Announcement

Collapse
No announcement yet.

m30b34 veto kateissa / lambdaa epäillään

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rapamaha
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2003
    • 683
    • -

    m30b34 veto kateissa / lambdaa epäillään

    Tuli käytyä reissun päällä tuolla harrastepelillä ja suupieliä veti alaspäin väännön puute ja yleinen mollivoittoisuus. Elikkäs:

    -11/88 tehty 535i, ajettu herra ties paljonko
    -kansi rempattu jossain vaiheessa, ei syö öljyä eikä j-nestettä
    -venttiilien välykset säädetty, vaihdettu ilmansuodatin, öljyt ja tulpat (Bosch Super-4). Uudet imusarjan tiivisteet ja pa-suodatin löytyisivät vielä takakontista.

    5. vaihteella ei kiihdy juuri mihinkään, 4. vaihteella 80-120km/h n. 15 sekuntia, 3. vaihteella 7-8 sekuntia (vrt. 523i hiace n. 6s ja 8s). Ottaa kuitenkin kolmosella sen 150km/h. Gasoa hörppi matka-ajossa sen 11l/100km, keskinopeus siinä satkun huiteilla. Käy suht' inhimillisesti tyhjäkäyntiä, mutta paikoillaan muutama nopeahko kaasunpainallus saa aikaan pientä paukahtelua putken suunnalta.

    Imu-puolen letkuista mikään ei näyttänyt olevan ihan umpihalki, ICV:ltä imusarjaan lähtevässä letkussa oli alussa 1.5cm halkeama, mutta ei välttämättä vuoda siitä.

    Hyviä vinkkejä mistä kadonnutta kulkupuolta aletaan metsästää takaisin?
    Last edited by Rapamaha; 16-09-2006, 22:06.
  • Cell
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 7037
    • Uusikaupunki

    #2
    Vaihda ensin ne imupuolen letkut, kaikki. Se iso haitariletku, venttiilikopasta tuleva huohotinletku ja sitten metritavarana ne pikkuletkut, joita on muistaakseni kaksi tai kolme (ja ikävässä paikassa imusarjan alla). Bensapaineensäätimelle menevä alipaineletku oli itsellä niin haperoa, että katkesi kun vähän väänsi, ei ainakaan paranna toimintaa. Hintaa tulee muistaakseni jotain 30e (plus tuo tyhjäkäyntimoottorin letku) ja sitten toimii taas muutaman vuoden. Vika voi korjaantua jo näillä toimenpiteillä.

    Tuota tyhjäkäyntimoottorin letkua en itse vaihtanut, mutta jos siinä on halkeama niin vaihtoon vain, ei siinä muu auta.
    325i -08
    i3 REx -17
    M5 -98 Imolarot
    535i -90 N/A project (maatumassa)

    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

    Comment

    • Rapamaha
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2003
      • 683
      • -

      #3
      wtf? 30€ kaikki? eikös nuo putsarin ja mittarin ja kaasuläpän väliset isot letkutkin maksan sen 30€ kipale? Vai löytyykö noita jostain kl/motonet/biltema-osastolta edullisemmin?

      Comment

      • Cell
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 7037
        • Uusikaupunki

        #4
        Putsarin ja ilmamäärämittarin välistä ei tartte vaihtaa, se harvemmin hajoaa ja vaikka siihen jotain tulisikin niin ennen ilmamäärämittaria imettylisäilma ei haittaa. Ilmamäärämittarilta kaasuläpälle menevä letku maksoi muistaakseni 23e, kuitenkin jotain 20-30e ja merkkiliikkeestä ostin. Tuosta tyhjäkäyntimoottorin letkusta en tiedä. Loput letkut onkin sitten tyyliin euron pari, metritavarana autotarvikeliikkeestä, venakopasta tulevan pätkän ostin alkuperäisenä ja taisi pari euroa maksaa.
        325i -08
        i3 REx -17
        M5 -98 Imolarot
        535i -90 N/A project (maatumassa)

        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

        Comment

        • 6power
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2006
          • 254
          • Tampere

          #5
          Tsau..tuosta että putsarin ja ilmamäärämittarin välistä rikkinäistä letkua ei tarvi vaihtaa... olen hiukan eri mieltä. eihän se toki heti käyntiin vaikutakkaan mut esim volvoissa on ollut näitä rikki sellaisesta paikkaa ettei näy päällepäin. Kone menee tosi huonoon kuntoon kun saa hiekkaa ja muuta moskaa ohi ilmanpuhdistimen. Volvojen koneissa kun tuota on esiintynyt niin 200 tkm koneet vie öljyä niin et hu huijaa.

          Comment

          • Rapamaha
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2003
            • 683
            • -

            #6
            Tjaahah, vihdoin löyty slottia debugata lisää:

            -boksi ja lastu alkuperäinen
            -ilmamassamittaria ei ole käpälöity
            -isot kumiletkut vaihdettu, käynti ja veto parani hieman
            -käynti kylmänä suht' ok, lämmettyään käy huonommin

            Se venakopasta imusarjan alle menevä pikkuletku - saako sitä vaihdettua ilman imusarjan irroitusta *sigh* pa-suodatin on vieläkin vaihtamatta ja pa-paineet mittaamatta. Ensin pitäisi varmaan mitata lambda - lämpöisenä kun käy vähän rump-rump tyylisesti otin anturin plugin irti ja kas käynti tasaantui :O Paljonkos risa lambda voi näissä koneissa vaikuttaa kulkuun?

            Comment

            • hednam
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2006
              • 959

              #7
              Jako kohdillaan? Yhden hampaan heitto saattaa jo tehdä koneesta aivan tehottoman.

              2 litran ohc turbo, 3/4 puhaltimella sierra jättää sen!

              Comment

              • Rapamaha
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2003
                • 683
                • -

                #8
                Originally posted by hednam
                Jako kohdillaan? Yhden hampaan heitto saattaa jo tehdä koneesta aivan tehottoman.
                Oli jo toissapäivänä virranjakajan pyörijä kätösessä (btw. mistä sen tietää onko pyörijä kulunut vai ei?), ois pitänyt vissiin purkaa lisää. En kyllä heti bentleyn manuskastakaan hoksinut miten tuo jako tarkistetaan?

                Comment

                • Leka
                  BTCF Member
                  • Sep 2003
                  • 7701
                  • Vilppula

                  #9
                  Originally posted by Rapamaha
                  Se venakopasta imusarjan alle menevä pikkuletku - saako sitä vaihdettua ilman imusarjan irroitusta *sigh* pa-suodatin on vieläkin vaihtamatta ja pa-paineet mittaamatta. Ensin pitäisi varmaan mitata lambda - lämpöisenä kun käy vähän rump-rump tyylisesti otin anturin plugin irti ja kas käynti tasaantui :O Paljonkos risa lambda voi näissä koneissa vaikuttaa kulkuun?
                  Ne molemmat pikkuletkut jotka menevät imusarjan alle saa vaihdettua ilman imusarjan irroitusta. Jos lampaada on kaput niin bensankulutus nousee huomattavasti, koska DME on nilkutusmoodissa ja tehojakin puuttuu...
                  sigpic

                  BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                  Comment

                  • maako77
                    BTCF Member
                    • Apr 2006
                    • 234
                    • Kotka

                    #10
                    Originally posted by Rapamaha
                    Oli jo toissapäivänä virranjakajan pyörijä kätösessä (btw. mistä sen tietää onko pyörijä kulunut vai ei?), ois pitänyt vissiin purkaa lisää. En kyllä heti bentleyn manuskastakaan hoksinut miten tuo jako tarkistetaan?
                    jos tuo on toiminu kansirempan jälkeen ni tuskin jako on päässyt hyppäämään kun ketjukoneesta kuitenki on kyse.

                    edit: ja jos tarkkoja ollaan ni eiks toi o kuitenki m30b35?
                    Last edited by maako77; 10-09-2006, 22:54.
                    535xd f11 -11
                    Ex.
                    550iA Touring -06
                    -545i A -04
                    -535i sedan -88-
                    -540i -10/97- 6-speed sedan
                    -525i -89-
                    -320i -98 4d-
                    -535i sedan -88-
                    -525tdsa touring -93-

                    Comment

                    • Rapamaha
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2003
                      • 683
                      • -

                      #11
                      Originally posted by maako77
                      jos tuo on toiminu kansirempan jälkeen ni tuskin jako on päässyt hyppäämään kun ketjukoneesta kuitenki on kyse.

                      edit: ja jos tarkkoja ollaan ni eiks toi o kuitenki m30b35?
                      Kansiremppa on tehty edellisen omistajan toimesta, pitää nyt kyllä vielä tarkistaa onko kasattu niin että jakokin on kohdallaan. Luottamusta nakertaa venttiilien välykset, jotka olivat säädetty turhan pieniksi (0.20mm).

                      E34 535i:ssä kiuas on ainakin alkujaan ollut juuri tuo M30B34, samoin kait E32 735i:ssä. M30B35:stä on käytetty ainakin mallisarjoissa E12, E28 ja E24. Ei pienintäkään hajua mistä nuo lohkot ja kannet erottaisi toisistaan...

                      Comment

                      • Leka
                        BTCF Member
                        • Sep 2003
                        • 7701
                        • Vilppula

                        #12
                        Originally posted by Rapamaha
                        Kansiremppa on tehty edellisen omistajan toimesta, pitää nyt kyllä vielä tarkistaa onko kasattu niin että jakokin on kohdallaan. Luottamusta nakertaa venttiilien välykset, jotka olivat säädetty turhan pieniksi (0.20mm).

                        E34 535i:ssä kiuas on ainakin alkujaan ollut juuri tuo M30B34, samoin kait E32 735i:ssä. M30B35:stä on käytetty ainakin mallisarjoissa E12, E28 ja E24. Ei pienintäkään hajua mistä nuo lohkot ja kannet erottaisi toisistaan...
                        Aika pienet välykset on joo, luulis ainakin ettei raksuta... Omassa on KYLMÄNÄ imu 0,25 ja pako 0,30.

                        Ei ole ollut E28:ssa M30B35:sta, E12 M535i, E23 735i ja E24 635CSi löytyy 3453cc M30B35.

                        M30B34 kannessa on isommat imuvenat 47mm vs. M30B35 46mm, jollei muusta erota
                        sigpic

                        BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                        Comment

                        • Rapamaha
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2003
                          • 683
                          • -

                          #13
                          Jaahans, tuli varttitunti säädettyä kun kävelin auton ohi tallissa:

                          -imusarjan alle tulevat pikkuletkut vaihdettu -> käy jo aika nätisti tyhjäkäyntiä
                          -lämmettyään alkaa edelleen ajoittainen rump-rump-rump -> lambdan liitin irti -> käynti tasaantuu

                          Koitin mittailla tuota lambdaa, jotain 0.2-0.3V lukemia vilahti näytössä -> tuo kyllä viittaisi siihen ettei se ihan hengetön ole?

                          Comment

                          • kuukankorpi
                            Bimmer Fanatic
                            • Feb 2004
                            • 634

                            #14
                            onkos vika selvinnyt?Kun tuo omakin 535 on vähän puhdittoman tuntuinen.Tietääkös kukaan nopeestiko tommoisen terveen 535:sen pitäs laukata 80-120km/h väli nelosella?

                            Comment

                            • Rapamaha
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2003
                              • 683
                              • -

                              #15
                              Originally posted by kuukankorpi View Post
                              onkos vika selvinnyt?Kun tuo omakin 535 on vähän puhdittoman tuntuinen.Tietääkös kukaan nopeestiko tommoisen terveen 535:sen pitäs laukata 80-120km/h väli nelosella?
                              Ei selvinnyt minun omistuksessa, nykyisestä tilasta ei tietoa.

                              8.9s sanoo manuska tuolle 80-120km/h vedolle 4. vaihteella.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎