BMW 525tds e34 1993 starttimoottori alkoi oireilemaan n. viikko sitten.
Yhtenä päivänä kun koitin startata auton niin mitään ei tapahtunut, starttimoottori ei edes naksahtanut. Kolautin vasaralla startin kylkeen ja auto käynnistyi. Myöhemmin jouduin noin joka toinen starttauskerta lyömään solenoidin kylkeen että sain startin pyörimään. Myöhemmin alkoi ilmaantua myös sellaista ongelmaa että startti pyöri, mutta ei kunnolla. Teho alkoi hiipua pikkuhiljaa kunnes lopulta startin teho ei enää riittänyt käynnistämään autoa (mittariston valot vain vilkkuivat ja startti hädintuskin pyöri, vika ei kuitenkaan ole akussa).
Mitä veikkaatte viaksi? Onko solenoidi rikki. Onko hiilet loppu? Huono kontakti solenoidin johdoissa? Hiilien kontakti huono?
Avasin tänään startin, ja hiilissä oli ainakin vielä pintaa n. 10mm jäljellä.
Startti oli kyllä todella hiilipölyssä sisältä.
Mistähän löytyisi tuohon starttiin uusi solenoidi (jos vika tuossa solenoidissa nyt on)? Laakkosella yli 100euroa.
Startti on 2.2kw magneti marelli merkkinen.
Yhtenä päivänä kun koitin startata auton niin mitään ei tapahtunut, starttimoottori ei edes naksahtanut. Kolautin vasaralla startin kylkeen ja auto käynnistyi. Myöhemmin jouduin noin joka toinen starttauskerta lyömään solenoidin kylkeen että sain startin pyörimään. Myöhemmin alkoi ilmaantua myös sellaista ongelmaa että startti pyöri, mutta ei kunnolla. Teho alkoi hiipua pikkuhiljaa kunnes lopulta startin teho ei enää riittänyt käynnistämään autoa (mittariston valot vain vilkkuivat ja startti hädintuskin pyöri, vika ei kuitenkaan ole akussa).
Mitä veikkaatte viaksi? Onko solenoidi rikki. Onko hiilet loppu? Huono kontakti solenoidin johdoissa? Hiilien kontakti huono?
Avasin tänään startin, ja hiilissä oli ainakin vielä pintaa n. 10mm jäljellä.
Startti oli kyllä todella hiilipölyssä sisältä.
Mistähän löytyisi tuohon starttiin uusi solenoidi (jos vika tuossa solenoidissa nyt on)? Laakkosella yli 100euroa.
Startti on 2.2kw magneti marelli merkkinen.
Comment