Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dieselin suutintietoa?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • -Tapi
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 3117
    • Välisuomi

    Dieselin suutintietoa?

    Millä lukuarvoilla ja mitoilla dieselien suuttimia luokitellaan. Kyseessä olisi e39 530d:n suuttimien vaihto isompiin. 535d suuttimet kävisivät ainakin Karalan mielestä mutta niitä taitaa vielä saada vain uusina merkkiliikkeestä (parin tonnin lasku).

    Suuttimen kärki on vaihdettavissa erikseen? Miten? Onko linkkiä kuvaan mistä selviäisi tällaisen suuttimen rakenne? Mitenkäs muiden merkkien käyttämät suuttimet? Vaihtokelpoisuus kärkien tai koko suuttimen osalta?

    Tavoitteena olisi saada tehoa ilman savua..
    ---
  • tuikku
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2005
    • 1353

    #2
    .
    Varaosanumero.
    Mitään "yleismallisia" versioita ei ole.
    Suuttimet tehdään aina määrättyyn moottoriin ja vieläpä siinäkin tiettyyn malliin.
    Taitaa kaikissa eri merkkisissä autoissa olla hiukan erinlaiset suutinrungot/kiinnitykset.


    Suuttimen kärjessä sijaitsevat ne suutinreijät, joiden kautta polttoaine ruiskautetaan. Kierteellä kiinni. Omatoiminen vaihto ei oikein onnistu.
    Suuttimen kärjen mukana pitää tulla aina neulakin, ne ovat aina parit.

    Suuttimissa on muitakin eroja, sen kärjen reikäkoon lisäksi.
    Paras tulee, kun ostaa koko injektorin.

    535,sen suuttimet ovat piezo-sähköisesti toimivat, mahtavat tarvita edc-16 ohjainboxin. Mika on ainakin yhden sellaisen ohjelmanmuokkauksen tehnyt.
    Saatat tarvita ahdinpuolellekkin jotan, jos savusta haluat eroon.
    Sitä nimittäin tulee. Runsaasti.
    Ilmaakin täytyy saada lisää koneeseen.

    ~500€ on ihan normaali hinta boschin uusista suuttimista/kpl.
    Vastaavan efektin saat, jos pystyy vaihtamaan 1350bar pumpun 1600bar paineiseksi, ja nostamaan siten ruiskutuspainetta.
    Last edited by tuikku; 06-09-2006, 12:15.
    CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
    Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
    Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
    tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

    Comment

    • -Tapi
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 3117
      • Välisuomi

      #3
      Originally posted by tuikku
      535,sen suuttimet ovat piezo-sähköisesti toimivat, mahtavat tarvita edc-16 ohjainboxin. Mika on ainakin yhden sellaisen ohjelmanmuokkauksen tehnyt.
      Aijjaa.. Nettiä jonkin verran selattuani olin siinä käsityksessä että 535d suuttimet ovat solenoidimalliset ja että piezomallit olisivat vasta 730d:ssa. Onko tuo piezotoimisuus varma tieto?

      Originally posted by tuikku
      Saatat tarvita ahdinpuolellekkin jotan, jos savusta haluat eroon.
      Sitä nimittäin tulee. Runsaasti.
      Ilmaakin täytyy saada lisää koneeseen.
      Ei vaan ideana on nimenomaan saada isommilla suuttimilla aukioloaikaa rajoitettua sellaiseksi että kaikki löpö palaa tehokkaasti. Tällöin ei tarvitse venyttää aukioloaikaa samalla lailla kuin vakiosuuttimilla, jolloin savutus lisääntyy. Mika sanoi tehon pyörivän 250 paikkeilla ko. suuttimilla ja 270 eri ahtimella. Minä erityisesti kyselin savutuksetonta tehoa ja siihen lääkkeenä olisivat isommat suuttimet.

      Originally posted by tuikku
      Vastaavan efektin saat, jos pystyy vaihtamaan 1350bar pumpun 1600bar paineiseksi, ja nostamaan siten ruiskutuspainetta.
      Käsittääkseni tuo muutos rasittaisi jakopäätä melkoisesti? Jos tuotto säilyy samana ja paine nousee 20%, olisi ketjulta ottoteho häviöineen mleko iso verrattuna alkuperäiseen. En tiedä miten osat on mitoitettu mutta kukapa sen keston voisi taata..
      ---

      Comment

      • Lanttu
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 1643

        #4
        Ei rasitus nouse, välityssuhde pumpulle on erisuuruinen.

        Comment

        • -Tapi
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 3117
          • Välisuomi

          #5
          Jos pumppu on tuotoltaan sama (mutta nopeus suurempi) ja paine kasvaa korkeammalle, on ketjulta otettava voima edelleen korkeampi. Vaikka välitys muuttuisi, niin ymmärrykselläni ketjun rasitus suurenee samassa suhteessa.

          Korjatkaa fysiikkani, jos kehtaatte
          ---

          Comment

          • tuikku
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2005
            • 1353

            #6
            .
            1600 bar ja 535d,n suuttimet = yli kolmesataa horsee, reilusti.
            Muistaakseni yli 800nm.
            Kytkin alkoi pitämään suunnilleen 700 kohdalla.
            Jolla sitten saavutettiin ~300 hv teho.
            Alkukesästä oli juttua, kun kävin.
            Vasta edc-16 boxissa on valmiit kartat piezoille.
            Savua malliin venäläinen metsänhoito.
            Sopivan (vnt-) ahtimen puute rajoittaa kyllä tehon alle kolmeensataan.

            Pumppu toimii nähdäkseni hitammin, jotta polttoaine ei vaan kaasuuntuisi siinä, ja pumppu rupeaisi kavitoimaan -> seurauksena kallis kaputti, siis kiinnileikkautuminen.

            Suuttimien kärkien vaihtoa voisit kysyä vaikkapa Hämeen diiselistä, jos siellä päin asustelet, jospa ne antaisi kuitenkin enemmän tavaraa.
            Kun pelkät kärjet vaihdattaa, niin ei tule ainakaan toimivuusongelmia.

            Kyllä ne alunperin on piezosähköiset. Katoppas max tehon kohtaa, 4400rpm, vakiossa, solenoidityyppinen ei enää niillä kierroksilla enää alita mitään pakokaasutestiä.
            CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
            Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
            Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
            tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

            Comment

            • -Tapi
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 3117
              • Välisuomi

              #7
              Kiitos tiedosta. Tarkoitukseni ei ole etsiä lähellekään 300 hepoa tai 700 Nm:ia. Tarkoitus on vain saada 245 hp ja 500 Nm jaettua kierrosalueelle hieman "bensakonemaisemmin" ja huomaamattomalla savulla.
              ---

              Comment

              • tuikku
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2005
                • 1353

                #8
                .
                Joo
                Onneksi Bemarin (kuutos)koneeseen ei oikein ole osia saatavana.
                Muuten tulis pakosta merkinvaihto.

                Vaikka ne ovatkin tavattoman kalliita, niin meseen niitä kuitenkin saa.
                Esim. suuttimillahan on suuri merkitys.
                Mulla on nyt likelle 60hv/syl ja kuitenkin ruiskutusaika on vakio -15%.
                Kunhan nyt kaikki tilatut osat joskus tulee ja jos vielä toimivat, niin jospa vaikka pääsisi jo "vakion" ruiskutusajan vaatimiin ilman määriin.
                Silloin ollaankin yli 250hv vauhdissa.
                Ja sokerina pohjalla, meseen on jo saatavana 1800bar pumppukin, (varmaan kohta kyllä bemariinkin).
                Sehän meinaa taas lähelle ~20% lisää tavaraa ilman ruiskutusajan pidentämistä.
                Etköhän, Tapi harkitse meseä
                CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                Comment

                • -Tapi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2004
                  • 3117
                  • Välisuomi

                  #9
                  Originally posted by tuikku
                  Etköhän, Tapi harkitse meseä
                  Harkitsen. Heti kun se tehdään kuljettajalle, eikä pokalle..
                  ---

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎