Announcement

Collapse
No announcement yet.

lambda-anturin arvot / seoksen säätäminen m40-koneessa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Dawg-
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2004
    • 258
    • Vesanto

    lambda-anturin arvot / seoksen säätäminen m40-koneessa

    Elikä paljon lambda-anturin arvot on kierroksilla ja tyhjäkäynnillä?

    EDIT: Onnistuuko polttoaineseoksen säätäminen ottamalla yleismittariin arvon lambda-anturilta? Koska omassa autossa nyt pakokaasun hajusta ja auton olemuksesta päätellen seokset sekaisin. Katsastus odottaa ja kiinnostas ite värkätäki tuon kanssa, säästäs rahaaki. Viimeinen vaihtoehto on sit viedä huoltamolle säädätyttämään.
    Last edited by Dawg-; 10-03-2006, 00:18.
    _____
    BMW - Fahren des Vergnügens



    e34 525ix touring -93
    ex. e36 316i -91
  • Xhawk
    OBTCF Member
    • Jul 2004
    • 2326
    • Kierrosalueella (hki)

    #2
    Eiköhän ne oo samat kaikissa autoissa. Mitäs duunailet?
    "Position One, Position One"
    Punainen miesten voimisteluauto

    BMW 328i Coupe -97 | ex. BMW 328i Cab -95 | ex. BMW 320i -03 | ex. BMW 325i Coupe -93 | ex. BMW 316 -88 mit M40B18

    Comment

    • Dawg-
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2004
      • 258
      • Vesanto

      #3
      seosta aattelin KOITTAA säätää, hulluahan se voi olla, mutta koitampa silti... tekemällä oppii.. samalla testaan ekaksi että se yleensä on koko lamda pelissä mukana..
      _____
      BMW - Fahren des Vergnügens



      e34 525ix touring -93
      ex. e36 316i -91

      Comment

      • Dawg-
        Bimmer Fanatic
        • Apr 2004
        • 258
        • Vesanto

        #4
        kukaan ei osaa sanoa,että onnistuuko tuo homma yleismittarilla?
        _____
        BMW - Fahren des Vergnügens



        e34 525ix touring -93
        ex. e36 316i -91

        Comment

        • ajk
          Bimmer Rookie
          • Dec 2005
          • 50

          #5
          Originally posted by pjjk87
          kukaan ei osaa sanoa,että onnistuuko tuo homma yleismittarilla?
          Pitäis onnistua. Volttitaulukko vaan mitä lambda arvoa vastaa. Ja kun yleislambda niin pitäis löytyä taulukoita.
          Rakennussarjan lambdamittarin ledithän säädetään potikoilla volttimittaria apuna käyttäen näyttämään oikein.
          Mullaki oli jossain se taulukko yleislambdalle...hukassa.

          Comment

          • ihi
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2003
            • 243
            • Kota

            #6
            Lambda
            Seossuhde Jännite
            1.02 15.0:1 250mV
            0.99 14.5:1 375mV
            0.95 14.0:1 500mv
            0.92 13.5:1 625mV
            0.88 13.0:1 750mV
            0.85 12.5:1 875mV
            0.82 12.0:1 1000mV

            Comment

            • Dawg-
              Bimmer Fanatic
              • Apr 2004
              • 258
              • Vesanto

              #7
              selvä kiitos
              _____
              BMW - Fahren des Vergnügens



              e34 525ix touring -93
              ex. e36 316i -91

              Comment

              • Dawg-
                Bimmer Fanatic
                • Apr 2004
                • 258
                • Vesanto

                #8
                Miten kannattaa toteuttaa tämän yleismittarin liittäminen lambdaan? Juotanko johdot kiinni, vai otanko rosvoliittimillä, vai onko parempia ehdoituksia?

                Tarkoitus oli siis käyttää auton nykyistä lambdaa eikä asentaa toista viereen, vaikka se vissiin parempi vaihtoehto olisi.
                _____
                BMW - Fahren des Vergnügens



                e34 525ix touring -93
                ex. e36 316i -91

                Comment

                • Cunttory
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2004
                  • 1772
                  • Kuopio

                  #9
                  Originally posted by pjjk87
                  Miten kannattaa toteuttaa tämän yleismittarin liittäminen lambdaan? Juotanko johdot kiinni, vai otanko rosvoliittimillä, vai onko parempia ehdoituksia?

                  Tarkoitus oli siis käyttää auton nykyistä lambdaa eikä asentaa toista viereen, vaikka se vissiin parempi vaihtoehto olisi.
                  asiaan liittyen laitan tämän varoituksen eräältä lamdbasivulta:

                  (CAUTION! Never use an ohmmeter on a zirconium O2 sensor in an attempt to check the sensor because doing so can damage it. And never jump or ground the sensor's leads)

                  ....ilmeisesti titaani malleissa voi mittailla rauhassa.No kaikkiahan varoitukset ei koske
                  Kaikista Pierburgin tuotteista tulee iän myötä paskaa!

                  Comment

                  • Dawg-
                    Bimmer Fanatic
                    • Apr 2004
                    • 258
                    • Vesanto

                    #10
                    Originally posted by Cunttory
                    asiaan liittyen laitan tämän varoituksen eräältä lamdbasivulta:

                    (CAUTION! Never use an ohmmeter on a zirconium O2 sensor in an attempt to check the sensor because doing so can damage it. And never jump or ground the sensor's leads)

                    ....ilmeisesti titaani malleissa voi mittailla rauhassa.No kaikkiahan varoitukset ei koske
                    hmm... mulla vissii zirconium malli, ainaki motonetin mukaan... siis eikö nyt ole mahdollista/järkevää säätää seosta tuon yleismittarin ja tuon vakio lambdan avulla? Ei siis tarvitsisi seos-suhdetta päivittäisessä ajossa tietää, vaan sen verran että säätäisin sen nyt kohdilleen kotikonstein, ihan mielenkiinnosta ja rahapussin nykyisen paksuuden säilyttämiseksi, näin ennen katsastusta...
                    Last edited by Dawg-; 14-03-2006, 13:24.
                    _____
                    BMW - Fahren des Vergnügens



                    e34 525ix touring -93
                    ex. e36 316i -91

                    Comment

                    • Cell
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2004
                      • 7037
                      • Uusikaupunki

                      #11
                      Ohmmeter = vastusmittaus. Volttipuolella kun mittailet...
                      325i -08
                      i3 REx -17
                      M5 -98 Imolarot
                      535i -90 N/A project (maatumassa)

                      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                      Comment

                      • Cunttory
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2004
                        • 1772
                        • Kuopio

                        #12
                        Originally posted by pjjk87
                        hmm... mulla vissii zirconium malli, ainaki motonetin mukaan... siis eikö nyt ole mahdollista/järkevää säätää seosta tuon yleismittarin ja tuon vakio lambdan avulla? Ei siis tarvitsisi seos-suhdetta päivittäisessä ajossa tietää, vaan sen verran että säätäisin sen nyt kohdilleen kotikonstein, ihan mielenkiinnosta ja rahapussin nykyisen paksuuden säilyttämiseksi, näin ennen katsastusta...
                        Niinkuin tuossa sanotaa VOI tuhota,laita vaan mittarin piikit anturin liittimen kantaan ja tee mittaukset.Vittu se mitään hajoo kunhan et oikoseen vedä...

                        edit:Aivan totta,lisäopiskelu tuotti tulosta,TITANIUM lambda muuttaa vastusarvoa seoksen mukaan: alle 1000 Ohm rikkaalla ja yli 20kOhm laihalla.
                        Last edited by Cunttory; 14-03-2006, 14:48.
                        Kaikista Pierburgin tuotteista tulee iän myötä paskaa!

                        Comment

                        • Dawg-
                          Bimmer Fanatic
                          • Apr 2004
                          • 258
                          • Vesanto

                          #13
                          okok, asia pihvi kiitokset

                          Mutta vielä sellaista, että koneen pitäisi olla käynnissä, lambdan kytkettynä ecu:hun sekä yleismittarille. eli jos otan kannasta mittarille tiedon, niin minunhan pitäisi irroittaa lambda ECU:lta, ja tämähän määrittää ecu:n luulemaan että lamda on rikki ja säätää moottorinohjauksen ilman lambdaa. ja jos tässä "lambda-rikki" -tilassa teen säädöt seokselle ja sitten laitan lambdan piuhan takas ECU:hun niin säädöistä ei ollut mitään hyötyä? eli silloin ollaan taas aloituspisteessä. Eli ilmeisesti minun täytyisi saada nyt tieto sekä ECU:lle että yleismittarille samaan aikaan moottorin käydessä jotta voin säätää seoksen kohdilleen, vai olenko väärässä?

                          Eli joudunko pätkäsemään lambdan johdot ja yliesmittarinjohdot ja liittämään ne toisiinsa? ei raskisi, koska vasta ostin uuden mittarin
                          Last edited by Dawg-; 14-03-2006, 15:13.
                          _____
                          BMW - Fahren des Vergnügens



                          e34 525ix touring -93
                          ex. e36 316i -91

                          Comment

                          • juhape
                            Bimmer Fanatic
                            • Apr 2004
                            • 321
                            • Pieksämäki

                            #14
                            Originally posted by pjjk87
                            Eli joudunko pätkäsemään lambdan johdot ja yliesmittarinjohdot ja liittämään ne toisiinsa? ei raskisi, koska vasta ostin uuden mittarin
                            Ei niitä tartte katkoa. Tökkäät vaikka neulat niihin lambdan johtoihin ja mittaat niistä. Ja tuo lambdan antama jännite vaihtelee koko ajana n.0.3-0.8 volttiin. Eli lambda antaa arvon eculle joka sitten korjaa sitä sen mukaan.
                            Laiha seos -> isompi jännite -> ecu rikastaa -> rikkaampi seos -> pienempi jännite -> ecu laihentaa jne.
                            -BMW 530d Touring -14 LCI
                            -Ford Mondeo 2.0 TDCi -19 150hp Titanium Wagon
                            -Zetor 6245-89
                            -David Brown 996 -76
                            -MF 35 -58
                            -Tunturi Super Sport -85
                            -Tunturi Super Sport -77

                            Comment

                            • Dawg-
                              Bimmer Fanatic
                              • Apr 2004
                              • 258
                              • Vesanto

                              #15
                              Originally posted by juhape
                              Ei niitä tartte katkoa. Tökkäät vaikka neulat niihin lambdan johtoihin ja mittaat niistä. Ja tuo lambdan antama jännite vaihtelee koko ajana n.0.3-0.8 volttiin. Eli lambda antaa arvon eculle joka sitten korjaa sitä sen mukaan.
                              Laiha seos -> isompi jännite -> ecu rikastaa -> rikkaampi seos -> pienempi jännite -> ecu laihentaa jne.
                              Öö.. väännetään nyt rautalangasta ku en taas älyä tiedän kyllä miten lambda käytännössä toimii

                              Eli jos epäilen autoni nyt käyvän liian laihalla (koska edellinen omistaja on pyöritellyt ilmamäärämittarin jousta, autoliiketehnyt sitä luultavasti myös, ja näistä tietämättä minäkin tein samaa)niin ajattelin että laitan yleismittarin lambda-arvoja tarkastelemaan, edellä olleen taulukon mukaan tulkitsen seoksen laihuuden tai rikkauden... ja tarvittaessa sitten ilmamäärämittarista passaan sopivat arvot kohdilleen..

                              tämä oli ideani, nyt herää kysymys siis, että miten liitän mittarin järkevästi autoni nykyiseen lambdaan? Edellinen omistaja ilmeisesti oli tämän tehnyt, tosin seosmittarilla, mutta kumminkin.. valaiskaapa tajuamatonta, eli miten lähtisitte asian ratkaisemaan, rosvoliittimillä lambdan johdoista? Kun eihän riitä että lambda on vain mittariin yhteydessä, koska silloin kone on periaatteessa "lambda rikki"-tilassa ja lambda ei voikuta näin ollen seokseen?

                              Vai riittääkö tosiaan että irroitan lambdan piuhan ja liitän mittarin piikit siihen, katson lukemat ja säädän jos tarvetta on?

                              Tyhmiä kysymyksiä kysymysten perään, valaiskaas vähä ku menin jo iteki sekasi
                              _____
                              BMW - Fahren des Vergnügens



                              e34 525ix touring -93
                              ex. e36 316i -91

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎