Announcement

Collapse
No announcement yet.

Puristussuhde vs. ajettavuus turbossa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TheLoial
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2003
    • 1109
    • Helsinki

    Puristussuhde vs. ajettavuus turbossa

    Millä puristussuhteella ajettavuus säilyy alakierroksilla kohtalaisena jos haluaa noin 200-250 kw moottorista ulos. Koneena M10 turbolla. Vai onko mahdoton yhdistelmä?

    Eri mäntä variaatioilla saisin valittua 7.7, 7.5, 7 tai 6.5
  • Tykki
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2004
    • 197
    • Ii

    #2
    Re: Puristussuhde vs. ajettavuus turbossa

    Originally posted by TheLoial
    Millä puristussuhteella ajettavuus säilyy alakierroksilla kohtalaisena jos haluaa noin 200-250 kw moottorista ulos. Koneena M10 turbolla. Vai onko mahdoton yhdistelmä?

    Eri mäntä variaatioilla saisin valittua 7.7, 7.5, 7 tai 6.5
    mitä matalampi puristus, sen voimattomammalta se tuntuu ilman ahtopainetta. mitä kovemmat puristukset, sen parempi ajaa normaalikäytössä ja turbokin tuottaa käyttökelpoista painetta pienemmillä kierroksilla. ainahan se on kompromissi. pelkän tehon kannalta tietysti on parempi käyttää matalampaa puristusta ja kovempaa ahtopainetta, kuin päinvastoin.
    "Hyvällä hevosella maisema nopiasti vaihtuu"
    -Andy McCoy

    Comment

    • joekopo
      Bimmer Rookie
      • Oct 2003
      • 124
      • Jaala

      #3
      meillä on 7,50 puristuksilla ja ihan hyvin liikkuu alhaalla.
      ei toi 7,7 vielä liikaa ole sekään.
      turbona holset hx40 eikä ole mikään kaikkein herkin, mutta puhtia riittää.
      1,88 paineet on jo kokeiltu
      0400 852119/janne

      Comment

      • Tykki
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2004
        • 197
        • Ii

        #4
        Originally posted by joekopo
        meillä on 7,50 puristuksilla ja ihan hyvin liikkuu alhaalla.
        ei toi 7,7 vielä liikaa ole sekään.
        turbona holset hx40 eikä ole mikään kaikkein herkin, mutta puhtia riittää.
        1,88 paineet on jo kokeiltu
        se vähän kovempi puristussuhde tuo lisää just sitä "herkkyyttä".
        ihan konkreettisesti turbo alkaa ahtaa alempaa.
        tosin tuommoset 1,88 (bar?) ahtopaineet voi kyllä unohtaa jos kovin puristusta kasvattaa.
        "Hyvällä hevosella maisema nopiasti vaihtuu"
        -Andy McCoy

        Comment

        • TheLoial
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2003
          • 1109
          • Helsinki

          #5
          Paljon "joekopo" koneesi antaa tehoja ulos?

          Olisi hyvä ottaa ulos kovat tehot mutta sitten ehkä ajomukavuus kärsii juuri kaupunkiajossa.

          Comment

          • jyrkkis
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2002
            • 503
            • Jänkä

            #6
            Originally posted by TheLoial
            Paljon "joekopo" koneesi antaa tehoja ulos?

            Olisi hyvä ottaa ulos kovat tehot mutta sitten ehkä ajomukavuus kärsii juuri kaupunkiajossa.
            Duoda duoda OT: Mikään ei tule ilmaiseksi, aina se jostain on pois. Vaihdat alustan: Vi**u ku on kova ajaa kaupungissa, no testimutkaan se meneekin 120 kuin kiskoilla eikä niiaa, Viritä kone: Saa**na mikä pa**A ajaa kylillä eihän tämä edes käy alle 60 vauhdissa, mutta runttaappa kaasu pohjaan niin posket menee niskaan ja wokit häviää taustapeiliin... Tiivistettynä katuviritteiset ja mukavat käyttöautot ei ole nopeita, ne on kompromissejä. :wink:

            Nimim. tuplat korvakuulolla ja persetuntumalla säädetty 8)
            Big spoilers and fat wheels can disguise a lack of engineering

            Never Fuck With The Countryboys

            Ounasrinteen Volvoystävät- Ounaslutning Vålvå vänner

            Neulalla pistetään, ruokaa laitetaan - ja kaikkea muuta pannaan...Oulusa

            Comment

            • Lanttu
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2004
              • 1643

              #7
              The Loial, ajomukavuus kärsii aivan varmasti.

              Comment

              • Hanza
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 1931
                • Juvan Shell. Requiescat in pace

                #8
                mielestäni noilla alle 7 puristuksilla alkaa olla tuskaa saada auto käyntiin, kun tuntuu että motti pyörii vaan huumoria. Ainakin kaverilla oli aikoinaan noin. :lol:
                Itehän pilikon aina kokonaisen poppamiehen leivälle koska a) ne on tulisia ja b) nee kerit pois isäm maasta

                t: luft waffel

                "Vitun penaristit. Melkein kun nissanistit mutta homompia"

                Comment

                • tenutappi
                  Bimmer Rookie
                  • Apr 2004
                  • 69
                  • Nurmijärvi

                  #9
                  Kyllä ainaki meiän tekele käynnistyy iha maukkaasti. Puristussuhteena 7.34:1, turbona Garret T04/03, Nokkana joku Shrickin 270-asteiseks tehty 12,2mm nostava

                  Ahtamisessahan on aina se hauska puoli että kaiki vaikuttaa kaikkeen, yleisesi hyvänä pidetty puristussuhde kuitenki liikkuu tuossa seiska puolen pintaan, jolloin voidaan ahtaa 1.5barin ahdoilla kohtuu turvallisesti, nostoa sen 11.5-12mm, tottakai esim. eri ruiskujen syötöt poikkee ja toimintaa voidaan esim kiihdytysrikastuksella ohjata suuntaan jos toiseen..

                  Mielestäni kuitenki tärkeimpiä on just puristukset ja kunnolliset bensansyöttövehkeet
                  BMW M5 -92

                  Comment

                  • TheLoial
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2003
                    • 1109
                    • Helsinki

                    #10
                    7.5 pintaan voisi olla ihan hyvä puristussuhde. Tiedän että kompromissin puolelle se menee, on vain hankala verrata kun ei ole tiedossa muita autoja.

                    Mites sitten matka-ajossa maantienopeuksissa, onko moottori koko ajan paineen alaisena, jossain 3000-4000 kierroksilla?

                    Comment

                    • f1zz
                      GTi:stä tuttu
                      • Sep 2003
                      • 1469
                      • Veikkola

                      #11
                      itellä oli m20 ja t03, teoreettinen purda oli ~7.7:1. parhaat paineet 1.2bar. Kokeilin myös 1.6bar (ilman hukkista) mutta mutta ei kone hengittänyt enään.. tehot ~200kw

                      Comment

                      • Tykki
                        Bimmer Fanatic
                        • Jun 2004
                        • 197
                        • Ii

                        #12
                        kyllä mä ainakin puhtaasti kadulle tulevassa autossa käyttäisin yli 8:n puristusta. meinaan jos se auto on mallia "aamulla käyntiin ja duuniin".
                        ja se riippuu paljon siitä kuinka hyvä kansi sulla on. (palotilat).
                        ja kyllä vakio koneissakin on hyvällä palotilan mallilla mahdollista käyttää jo aika kovia paineita. esim. audi S2, vakio puristus 9,3 ja onpa nuita ahdettu 1.4 kilon paineilla, tosin pienellä turbolla jossa ei ilmamääräntuotto ole mikään "hirvittävä". ja pikkusen jos tehossa häviää, niin kulutus ja käyttömukavuus on heti eri luokkaa.
                        "Hyvällä hevosella maisema nopiasti vaihtuu"
                        -Andy McCoy

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎