Announcement

Collapse
No announcement yet.

M52B25 Öljyt ja vedet sekaisin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Dr_ink
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2003
    • 402
    • Vantaa

    M52B25 Öljyt ja vedet sekaisin

    Auto e39 523i, vuosimallia en tiedä/muista jotain 95-97. Kilsoja takana 250tkm, väri harmaa, automaatti-ilmastointi, kahdet renkaat, ei tupakoitu.
    Eiköhän siinä tärkeimmät, sitten asiaan.

    Otsikko kertoo aika pitkälle, tässä kuitenkin kaikki mitä itsestäni irti saan, osa itse todettu, osa ongelmaisen auton omistajan suusta.
    Glykoli mustaa ja öljy lähes neon vihreää, öljykorkissa töhnää. Tyhjää käy välillä ihan ok, jos kunnolla painaa jarrua tyhjäkäynnillä alkaa käymään viidellä ja yskii, pikku polkasu kaasua ja kammo pilvi höyryä perässä. Kaveri oli huomannut että _aina_ kun jarrua painoi tyhjäkäynnillä niin vika tuli esiin. Todella harvoin teki tyhjäkäynnillä moista jos ei koskenut jarruun?!Kuulostaa oudolle?!
    Glykoli ei ainakaan maistunut "oudolle", näytti kuitenkin äkkiseltään todella tummalta. Ongelma alkanut käsittääkseni eilen illalla/tänään aamulla, paisarissa oli nestettä lämpöjen ollessa normaalina paisarin cold -viivaan asti, ei poreillu vaikka pikkasen nosti tyhjäkäyntiä. Lämmöt olleet kokoajan normaalit samoin kokoajan tulee kabiiniin lämmintä.

    Eli tollasta projektia tarjottiin.
    Onko millainen homma, eli kannattaako alkaa vai ohjata kaveri suoraan "oikealle" pajalle? Lueskelin vanhat topicit läpi ja vaikuttaa että, ainakin pahvi vaatii vaihtoa, ainakaan vesipumppu tai termari ei moista voi aiheuttaa. ( Ei tullut yllätyksenä).
    Työkalut kyllä pysyy kädessä, kansia irroiteltu useita (joskaan ei ikinä m50/m52 koneesta). Millainen homma ton jakopään kanssa? Missä kannattais PK-seudulla teettää mahdollinen koneistus?
    Ja onko joku teettänyt ko. hommaa jossain, millaista hintaa verstaat pitävät operaatiolle osineen. Joku hitsauttanut ko. moottorimallin kantta?Missä?

    Edit: Tosta jarruhommasta viel sellanen että, kuulemma jarrupoljin ihmeellisen tuntuinen välillä ja yleensä tämän jälkeen pysähdyttäessä alkaa käymään huonosti.
    Ongelman ilmettyä on autolla ajettu omistajan toimesta ~100km ja ihmetelty.
    Last edited by Dr_ink; 31-10-2006, 21:24.
    - Trying is the first step towards Failure -

  • Dr_ink
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2003
    • 402
    • Vantaa

    #2
    Lisätään vielä et jos löytyy vapaaehtoisia tekijöitä niin käsi ylös.
    Luulen että itse nostan molemmat ja heitän hanskat tiskiin.
    - Trying is the first step towards Failure -

    Comment

    • mizter
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2006
      • 245
      • Turku

      #3
      jos oot kansia ennenkin irrotellu ni ei pitäis olla mahdoton homma tuokaan.

      itsellä juuri m50 kansi auki ja ainoa hankala juttu tuossa on juuri tuo jakopää ja kun ei noita tarvittavia erikoistyökaluja löydy niin laitoin omat merkit kaikkiin paikkoihin mitä nyt voi väärin saada. ja oli muuten eka kansi mitä oon koskaan irrottanu. tuo sivusto auttaa kummasti kun alkaa purkamaan -> http://www.realoem.com/bmw/
      Impreza WRX STI Vers.IV -99


      ex: e36 325i cabrio -94
      ex: e34 520i -88
      ex: e30 316 -86
      ex: e34 M5 -89
      ex: e36 325i -91
      ex: e36 320i -92

      Comment

      • mizter
        Bimmer Fanatic
        • Apr 2006
        • 245
        • Turku

        #4
        alfamerin korjausoppaat on kanssa helvetin hyviä! selvästi selitetty/kuvitettu kannen irroitusohjeet ainakin m50 koneeseen. luulisin että tuohonkin löytyy

        Impreza WRX STI Vers.IV -99


        ex: e36 325i cabrio -94
        ex: e34 520i -88
        ex: e30 316 -86
        ex: e34 M5 -89
        ex: e36 325i -91
        ex: e36 320i -92

        Comment

        • Mr_Doctor
          Bimmer Fanatic
          • May 2006
          • 226
          • Parolannummi

          #5
          Nii ja se kannattaa muistaa, että kannenpultit on thorx-kantasia, eli ne täytyy hommata mikäli ei tallista semmosia löydy..Ja lisäksi ne hylsyt pitäs olla aika kapeita että mahtuvat sinne "kanavaan" missä ne pultit on.

          Comment

          • ile01
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2004
            • 191
            • Helsinki

            #6
            ei kannata paljoo ajella....tekee hywää jo noin paljon ajetulle alakerralle, kannattaa muutenki mitata puristuxet ennen tota kannen irrotusta...joss ei kansi ole halki...niin uus pahvi ja fortet ton jälkeen
            vhl:llän vemppa team

            Comment

            • Dr_ink
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2003
              • 402
              • Vantaa

              #7
              Originally posted by ile01 View Post
              ei kannata paljoo ajella....tekee hywää jo noin paljon ajetulle alakerralle, kannattaa muutenki mitata puristuxet ennen tota kannen irrotusta...joss ei kansi ole halki...niin uus pahvi ja fortet ton jälkeen
              Mitata puristukset jos siel on vähintään pahvi vainaa? Mitäs sillä saavutetaan? Eiköhän se kansi kannata irrottaa, oli puristukset 2 tai 12 ?
              Olen pahoillani, mutta en ymmärtänyt pointtia?
              - Trying is the first step towards Failure -

              Comment

              • K.S.
                Bimmer Fanatic
                • May 2006
                • 649
                • Espoo

                #8
                Konetta auki vaan, itellä sama homma alkamassa M50 motin kanssa. Vesipumppu varmaan hajonnut joskus, ja sitten on ajettu kansi/pahvi risaksi..

                Ja alfamerin opasta suosittelen kanssa läpimästi
                (ja osta sitten se uudempi mikä käsittelee m52 konetta)

                Comment

                • Dr_ink
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2003
                  • 402
                  • Vantaa

                  #9
                  Noniin...
                  Ongelma ohi.

                  Kansipahvi oli sanonut pöksis, kansi, lohko ja veivit onneksi ehjät.
                  Syy mitä ilmeisimmin jarrutehostimessa ja sisällään kantamassa viidessä (5) litrassa vettä . Ilmeisesti alipaineletkua myöten oli vesi löytänyt tiensä moottoriin ja lopun osaatte arvata.

                  Lopuksi täytyy vielä muistaa mainita BMW:n loppuun asti hyvin viedystä suunnittelusta ja toteutuksesta.
                  Miten voi olla mahdollista että jos tuulilasilta valuva vesi ei tukoksista johtuen löydä tietään maahan niin se päätyy jarrutehostimeen?!?!?- Ei näin pojjaat!
                  - Trying is the first step towards Failure -

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎