Announcement

Collapse
No announcement yet.

Turbo & savutus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Lakeson
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2004
    • 649
    • Jyväskylä

    Turbo & savutus

    Tuli tossa hankittua bmw ja vieläpä diesel sellainen... 524tds 8)

    Nyt ensimmäinen ongelma ilmaantunut; kylmänä savuttaa minuutin pari todella runsaasti. Savu ei oikein haise öljylle, on sellaista dieselin katkuista. Aiemmin on ole vastaavaa huomannut, vaan ilmiö on tullut yhtäkkiä. Kun kiihdyttää reilummin on savutus todella runsasta. Jos dieselkone polttaa öljyä, haiseeko se nenään kuten perinteinen bensakone?

    Tiedustelin ropleemaa jo toiseltakin foorumilta, täällä varmaan myös diesel bemarin omistajia.

    Itse epäilen että turbo (öljyjäähdytteinen) vuotaa öljyä, joka aiheuttaisi savutuksen. Toisaalta silloinhan koneen tulisi savuttaa myös lämpöisenä!?Kenties jollain heittää asiaan kommentteja?
    Ei mopolla mahottomia..
  • Stefa
    Bimmer Rookie
    • Aug 2002
    • 134
    • Helsinki

    #2
    Turbo öljyjäähdytteinen? :lol: eiköhän se ole ihan voitelua varten siellä... ei vaan, asiaan...

    mulla on bensaturbo ja samaa ongelmaa oli. No turbohan sieltä oli kulunut väljäksi, aluksi se savutti vain hieman laitettaessa käyntiin mutta nyt lopuksi jo useampia minuutteja.

    Ota Ahtoletku turbosta irti ja koita onko akselissa paljon väljystä.

    Comment

    • Masinol
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2003
      • 988
      • "Turku"

      #3
      Originally posted by Stefa
      Turbo öljyjäähdytteinen? :lol: eiköhän se ole ihan voitelua varten siellä... ei vaan, asiaan...

      mulla on bensaturbo ja samaa ongelmaa oli. No turbohan sieltä oli kulunut väljäksi, aluksi se savutti vain hieman laitettaessa käyntiin mutta nyt lopuksi jo useampia minuutteja.

      Ota Ahtoletku turbosta irti ja koita onko akselissa paljon väljystä.
      "Väljäähän" on jo ihan uudessakin turbossa ilman öljynpainetta... eikä sinne varmaan uskalla sormia laittaa auton käydessä :wink:
      Saab 99 -75 - Mazda 323 -88 - BMW 728 -78 E23 - BMW 316 -88 E30 - Opel Kadett D -87 - BMW 325i -88 E30 - BMW 325i -91 E36 - BMW 540iA -93 E34 - BMW 328i -95 E36 touring - BMW 528iA -96 E39 touring - BMW 735iA -97 E38 - Volvo S60 -01 - BMW 330dA -05 touring

      Comment

      • Lakeson
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2004
        • 649
        • Jyväskylä

        #4
        Turbo on vastikään rempattu perusteellisesti, takuutakin on vielä jäljellä. Eri asia on sitten mitä takuu kattaa!?

        Suomi24 -foorumilla tuli veikkailuja savutuksen aiheuttamiseen palaneista hehkuista. Ohjekirjan mukaanhan vihreä 'käynnistysvalo' ei syty jos yksikin hehku on poissa pelistä. Epäilen että voikohan tähän valoon luottaa ja uskoa että hehkut on ok. Millainen projekti tuo hehkujen uusiminen mahtanee olla?

        Olen 'toistaiseksi' täysin amatööri turbo -asioissa :shock: - öljyhän siellä tottakai voitelee ja jäähdyttää, mutta eikös niitä ole nestejäähdytteisiäkin turboja. Täytyy perehtyä asiaan nyt kun on omat pelimerkit pelissä ja huonolla tuurilla pian vähissä.

        Vielä savutuksesta; haiseeko öljyä polttava dieselkone kuten bensakone?
        Ei mopolla mahottomia..

        Comment

        • energy
          BTCF Member
          • May 2003
          • 1694
          • Haukipudas, Oulu

          #5
          Originally posted by Lakeson
          Vielä savutuksesta; haiseeko öljyä polttava dieselkone kuten bensakone?
          No jos se kunnolla sitä öljyä todella polttaa niin kyllä sen haistaa ihan selvästi karvaan dieselin katkun seasta
          :: e32 750il :: 03/1988 :: diamantschwarz ::
          :: e36 "330i 6-gang" cabrio :: 09/1995 :: cosmosschwarz :: projekti
          :: e46 325xi touring :: 11/2003 :: titansilber :: projekti

          Comment

          • E.Kortesalmi
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2003
            • 487
            • Nurmo, Seinäjoki

            #6
            Originally posted by Lakeson
            Suomi24 -foorumilla tuli veikkailuja savutuksen aiheuttamiseen palaneista hehkuista.
            Jos yhtään luulen tietäväni diesel koneen toiminta periaatetta. Näyttää että suomi24 on paras paikka kysyä neuvoa auton tekniikka puoleen :shock: koska se mitä tiedän hehkujen toiminnasta ainoa hetki millon kone niitä käyttää on se hetki kun heität kylmänä käyntiin. Hehkuthan vaan lämpeävät jotta polttoaine syttyy paremmin. Eli ei ainakaan mun tietojen perusteella savutus mistään hehkuista johtua. Koska kun riisselin lyö lämpösenä käyntiin niin eihän hehkut edes silloin syty.

            Ja mitä tiedän savuutuksesta niin yleensähän se öljy aiheuttaa tavalla tai toisella sen savuutuksen..
            E.Kortesalmi alias Hiprakka a.k.a Apina

            Team BTCF Top Alcohol

            Pyörät väheni alta...

            ja taas lisääntyy

            Comment

            • LASSI-S
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2003
              • 4918
              • hattula/hämeenlinna.

              #7
              omassa kärryssäni savutus johtuu kun turbon akseli on väljä ja voiteluöljyä vuotaa pako ja turbiinipuolelle ja siitä osa öljystä suoraan putkesta pihalle ja osa menee polttoon
              E63 AMG. E500 ja iso ässä väkevällä mökki öljy moottorilla. Joskus ehkä vielä bemari

              Comment

              • tenutappi
                Bimmer Rookie
                • Apr 2004
                • 69
                • Nurmijärvi

                #8
                Jep, eikä oo iha halpaa touhuu se kynsistefojen uusiminen, varsinki ku meillä meni ainaki akselilinjaa myöden uusiks kun coolerista löyty noin desin verran öljyä pohjalta, voitte arvata savuttiko :shock:
                BMW M5 -92

                Comment

                • t-race
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2003
                  • 722
                  • North from Nurmijärvi

                  #9
                  Dieselin savutuksen syitä:

                  -Pumpun ajoitus pielessä
                  -Suihkujen kärjet kuluneet
                  -Kylmäkäynnistin ei toimi

                  Pumpun ajoitukeen löytyy kyllä ohjeita
                  Suihkujen tarkastus vaatiin testerin

                  Onko savu minkä väristä? Tuosta voi jo päätellä jotain. Öljysavun väri on sinertävää... Ja musta savu kertoo, että kone saa keittoa ihan omaksi tarpeekseen. Vaalean harmaa savu kertoo, että pumpun ajoitus on pielessä. Voi johtua ajoituksesta tai kylmäkäynnistimen toimimattomuudesta. Jos nyt tässä oikei muistan pienessä sievässä laitamyötäisessä, niin kerron seuraavaa: Harmaata savua tulee, kun pumppu on myöhäisellä. Kylmäkäynnistin vetää pumppua aikaiselle. Jos tuo kylmäkäynnistin ei toimi, niin pumppu on myöhäisellä koneen ollessa kylmänä, josta tuo savutus johtuu. Nämä on sitten humalaisen muistikuvia (lomautuksen takia jo yhdestoista ilta peräkkäin...), voin koettaa tarkistaa kunhan olen päivällä selvin päin. Niin ja voi ne palaneet hehkutkin aiheuttaa savutusta. Hehkukisko irti ja mittaat vastusarvot jokaiselta hehkulta. Tai sitten irroitat hehkut ja kokelet jokaisen yksitellen akulla, toimiiko. Ja jos jokin on päreinä, niin vaihda kaikki kerralla, sillä kohta vaihdat seuraavan ja sitten seuraavan jne... Aloita tarkastamalla ne hehkut.

                  Kerro kuitenkin jotain taustatietoa. Paljonko ajettu jne... Voihan se konekin olla jo väljä tms.

                  Nimimerkillä: yli 300 tkm dieseleillä ajanut...
                  BMW Rennsport Racing Motorsport Club
                  BMW Kilpaurheilu Kilpailu Moottoriurheilu Kerho.
                  Ach so, je mehr, desto besser!
                  sigpic

                  Comment

                  • Lakeson
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2004
                    • 649
                    • Jyväskylä

                    #10
                    Elikkäs tekniikka on 2.44l jolla ajettu n. 260tkm. En usko että kone on väljä, koska savutus kylmänä alkoi mielestäni aivan laakista. Lämpöisenä kun koneen antaa käydä pitkäänkin ja polkasee kunnolla, ei tule kuin mustaa, ohjurinkumit ainakin ok. Kylmiltään liikkeelle lähdettäessa savu on väriltään sellaista vaaleansinistä ja kai siinä vähän harmaata on seassa ja ei kyllä yhtään haise öljylle.

                    Tutkailin tuossa konehuonetta päällisin puolin ja huomasin että intercoolerin (jälkiasennus) yhdestä nurkasta valunut mustaa öljyä. Voiko kone niin paljon huohottaa, että öljyä näin kertyisi? Täytyypä ottaa letkuja auki ja katsoa onko öljyä kertynyt enemmänkin ahtopuolelle. Jos öljyä löytyy enemmän niin homman nimi taitaa olla selvä. Vai voiko viallinen turbo ylensäkään vuotaa öljyä ahtopuolelle. :shock:

                    Kuinka tämä mainittu kylmäkäynnistin käytännössä toimii ja miten sen toimimattomuuden voi todeta? Myös pumpun ajoituksen ohjeet kiinnostaa kovasti.

                    Pakkohan se on saada kuntoon kun ottaa niin hermoon tuo savustus!

                    ...opin diesel tekniikkaa...
                    Ei mopolla mahottomia..

                    Comment

                    • Hile
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2002
                      • 439
                      • Kuopio

                      #11
                      tarkista imusarjalta tuleva paineletku pumpulle.. nimittäin jos se on haljennut, niin antaa kunnon savut pellolle!
                      Kauppareissuille: E91 325dA -07
                      Kesän aurinkoon: Kawasaki Z750 +Yamarin435s
                      Talven umpiseen: Ski-Doo Freeride 800R e-tec 137" -12
                      So many assholes... so few bullets.
                      -Ford Fairlane-

                      -KUOPION PUTKIMIEHET- team

                      Comment

                      • Muumi
                        BTCF Member
                        • Oct 2002
                        • 1702
                        • Rovaniemi

                        #12
                        Originally posted by LASSI-S
                        omassa kärryssäni savutus johtuu kun turbon akseli on väljä ja voiteluöljyä vuotaa pako ja turbiinipuolelle ja siitä osa öljystä suoraan putkesta pihalle ja osa menee polttoon

                        Täysin ,mutta ookko Lassi koskaan miettinyt et voisko pako ja turbiinipuoli tarkoittaa yhtä ja samaa asiaa...

                        Imupuolta kutsutaa kompurapuoleksi... :wink:
                        E24 635csi

                        Comment

                        • MMM525
                          Bimmer Rookie
                          • Apr 2007
                          • 117
                          • Pirkanmaa

                          #13
                          Vanha ketju, mutta laitetaan tänne.

                          Mulla tulee mustaa savua paljon kun polkaisee kunnolla vaikka ohitustilanteissa. Hyvä jos peräpeilistä vielä näkee takana tulevaa. Käynnistettäessä ei tule savua eikä muutenkaan savuta normaalissa ajossa. Olen pitänyt tuota normaalina tähän asti. Olen kuitenkin alkanut seuraamaan muita diesel autoja ja rekkoja, ja savun määrä vaikuttaa vähäisemmältä niissä verattuna omaani.

                          Ensimmäisellä polkaisulla tulee savua reilusti, mutta seuraavalla savun määrä jo vähenee. Katsastuksen pakokaasumittauksessa oli sama juttu, ekalla kerralla huonot tulokset ja seuraavilla paremmat.

                          Tämä on nyt melko mutua, ja perustuu vaan omaan havainnointiin tuosta savun määrästä. Mutta onko jotain mitä kannattaisi tarkistaa? Tuossa aiemmassa postauksessa mainittiin haljenneesta paineletkusta.

                          Olen huomenna poistamassa imusarjan läpät autosta ja samalla voisin tuotakin koittaa selvittää.
                          Last edited by MMM525; 05-07-2009, 13:05.
                          BMW F11 530dA touring -11 Havanna
                          BMW E39 525dA touring -02 Toledo

                          Comment

                          • tabasco
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2007
                            • 851
                            • fin

                            #14
                            Originally posted by MMM525 View Post
                            Vanha ketju, mutta laitetaan tänne.

                            Mulla tulee mustaa savua paljon kun polkaisee kunnolla vaikka ohitustilanteissa. Hyvä jos peräpeilistä vielä näkee takana tulevaa. Käynnistettäessä ei tule savua eikä muutenkaan savuta normaalissa ajossa. Olen pitänyt tuota normaalina tähän asti. Olen kuitenkin alkanut seuraamaan muita diesel autoja ja rekkoja, ja savun määrä vaikuttaa vähäisemmältä niissä verattuna omaani.

                            Ensimmäisellä polkaisulla tulee savua reilusti, mutta seuraavalla savun määrä jo vähenee. Katsastuksen pakokaasumittauksessa oli sama juttu, ekalla kerralla huonot tulokset ja seuraavilla paremmat.

                            Tämä on nyt melko mutua, ja perustuu vaan omaan havainnointiin tuosta savun määrästä. Mutta onko jotain mitä kannattaisi tarkistaa? Tuossa aiemmassa postauksessa mainittiin haljenneesta paineletkusta.

                            Olen huomenna poistamassa imusarjan läpät autosta ja samalla voisin tuotakin koittaa selvittää.
                            Kulkeeko auto niin kuin sen pitäisikin?

                            Ootko tarkistanut venttiilikopan päällä olevaa öljynerotin/huohotinsysteemiä? Vanhemmissa on huoparulla suodattimena, uudemmissa ilman pyörteilyyn perustuva erotin. Jos on tukossa, voi olla syy savutukseen. Milloin moottorin ilmansuodatin on viimeksi vaihdettu?

                            Minkälaista ajoa autolla ajetaan (kaupunki/maantie) ja saako runtua riittävästi että kuumenee, jotta mm. karstaa palaa pois?

                            Comment

                            • MMM525
                              Bimmer Rookie
                              • Apr 2007
                              • 117
                              • Pirkanmaa

                              #15
                              Originally posted by tabasco View Post
                              Kulkeeko auto niin kuin sen pitäisikin?

                              Ootko tarkistanut venttiilikopan päällä olevaa öljynerotin/huohotinsysteemiä? Vanhemmissa on huoparulla suodattimena, uudemmissa ilman pyörteilyyn perustuva erotin. Jos on tukossa, voi olla syy savutukseen. Milloin moottorin ilmansuodatin on viimeksi vaihdettu?

                              Minkälaista ajoa autolla ajetaan (kaupunki/maantie) ja saako runtua riittävästi että kuumenee, jotta mm. karstaa palaa pois?
                              En ole tarkistanut. Luettuani asiasta juttua niin se on jokatapauksessa parasta vaihtaa, jos vaan tollasia löytyy liikkeen hyllystä. Huomenna näkee missä kunnossa se huopa on.
                              BMW F11 530dA touring -11 Havanna
                              BMW E39 525dA touring -02 Toledo

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎