Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kytkin ravistaa kylmänä ja 1. vaihde välillä jumissa...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ceeray
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2005
    • 1399
    • Kuopio

    Kytkin ravistaa kylmänä ja 1. vaihde välillä jumissa...

    Elikkäs tästä vaivasta muistaakseni joskus jo syksyllä kirjoitin jonnekin, ja vaivaa lääkittiin uusilla laatikko öljyillä joilla tilanne hiukan paranikin.

    Mutta taas kevään tullessa tuo ilmiö tuli takaisin. Eli satunnaisesti kytkin ravistaa liikkeelle lähtiessä kylmänä. Ravistus ei ole mitään hirveän voimakasta mutta kuitenkin selvästi tunnettavissa ja esiintyy yleensä hyvin vähän aikaa ennenkuin ilmeisesti lämpiää. Mitä kosteampi ilma on sitä herkemmin tuota tuntuu esiintyvän.

    Ja samoin 1. vaihteen kanssa on taas proggista. Eli välillä ei mene vaihde päälle vaan vastassa on kuin kiviseinä. Joskus ennen kuin tuon älysin niin jäi keppi puolitiehen ja liikkeellä lähtiessä tippui pykälä pois jumalattoman pamauksen säestämänä... Nyt sitä osaa jo varoa ja onneksi tätä ei tapahdu kovin usein...Yleensä vain juuri kaupungissa liikennevaloissa ruuhka-aikaan. Saa toimimaan jos hämmentää esim. 3. kautta. 2. vaihde on myös hieman takkuinen , muut meneekin jo aika helposti (vai onko tämä kaikki vain laatikon "ominaisuuksia")

    Onkos kellään samankaltaisia kokemuksia vai onko tämä tyypin ominaisuus, jotten turhaan ala pajalla kiukuttelemaan?

    Joo ja auto oli E46 325CI -05, alle 14tkm ajettu....
    Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..
  • Juho_P
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2005
    • 313
    • p-pohjanmaa

    #2
    Ravistus voi johtua siitä että kaksoismassa vauhtipyörän jouset "hakkaa" kun luistaa kytkimellä, tuo on varmaan enemmän ominaisuus kylmänä kuin vika.

    Mutta nuo muut että vaihde ei mene kunnolla päälle tai että pitää onkia oikea vaihde toisen kautta- kyllä tuommoset "ominaisuudet" kuuluu japseihin eikä bemareihin. Joko on vääränlaiset öljyt laatikossa tai sitten synkrot on vaan vielä niin timmit.

    Mutta ihmeelliseltä silti kuulostaa noin uudessa autossa, tietty pakkasella kaikki, laatikkokin on huomattavasti kankeampi ja joskus pitää vaihdetta vähän ujuttaa silmään.
    pistetään vehkeet paskaksi ja katotaan sitte miten se homma ois Pitäny tehdä..

    Comment

    • Ceeray
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2005
      • 1399
      • Kuopio

      #3
      Originally posted by Juho_P
      Ravistus voi johtua siitä että kaksoismassa vauhtipyörän jouset "hakkaa" kun luistaa kytkimellä, tuo on varmaan enemmän ominaisuus kylmänä kuin vika.

      Mutta nuo muut että vaihde ei mene kunnolla päälle tai että pitää onkia oikea vaihde toisen kautta- kyllä tuommoset "ominaisuudet" kuuluu japseihin eikä bemareihin. Joko on vääränlaiset öljyt laatikossa tai sitten synkrot on vaan vielä niin timmit.

      Mutta ihmeelliseltä silti kuulostaa noin uudessa autossa, tietty pakkasella kaikki, laatikkokin on huomattavasti kankeampi ja joskus pitää vaihdetta vähän ujuttaa silmään.

      Joops, pitää kävästä huollossa, on muitakin juttuja...

      BMW:n pitäisi olla laatuauto mutta tuntuu noita pikkujuttuja piisaavan kun ooppelissa...
      Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

      Comment

      • Ceeray
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2005
        • 1399
        • Kuopio

        #4
        Noniin, laitetaan updatea ettei aina jää roikkumaan ilmaan nää..

        Elikkäs vaihdettu kytkin ja puhdistettu booritus akselilta. Oli kuulemma aika paljon kakkaa.. Nyt tuntuu kaikki niin kevyeltä, eli kytkimen painaminen on todella kevyttä ja ei tule enää niitä kengurulähtöjä. Liekö auttanut uusi ohjelma moottorissa tai sitten todellakin se kytkimen vaihto, mutta eron huomaa. Ohjelma vaihdettiin sen takia kun kulutus oli pompannut 16.5l/100km tossa hetkittäin..Itkinkin tosta jo jossain threadissa, mutta vikakoodeja ei koneesta ollut löytynyt. Mikä lie. Peilitkin kiristettiin , koska aiheutti vinkunaa motarilla. Noh, ne vaihtuu todennäköisesti M3 peileihin kuitenkin jos autoa aion pitää.

        Eli en ihan väärässä ollutkaan ongelmineni, välillä tuntui että vika on penkin ja ratin välissä , mutta onneksi(!?) löytyi muutakin proggista.
        Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

        Comment

        • mukko
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2003
          • 5965
          • Uleåborg

          #5
          Ongelmakuvaus kuulostaisi painelaakerin jumitukselta, ja varsinkin jos siellä nyt sitten oli likaa ihan reilusti kytkinakselilla niin voisinpa väittää että vika oli juurikin siinä. Ravistus taas on kaksoismassavp:n iloja.
          -- Official member of BTCF-Sauna Team --

          Save the World, Fuck The Fuel Economy
          Vitut aerodynamiikasta, kuutiotuumat ratkaisevat!

          Comment

          • Petri.Kekkonen
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2006
            • 7397
            • Oulu

            #6
            Aiempi Carina (yli 300 tkm ajettuna) kärsi tuosta kytkimen ravistuksesta kylmänä/kosteana vuosia. Jotkut oli sitä mieltä että jos kytkinlevylle on päässyt öljyä niin aiheutttaa tuota. Ei tullut tutkittua kun meni vaihtoon. Subaruissa kuuluu olevan aika yleinen ongelma myös.
            E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
            E39 523i M Sport '00, Titansilber

            Comment

            • Rasmus
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2005
              • 1130
              • Varsinais-Suomi

              #7
              eikö noin uudessa autossa ole takuukin vielä voimassa?

              Comment

              • Ceeray
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2005
                • 1399
                • Kuopio

                #8
                Joo takuuseenhan nämä kaikki, mutta turhan tutuksi on alkanut tuo huoltopuoli käydä.. Noin karkeesti 3 pvä ollut pajalla tuo auto viimoisen puolen vuoden aikana , nyt pelkästään ton kytkimen takia. Nyt näyttäs kyllä hyvältä jo, mutta jos alkaa vaihteet tökkimään syksyllä niin sit menee laatikko vaihtoon...
                Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎