Elikkä onko kukaan vaihtanu, noita tulppia itse. Lähinnä mietityttää et pitääkö noissa olla joku tietty momentti ja jotain muuta mukavaa/ihmeellistä.Ne on vissiin ne NGK:n tulpat paremmat mitä ne Bosch:n mitä tuohon on saatavana, or...
M60:sen sytytystulpat
Collapse
X
-
No mä vaihdoin ne joku pari kk sitten, laitoin Boschit. Momentti on 30Nm. Eipä hommassa mitään ihmeellistä ole, tunti pari menee aikaa. Ainoa mitä kannattaa varoa on ettei pudottele puolien kiinnitysmuttereita mihinkään niitä irroitellessa.
-
Kakskärkiset muistaakseni. Se oli se Bosch F7 LDCR. Mutta seuraavaks laitan NGK BKR6:set. Vanhat tulpat oli NGK:t ja jotenkin tuntu että kone kävi aluks huonommin uusilla Boscheilla kuin vanhoilla NGK:illa. Nyt ei tunnu eroo enää, tai sittten siihen on tottunut.
Comment
-
Sellainen yleisohje on hyvä muistaa, että jos koneessa on vaikka nyt esim. NGK:n tulpat ja kone on niillä käynyt hyvin ja tulpat on muuten oikean malliset, niin ehdottomasti samanlaiset tilalle. Jos vaihtaa tulpan merkkiä, niin koneen käynti voi tosiaankin huonontua. Näin ainakin bemarin koneissa. Eli järkevintä on ennen tulpanvaihtoa katsoa mitkä tulpat siellä on ja sitten ostaa samanmerkkiset/malliset tilalle. Tietysti se on hieman hankalaa esim. M50/60 koneissa koteloinnin ja suorasytytyksen takia, mutta itse tekisin näin.Tällä hetkellä 3,0 litraa, 6 sylinteriä ja 24 venttiiliä
EX: BMW E34 525i -90
EX: BMW E28 528iA -85
EX: BMW 320i Taxi -86
Comment
Comment