Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pyörittääkö öljypumppu virranjakajaa m20b20 -83? Ei starttaa.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • osilpi
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2003
    • 486
    • Espoo

    Pyörittääkö öljypumppu virranjakajaa m20b20 -83? Ei starttaa.

    Eli mahtaako tuo kolmas hammaspyörä siellä kampiakselin hammaspyörän tuntumassa pyörittää öljypumppua ja virranjakajaa vaiko pelkästään öljypumppua?

    Alfamerin korjauskirjan mukaan pyörittää pelkästään öljypumppua, mutta nyt veikkaan asian olevan toisin.

    Eli vaihdoin jakohihnan ja nokka-kampiakseli -ajoitus varmasti kohdallaan (ei ole pyörähtänyt 180 astetta eikä virranjakajaan ole kajottu ollenkaan). Alfamerin mukaan kolmannen hammaspyörän asennolla ei ole merkitystä, joten se pyörähti asennuksen aikana (enkä tehnyt siihen mitään merkkejä eikä siinä taida olla valmiiksikaan mitään merkkejä).

    Nyt ei lähde käyntiin. Kone starttaa, bensaa tulee, kipinää tulee (mutta kipinä saattaa tulla sitten väärään aikaan).

    Missä voisi olla vika? Veikkaan tuota kolmannen hammaspyörän asentoa, mutta milläs sen nyt laitan kohdilleen, kun ei ole mitään merkkejä. Myös sytkäboksissa voi olla vikaa, sillä sen liitin kävi irti savotan aikana. Vielä eilen auto toimi hyvin.

    Pilteeman halpis ajoituslamppu mulla on, mutten ikinä ole ajoitusta mitannut / en osaakaan. On vain pieni haju...

    Voiko tuon korjata avaamatta jakopäätä eli virranjakajaa ropeltamalla vai mikä on helpointa?
    E34 525i 12v 1990
    Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

    ex-BMW:t
    E28 520iA 1983
    E28 520iA 1985
  • Axum
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 4416
    • Kuopio

    #2
    Pyörittää ainakin virranjakajaa, ja pystyy korjaamaan avaamatta jakopäätä, löysytät virranjakajan mutteria ja kääntelet, jos vara loppuu kesken niin jakaja irti, lampulla kohdalleen
    - E30 325i M52B28TU Cabriolet
    - E39 528ia
    - KUOPION PUTKIMIEHET -team
    - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa -

    Puretaan 520ia -97
    https://www.btcf.fi/forum/showthread...72#post4199572

    Comment

    • Bmw_e30
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2004
      • 1260
      • joutseno

      #3
      se kolmas pyörä eli ns. keskimmäinen on just se virranjakan pyörittäjän ratas.. itel kävi sama moka.. ei muutaku jakaja kokonaa irti ja siirtää toisee kohallee
      ex 325i -85 325i
      325i soupe -92 325i

      Ford Capri Gt 1.6/2.8 V6 -72 Capri

      Comment

      • T3
        BTCF Member
        • Oct 2003
        • 8530
        • Karhe

        #4
        .....
        Last edited by T3; 08-01-2007, 20:11.
        .

        Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

        Comment

        • osilpi
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2003
          • 486
          • Espoo

          #5
          No voi perseensuti...

          Viime kerralla (eri autossa) varmuudeksi merkkasin siihen hammaspyörään omat merkit ja laitoin niiden mukaan -> kaikki toimi. Nyt ajattelin, että mitä turhaa, jos se ei kerran jakajaa pyöritä...

          No huomenna sitten irroittelemaan virranjakajaa ja säätelemään.

          Kerrataan vielä:

          1. em miesten ohjeet mukaan lukien alfamerin kirjan polttaminen
          2. virranjakajan puhdistus / epäkeskojen voitelu (näin neuvoi joku)???
          3. kun kone on saatu käyntiin, tulisi sytkä varmaan tarkistaa lampulla

          Eli paljonko ennakon OIKEASTI kuuluu olla /3000rpm? 23 vai 26 astetta? Sain joskus ohjeet sytkän tarkistukseen, mutta niiden mukaan ei ainakaan tuota toista autoa saanut säädettyä.

          Samalla voisin vielä kysyä, kuuluuko Telefunken/Siemens (m20b20 L-jetronic e28 -85) -järjestelmällä varustetussa autossa lähteä virranjakajan alipainesäätimestä 1 vai 2 letkua? Etu- ja takapuolella on letkulähdöt, mutta vain etummaisesta lähtee letku (joka menee samaan paikkaan kuin takimmaisen letku toisessa -83 e28:ni, jossa Boschin järjestelmä... siinä menee muutenkin alipaineletkut aivan eri tavalla).

          Kylmänä auto on aiemmin nostanut kierrokset turhan korkealle n2000rpm kunnes lämpenee -> kaikki pelaa täydellisesti.
          E34 525i 12v 1990
          Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

          ex-BMW:t
          E28 520iA 1983
          E28 520iA 1985

          Comment

          • T3
            BTCF Member
            • Oct 2003
            • 8530
            • Karhe

            #6
            Poistettu tietoa
            Last edited by T3; 08-01-2007, 20:12. Reason: Vitutus!
            .

            Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

            Comment

            • osilpi
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2003
              • 486
              • Espoo

              #7
              Vielä hieman jatkoa:

              Eli niitä viivojahan tuossa värinänvaimentimessa on 2 kpl, eli onko Z-merkin viiva se ensimmäinen (kun pyörittää konetta myötäpäivään)?

              Miten tuo ajoituksen "hienosäätö" kuuluu tehdä? Onko siellä jossain (missä?) joku pultti/ruuvi, mitä kuuluu pyöritellä?

              Itselläni joutuu irroittamaan aina ilmamäärämittarin, jotta pääsee käsiksi virranjakajaan, joten säätö ei siis oikein onnistu koneen käydessä. Jälkiasennettu vakionopeudensäädin lisää ahtautta entisestään...
              E34 525i 12v 1990
              Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

              ex-BMW:t
              E28 520iA 1983
              E28 520iA 1985

              Comment

              • Kyytsis
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2003
                • 3472
                • Helsinki

                #8
                Originally posted by osilpi
                Vielä hieman jatkoa:

                Eli niitä viivojahan tuossa värinänvaimentimessa on 2 kpl, eli onko Z-merkin viiva se ensimmäinen (kun pyörittää konetta myötäpäivään)?

                Miten tuo ajoituksen "hienosäätö" kuuluu tehdä? Onko siellä jossain (missä?) joku pultti/ruuvi, mitä kuuluu pyöritellä?

                Itselläni joutuu irroittamaan aina ilmamäärämittarin, jotta pääsee käsiksi virranjakajaan, joten säätö ei siis oikein onnistu koneen käydessä. Jälkiasennettu vakionopeudensäädin lisää ahtautta entisestään...
                Se säätö tehdään siitä virranjakajasta... Menee todella itkuiseksi jos ei todella pääse kiinni virranjakajaan koneen käydessä. Kannattaa suosiolla tehdä siihen sitä tilaa sen verran että onnistuu. Vähän ihmettelen parikin e28 omistaneena että miten siellä voi niin vähän tilaa olla.

                Ajoitus kohdalleen:

                1. letkut irti virranjakajasta
                2. kone käyntiin ja lämpimäksi
                3. säädä tyhjäkäyntiruuvista (imusarjassa, siellä pelkääjän puolella olevan sarven sisäll&#228 kierrokset 3000rpm
                4. säädä lampun kanssa merkki kohdalleen
                5. säädä käynti uudelleen 3000rpm

                6. toista vaiheita 4 ja 5 kunnes merkki on kohdallaan ja käynti 3000 rpm
                7. letkut kiinni virranjakajaan ja pultti tiukalle
                8. tyhjäkäynti 850rpm tasoon tyhjäkäyntiruuvista -> valmista.

                Näin isot pojat on sen mulle neuvoneet... Mutta nyt mulla on muoviauto eikä tarvitse huolehtia.

                t.Ville

                Comment

                • osilpi
                  Bimmer Fanatic
                  • Jun 2003
                  • 486
                  • Espoo

                  #9
                  Jakajasta löytyi arvot 304 024, en tiedä onko alkuperäinen.

                  Virranjakajasta en löydä minkäänlaista merkintää tai viivaa ykköspytyn kohdalta (edes tiedä, mikä noista johdoista menee ykköspytylle kun ne menee siellä ei-avattavan putken sisällä eikä johdoissa mitään merkintöj&#228. Ainut sen tyylinen on valusauma.

                  Täytyy vielä tutkia.

                  Noista merkinnöistä vielä:

                  eli mikä se oikea merkki noista oikein on:
                  1. viiva ennen Z -merkkiä
                  2. Z-merkki
                  3. viiva Z-merkin jälkeen (tämän on joku maalannut punaiseksi)
                  4. syvä "monttu" tuon toisen Z-merkin jälkeen

                  Oletan, että se on tuo 3?
                  Last edited by osilpi; 02-08-2006, 16:07.
                  E34 525i 12v 1990
                  Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

                  ex-BMW:t
                  E28 520iA 1983
                  E28 520iA 1985

                  Comment

                  • T3
                    BTCF Member
                    • Oct 2003
                    • 8530
                    • Karhe

                    #10
                    Originally posted by osilpi
                    Jakajasta löytyi arvot 304 024, en tiedä onko alkuperäinen.

                    Virranjakajasta en löydä minkäänlaista merkintää tai viivaa ykköspytyn kohdalta (edes tiedä, mikä noista johdoista menee ykköspytylle kun ne menee siellä ei-avattavan putken sisällä eikä johdoissa mitään merkintöjä). Ainut sen tyylinen on valusauma.

                    Täytyy vielä tutkia.

                    Noista merkinnöistä vielä:

                    eli mikä se oikea merkki noista oikein on:
                    1. viiva ennen Z -merkkiä
                    2. Z-merkki
                    3. viiva Z-merkin jälkeen (tämän on joku maalannut punaiseksi)
                    4. syvä "monttu" tuon toisen Z-merkin jälkeen

                    Oletan, että se on tuo 3?

                    Tietoa hävis...
                    Last edited by T3; 08-01-2007, 20:13. Reason: Vitutus!
                    .

                    Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                    Comment

                    • T3
                      BTCF Member
                      • Oct 2003
                      • 8530
                      • Karhe

                      #11
                      Originally posted by osilpi
                      Virranjakajasta en löydä minkäänlaista merkintää tai viivaa ykköspytyn kohdalta

                      .....
                      Last edited by T3; 08-01-2007, 20:14. Reason: Vitutus!
                      .

                      Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                      Comment

                      • osilpi
                        Bimmer Fanatic
                        • Jun 2003
                        • 486
                        • Espoo

                        #12
                        Juu löysin tuon viivan sitten kuitenkin. Oli kaikkien hapettumien alla todella hento viiva. Merkkasin siihen maalitäplän merkiksi.

                        Nyt kone käy ja kukkuu ihan hyvin ja ajoitus säädetty pilteeman lampulla joten kuten. Asteista ei hajuakaan, mutta nyt vetää ihan ok. Säädin siten, että Z on merkin kohdalla kun lampulla sinne sohii. Kierroslukumittaria ei ollut, joten säädin "noin 3000rpm" ja merkki pysyi samalla kohtaa vaikka muuttelin kierroksia molempiin suuntiin +/- n500rpm, joten taitaa olla jotenkuten kohdalla.

                        Tyhjäkäynniksi laitoin d/r päällä 750rpm ja kierrokset nousevat n 1100-1200 rpm kun on p/n päällä (toisella lähes vastaavalla pelilla kierrokset jäivät tällöin n1000rpm tuntumaan). Jostain syystä kytkettäessä d/r kierrokset tippuvat sekunniksi n 400-500rpm kohdille ja nousevat sitten.

                        Kyllä toi ihan 2.0:lta vaikuttaa, on sen verran lussu peli (=yhtä lussu kuin edellinen 520iA 3v, mutta kulkee hieman pienemmällä bensalla kiitos 4v laatikon).
                        Toki voihan se olla 2.3 ja ajoitukset sen takia pielessä...? Onkos niissä sitten erilainen tuo värinänvaimennin?

                        Virranjakajan koko numero 0 239 304 024 / Bosch.

                        Kiitos neuvosta tähän asti, auttoi paljon!
                        E34 525i 12v 1990
                        Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

                        ex-BMW:t
                        E28 520iA 1983
                        E28 520iA 1985

                        Comment

                        • TemeL
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2004
                          • 424
                          • p-pohojanmaa.. ja tuulee!

                          #13
                          alipaineletkut

                          itsellä on 86 L-jetti m20b20

                          käytin sitä korjaamolla säädätettävänä päästötestin oton yhteydessä.
                          korjaamo äijä repi sieltä toisesta letkusta sellaisen 3-tie venttiilin, ja tuumaili ettei toimi..

                          aikaa kului... ja ajattelin auton tuhnun kulun vuoksi että pitäisiköhän se venttiili ostaa jos vaikka ois tehoon vaikutusta..
                          osasilla kävin hinnan kysyyn (80E) niin jäi ostamatta.
                          mut sitten aloin näperteleen, ja sahailin nätisti auki vanhan venan.. siellä on jousi ja kalvo(jossa reikä) paikkailin pikaliimalla reijän ja kasailin pikku patenteilla venan.. laitoin paikoilleen... ja huomasin että pikkaisen vääntö parani ja kone veti yläkierroksille paremmin, n.500rmp korkeammalle... ja ilman venttiiliä moottorilla jarruttaessa kuulunut pauke putkessa hävisi..

                          Kuuluskohan tuohon sinun koneeseen sama?

                          tuossapa linkki... ventiili on kuvassa numerolla 16.

                          ----------------


                          M20B20 ahdistusta

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎