaile? Forte vaan suomessa tuntuu maksavan (yllättäen) paljon enemmän mitä muut vastaavat aineet mutta mielenkiintoista olisi kuulla onko noilla vaikutusta.

            Ja sitten kun selailee ebayta niin sieltä löytää noita vähän käytettyjä suuttimia ihan kohtuu hintaan esim. http://tinylink.com/?iS2hDZLl7h
            F31 328i M-Sport

            Comment

            • jms-btcf
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2003
              • 696
              • Tampere

              #7
              Mä tein viime kesänä forte-hoidon kaatamalla fortet suodattimeen ja sen jälkeen koneen pyöritystä muistaakseni n. 1500rpm puoli tuntia. Kesällä ei eroa huomannut kun silloin ei oireita ollut muutenkaan, mutta kyllä toi vatkaus on tänä talvena miedompaa kuin vuosi sitten - kokonaan se ei kuitenkaan lakannut. Ehkä pitää tehdä toinen hoito.

              Forten ohjeissa puhuttiin myös järeämmistä keinoista eli forten suihkuttamisesta suoraan imusarjaan, onko siitä kokemusta miten pitää tehdä?
              e61 535d

              Comment

              • Bullitt
                BTCF Member
                • Jul 2002
                • 2786
                • Turku

                #8
                No sen forten pitää varmaan mennä suuttimien läpi, jos sillä haluaa suuttimia puhdistaa. Jos sitä pistää menemään imusarjasta läpi, niin ei vaikuta suuttimiin mitenkään.


                Comment

                • jms-btcf
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2003
                  • 696
                  • Tampere

                  #9
                  Noniinpä, toi imusarjan puhdistus ei liity aiheeseen suuttimien osalta, mutta voiko se (likainen imusarja) vaikuttaa tyhjäkäyntiin?
                  e61 535d

                  Comment

                  • TROCK
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2005
                    • 435
                    • Tampere

                    #10
                    Ihan uteliaisuudesta, saako MakeJ kysyä, paljonko autollasi on ajettu? Itellä vastaavanlainen enkä ole huomannut ihmeellisyyksiä käynnissä, joten kiinnostaisi tietää millä kilometreillä moisia "ongelmia" voi alkaa odottelemaan.
                    - - - - - - -
                    F10 520dA
                    ex E61 530dA, ex E39 530dA

                    Comment

                    • TINTTI
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2004
                      • 404
                      • ...kuvan kaunis Koivuhaka

                      #11
                      Originally posted by MakeJ
                      Eikö vanhalle suuttimelle muka pysty tekeen mitään? Onko suomessa mitää pajaa joka osaisi näitä suuttimia puhdistaa/huoltaa? Roskiin ne suuttimet ei kuulemma mene merkkiliikkeessäkään vaan ne lähetetään jonnekin valmistajan pajaan korjattavaksi.
                      Tuolla aiemmin (http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=55863&page=6) mulle tarjottiin LM_ toimesta tällästä mestaa http://www.asdhakkinen.com/ jonka sivuilla ne mainostaa "Suutinhuoltoa"...

                      Autosähkö ja Dieselhuolto Häkkinen Oy
                      Autokatu 1
                      20380 Turku
                      Puh. 02-2538447
                      Fax 02-2387490
                      Sähköposti [email protected]

                      ...eli eikun kyselemään...
                      420dxA/f36/GrandCoupe/Business M Sport/~190hp/400nm
                      ex523iA/f10/sedan/business/161tkm/~200hp/270nm
                      ex320iA/e93/cabrio/Business/118tkm/~170hp/210nm
                      ex325i/e30/cabrio/M-tech I/196tkm/~170hp/220nm
                      ex320i/e30/cabrio/M-tech I/211tkm/~140hp/170nm
                      ex320d/e46/sedan/Kanilakki/363tkm/~170hp/350nm

                      Comment

                      • -Tapi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 3117
                        • Välisuomi

                        #12
                        Originally posted by TROCK
                        millä kilometreillä moisia "ongelmia" voi alkaa odottelemaan.
                        Yksi on ainakin tiedossa joka ongelmoi jo 90 tkm kohdalla.
                        ---

                        Comment

                        • racediesel
                          BTCF Member
                          • Jun 2003
                          • 248
                          • porvoo

                          #13
                          mulla meni myös 2:sen suutin 50tkm kohdalla rikki.samat oireet.takuuseen.kotikonsteilla korjaaminen saattaa olla aikaa vievää ja saattaa olla onnistumatta.aikaa korjaukseen menee merkkiliikkeessäkin jotain 5h.imusarja ym roippeet pois edestä.
                          Ford Capri-69 3,0 turbo. 350hv ja 500nm 1986
                          Golf GTD-83 1,6d 120hv ja 350nm,1987
                          Golf GTI turbo-83 1,8 282hv ja 400nm 1,2bar , 1989
                          Opel corsa GSI turbo -89 1,6 235hv ja 350nm 1,3bar ,1996 100-200 10s
                          Opel corsa GSI turbo -89 616hv ja 740nm 1,8bar.12,4s 1/4 / 207km/h 100-200 4,5s. 0-1km 298km/h
                          BMW 330d-00 250hv ja 630nm
                          BMW 330D-05 vakio 2005
                          BMW 335DAT-07 361hv ja 780nm 2007-- 13,32 1/4 ja 235 topspeed
                          BMW 530DA-09 LCI n.320hv e60
                          BMW 535D Xdrive 2012 F11 447hv ja 870nm

                          Comment

                          • MakeJ
                            BTCF Member
                            • Jun 2005
                            • 324
                            • Hml

                            #14
                            Eikai siinä muu auta kuin alkaa tekemään suutin remppaa. ASD Häkkinen kertoi korjaavansa suuttimia hintaan 200€ tai 250€ riippuen mallista. Ei se näköjään kovin halpaa ole korjatakkaan.

                            Minkälainen homma mahtaa olla suuttimen vaihtaminen? Joku väitti, että imusarja pitää ottaa irti. Suuttimeen kyllä pääsee käsiksi ilman imusarjan irrotusta, mutta metallinen polttoaineputki muistaakseni menee imusarjan alle. No imusarja piti muutenkin irrotta puhdistusta varten, joten sehän tulee tehtyä samalla. Uusia tiivisteitä tarvitaan ainakin suuttimelle ja ilmeisesti imusarjalle myös?

                            Niin ja käytetyt TOIMIVAT suuttimet kiinnostaisi jos jollain sattuis olemaan ylimääräisenä.
                            E60 535dA LCI -07 M-sport
                            E39 530dAT -99 "M-sport"

                            Comment

                            • pete k
                              Bimmer Rookie
                              • Nov 2004
                              • 31
                              • nokia

                              #15
                              imusarjan irrotukseen menee noin puolituntia on todella helppo homma ja tiivisteet on semmoiset joita ei tarvi vaihtaa ellei ne ole rikki

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎