Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kytkin kolisee, painelaakeri sökönä?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • vgo
    Bimmer Rookie
    • May 2006
    • 112
    • Kauhajoki

    Kytkin kolisee, painelaakeri sökönä?

    Ostin juuri "peltoautoksi" 325i M-Technik II:n.

    Auto on muuten hyvässä kunnossa, mutta tyhjäkäynnillä erottuu selvä "kolina" joka häipyy kun kytkimen painaa pohjaan. Kytkin tuntuu muuten toimivan ihan ok.

    Painelaakeria veikkailtiin äänen aiheuttajaksi. Muita vaihtoehtoja ei varmaankaan ole? Miten vaarallista tämä kolina voi olla? Voiko kytkin yks-kaks hajota kokonaan?

    Todennäköisesti uusin koko kytkimen ensi viikon aikana, mutta yritän vain sitä arvuutella että uskaltaisiko esim. maanantaina lähteä Motoparkkiin päristelemään BMW clubin ratapäiville...
    Ex:
    E31 840CiA -93
  • maverick999
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2006
    • 919
    • Rauma

    #2
    nyt alko pelottaa, itselläni (e30 316) kuuluu kanssa pientä kolinaa kytkin alhaalla Kytkin myös täristää välillä aika voimakkaastikin, aika ajoin siis. Kytkin pitäisi olla uusittu pari vuotta sitten...
    Respect your elders

    Comment

    • Jukkis30
      Bimmer Fanatic
      • May 2004
      • 371
      • Oulu

      #3
      Eikös näissäki kolise lootan akseli..

      Comment

      • Rocla
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2002
        • 7692
        • Kajaani

        #4
        Originally posted by Jukkis30
        Eikös näissäki kolise lootan akseli..
        Nimen ja oman näissä. Voi olla ettei ääni tosiaan häviä uudella painelaakerilla... Noi autot alkaa jo olla sitä ikäluokkaa että jos et itse osaa korjata vaihteistoa niin taitaa mennä vaihtoon, tosin tiedän muutaman tapauksen että on ajettu ihan normaalisti +100tkm vaikka laatikko koliseekin vapaalla. Ja käytetystä laatikosta ei voi ilman koeajoa välttämättä todeta ehjyyttä, joskus tuossa sisään menoakselissa ei tunnu ihmeempää klappia, se näet aina hieman heiluu, ja silti kolisee vapaalla paikallaan ollessa.
        Olli.

        Comment

        • Gygt
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2003
          • 371
          • Kajaani

          #5
          Originally posted by Rocla
          Nimen ja oman näissä. Voi olla ettei ääni tosiaan häviä uudella painelaakerilla... Noi autot alkaa jo olla sitä ikäluokkaa että jos et itse osaa korjata vaihteistoa niin taitaa mennä vaihtoon, tosin tiedän muutaman tapauksen että on ajettu ihan normaalisti +100tkm vaikka laatikko koliseekin vapaalla. Ja käytetystä laatikosta ei voi ilman koeajoa välttämättä todeta ehjyyttä, joskus tuossa sisään menoakselissa ei tunnu ihmeempää klappia, se näet aina hieman heiluu, ja silti kolisee vapaalla paikallaan ollessa.
          ja nimenomaan se se kolisee kytkin pohjassa.. laatikon pääakselin laakeri huono mut, ei muuta ku kovaa ajoa se ei säry meinaan mulla kolissu kaikissa vanhoissa autoissa...,
          KAJ. SRK. TURBO RACING

          Comment

          • vgo
            Bimmer Rookie
            • May 2006
            • 112
            • Kauhajoki

            #6
            Eli se kolina voi kuulua laatikon akselista silloinkin kun kytkin on ylhäällä? Tässä mun tapauksessa kolina häipyy kun kytkimen painaa pohjaan, enkä ole havainnut tärinää kytkimessä kun sen painaa pohjaan/vapauttaa.

            Tutkin asiaa lisää huomenna ja täytyy ottaa myöhemmin ensi viikolla laatikko irti niin sittenhän sen näkee että mikä siellä kolisee.
            Ex:
            E31 840CiA -93

            Comment

            • maverick999
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2006
              • 919
              • Rauma

              #7
              Itellä myös laatikko pitäis olla n. reilun vuoden ikänen, tiedä sitte taas mistä kolina tulee, sitten pakille kun vaihtaa, pitää oottaa vähän aikaa, ennenkun työntää pykälän sisään, muuten tulee sorsa, oiskohan öljyt yms... julmasti käytän topiccia hyväksi, mut jos joku sattuu tietämään, ite en niin noista asioista tiiä...
              Respect your elders

              Comment

              • Heguli 31
                BTCF Member
                • Oct 2004
                • 10081
                • KVLA

                #8
                Originally posted by vgo
                Ostin juuri "peltoautoksi" 325i M-Technik II:n.

                Auto on muuten hyvässä kunnossa, mutta tyhjäkäynnillä erottuu selvä "kolina" joka häipyy kun kytkimen painaa pohjaan. Kytkin tuntuu muuten toimivan ihan ok.

                Painelaakeria veikkailtiin äänen aiheuttajaksi. Muita vaihtoehtoja ei varmaankaan ole? Miten vaarallista tämä kolina voi olla? Voiko kytkin yks-kaks hajota kokonaan?

                Todennäköisesti uusin koko kytkimen ensi viikon aikana, mutta yritän vain sitä arvuutella että uskaltaisiko esim. maanantaina lähteä Motoparkkiin päristelemään BMW clubin ratapäiville...
                Kun kytkin painetaan pohjaan,niin "yhteys" vaihdelaatikkoon katkeaa ja laatikon akselit ei pyöri.Tällöin myös painelaakeri on "paineistettu" (ja pyörii).
                Kun sinun tapauksessasi äänet loppuu kytkintä painettaessa,niin rallatus tulee todennäköisemmin vaihteistosta eikä painelaakerista/kytkimestä.

                Yleensä kytkimen painelaakerivika/rallatus tulee esille vasta kytkintä painettaessa.Polkimen ollessa ylhäällä ei laakerin pitäisi päästä pyörimään ollenkaan ja olisi siten viallisenakin äänetön.

                Kytkinlevyn keskiössä/jousituksessa oleva vika voi antaa ääntä myös kytkinpoljin ylhäällä,mutta tällöin kytkin oireilee yleensä jo pahasti muutenkin.
                Last edited by Heguli 31; 16-07-2006, 10:08.

                Comment

                • vgo
                  Bimmer Rookie
                  • May 2006
                  • 112
                  • Kauhajoki

                  #9
                  Okei, tuo kuulostaa loogiselta. Täytyy ottaa se laatikko irti ja kokeilla miten paljon klappia siinä pääakselissa on.

                  EDIT: Tutkin tuossa vielä noita ulkomaisia foorumeita ja kolinan aiheuttaja voi myös olla se että laatikon öljyt ovat vähissä tai käytetyn öljyn viskositeetti on liian alhainen. Eli taidan aloittaa tuolta yksinkertaisimmasta päästä ja vaihtaa laatikkoon öljyt ja kokeilla häviääkö/hiljeneekö se kolina.

                  EDIT2: Laatikon kiinnitys, öljyt ym. tarkistettu, seuraavaksi laatikon irrotus...
                  Last edited by vgo; 16-07-2006, 13:07.
                  Ex:
                  E31 840CiA -93

                  Comment

                  • Masinol
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2003
                    • 988
                    • "Turku"

                    #10
                    Originally posted by vgo
                    Okei, tuo kuulostaa loogiselta. Täytyy ottaa se laatikko irti ja kokeilla miten paljon klappia siinä pääakselissa on.

                    EDIT: Tutkin tuossa vielä noita ulkomaisia foorumeita ja kolinan aiheuttaja voi myös olla se että laatikon öljyt ovat vähissä tai käytetyn öljyn viskositeetti on liian alhainen. Eli taidan aloittaa tuolta yksinkertaisimmasta päästä ja vaihtaa laatikkoon öljyt ja kokeilla häviääkö/hiljeneekö se kolina.

                    EDIT2: Laatikon kiinnitys, öljyt ym. tarkistettu, seuraavaksi laatikon irrotus...
                    Jollei se paljon kolise niin ihan turhaa vaihtaa sitä laatikkoa. Ainakaan toiseen käytettyyn. Remppaaminen on tietty eri asia, mutta se laatikko kestää vielä kauan vaikka koliseekin.
                    Tietääkö joku muuten mitä sieltä laatikosta täytyy vaihtaa .... eli mikä sen akselin väljyyden aiheuttaa... laakeritko vaan?
                    Saab 99 -75 - Mazda 323 -88 - BMW 728 -78 E23 - BMW 316 -88 E30 - Opel Kadett D -87 - BMW 325i -88 E30 - BMW 325i -91 E36 - BMW 540iA -93 E34 - BMW 328i -95 E36 touring - BMW 528iA -96 E39 touring - BMW 735iA -97 E38 - Volvo S60 -01 - BMW 330dA -05 touring

                    Comment

                    • Jaghaath
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 1273
                      • Helsinki

                      #11
                      Omassa e30:ssä aikoinaan piti kanssa semmosta kolinaa/rohinaa/ulinaa, vähän niinkuin öljyä ei ois ollut. Ääni kuului kaikilla vaihteilla paitsi nelosella, joka on suora joten vika oli vissiin siinä toisessa akselissa laatikon sisällä, mikä nyt olikaan nimeltään evm. Kytkin pohjassa ääntä ei siis tullut. Pari kk se kesti kunnes laukesi viimeisessä risteyksessä matkalla korjaamolle, kakkonen jäi silmään ja sillä pääsi just korjaamon pihaan laatikon vaihtoon

                      Comment

                      • TuomasTee
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2004
                        • 529
                        • Kotka

                        #12
                        Ihmettelin samankuuloista asiaa omassa autossanikin mutta se poistui vauhtipyörän vaihdon myötä! Tyhjäkäynnillä kytkin ylhäällä kuului aina outo kolina ja säksätys. M51 kaksoismassa vaihtui M3 3.2 S50 kaksoismassaan. En sitten tiedä tuliko kolina (risasta?) vauhtipyörästä vai sen epätasapainon aiheuttaman tärinän kautta vaihteistosta?! (tärinätkin hävisivät samalla)
                        Jokaisessa korjaamossa olivat kaikki sanoneet että joo se on normaalia ja kuuluu vaihteistosta, ei ole mitään tekemistä vauhtipyörän kanssa.
                        BMW F15 X5 M50d -14

                        Comment

                        • vgo
                          Bimmer Rookie
                          • May 2006
                          • 112
                          • Kauhajoki

                          #13
                          Uusi mahdollinen syypää kolinaan; rikkinäinen moottorin kumityyny. Oli varmaan jo rikki kun auton ostin ja kun olin radalla ajelemassa niin se sitten otti ja repesi.

                          Moottorin kumityynyt vaihtoon ensin ja katsotaan sitten miten se vaikuttaa tuohon kolinaan...
                          Ex:
                          E31 840CiA -93

                          Comment

                          • amrra
                            Newbiemmer
                            • Jul 2006
                            • 3

                            #14
                            Mulla tän ongelman lisäksi on sellanen et jos jään nukkuu kytkimen päälle (kytkin pohjassa),niin ei mene enää kakkonen päälle pitää pumppaa kytkintä muutaman kerran, mutta silti menee jäykäks tseba, tuntuu et nesteet karkais.
                            e36 sedan -93

                            Comment

                            • ZoMbiE
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2003
                              • 2583
                              • Lohja, Virkkala

                              #15
                              Kyllä tuo ääni on varmaan laatikon laakerit. Omassa on ääni ollut jo kohta 2 vuotta, muuten toimii ihan hienosti, kolisee vaan ,varsinkin jos tyhjäkäynti on hiukan alhainen.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎