Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tunnistatko m42 johtosarjassa olevan liittimen ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jalaakso
    BTCF Member
    • Feb 2004
    • 275
    • Kuopio

    Tunnistatko m42 johtosarjassa olevan liittimen ?

    Eli rupesin tossa vaihtaa m40b16 tilalle tommosta m42b18 pataa ja huomasin että johtosarjan päässä mikä menee hanskalokeroon on "uusi" liitin joka on kuvassa näkyvä. Ei varmaankaan vaikuta moottorin toimintaa mutta mielenkiinosta kysyn että mikä kyseinen liitin on ?

    Yli-huomenna varmaan saan koneen keulille ja toivottavasti myös savut otettua, pitää nyt ensiksi vaan uusia noi kuluvat osat.
    Last edited by jalaakso; 31-01-2014, 18:57.
    BMW E30 V8 project
    BMW E90 325D 08" (Zetor)
    BMW E36 "328" 99" Cabrio (KesäLelu)
  • crockett
    BTCF Member
    • Aug 2002
    • 1295
    • Ilomantsi

    #2
    Näyttää ihan siltä ladattavan taskulampun pistokkeelta

    *e30 cabriolet*
    *Hailuksi*
    *ex e30 325i m50*
    *ex e30 5/88 pics*
    Ostan e30 osaa

    Myytävänä e30 osaa

    Comment

    • Axum
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2004
      • 4416
      • Kuopio

      #3
      Olisiko ECU:n virtaliitin?
      - E30 325i M52B28TU Cabriolet
      - E39 528ia
      - KUOPION PUTKIMIEHET -team
      - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa -

      Puretaan 520ia -97
      https://www.btcf.fi/forum/showthread...72#post4199572

      Comment

      • kehveli
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2005
        • 276
        • Lappeenranta

        #4
        Voi elämä

        Tuo liitinhän menee suoraan moottorin aivoille eli juuri ECU:lle ja on tärkein osa ruiskun toiminan kannalta, jos tuollaista ei tiedä, niin ei kannata mitään moottorin vaihtoakaan tehdä. Taidat olla aika hjumor miehiä, kun kysyt tuollaisia
        Entiset autot: paljon malmikasoja ja sitten yks mersu ja föördi
        Nykyiset kehonliikuttimet: X5 3.0D, 325i

        Comment

        • mikko
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2002
          • 1761
          • kotona

          #5
          mullaki on toi pieni liitin ihan irralla joten ei kai vaikuta mihinkään?

          ja muista ottaa siitä pyöreestä "öljynvalon nollaus" pistokkeesta yks maa pois, ainaki mulla sen vasta kappaleeseen tuli suora plus, eli savut tulee otettua KIRJAIMELLISESTI

          voi kehveli sentään

          Comment

          • TheLoial
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2003
            • 1109
            • Helsinki

            #6
            Huomasin kerran sähkökaaviota katsoessani tuon kyseisen pikku liittimen muodon ja sijainnin perusteella sen kuuluvan mittarille meneviin piuhoihin. Sen kautta meni kierrosluku- ja suutinsignaalia kulutusmittarille.

            Tämä ei ole kuitenkaan tästä moottorista vaan m20b20:stä mutta mitä suurimmalla todennäköisyydellä piuhoissa on samoja kytkentöjä.

            Toisesta johdosta täsmää vielä värikin

            Comment

            • Xhawk
              OBTCF Member
              • Jul 2004
              • 2326
              • Kierrosalueella (hki)

              #7
              Itselläni on tällainen irrallaan ohjausyksikön johtosarjassa kiinni. Löytyy juurikin tuolta hanskalokerosta. Minulla se on irtaallaan eikä luultavamminkaan vaikuta mihinkään mitenkään. Jos jollain tuo osa on kiinni jossain niin olisi mukava tietää missä.

              Moottori: M40
              Attached Files
              "Position One, Position One"
              Punainen miesten voimisteluauto

              BMW 328i Coupe -97 | ex. BMW 328i Cab -95 | ex. BMW 320i -03 | ex. BMW 325i Coupe -93 | ex. BMW 316 -88 mit M40B18

              Comment

              • jalaakso
                BTCF Member
                • Feb 2004
                • 275
                • Kuopio

                #8
                Jees, se voi olla hyvinkin sitä mistä TheLoial kirjoitti ...
                Käytettiin moottoria paikallaan mutta eihän se vaiheloota istunut oikein, pitää lyhenellä vähän "keskitin tappia" tms.

                noh pitää tässä jatkella asennusta kuhan kerkee, sillä välin ajella tolla "kauppakassilla"
                Last edited by jalaakso; 07-07-2009, 06:49.
                BMW E30 V8 project
                BMW E90 325D 08" (Zetor)
                BMW E36 "328" 99" Cabrio (KesäLelu)

                Comment

                • pmtk
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2005
                  • 1560
                  • Iisalmi

                  #9
                  Originally posted by TheLoial
                  Huomasin kerran sähkökaaviota katsoessani tuon kyseisen pikku liittimen muodon ja sijainnin perusteella sen kuuluvan mittarille meneviin piuhoihin. Sen kautta meni kierrosluku- ja suutinsignaalia kulutusmittarille.

                  Tämä ei ole kuitenkaan tästä moottorista vaan m20b20:stä mutta mitä suurimmalla todennäköisyydellä piuhoissa on samoja kytkentöjä.

                  Toisesta johdosta täsmää vielä värikin
                  Mihin tämä sitten tarkalleen menee?

                  Omassa tekniikanvaihdossa (316 kaasari -> m20b20) ei pelaa mittariston (entinen kellolla) vaihdon jälkeen kiekkaluku- ja kulutusmittari. Toi piuha roikkuu tyhjänä ja voisiko se olla ratkaisu ongelmaan? Vielä kun tietäis mihin se pitää kytkeä. Olen kyllä koettanut etsiskellä ja ei viittis koko kojetaulua alkaa purkamaan.
                  E83 X3 3.0dA ja E60 530iA

                  Comment

                  • Rocla
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2002
                    • 7692
                    • Kajaani

                    #10
                    Originally posted by pmtk
                    Mihin tämä sitten tarkalleen menee?

                    Omassa tekniikanvaihdossa (316 kaasari -> m20b20) ei pelaa mittariston (entinen kellolla) vaihdon jälkeen kiekkaluku- ja kulutusmittari. Toi piuha roikkuu tyhjänä ja voisiko se olla ratkaisu ongelmaan? Vielä kun tietäis mihin se pitää kytkeä. Olen kyllä koettanut etsiskellä ja ei viittis koko kojetaulua alkaa purkamaan.
                    Eli boksista tulevako irrallaan?

                    Vai autosta tuleva?

                    Eri vm. e30 malleissa on nuo kierros- ja kulutusinfo johdot eri paikassa.

                    Vanhoissa on käytössä tuo hansikaslokeron luona oleva 3 napainen, johon tulee myös releen heräte, eli siinä moottorin johtosarjassa olevassa ohuessa vihreässä pitää olla +12v silloin kun virta on kytkettynä, muuten moottori ei käynnisty.

                    Uudemmassa mallissa myös nuo johdot kulkevat konehuoneessa olevan ison liittimen kautta. Jos siis autosei tekniikka on eri ikäinen kuin auto, joutuu tekemään 2 tai 3 hyppypiuhaa, jotta mittaristo toimisi.

                    Annan tarkemmat ohjeet kunhan kerrot osien vuosimallit ja kummasta suunnasta tuo yli jäävä pistoke tulee ja minkä värisiä johtoja siinä on.

                    Ja alkuperäiseen aiheeseen viitaten, villi veikkaus, onko tuo nyt se johto, josta ecu voi saada nopeustiedo, jotta nopeudenrajoitin toimisi oikein.

                    Nopeudenrajoitinta ei voi poistaa irroittamalla piuhaa, tällöin huippukierrokset laskevat joka vaihteella.

                    Ja se että tuo piuha on sitä varten sitten on ihan pelkkä arvaus.
                    Olli.

                    Comment

                    • pmtk
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2005
                      • 1560
                      • Iisalmi

                      #11
                      Originally posted by Rocla
                      Eli boksista tulevako irrallaan?

                      Vai autosta tuleva?

                      Eri vm. e30 malleissa on nuo kierros- ja kulutusinfo johdot eri paikassa.

                      Vanhoissa on käytössä tuo hansikaslokeron luona oleva 3 napainen, johon tulee myös releen heräte, eli siinä moottorin johtosarjassa olevassa ohuessa vihreässä pitää olla +12v silloin kun virta on kytkettynä, muuten moottori ei käynnisty.

                      Uudemmassa mallissa myös nuo johdot kulkevat konehuoneessa olevan ison liittimen kautta. Jos siis autosei tekniikka on eri ikäinen kuin auto, joutuu tekemään 2 tai 3 hyppypiuhaa, jotta mittaristo toimisi.

                      Annan tarkemmat ohjeet kunhan kerrot osien vuosimallit ja kummasta suunnasta tuo yli jäävä pistoke tulee ja minkä värisiä johtoja siinä on.

                      Ja alkuperäiseen aiheeseen viitaten, villi veikkaus, onko tuo nyt se johto, josta ecu voi saada nopeustiedo, jotta nopeudenrajoitin toimisi oikein.

                      Nopeudenrajoitinta ei voi poistaa irroittamalla piuhaa, tällöin huippukierrokset laskevat joka vaihteella.

                      Ja se että tuo piuha on sitä varten sitten on ihan pelkkä arvaus.
                      Tässäpä vastauksia, mitä ulkoa muistan. Pitää täydentää illalla, jahka kotiin pääsen. Johdot/liitin tulee boksista ja on aikaisempien viestien kuvien kaltainen. Auto on 316 1.8 kaasari vuosimallia -88 ja kone m20b20 luultavasti vuosimallia -85. Kait se boksikin siitä samasta on. Värejä muistaakseni (tämä pitää vielä tarkistaa) musta, vihreä ja kelta-ruskea.

                      Olis tosi kiva, jos viitsisit kertoilla vaikka noi hyppyviritykset. Jos kiekkalukumittari alkaa niillä pelaamaan, niin tarjoan vaikka kaljat, jos täällä päin liikut
                      E83 X3 3.0dA ja E60 530iA

                      Comment

                      • Rocla
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2002
                        • 7692
                        • Kajaani

                        #12
                        Originally posted by pmtk
                        Tässäpä vastauksia, mitä ulkoa muistan. Pitää täydentää illalla, jahka kotiin pääsen. Johdot/liitin tulee boksista ja on aikaisempien viestien kuvien kaltainen. Auto on 316 1.8 kaasari vuosimallia -88 ja kone m20b20 luultavasti vuosimallia -85. Kait se boksikin siitä samasta on. Värejä muistaakseni (tämä pitää vielä tarkistaa) musta, vihreä ja kelta-ruskea.

                        Olis tosi kiva, jos viitsisit kertoilla vaikka noi hyppyviritykset. Jos kiekkalukumittari alkaa niillä pelaamaan, niin tarjoan vaikka kaljat, jos täällä päin liikut
                        Eli jos tosiaan tulee boksilta noi kolme eikä ole kytkettynä mihinkää niin jossain on sitten tehty ohituskytkentä jotta rele saa +12v kun virrat kytketään. Sen kytkennän voit jättää ennalleen koska autosi käy.

                        Tuo musta on kierrolukumittarin signaali ja siitä pitää nyt vetää hyppypiuha sinne isoon liittimeen konehuoneessa ja tuo kelta/ruskea taas on kulutus mittarin signaali, se tulee myös vetää oikeaan napaan sinne isoon liittimeen.

                        Googlailen sinulle vielä myöhemmin johtojen värit tuolla isossa liittimessä, mutta epäilen että ne ovat samat.

                        Tuota iso liitinntä on tod.näk. jouduttu puukottamaan joko korista tai moottorista koska vm 85 autossa on neliskulmainen liitin ja vm 88 autossa pyöreä, eli pahimmillaan tuota liitintä ei enää edes ole vaan lohdot on liitetty suoraan toisiinsa.
                        Olli.

                        Comment

                        • pmtk
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2005
                          • 1560
                          • Iisalmi

                          #13
                          Originally posted by Rocla
                          Eli jos tosiaan tulee boksilta noi kolme eikä ole kytkettynä mihinkää niin jossain on sitten tehty ohituskytkentä jotta rele saa +12v kun virrat kytketään. Sen kytkennän voit jättää ennalleen koska autosi käy.

                          Tuo musta on kierrolukumittarin signaali ja siitä pitää nyt vetää hyppypiuha sinne isoon liittimeen konehuoneessa ja tuo kelta/ruskea taas on kulutus mittarin signaali, se tulee myös vetää oikeaan napaan sinne isoon liittimeen.

                          Googlailen sinulle vielä myöhemmin johtojen värit tuolla isossa liittimessä, mutta epäilen että ne ovat samat.

                          Tuota iso liitinntä on tod.näk. jouduttu puukottamaan joko korista tai moottorista koska vm 85 autossa on neliskulmainen liitin ja vm 88 autossa pyöreä, eli pahimmillaan tuota liitintä ei enää edes ole vaan lohdot on liitetty suoraan toisiinsa.
                          Tarkotatko releen herätteellä bensapumpun sellaista? Jos näin, se on hoidettu jotenkin muuten, kun pumppu pyörii koko ajan virtojen päällä ollessa. Konehuoneen liitin on suorakaiteen muotoinen, jos kyseessä on sulakerasian vieressä oleva. Tiedä sitten, miten siihen on kytkennät tehty?? Värit meni tosiaan niin kuin aamusella muistelin.

                          Kiitti vaan, jos vielä jaksat googlailla ne oikeat värit - tuntuu olevan hallussa.
                          E83 X3 3.0dA ja E60 530iA

                          Comment

                          • Rocla
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2002
                            • 7692
                            • Kajaani

                            #14
                            Originally posted by pmtk
                            Tarkotatko releen herätteellä bensapumpun sellaista? Jos näin, se on hoidettu jotenkin muuten, kun pumppu pyörii koko ajan virtojen päällä ollessa. Konehuoneen liitin on suorakaiteen muotoinen, jos kyseessä on sulakerasian vieressä oleva. Tiedä sitten, miten siihen on kytkennät tehty?? Värit meni tosiaan niin kuin aamusella muistelin.

                            Kiitti vaan, jos vielä jaksat googlailla ne oikeat värit - tuntuu olevan hallussa.
                            Eli nythän korin puolelle on vaihdettu liitin, koska tuon korin liitin on alunperin pyöreä. Katsele tarkoin siitä liittimen korin puoleiselta johto nipulta, josko löytyisi kytkemättömiä johtoja. Koska tuo liitin muutos on noin tehty joudut hypyttämään nuo signaali johdot tuon neliskulmaisen liittimen ohi, koska neliskulmaisessa liittimessä ei yksinkertaisesti ole noita johtoja.

                            Itse muuttaisin tuon pa-pumpun releenkin toimimaan oikein, ei ole iso homma kun ensi saisi purettua tuon tämänhetkisen patentti kytkennän.
                            Olli.

                            Comment

                            • pmtk
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2005
                              • 1560
                              • Iisalmi

                              #15
                              Tämäpä suht selvä. Pitää tutustua tuohon liitinhässäkkään viikonloppuna paremmalla ajalla. Sen verran on toi liitin erkkateipillä verhoiltu, että jää viikonloppuun. Kertoilen sitten, kuin kävi.
                              E83 X3 3.0dA ja E60 530iA

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎