Announcement

Collapse
No announcement yet.

M20 jakopää ongelmaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tnzzz
    Newbiemmer
    • Sep 2006
    • 2

    M20 jakopää ongelmaa

    Kone on alunperin 2.0 litranen ja siihen on joku edellinen omistaja laittanu isommat ja korkeemmat männät. Luotin tyhmänä purku vaiheessa että tehtaan merkit pitää paikkansa. Eipä pitäny. Nyt kun on nokka akselin merkki kohallaan niin alapäätä ei edes saa tehtaan merkkiin. Osaisiko joku viisaampi auttaa?
  • Samee
    BTCF Member
    • Mar 2006
    • 888
    • Valkeakoski

    #2
    siis.. miksei saa? onko toi moottori käynyt tolla kokoonpanolla joskus?

    Jos ei niin mahtaa ottaa venttiilit mäntiin kiinni jos sinne jotain mäntiä kerran on vaihdettu ?
    E30 325i Cabriolet M-Tech2 ´91 M52 projekti
    E30 316 4d '89
    E36 M3 Coupe '93
    F30 318d '13

    Ex e21:316´81 e30:325´89, 316i´88, 316i´89, 318i´89, 320i´86 e34:M5´90 e36:328i Touring M-Sport ´96 e38:740iA ´94 E39 530da Touring '00 e91: 320d ´06 M-Sport

    Comment

    • tnzzz
      Newbiemmer
      • Sep 2006
      • 2

      #3
      Originally posted by Samee
      siis.. miksei saa? onko toi moottori käynyt tolla kokoonpanolla joskus?

      Jos ei niin mahtaa ottaa venttiilit mäntiin kiinni jos sinne jotain mäntiä kerran on vaihdettu ?
      On se käyny.

      Comment

      • T3
        BTCF Member
        • Oct 2003
        • 8530
        • Karhe

        #4
        Originally posted by tnzzz
        Nyt kun on nokka akselin merkki kohallaan niin alapäätä ei edes saa tehtaan merkkiin. Osaisiko joku viisaampi auttaa?
        Sulla on nokka-akseli tasan puolikierrosta pielessä. Katsos kun kampiakseli pyörähtää 2-kierrosta, niin nokka pyörähtää samassa ajassa vain kierroksen.
        Moottori pitäisi aina kasata niin, että ensin kampiakselilta ykkönen yläkuoloon(merkki paikalleen) sitten kannesta merkki paikalleen ja vasta sitten lasketaan kansi lohkon päälle ja aletaan suunnittelemaan hihnan asennusta.
        Toisinsanoen: Vaikka sulla on kannesta merkki paikallaan ja kampiakselilta merkki paikallaan, niin sulla saattaa alapäässä olla ykkönen alhaalla ja kuutonen ylhäällä. Ei voikaan pyöriä tuollainen väärin kasattu paketti.
        .

        Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

        Comment

        • Spetke
          Bimmer Enthusiast
          • May 2005
          • 3452
          • Janakkala

          #5
          Originally posted by T3
          niin sulla saattaa alapäässä olla ykkönen alhaalla ja kuutonen ylhäällä.

          Sinähän vitsin murjasit vai että ykkönen alhaalla ja kutonen ylhäällä Siinä tapauksessa täytyy olla kanki poikki tai muuta todella pahaa häikkää...
          -Kyllä ne kuule ihan samaan tahtiin liikkuu ykkösen ja kutosen mäntä.
          kuin myös kakkonen ja vitonen ja kolmonen ja nelonen.
          ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

          Comment

          • T3
            BTCF Member
            • Oct 2003
            • 8530
            • Karhe

            #6
            Originally posted by Spetke
            Sinähän vitsin murjasit vai että ykkönen alhaalla ja kutonen ylhäällä Siinä tapauksessa täytyy olla kanki poikki tai muuta todella pahaa häikkää...
            -Kyllä ne kuule ihan samaan tahtiin liikkuu ykkösen ja kutosen mäntä.
            kuin myös kakkonen ja vitonen ja kolmonen ja nelonen.
            Joo anteeksi kauheasti, ihan itseäkin hävettää .
            Tottakai ne kulkee yhtäaikaa ja aina kun alapäässä on merkki paikallaan, niin ykkönen on ylhäällä(myös kutonen)

            Mutta ymmärsit varmaan mitä ajoin hommalla takaa?

            Ei pitäisi kirjoitella hätäisesti ennen paskalle menoa, kun puolet on jo ulkona.
            .

            Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

            Comment

            • Spetke
              Bimmer Enthusiast
              • May 2005
              • 3452
              • Janakkala

              #7
              Juu, varo vaan ettei tuu tollasella vauhdilla jarruraitoja kalsareihin
              Mutta asiaan siis M20 jakopäästä (koskee myös lähes kaikkia muita polttomoottoreita)
              Eli nyrkkisääntönä: ykkösen mäntä ylös ja tottakai kutosen , ja kannesta käännetään nokka-akseli niin , että kuutos sylinterin kohdalla venttiilit saksaavat/vaihtavat: Eli molemmat venttiilit ovat aavistuksen verran auki (käytettävissä oleva nokka vaikuttaa paljon asiaan) ja silloinhan ykkössylinterin venttiilit ovat kiini eli nokat osoittaa seuraajista poispäin eli venttiileissä tuntuu välykset. Ja nytten on kampiakseli / nokkaakseli kohdillaan toisiinsa nähden.
              Ja tässä vaiheessa tarkistetaan myös, että virranjakajassa pyörijä osoittaa ykkös sylinteriin.
              Näin se homma etenee, mittakello on loistava apuväline näissä hommissa niin ei tarvi pähkäillä minkään epäselvien merkkien kanssa ja miettiä että onko oikeesti kohdillaan vai ko ei...

              Ja ne männät ei vaikuta millään tavoin jakopään paikalleen saantiin
              ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

              Comment

              • Nicsyy
                Newbiemmer
                • Dec 2010
                • 15
                • E-P

                #8
                M20:n jaon laitto vaiheessaan. Nyt on kampi merkissä ja nokka merkissä. Ykkösen venttiilit on kiinni ja kutosessa vähän raollaan. Onko tässä nyt joku mahdollisuus mennä vikaan? Mä en täysin ymmärrä kun tilanne näyttää samalta jokaisella nokan pyörähdyksellä..

                Comment

                • AnttiR
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2006
                  • 819
                  • Jyväskylä

                  #9
                  Onko kannen tai lohkon tiivistepinnasta otettu tavaraa?
                  Silloinhan ei välttämättä enää merkit ihan just osu kohdalleen!?
                  Mulla lohkosta otettu 1.1mm ja tuon verran heittoa kampiakselin merkissä vakio nokkapyörällä.
                  Ja ei, ei ole hampaan verran pielessä.. aika monta kertaa kokeilin kasata
                  Kuvassa siis kampiakselin merkit silloin kun nokan merkki kohdallaan.
                  Attached Files
                  Last edited by AnttiR; 07-09-2017, 22:02.
                  E61 535d -04

                  Comment

                  • jr66
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 16497
                    • Asikkala

                    #10
                    Originally posted by Nicsyy View Post
                    M20:n jaon laitto vaiheessaan. Nyt on kampi merkissä ja nokka merkissä. Ykkösen venttiilit on kiinni ja kutosessa vähän raollaan. Onko tässä nyt joku mahdollisuus mennä vikaan? Mä en täysin ymmärrä kun tilanne näyttää samalta jokaisella nokan pyörähdyksellä..
                    Kerron salaisuuden: tilanne pitääkin olla sama jokaisella nokan kierroksella

                    Comment

                    • jr66
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 16497
                      • Asikkala

                      #11
                      Originally posted by AnttiR View Post
                      Onko kannen tai lohkon tiivistepinnasta otettu tavaraa?
                      Silloinhan ei välttämättä enää merkit ihan just osu kohdalleen!?
                      Mulla lohkosta otettu 1.1mm ja tuon verran heittoa kampiakselin merkissä vakio nokkapyörällä.
                      Ja ei, ei ole hampaan verran pielessä.. aika monta kertaa kokeilin kasata
                      Kuvassa siis kampiakselin merkit silloin kun nokan merkki kohdallaan.
                      Eikös tuo ole toisinpäin niin että kun kampi on kohdallaan niin nokalla merkki heittää melk. hampaan ?

                      Comment

                      • AnttiR
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2006
                        • 819
                        • Jyväskylä

                        #12
                        Originally posted by jr66 View Post
                        Eikös tuo ole toisinpäin niin että kun kampi on kohdallaan niin nokalla merkki heittää melk. hampaan ?
                        Tuo mun kuva siis on kampiakselin merkistä otettu sillon kun nokkapyörän ajoitusmerkit kohdallaan.
                        E61 535d -04

                        Comment

                        • Nicsyy
                          Newbiemmer
                          • Dec 2010
                          • 15
                          • E-P

                          #13
                          Nonniii tuli selvyys tähänki asiaan. Tää keskustelu on jääny mörkönä mieleen kun joskus luin. En ymmärtänyt mitä tässä sekoiltiin kun jaon tarkastamisessa merkki on mun mielestä merkki oli kone sitte 4 6 8 tai vaikka 12pyttyinen! :'D noo tietääpä että saaa nyt lyödä nippuun sen kummepia miettimättä.

                          Originally posted by AnttiR View Post
                          Onko kannen tai lohkon tiivistepinnasta otettu tavaraa?
                          Silloinhan ei välttämättä enää merkit ihan just osu kohdalleen!?
                          Mulla lohkosta otettu 1.1mm ja tuon verran heittoa kampiakselin merkissä vakio nokkapyörällä.
                          Ja ei, ei ole hampaan verran pielessä.. aika monta kertaa kokeilin kasata
                          Kuvassa siis kampiakselin merkit silloin kun nokan merkki kohdallaan.
                          Kannesta on mulla otettu puoli milliä veke ja nokka hiottu. Meinaatkos että kone yläkuolokohdassaan ja kansi merkissä on tuon verran heittoa kun tasosta puuttuu vai?
                          Last edited by Nicsyy; 08-09-2017, 06:19.

                          Comment

                          • jr66
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2006
                            • 16497
                            • Asikkala

                            #14
                            Originally posted by AnttiR View Post
                            Tuo mun kuva siis on kampiakselin merkistä otettu sillon kun nokkapyörän ajoitusmerkit kohdallaan.
                            Kyllä, näinhän kerroit.
                            No, paljonko nokan merkki heittää kun kammessa on merkki kohdallaan ?

                            E: niin perkele, tietysti puolet tuosta kammen merkin heitosta...
                            Last edited by jr66; 08-09-2017, 10:41.

                            Comment

                            • Nicsyy
                              Newbiemmer
                              • Dec 2010
                              • 15
                              • E-P

                              #15
                              Onko tuosta varsinaista haittaa? Ei tiety tehokkaimmillaan ilman säädettävää pyörää, mutta noin perustavan laatuisesti?

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎