Announcement

Collapse
No announcement yet.

pari kysymyksia m10 koneesta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • [Raver]
    BTCF Member
    • Mar 2007
    • 1613
    • Oulu

    #16
    Originally posted by turisti View Post
    Et tartte välttämättä mitään virinokkaa, ku noi ruutat ei oikein tykkää noista virinokista, ainakaan kovin rajuista..
    Etit jostain m10b20 kampuran ja 1.8i-kannen kans soppelit männät, m10b18 männät ei käy. Rutut kympin paikkeille. Tolla modilla saat koneen kaks litraseksi. Parasta tässä modissa on moottorin lisääntynyt alavääntö ja heppojakin tulee lisää koko alueelle nii et ihan perstuntumalla huomaa.
    Vertaa 1.8 kaasari 90hv --> 2.0 k-jet 125hv
    Ainut ongelma tämmösessä virityksessä on toi kampuran saatavuus, niitä kun ei puissa kasva..

    Jotenkin uskon ettei ihan puissa kasva Mitenkäs tuon alustan kanssa sitten, jos nyt kävis niinkin onnisesti että löytyisi nuo edellä luettelemasi osat? Pitää vissiin olla 320i:stä vastaava?
    E30 325i 2D -88
    E39 525i Msport 4D -03 :think

    Comment

    • turisti
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2006
      • 447
      • Jyväskylä

      #17
      Originally posted by [Raver] View Post
      Jotenkin uskon ettei ihan puissa kasva Mitenkäs tuon alustan kanssa sitten, jos nyt kävis niinkin onnisesti että löytyisi nuo edellä luettelemasi osat? Pitää vissiin olla 320i:stä vastaava?
      Riippuu miten lainkuuliainen kansalainen oot. Päällepäin ei tietty näy et kone on kaks litranen ja saahan sitä ruiskun autoonsa laittaa jos siltä tuntuu!
      Eli ihan oman mielen mukaan alustapäivitykset.
      sigpic
      - Vanha Liitto Powered by M10 -

      Comment

      • [Raver]
        BTCF Member
        • Mar 2007
        • 1613
        • Oulu

        #18
        Originally posted by turisti View Post
        Riippuu miten lainkuuliainen kansalainen oot. Päällepäin ei tietty näy et kone on kaks litranen ja saahan sitä ruiskun autoonsa laittaa jos siltä tuntuu!
        Eli ihan oman mielen mukaan alustapäivitykset.
        En nyt niinkää siitä lainkuuliaisuudesta tiedä mutta isot pojat kerto että saattaa vaikuttaa ajettavuuteen (LUE=omaan/muiden turvallisuuteen) tuo alustan päivitys
        E30 325i 2D -88
        E39 525i Msport 4D -03 :think

        Comment

        • turisti
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2006
          • 447
          • Jyväskylä

          #19
          Originally posted by [Raver] View Post
          En nyt niinkää siitä lainkuuliaisuudesta tiedä mutta isot pojat kerto että saattaa vaikuttaa ajettavuuteen (LUE=omaan/muiden turvallisuuteen) tuo alustan päivitys
          Totta
          sigpic
          - Vanha Liitto Powered by M10 -

          Comment

          • [Raver]
            BTCF Member
            • Mar 2007
            • 1613
            • Oulu

            #20
            Noniin, nyt vain odotellaan hinta arviota

            Eli siis m10b18 ruisku kansi, m10b18(onko ruiskun ja kaasarin kampuroilla eroa?) tai m10b20 kampura + 1.8i:hin sopivat männät, ruisku hilppeet ja alustan päivitys AINAKIN 320i:n tasolle?

            Ja onko tuo sitten kovin vaikea tehdä? kyllä avaimet pysyy käsissä + kokemusta löytyy vähän ja apua on ehkä jopa saatavissa, niin voisiko tuo tälläiseltä aloittelijalta onnistua?
            E30 325i 2D -88
            E39 525i Msport 4D -03 :think

            Comment

            • muuris
              BTCF Member
              • Aug 2002
              • 3501
              • Jyväskylä

              #21
              Itse joskus omistin 316:n ja mietin samaa hommaa. Vinkki: unohda suosiolla koko juttu, muutostyön hinta-arvio kertoo ettei hommassa ole mitään järkeä. Searchilla todellakin löytää tiedot, mitä ko homma vaatii. Karkeasti ruiskukansi 100-200e, 2-litraisen kampura saman verran, imusarja 50e, ilmamäärämittari 50e, ruiskuboksi 100e, bensapumppu 50e + iso kasa pikkunippeleitä, joihin uppoaa helposti vielä pari satasta. Toki joku voi myydä köntässä enemmän osia halvemmalla, mutta varaudu siihen, että osat voi tulla maksamaan yli 700 euroa. Tähän päälle monta tuntia pajoitusta ja bensatankin vaihto, kun paluuputkea laittaessa huomaat sen vanhan olevan puhki... +150eur taas Lisää siihen "hyvän" 316:n hintaan vaikka tuo 700e ja katso, mitä sillä saa.

              (Kukaan täysjärkinen ei tietenkään maksa ko osista noin paljoa, mutta melko harva täälläkin kirjoittelevista kauppaa osia todelliseen asevelihintaan..)


              Oikeasti, osta suoraan 318i niin lompakko ja hermot kiittää. Vaikka vähän kauempaakin hakisi, tuskin nyt 600km tarvitsee ajella kunhan vaan jaksaa pitää hakua päällä. Aika lailla joka ikinen E30 on rullattu yli sen 300tkm, sanoi mittari mitä vaan. Kaikki on myös ~parikymmentä vuotta vanhoja, joten ainoastaan se ratkaisee, miten autoa on pidetty.

              Jos ne tehot kiinnostaa, niin osta valmiiks "vähän ylitehokas" malli. Jos luulet 320i:n riittävän niin osta vähintään se 323i. Virittäminen ei ole koskaan helppoa tai halpaa, eikä paranna luotettavuutta. Ei kannata myöskään kuvitella, että ihan itse viritetty 2-litrainen olisi taloudellisempi kuin tehtaan 2,5-litrainen, tehoista nyt puhumattakaan..

              Jos virittely oikeasti kiinnostaa, niin tuo "EI turboa" -asenne ei vaan sovi kuvaan -- ellet siirry Motorsport -perheeseen
              Last edited by muuris; 12-02-2008, 22:50.
              E30 325iX '86
              Instagram

              Comment

              • [Raver]
                BTCF Member
                • Mar 2007
                • 1613
                • Oulu

                #22
                Originally posted by muuris View Post
                Itse joskus omistin 316:n ja mietin samaa hommaa. Vinkki: unohda suosiolla koko juttu, muutostyön hinta-arvio kertoo ettei hommassa ole mitään järkeä. Searchilla todellakin löytää tiedot, mitä ko homma vaatii. Karkeasti ruiskukansi 100-200e, 2-litraisen kampura saman verran, imusarja 50e, ilmamäärämittari 50e, ruiskuboksi 100e, bensapumppu 50e + iso kasa pikkunippeleitä, joihin uppoaa helposti vielä pari satasta. Toki joku voi myydä köntässä enemmän osia halvemmalla, mutta varaudu siihen, että osat voi tulla maksamaan yli 700 euroa. Tähän päälle monta tuntia pajoitusta ja bensatankin vaihto, kun paluuputkea laittaessa huomaat sen vanhan olevan puhki... +150eur taas Lisää siihen "hyvän" 316:n hintaan vaikka tuo 700e ja katso, mitä sillä saa.

                (Kukaan täysjärkinen ei tietenkään maksa ko osista noin paljoa, mutta melko harva täälläkin kirjoittelevista kauppaa osia todelliseen asevelihintaan..)


                Oikeasti, osta suoraan 318i niin lompakko ja hermot kiittää. Vaikka vähän kauempaakin hakisi, tuskin nyt 600km tarvitsee ajella kunhan vaan jaksaa pitää hakua päällä. Aika lailla joka ikinen E30 on rullattu yli sen 300tkm, sanoi mittari mitä vaan. Kaikki on myös ~parikymmentä vuotta vanhoja, joten ainoastaan se ratkaisee, miten autoa on pidetty.

                Jos ne tehot kiinnostaa, niin osta valmiiks "vähän ylitehokas" malli. Jos luulet 320i:n riittävän niin osta vähintään se 323i. Virittäminen ei ole koskaan helppoa tai halpaa, eikä paranna luotettavuutta. Ei kannata myöskään kuvitella, että ihan itse viritetty 2-litrainen olisi taloudellisempi kuin tehtaan 2,5-litrainen, tehoista nyt puhumattakaan..

                Jos virittely oikeasti kiinnostaa, niin tuo "EI turboa" -asenne ei vaan sovi kuvaan -- ellet siirry Motorsport -perheeseen
                No milloin virittämisessä on ollut jotain järkeä?

                Eikä tuolla nettiautossa näytä olevan tuota 320i:täkään olevan alta 2t€ tässä 500-600km säteellä (ja sekin touring). Sen jälkeen mennään jo yli 3t€ Tietenki löytyy joku TV 323 mutta miten lie sitten tehty.. Itse kun tekis niin tietäs ainakin kuinka paska pommi se on

                Turbokin on käynyt mielessä vaan e budjetti oikee riitä VIELÄ sellasiin, mitä nyt oon ainakin lukenu että väh 5t€? Mutta sitten joskus jos on rahaa... joten vaparilla mennään
                Last edited by [Raver]; 13-02-2008, 08:28.
                E30 325i 2D -88
                E39 525i Msport 4D -03 :think

                Comment

                • muuris
                  BTCF Member
                  • Aug 2002
                  • 3501
                  • Jyväskylä

                  #23
                  Originally posted by [Raver] View Post
                  Turbokin on käynyt mielessä vaan e budjetti oikee riitä VIELÄ sellasiin, mitä nyt oon ainakin lukenu että väh 5t€? Mutta sitten joskus jos on rahaa... joten vaparilla mennään
                  Jos osaamista löytyy niin alle 1000€ saa riittämään toimivaan kokoonpanoon..
                  E30 325iX '86
                  Instagram

                  Comment

                  • ton1-87
                    Bimmer Rookie
                    • Mar 2006
                    • 99

                    #24
                    eikä välttämättä kannata miettiä 320i:n ostoa.ostat vaan sen 316 bemun ja tyrkkäät siihen kunnon kaasarin/kaasarit niin sillähän jo 320i tehoihin pääset.ja paljon halvemmalla kun ostaa se 320i ja jää rahaa vielä vaikka ostaa lisää viriä siihen 316.

                    Comment

                    • turisti
                      Bimmer Fanatic
                      • Apr 2006
                      • 447
                      • Jyväskylä

                      #25
                      Originally posted by [Raver] View Post
                      No milloin virittämisessä on ollut jotain järkeä?

                      Eikä tuolla nettiautossa näytä olevan tuota 320i:täkään olevan alta 2t€ tässä 500-600km säteellä (ja sekin touring). Sen jälkeen mennään jo yli 3t€ Tietenki löytyy joku TV 323 mutta miten lie sitten tehty.. Itse kun tekis niin tietäs ainakin kuinka paska pommi se on

                      Turbokin on käynyt mielessä vaan e budjetti oikee riitä VIELÄ sellasiin, mitä nyt oon ainakin lukenu että väh 5t€? Mutta sitten joskus jos on rahaa... joten vaparilla mennään
                      Ja toi 320i , jos tarkoitat e30:stä, ni ei todellakaan ole mikään tykki.
                      Aikasemmassa viestissäni tarkoitin e21 320i joka on m10 koneella.
                      Jos sulla on 316 (e30) ja kone vielä ok kunnossa niin pelkillä tuplilla saat tehoja yllättävän hyvin lisää.
                      Itellä oli aikoinaan muuten vakio 316 1.8 paitsi dellorton tuplilla ja peltisarjalla.
                      Hienosti jäi 320i:t
                      Oli kyllä ammattimiehen säätämät kaasarit..
                      Kaupunki kulutus jos nätisti ajo oli jotain 9-10l/100km, maantiellä pääs helposti 7l/100km. Toki sai sitä soppaa kulumaanki ku anto runtua.
                      Ja oli muuten mukavat imuäänet!
                      Toi peltisarja ei sit ole mikään pakko, vakio pakosarja ja -putki virtaa helposti 130-140hv.
                      Hyvät kaasarit saat 350-500€ ja imusarjan 50-100€
                      sigpic
                      - Vanha Liitto Powered by M10 -

                      Comment

                      • [Raver]
                        BTCF Member
                        • Mar 2007
                        • 1613
                        • Oulu

                        #26
                        Originally posted by turisti View Post
                        Ja toi 320i , jos tarkoitat e30:stä, ni ei todellakaan ole mikään tykki.
                        Aikasemmassa viestissäni tarkoitin e21 320i joka on m10 koneella.
                        Jos sulla on 316 (e30) ja kone vielä ok kunnossa niin pelkillä tuplilla saat tehoja yllättävän hyvin lisää.
                        Itellä oli aikoinaan muuten vakio 316 1.8 paitsi dellorton tuplilla ja peltisarjalla.
                        Hienosti jäi 320i:t
                        Oli kyllä ammattimiehen säätämät kaasarit..
                        Kaupunki kulutus jos nätisti ajo oli jotain 9-10l/100km, maantiellä pääs helposti 7l/100km. Toki sai sitä soppaa kulumaanki ku anto runtua.
                        Ja oli muuten mukavat imuäänet!
                        Toi peltisarja ei sit ole mikään pakko, vakio pakosarja ja -putki virtaa helposti 130-140hv.
                        Hyvät kaasarit saat 350-500€ ja imusarjan 50-100€
                        Kyllä minä sen tiedän että tarkoitit e21 320/4:sta (M10:hän tämä topic koskeekin), mutta vastasinkin muurikselle joka ehdotti e30 320, 323 tai 325:sta "vastaavilla" tehoilla, että tuli halvemmaksi.

                        Paljonkohan tuo 2.0i/4 veis sitten bensaa? 1.8i veis vissiin 7.5-8l kaupungissa?

                        Tässähän alkaa olla jo kolmekin vaihtoehtoa

                        2.0i/4
                        1.8i
                        1.8 tuplilla

                        Mikähän nuista olisi sitten jälkeenpäin helpoin/taloudellisin mahdollisesti ahtaa?

                        Vielä ei ole projekti autoa hankittuna, mutta tässä nyt ens kesälle/talvelle prokkista suunnitellaan.
                        E30 325i 2D -88
                        E39 525i Msport 4D -03 :think

                        Comment

                        • turisti
                          Bimmer Fanatic
                          • Apr 2006
                          • 447
                          • Jyväskylä

                          #27
                          Originally posted by [Raver] View Post
                          Kyllä minä sen tiedän että tarkoitit e21 320/4:sta (M10:hän tämä topic koskeekin), mutta vastasinkin muurikselle joka ehdotti e30 320, 323 tai 325:sta "vastaavilla" tehoilla, että tuli halvemmaksi.

                          Paljonkohan tuo 2.0i/4 veis sitten bensaa? 1.8i veis vissiin 7.5-8l kaupungissa?

                          Tässähän alkaa olla jo kolmekin vaihtoehtoa

                          2.0i/4
                          1.8i
                          1.8 tuplilla

                          Mikähän nuista olisi sitten jälkeenpäin helpoin/taloudellisin mahdollisesti ahtaa?

                          Vielä ei ole projekti autoa hankittuna, mutta tässä nyt ens kesälle/talvelle prokkista suunnitellaan.
                          Netistä löytyy mitä toi 320i/4 vie. e30 1.8i taloudellisin noista vaihtoehdoista.
                          Turbotusta silmällä pitäen ehdottomasti 320i/4!
                          Ja syitä: vanhan valun lohko, kestää isältä pojalle vs 1.8 e30 lohko
                          ruiskun imusarjaan helpompi toteuttaa turbon tsydeemit, ainakin minun mielestä.. Tuplat pitäisi paineistaa ja väsätä painekotelo --> rahaa palaa, jos ei ite tee.
                          Valmiina "isoventtiilikansi" myös kanavat suuremmat.
                          Noi ny tuli heti mieleen.
                          Ja tästä en ole ihan varma, mut muistaakseni noissa vanhan valun koneissa vauhtipyörä tehty teräksestä, kevennystä silmällä pitäen --> ei räjähdä silmille niin kuin valupyörät tuppaa tekemaan ku tarpeeks keventää..

                          Itelle ens kesäks tulossa (jos kerkeen saada valmiiksi) m10b20 tii pattipäämännillä, e12 tai 121 kannella, weber 40mm läppärungoiksi, megaruutta ohjaa schrick 284 tai puukka motorsportin 304 asteinen nokkakeppi, peltisarja ja freetechnics 2.5` putki. Vauhtipyörä 4.6kg, e30 325 kytkin ja e21 5-vee loota mittarin pyörittäjällä.
                          Toi paketti tulossa 2002:een
                          Saa nähä miten pelaa. Kaikki muut romut jo löytyy paitsi toi 2.5`putki..
                          Last edited by turisti; 13-02-2008, 14:27.
                          sigpic
                          - Vanha Liitto Powered by M10 -

                          Comment

                          • muuris
                            BTCF Member
                            • Aug 2002
                            • 3501
                            • Jyväskylä

                            #28
                            Originally posted by [Raver] View Post
                            Kyllä minä sen tiedän että tarkoitit e21 320/4:sta (M10:hän tämä topic koskeekin), mutta vastasinkin muurikselle joka ehdotti e30 320, 323 tai 325:sta "vastaavilla" tehoilla, että tuli halvemmaksi.
                            Edelleen, jos taloudellisuus kiinnostaa niin osta E30 318i suoraan, muutostyö 316->318i ei ole rahan/vaivan arvoinen.

                            Jos tehot kiinnostaa niin M10 + turbo tai kuusmukinen pitkäiskuisella kampuralla. Toisen saa tehtaalta valmiina, toisen joutuu rakentamaan itse. Jos ei ole tietoa, mitä eroa on ruisku- ja kaasarivehkeillä, kannattaa vakavasti harkita sen tehdasvalmiin toimivan paketin ostamista.

                            Se 325i:n (oli sitten tv/alkup.) ostaminen tulee ihan varmasti halvemmaksi kuin se, että aloittelija kutittelee vastaavat tehot M10:stä ilman turboa.
                            E30 325iX '86
                            Instagram

                            Comment

                            • [Raver]
                              BTCF Member
                              • Mar 2007
                              • 1613
                              • Oulu

                              #29
                              Originally posted by muuris View Post
                              Edelleen, jos taloudellisuus kiinnostaa niin osta E30 318i suoraan, muutostyö 316->318i ei ole rahan/vaivan arvoinen.

                              Jos tehot kiinnostaa niin M10 + turbo tai kuusmukinen pitkäiskuisella kampuralla. Toisen saa tehtaalta valmiina, toisen joutuu rakentamaan itse. Jos ei ole tietoa, mitä eroa on ruisku- ja kaasarivehkeillä, kannattaa vakavasti harkita sen tehdasvalmiin toimivan paketin ostamista.

                              Se 325i:n (oli sitten tv/alkup.) ostaminen tulee ihan varmasti halvemmaksi kuin se, että aloittelija kutittelee vastaavat tehot M10:stä ilman turboa.
                              Milloinkas minä olen sanonut että tästä pitäisi saada irti 325i:n tehot? Puhe olikin lähinnä pienistä tehon nousuista ilman turboa(~30hp)(~320i luokkaa, ehkä hitusen päälle tai alle).

                              Kuitenkin, tuo turbotus tulee kyseeseen varmasti vasta muutaman vuoden päästä, silloin todennäköisesti eri kampe alla. Kunhan uteliaisuuttani kyselin tuota turbotusta. Eli ainakin ensiksi tulee vaparina, kuten sen aikaisemminkin mainitsin.


                              Niin, ja käyttishän tästä olisi kuitenkin tulossa.

                              Taitaapi vaaka kallistua tuohon 1.8i:hin. Jos ei nyt satu jostain käsiin saamaan tuota 2.0i/4:n kampuraa. Totta kai minä nyt sen 318i:n valmiina ostaisin mieluiten, vaan harvemmassa näyttävät olevan täälläpäin(600km säteellä). No onhan tässä kesään vielä aikaa.

                              Sitten ehkä sitä kevyttä viriä siihen. Sen näkee sitten. Kiitän hyvistä neuvoista/ohjeista

                              EDIT: Ainiin, yks kysymys vielä. Mikä olisi sellanen maksimi jyrkkyys nokalle tuolla ruiskulla?
                              Last edited by [Raver]; 13-02-2008, 16:59.
                              E30 325i 2D -88
                              E39 525i Msport 4D -03 :think

                              Comment

                              • vexu524tdic
                                BTCF Member
                                • Jan 2004
                                • 776
                                • Gallia = Kinnula

                                #30
                                Tässä hyvä ohjeistus m10 koneen virittelystä:



                                Mielestäni 292 nokka on ruiskulle jo liikaa. Ei mene päästöistä läpi kuin kikkailemalla.

                                Hittolainen, poistettu.
                                e70 X5 3.0sd -08
                                f30 320i xdrive -16
                                e30 325i Cabriolet -88 M52b28
                                e28 524td ic -84 ikuisuusprojekti
                                e30 316 -88 2,2TIC M10
                                e21 323i -81 ruostekasa...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎