Announcement

Collapse
No announcement yet.

M20B25 virikoneen säätelyä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Lese
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2003
    • 220
    • Lavia

    M20B25 virikoneen säätelyä

    Saisko jostain säädettävän bensanpaineensäätimen joka sopis suoraan vakion tilalle vai minkälaisia ootte laitellu?

    Vai pitäiskö vaihtaa isommat suuttimet suosiolla? Sopiiko ja toimiiko M50B25 suuttimet tossa koneessa?

    Kone on M20B25 Motronicilla, stroukattu 2,7 litraseksi, puristukset yli kympin ja 286/288 asteinen nokka... Lastu on saksasta hommattu "ALPINA B3" lastu. Tulossa on vielä pellisatsi ja ehkä 535 ilmamäärämittari...

    Hommattuna on Autogaugen seosmittari, mutta autossa ei ole lambda anturia. Minkälainen anturi kannattais hommata?
    Last edited by Lese; 29-05-2006, 02:10.

  • KingOnTheRoad
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2005
    • 573
    • Kemijärvi

    #2
    Originally posted by Lese
    Saisko jostain säädettävän bensanpaineensäätimen joka sopis suoraan vakion tilalle vai minkälaisia ootte laitellu?

    Vai pitäiskö vaihtaa isommat suuttimet suosiolla? Sopiiko ja toimiiko M50B25 suuttimet tossa koneessa?

    Kone on M20B25 Motronicilla, stroukattu 2,7 litraseksi, puristukset yli kympin ja 284 asteinen nokka... Lastu on saksasta hommattu "ALPINA B3" lastu. Tulossa on vielä pellisatsi ja 535 ilmamäärämittari...

    Hommattuna on Autogaugen seosmittari, mutta autossa ei ole lambda anturia. Minkälainen anturi kannattais hommata?
    hommaa lambda kunnollinen. mulla olis vähän käytetty bosch lambda myynnissä...jos kiinnostaa niin priva tavoitttaa
    E21 315 m10b20 TIC 420hp/500Nm @1.9bar
    E36 328i coupe -95 "UXI"
    Polaris RMK 800 Nordic edition-15
    Yamaha yz250 -02

    Comment

    • mukko
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2003
      • 5965
      • Uleåborg

      #3
      ...........
      Last edited by mukko; 30-10-2007, 19:43.
      -- Official member of BTCF-Sauna Team --

      Save the World, Fuck The Fuel Economy
      Vitut aerodynamiikasta, kuutiotuumat ratkaisevat!

      Comment

      • Lese
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2003
        • 220
        • Lavia

        #4
        Originally posted by muggo
        Lese, laajakaistalamda. M50B25 suuttimet passaa M20 mosaan enemmän kuin hyvin (nelireikä + isompi koko suurimpia plussia).
        Bensanpaineen säätimen saa vaikka iskettyä bensanpaluu linjaan, joten kunhan liitokset ovat oikean kokoiselle putkelle niin noprob.
        ITSE kyllä säädättäisin tuollaisen paketin (kunhan kaikki palikat on kiinni) pajalla jossa motronikkiin iskettäisiin custom-prommi enkä laittaisi mitään valmista lastua.
        En oo mitään laajakaistalamdaa laittamassa, ne kun maksaa aivan saatanasti. Tarkoitin vaan että mikä olis mahdollisimman halpa ja yksinkertanen lamda-anturi millä ton seosmittarin sais pelaamaan.

        Kyllä toi lastu pitäis olla ihan passeli tohon. Suuttimiakaan ei näillä näkymin tartte vaihtaa. Kun saa seosmittarin kiinni niin näkee, että tartteeko nostaa bensapaineita. Hyvin ainakin tuntuu voimanpaskaa olevan, mitä hiukan tuli kokeiltua(sisäänajossa). Karalalla säädättäminen ei paljoa kiinnosta jos maksaa 400e ja on monen kuukauden jonot...

        Tyhjäkäynti on aivan perseellään, mutta johtunee ainakin osittain rikkinäisestä ilmamäärämittarin kumiputkesta.

        Mistä kannattais hommata säädettävä nokkapyörä M20-pataan?

        Comment

        • janne75
          Bimmer Rookie
          • Oct 2005
          • 80

          #5
          Originally posted by Lese
          En oo mitään laajakaistalamdaa laittamassa, ne kun maksaa aivan saatanasti. Tarkoitin vaan että mikä olis mahdollisimman halpa ja yksinkertanen lamda-anturi millä ton seosmittarin sais pelaamaan.

          Mistä kannattais hommata säädettävä nokkapyörä M20-pataan?
          Lambda-anturi voi olla ihan mikä tahansa, hae vaikka romikselta.
          Yleismittari on tarkka seosmittari. Saattaa olla parempi kuin AG:n

          Säädettävä nokkapyörä on suht helppo tehdä itse Sen halvempaa ei varmaan ole.

          Comment

          • jr66
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 16465
            • Asikkala

            #6
            Originally posted by Lese
            En oo mitään laajakaistalamdaa laittamassa, ne kun maksaa aivan saatanasti. Tarkoitin vaan että mikä olis mahdollisimman halpa ja yksinkertanen lamda-anturi millä ton seosmittarin sais pelaamaan.

            Kyllä toi lastu pitäis olla ihan passeli tohon. Suuttimiakaan ei näillä näkymin tartte vaihtaa. Kun saa seosmittarin kiinni niin näkee, että tartteeko nostaa bensapaineita. Hyvin ainakin tuntuu voimanpaskaa olevan, mitä hiukan tuli kokeiltua(sisäänajossa). Karalalla säädättäminen ei paljoa kiinnosta jos maksaa 400e ja on monen kuukauden jonot...

            Tyhjäkäynti on aivan perseellään, mutta johtunee ainakin osittain rikkinäisestä ilmamäärämittarin kumiputkesta.

            Mistä kannattais hommata säädettävä nokkapyörä M20-pataan?
            Laittele se (ne ?) kumiputket ym. kuntoon ja sitten säätämään.

            Comment

            • Cell
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2004
              • 7037
              • Uusikaupunki

              #7
              Normilambdalla meinaat säätää seokset kuntoon? Justiisa joo. Ei sitä laajakaistaa ole rahastuksen takia tehty.
              325i -08
              i3 REx -17
              M5 -98 Imolarot
              535i -90 N/A project (maatumassa)

              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

              Comment

              • janne75
                Bimmer Rookie
                • Oct 2005
                • 80

                #8
                Originally posted by Cell
                Normilambdalla meinaat säätää seokset kuntoon? Justiisa joo. Ei sitä laajakaistaa ole rahastuksen takia tehty.
                On niitä seoksia varmaan säädetty ennen kuin kumpaakaan lambdaa oli edes keksitty

                Comment

                • Cell
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 7037
                  • Uusikaupunki

                  #9
                  On toki. Joskus on myös ajettu hevosvaunuilla, mutta se ei kait ollut tämän ideana? Ei ole järkevää syytää rahaa koneen rakenteluun jos moottorinohjaus jää säätämättä, hepoja jää saamatta, kulutus kasvaa ja ajettavuus on huonompi. Jokainen tavallaan.
                  325i -08
                  i3 REx -17
                  M5 -98 Imolarot
                  535i -90 N/A project (maatumassa)

                  Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                  Comment

                  • janne75
                    Bimmer Rookie
                    • Oct 2005
                    • 80

                    #10
                    Originally posted by Cell
                    On toki. Joskus on myös ajettu hevosvaunuilla, mutta se ei kait ollut tämän ideana? Ei ole järkevää syytää rahaa koneen rakenteluun jos moottorinohjaus jää säätämättä, hepoja jää saamatta, kulutus kasvaa ja ajettavuus on huonompi. Jokainen tavallaan.
                    Sain tosta topicin koneesta sen käsityksen ettei sitä ole tarkoituskaan rakentaa kunnolla, jotenkin vaan kun sais halvalla toimimaan, ilmaletkut on rikki ja ei ole edes bensanpaineensäädintä. Itse en tuollaista olisi uskaltanut rempan jälkeen edes käynnistää saati sisäänajaa.

                    Toki jos kunnolla rakennetaan, niin laajakaistalambda, ohjelmoitavalastu.
                    Ja tottakai penkissä säätö, vaikka se maksaakin niin ne siellä löydetyt hevoset ovat halpoja verrattuna muihin.

                    Comment

                    • Lese
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2003
                      • 220
                      • Lavia

                      #11
                      Originally posted by janne75
                      Sain tosta topicin koneesta sen käsityksen ettei sitä ole tarkoituskaan rakentaa kunnolla, jotenkin vaan kun sais halvalla toimimaan, ilmaletkut on rikki ja ei ole edes bensanpaineensäädintä. Itse en tuollaista olisi uskaltanut rempan jälkeen edes käynnistää saati sisäänajaa.

                      Toki jos kunnolla rakennetaan, niin laajakaistalambda, ohjelmoitavalastu.
                      Ja tottakai penkissä säätö, vaikka se maksaakin niin ne siellä löydetyt hevoset ovat halpoja verrattuna muihin.
                      Kyllä se ihan kunnolla on tarkotus rakentaa...

                      Kevyttä sisäänajoa on ajeltu ja hyvin tuntuu toimivan, paitsi tyhjäkäynnillä. Seosmittari laitetaan lähipäivinä kiinni, niin saa varmistettua, ettei mee laihalle ja tarvittaessa sitten pa-paineensäädin ja ilmamäärämittarin säätöä jos siltä näyttää. Saksan pojat on ainakin rakentanu 2,7 M20 motteja vakiolla Motronicilla johon on laitettu Alpina B3 2,7 lastu, joka on siis käytännössä lähes samanlainen kuin tämä moottori. Lastun myyjältä varmistin, että vakiot siniset suuttimet on oikeat ja bensanpaine kuuluu olla 3-3,5bar(vakiona 3bar). Penkkiin mennään kokeilemaan kunhan saadaan pannu sisäänajettua, siellä näkee sitten, että paljonko potkua irtoaa. Jos ei saada kunnolla säätöihin niin sitten tottakai täytyy teettää lastu uusiks tai laittaa Unichippi. Samalla pääsis sitten ilmamäärämittaristakin eroon...

                      Kerrohan lisää tosta nokkapyörän modaamisesta.

                      Edit: IMM kumiputki on kyllä tilattu ja pitäis tulla lähipäivinä. Se laitetaan tottakai kuntoon, ennen kuin mitään aletaan säädellä...
                      Last edited by Lese; 29-05-2006, 02:14.

                      Comment

                      • Cell
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2004
                        • 7037
                        • Uusikaupunki

                        #12
                        Originally posted by Lese
                        Jos ei saada kunnolla säätöihin niin sitten tottakai täytyy teettää lastu uusiks tai laittaa Unichippi. Samalla pääsis sitten ilmamäärämittaristakin eroon...
                        No etpäs pääse. Sitä varten pitää vaihtaa moottorinohjausta, motronic ei ilman tuota kikkulaa toimi. Onkos muuten alpinassa muuten vakiopuristukset ym., ainakin m30b34 koneissa on palotiloissa jne eroa myös. Meinaan että ei se vielä hirveästi kerro jos iskutilavuus on sama.
                        325i -08
                        i3 REx -17
                        M5 -98 Imolarot
                        535i -90 N/A project (maatumassa)

                        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                        Comment

                        • Leka
                          BTCF Member
                          • Sep 2003
                          • 7701
                          • Vilppula

                          #13
                          Originally posted by Lese
                          Kerrohan lisää tosta nokkapyörän modaamisesta.
                          Tuossa ensimmäinen hahmotelma hieman teknisemmästä säädettävästä nokkapyörästä M20:iin parin vuoden takaa, ymmärrettävistä syistä mittoja on hieman poistettu...

                          sigpic

                          BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                          Comment

                          • janne75
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2005
                            • 80

                            #14
                            Originally posted by Lese
                            Kerrohan lisää tosta nokkapyörän modaamisesta.
                            Sen voi tehdä monella tapaa.
                            - Voi porata uudet reiät tarkasti laskettuihin kohtiin esim 1-4 astetta, haittapuolena on että remmin joutuu irroittamaan säädettäessä.
                            - Voi tehdä kahdesta nokkapyörästä, pitkät reiät toiseen, toiseen kiinnittää mutterit.
                            - Voi sorvata/sorvauttaa uuden keskiön johon säädoille reiät (vastaa ostettua kallista nokkapyörää)

                            Ympyrän geometria pitää olla hallinnassa, mutta sehän on opetettu jo yläasteella.
                            Harmi ettei ole kuvia esittää niistä, ei sitä oikeen tekstistä varmaan ymmärrä.

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎