Announcement

Collapse
No announcement yet.

M30 automaatti - Turbiinin irroitus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Dualfun
    Moderator
    • Jan 2003
    • 17837
    • PKS

    M30 automaatti - Turbiinin irroitus

    Nyt meni sormi suuhun sitten oikein kunnolla. Tarkoitus oli ottaa laatikko ulos autosta turbiinin kanssa, Bentleyn manuaalissa kun sanottiin että se pitäisi irroittaa jostain raosta ennen kuin laatikon irroittaa lohkon perästä. No eipä oikein ollut ideoita, joten laatikko vedettiin väkisin ulos ja turbiini jäi paikalleen vauhtipyörän perään. Millä helvetillä sen saa siitä irti? Okei, pultit näkyy siellä vauhtipyörän ja lohkon välissä mutta ei sinne millään kiintoavaimella mahdu vääntämään mitään.

    Auto E28, laatikko ZF4HP22.

    Ideoita? p.s. Laatikko myynnissä halvalla. Pakki ei pelaa, ei muuta vikaa.
    E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
    E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

    E28 ///M535i '87 zinnoberrot

    ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
    ½ E36
    ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
    Muut talouden vehkeet:
    E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
    Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
    Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.
  • Maza
    BTCF Member
    • Jul 2002
    • 4319
    • Kannus/Kokkola

    #2
    Hmm.. eikös ne saa avattua ku ottaa sen öljypohjan takasuojan pois ?!? Eli sen alumiinisen palan johon vedettään kolme-neljä laatikon pulttiakin kiinni...

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      #3
      Näin...+ että jos se on tullut noin otettua irti, kannattaa todellakin vaihtaa etupään stefa ennen uudelleenasennusta.

      Comment

      • Dualfun
        Moderator
        • Jan 2003
        • 17837
        • PKS

        #4
        Eikö hommaan ole mitään muuta keinoa? Bentleyn ainoat sanat laatikon irrotuksessa aiheesta on "working through the plaaplaa opening remove" - siis vauhtipyörästä turbiini ja nimenomaan lohkopuolelta sillä tavalla, että laatikko on toistaiseksi kiinni lohkossa. Ja sitten vasta nykäistään laatikko pihalle siten, että turbiini tulee mukana. Sanallakaan ei puhuttu mitään tuollaisen irrottamisesta. Vai sitäkö tuolla nyt juuri tarkoitetaan?

        Mutta toki jos tämä on ainoa keino niin sitten tehdään niin
        Last edited by Dualfun; 06-03-2006, 17:01.
        E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
        E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

        E28 ///M535i '87 zinnoberrot

        ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
        ½ E36
        ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
        Muut talouden vehkeet:
        E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
        Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
        Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

        Comment

        • ZoMbiE
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2003
          • 2583
          • Lohja, Virkkala

          #5
          Hemi taisi viitata laatikon etupään stefaan? Ja ilmeisesti ne turbiinin kiinnitykset näkyy juurikin siitä pienestä raosta.Tai siis siitä mistä manuaalissakin näkyy vauhtipyörä, eli se alumiininen pala irti siitä öljypohjan päältä. Kokemusta ei ole, siis bmw:stä mutta kyllä se ainakin nissanin tomaatista sieltä välistä auki lähti. (olin jeesaa kaveria)

          Comment

          • jani1632
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2002
            • 2243
            • Etelä-pohjanmaa

            #6
            Taitanee mahtua ottamaan turbiinin ruuvit myös kun startin irrottaa..
            ja jos ja kun se sama loota menee sinne takaisin niin ehdottomasti se turbiinin ja laatikon välinen stefa vaihtoon.ja asennus niin että turbiini loodassa kiinni ja varmasti pohjassa.
            Tallin täytteet:
            E70 3.0d -09
            E34 540ia -94
            E39 520d -00
            E39 528i M-sport -00
            E60 520i -04
            E30 -86
            E61 520da -09

            Comment

            • Dualfun
              Moderator
              • Jan 2003
              • 17837
              • PKS

              #7
              Nyt taidan ymmärtää mistä luukusta on kyse, pitääkin tutkia uusilla silmillä kun taas pääsee tallille. Tätä tämä on automaatin kanssa, ensimmäistä ja toivottavasti viimeistä kertaa olen tekemisissä

              Vanha laatikko ei ole enää menossa takaisin. Ja kone on edelleen keulilla, eikä ole tulossa ulos tässä vaiheessa
              E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
              E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

              E28 ///M535i '87 zinnoberrot

              ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
              ½ E36
              ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
              Muut talouden vehkeet:
              E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
              Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
              Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

              Comment

              • Leka
                BTCF Member
                • Sep 2003
                • 7701
                • Vilppula

                #8
                Tuossa vielä yksi tomaatin irroitus ja manuaalilootaan konversio hyvin kuvin jollei ole ollut jo tiedossa.
                sigpic

                BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                Comment

                • jmp2002
                  BTCF Member
                  • Oct 2003
                  • 5727
                  • Rovaniemi

                  #9
                  m51 ainakin otettiin ainakin startti pois ja siitä ne saa auki, mutta siinähän on kyllä 5hp18 laatikko, aattelinmpa vai sanoa, kun en tiedä vaik onnistuis samal lailla..
                  E30 325i Touring -89
                  E30 325i touring -88 m50tbo
                  G20 330e M-Sport -20

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    #10
                    Juuri näin. Itse irroitan ja laitan kiinni turbiinin pultit vetolevystä, aina startin aukosta, mutta eipä tuolla ole väliä vaikka homman tekisi turbiinin asennusikkunankin kautta. Takaisin asennettaessa ei kuitenkaan ole kuin yksi ainoa asennusmetodi, eli turbiini pooreilleen pyöritellen/"vemputtaen laatikkoon niin että se VARMASTI on pohjassa(kolme pykälää). Nimittäin voi olla öljypumpun meno jos se viimeinen/kolmas kolaus ei ole käynyt ja laatikko vedetään väkisin pulteilla koneeseen kiinni. ainakin 5hp18 ja steptroniceissa saa turbiinia todella hakea pooreilleen jotta varmasti menee pohjaan saakka.
                    Turbiinin stefahan on siis heti valmis jos laatikon vetää koneesta irti niin että turbiini jää koneen perään/vetolevyyn kiinni. Toisaalta asennus niin että turbiini vedetään ensin kiinni vetolevyyn ja laatikko ujutetaan perään, rikkoo paljon muitakin paikkoja kuin pelkän stefan.

                    Comment

                    • Dualfun
                      Moderator
                      • Jan 2003
                      • 17837
                      • PKS

                      #11
                      Ratkaisu



                      Olihan siellä iso pala, mikä lähti pois öljypohjan takaa alhaalta. Sieltä pääsi kiinni hyvin vetolevyyn ja sai turbiinin irti.

                      Nyt uusin ihmetyksen aihe on manuaaliaskissa jonnekin lohkon ja laatikon väliin tuleva musta ohut metallilevy. Mikä virka tällä on? Oikeaa osaa ei ylläri ylläri ollut irroitettavaan kytkinkoppaan valmiina, ainoastaan vanhan manuaalilaatikon vastaava peltipala.
                      E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
                      E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

                      E28 ///M535i '87 zinnoberrot

                      ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                      ½ E36
                      ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
                      Muut talouden vehkeet:
                      E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                      Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
                      Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎