Announcement

Collapse
No announcement yet.

528iA -00 kampiakselin asentotunnistin? -RATKAISTU-

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • WarHead
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2005
    • 774

    528iA -00 kampiakselin asentotunnistin? -RATKAISTU-

    Hii-o-hoi.
    Eli nyt se alkaa...
    Tännään töistä lähtiessä auto starttaus kesti pitempää kuin koskaan ennen (about 5 sek), ku normaalisti lähtee varmaan puoleen sekkaan käyntiin. Tämän lisäksi ilmassa oli huomattavaa voiman puutetta (tuntui kuin olisi ollut käytössä liian iso vaihde); voiman puutteen takia kai se pitikin liia isoo vaihdetta päällä...? Kone kävi mielestäni yhtä siististi ku aina ennekin.

    Mitkään varoitusvalot eivät palaneet näytössä. Voiman puutetta muistan autoni poteneen joku vko sitte, mutta sillo se meni rapulani piikkiin, mutta EIPÄS MENNYTKÄÄN!

    Tuossapa seachia aikani käyttelin ja löytyihän sieltä ainakin kaksi vaihtoehtoa, eli asentotunnistimet kampiakselille ja nokille, mutta onko noita kukkaan vaihellu silleen, että olisi paljastettavaa muillekin antureiden vaihtoon liittyen?

    Vikamuisti täytynee käydä nollaamassa merkkiliikkeessä jokatapauksessa, mutta mahdolliset anturat ostanen merkkilliikkeestä tahi KL-varaosasta.

    Huomenna kuitenkin kurvailen merkkiliikkeeseen letkun nokkaan, jos vaan ottavat vastaan ja sitte olis tosiaan tarkotus ite moinen (moiset) antura(t) vaihdella. Eipä silti että oisi rahasta kiinni, mutta iha mielenkiinnosta. Uittu, tässä käy kuitenki niinku aina, että meitsi maksaa

    nimin. Rahaa on! (nimittäin velan muodossa)

    RATKAISU:
    Kaapelin nokassa käyty, viaksi ilmeni imunokan asentotunnistin, joka antaa hetkellisesti väärää tietoa.
    Tämä selitti sen, että kone kävi normaalisti, vain tehon puute vaivasi.
    Vaiva on sen verta yksinkertainen, että tielle ei tästä vaivasta voi jättää, anturi kun antaa väärää tietoa, menee VANOS vikatilaan ja palautuu normaaliksi kun auton sammuttaa. Osan tilailin ja ens vkolla vaihellaan huollon yhteydessä.
    Jännää tilanteessa se, että ku VANOS läsähtää vikatilaan, muuttuu moottori just samanlaiseksi ku isällä oli aikoinaan 200d mersu W123 korilla, eli räjähtävää kiihtyvyyttä!
    Se myös selvisi merkkiliikkeestä, että näihin tuplaVANOS koneisiin ei ole vaihdettu kampiakselin asentoantureita, niin ku Hemi tuossa arveli.
    Kiitokset arvontaan osallistuneille...
    Last edited by WarHead; 23-05-2006, 08:23.
    E91 335iAT -08

    -Iiiiskää, saapi tulla pyyhkimään! -
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #2
    Sinulla on nyt m52TU/M54 moottori jossa ei ole enään etupäässä mm.lainkaan tuota vikaantuvaa kampiakselin asentotunnistinta. Tämä löytyy 9/98-uudemmista m52TU/m54 tuplavanoskoneista koneen takapäästä lohkoon upotettuna. Tämä on lähes ikuinen palikka näissä koneissa joten vika ei varmastikkaan ole siinä.
    Jos on niin vaihto on varmasti mielenkiintonen projekti... mutta kuten todettua vika on lähes 100% varmasti jossain muualla.

    Comment

    • WarHead
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2005
      • 774

      #3
      Eli tuplavanoksissa kampuran anturan paikka ja tyyppi vaihtunut... Entä nokat, miten niide anturat?
      Puolatkaan eivät oikeen voi olla kyseessä ku kaikilla kuudella mukilla mottori käy kuten normaalistinkin, mutta vaihtoehtojahan riittää vaikka kuinka palijo. Lootakin vaihtoi siististi, ei mitään jytkähtelyä tahi muuta epänormaalia.
      Sammutuksen jälkeen auto alkoi mielestäni toimimaan normaalisti.
      Uittuuko tässä arvailemaan, tiistaina pääsen letkun nokkaan ja sielläpä se toivottavasti seleviää.
      Täytynee jatkaa tienaamista...
      E91 335iAT -08

      -Iiiiskää, saapi tulla pyyhkimään! -

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        #4
        Enpä kuitenkaan oikein usko mihinkään anturivikaan jos/kun auto kuitenkin käy ja vetää kakistelematta/nykimättä? Kyllä tuossa ainoa käytännön mahdollisuus on käyttää kiesi piuhan päässä kuin odottaa että tekee tiltin kotipihaan tai jättää välille. Tällöin voi ainakin rajata pois jota voisi lähteä hakea/arvailemaan jotain mahdollista mekaanista vikaa?

        Comment

        • Murska
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2004
          • 382
          • Savo

          #5
          Kävin omasta autosta luetuttamassa vika koodit, ja testeri ilmoitteli kampiakselin asentotunnistimessa olevan "ajoittainen vika". Käytännössä tätä ei juuri huomaa, ainoastaan alaväännössä on hieman ehkä jotain feelua.

          Pitänee yrittää hankkia ja vaihtaa kyseinen palikka, vinkkejä / neuvoja??

          auto siis 330i E46

          EDIT: anteeksi lukihäriöni, autossani olikin siis nokka-akselin sensorin häiriökoodi aktiivinen, eikä kampiakselin
          Last edited by Murska; 20-05-2006, 09:52.
          e61 530i touring M-sport LCI -08
          Ex:e46 330ia Touring M-sport II -03
          Ex:e46 330i -01 Sedan
          Ex:e36 328i Coupe sport edition -97

          Comment

          • WarHead
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2005
            • 774

            #6
            Ratkaisu

            Ratkaisu ekassa postissa.
            E91 335iAT -08

            -Iiiiskää, saapi tulla pyyhkimään! -

            Comment

            • Murska
              Bimmer Fanatic
              • Apr 2004
              • 382
              • Savo

              #7
              Originally posted by WarHead
              RATKAISU:
              Kaapelin nokassa käyty, viaksi ilmeni imunokan asentotunnistin, joka antaa hetkellisesti väärää tietoa.
              Tämä selitti sen, että kone kävi normaalisti, vain tehon puute vaivasi.
              Vaiva on sen verta yksinkertainen, että tielle ei tästä vaivasta voi jättää, anturi kun antaa väärää tietoa, menee VANOS vikatilaan ja palautuu normaaliksi kun auton sammuttaa. Osan tilailin ja ens vkolla vaihellaan huollon yhteydessä.
              Jännää tilanteessa se, että ku VANOS läsähtää vikatilaan, muuttuu moottori just samanlaiseksi ku isällä oli aikoinaan 200d mersu W123 korilla, eli räjähtävää kiihtyvyyttä!
              Se myös selvisi merkkiliikkeestä, että näihin tuplaVANOS koneisiin ei ole vaihdettu kampiakselin asentoantureita, niin ku Hemi tuossa arveli.
              Kiitokset arvontaan osallistuneille...
              Oliko kallis tuo anturi? ja onkohan hankala vaihtaa?
              Omassa on on pakopuolella samanlainen "ajoittainen anturivika", tehonpuutetta ei oikeastaan ole huomattavissa, ainoastaan alaväännössä on tietyllä kierrosalueella "kuollut kohta"
              e61 530i touring M-sport LCI -08
              Ex:e46 330ia Touring M-sport II -03
              Ex:e46 330i -01 Sedan
              Ex:e36 328i Coupe sport edition -97

              Comment

              • WarHead
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2005
                • 774

                #8
                Anturan vaihto ei liene älytön homma; siinähän se lotkottaa VANOS-pakan takapuolella. Anturille hintaa merkkiliikkeessä satanen, johon sitte saapi clubi-alennuksen. Vikamuistihan täytyy vielä sitte nollata anturin vaihdon jälkeen.
                Ite viiti ruveta vaihtamaan, ku on tuo huolto ens vkolla loppupuolella.
                E91 335iAT -08

                -Iiiiskää, saapi tulla pyyhkimään! -

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎