Announcement

Collapse
No announcement yet.

MIten toimii m52:n 2 lambdaa?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BMWFW24
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2003
    • 276
    • Jämsä

    MIten toimii m52:n 2 lambdaa?

    Eli miten säätö toimii näiden kahden lambdan kesken? Säätääkö toinen sylinterien 1-3 ja toinen 4-6 seosta vai keskiarvotetaanko noiden mittaus? Jos toinen tilttaa miten sitten moottorin ohjaus toimii?
    ex. 316i e36 1991
    ex. 318iS Coupe e36 1992
    ex. 528iA Touring e39 1997
    ex 316i e30 1990, vaimon
    ex. X5 4.4i e53 2001
    ex 316 e46 2003, vaimon
    525iX e60 2008
    Z4 e85 2003, vaimon​
  • kuukankorpi
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2004
    • 634

    #2
    kertokaa,kiinnostais täälläkin tietää!

    Comment

    • BMWFW24
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2003
      • 276
      • Jämsä

      #3
      Katteltuani ETK:n-kuvia huomasin sen mukaan lambdojen olevan samassa putkessa, joten ei niillä sitten taideta säätää erikseen 1-3 ja 4-6syl seosta...
      Jatkokysymys sitten: Onko väliä kumpi sekoilee? Eli jos ensimmäinen tilttaa niin toinen mittaa oikein ja varmistaa seoksen...mutta jos jälkimmäinen tilttaa niin mistä ohjausjärjestelmä erottaa väärän mittauksen...??
      ex. 316i e36 1991
      ex. 318iS Coupe e36 1992
      ex. 528iA Touring e39 1997
      ex 316i e30 1990, vaimon
      ex. X5 4.4i e53 2001
      ex 316 e46 2003, vaimon
      525iX e60 2008
      Z4 e85 2003, vaimon​

      Comment

      • BMWFW24
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2003
        • 276
        • Jämsä

        #4
        Originally posted by bavaria:39
        Joo jostain sen on katottava arvot, laittaa ne tietyn kaavan mukaan. Antureitakin on tutkittu ja todettu toimiviksi, vikamuistiin kyllä tallentuisi, jos piuha olisi poikki tai oikosulussa. Sitä se tosin ei tiedä, jos anturi antaa väärää tietoa. Tein tossa vielä havaintoja, jos koneen anto käydä ilman maffia, niin rupes kuumalla koneella pakokaasu höyryämään. Ja käytön jälkeen oli tallentunu molemmista katin jälkeisistä lambdoista vika.

        202 Oxygen-sensor control limit Lambda regulation limit exceeded : Oxygen sensor 1 Bank 1 Cylinder 1-3; after catalytic converter

        203 Oxygen-sensor control limit Lambda regulation limit exceeded : Oxygen sensor 2 Bank 2 Cylinder 4-6; after catalytic converter
        Tossa on yhdestä toisesta viestiketjusta pätkä sekottamaan vielä lisää noilla kahdella vikatiedolla...
        ex. 316i e36 1991
        ex. 318iS Coupe e36 1992
        ex. 528iA Touring e39 1997
        ex 316i e30 1990, vaimon
        ex. X5 4.4i e53 2001
        ex 316 e46 2003, vaimon
        525iX e60 2008
        Z4 e85 2003, vaimon​

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #5
          Tuota tuota....
          no1:http://www.realoem.com/bmw/showparts...71&hg=11&fg=50

          no2:http://www.realoem.com/bmw/showparts...81&hg=11&fg=50

          no3:http://www.realoem.com/bmw/showparts...40&hg=18&fg=10

          no4:http://www.realoem.com/bmw/showparts...42&hg=18&fg=10

          ja no5:http://www.realoem.com/bmw/showparts...02&hg=18&fg=10

          ...eli olisiko pieni tarkennus vuosimallistakin paikallaan?

          Comment

          • BMWFW24
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2003
            • 276
            • Jämsä

            #6
            No niinpä niin...ei pitäisi kirjoittaa ennen kuin katsoo kunnolla.
            Mallihan on 528 iA touring -97 1/97.
            Enpä sitten katsonut ETK:sta molemmista kohdista vaan pelkästään pakoputken kohdalta enkä pakosarjan osalta. Onko näissä m52 moottoreissa sitten 4 lambda-anturia? Onkohan teknisesti mahdollista lambdan vikaantua niin, ettei vikamuistiin jää mitään tietoja?
            ex. 316i e36 1991
            ex. 318iS Coupe e36 1992
            ex. 528iA Touring e39 1997
            ex 316i e30 1990, vaimon
            ex. X5 4.4i e53 2001
            ex 316 e46 2003, vaimon
            525iX e60 2008
            Z4 e85 2003, vaimon​

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #7
              9/98-uudemmissa moottori muuttuu m52TU/m54:ksi, jolloin muuttuu kaikki muukin, kuten koko ruisku/moottorinohjausjärjestelmä+lambdat ja katit siirtyy pakosarjoihin jolloin ne pysyvät paremmin toimintalämmössä, lämpiävät nopeammin, pysyvät puhtaampina, virtaavat paremmin ja ovat mekaanisille vaurioille vähemmän alttiit. Uudemmissa m52TU/m54 koneissahan ei näitä lambda/kattiongelmia ole enään lainkaan.

              Comment

              • jartsa02
                BTCF Member
                • Jun 2003
                • 1131
                • Helsinki

                #8
                Originally posted by BMWFW24
                No niinpä niin...ei pitäisi kirjoittaa ennen kuin katsoo kunnolla.
                Mallihan on 528 iA touring -97 1/97.
                Enpä sitten katsonut ETK:sta molemmista kohdista vaan pelkästään pakoputken kohdalta enkä pakosarjan osalta. Onko näissä m52 moottoreissa sitten 4 lambda-anturia? Onkohan teknisesti mahdollista lambdan vikaantua niin, ettei vikamuistiin jää mitään tietoja?
                Mulla ainakin 523i -97:ssä on vain kaksi lambdaa, yksi per pakosarjan puolikas, mun mielestä ei tuossa 528 tourunigissakaan pitäs olla kuin ne kaksi. Toisen lambdan pimeneminen aiheuttaa systeemin sekoomisen ja silloin pakokaasupäästöt on aivan päin p**settä (kokemusta on: leimassa CO:t vain kevyet 4.0% ). Vikakoodeja ei välttämättä jää muistiin, ellei sieltä oo piuha poikki taikka lämmitys rikki. Yleensä noi taitavat pikkuhiljaa mennä tukkoon ja muuttua hitaiksi reagoimaan muutoksia.
                BMW 435d xDrive Coupé M-Sport -14

                Comment

                • BMWFW24
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2003
                  • 276
                  • Jämsä

                  #9
                  2 lambdaa sieltä sitten löytyikin pakosarjoista. Ruiskun antamaa polttoaine määrää siis säädetään erikseen sylintereille 1-3 ja 4-6?? Jos toinen lambda sekoilee niin puolet pytyistä voi periaatteessa käydä laihalla/rikkaalla...? Vai olenko väärässä?
                  Jääkö tälläisestä tilanteesta vikamuistiin mitään tietoa? Luulisi tietokoneen vertailevan toimintaa ja jos ohjaus on erilainen, niin siitä jäisi jokin jälki.
                  Omasta autosta on luettu vikakoodit viime syksynä oston yhteydessä ja mitään ei silloin löytynyt. On vain epäilys takaraivossa, että koneen kaikki pytyt ei käy oikealla seoksella (outo ääni koneesta joka alkaa muutaman sekunnin kuluttua(about 5-10) käynnistyksestä ja joskus hukkuu kun kone lämpiää ja joskus taas ei, ja joskus taas kylmästä käynnistäessä ei kuulu ollenkaan). Epäilyksen alla on suutinten toiminta 1.-3. pytyn alueella. Suuttimistahan ilmeisesti pitäisi jäädä jotain tietoa vikamuistiin jos niissä on häiriöitä.
                  Nostajat ei pidä ääntä, ne on vaihdettu, öljyt castrolin.
                  Pakokaasuja ei ole vielä mitattu.
                  Ei oikein huvittaisi ajaa 60 kilsaa Laakkoselle kuuntelemaan kettuilua ja maksamaan turhasta. Edellisessä bemussa oli lambda sökönä, mutta oireet oli erilaiset. Silloinkin piti ehdottaa ite lambdan tarkastusta...
                  Last edited by BMWFW24; 27-02-2006, 14:05.
                  ex. 316i e36 1991
                  ex. 318iS Coupe e36 1992
                  ex. 528iA Touring e39 1997
                  ex 316i e30 1990, vaimon
                  ex. X5 4.4i e53 2001
                  ex 316 e46 2003, vaimon
                  525iX e60 2008
                  Z4 e85 2003, vaimon​

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎