Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50B25 hydraulisten nostimien vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nuclear nightclub
    Newbiemmer
    • Nov 2006
    • 9
    • Länsi-Uusimaa

    M50B25 hydraulisten nostimien vaihto

    otsikon mukaisessa koneessa jo(t)ku(t) nostaja(t) naputtaa silloin tällöin ja ajattelin tuossa viikonloppuna tutkia, mitkä ovat vaihtokunnossa tai mahdollisesti kaikki. Käytin serachia ja lueskelin Bentelyn Service Manualia, miten ottaa nokat pois.

    Mulla ei ole manuaalin "vaatimia" BMW erikoistyökaluja (nokkka-akselien lukitus, yläkuolokohdan kukitus, nokka-akseleiden laakeripukkien avaamiseen), eikä tarkoitus hankkiakaan ?

    Ne, jotka ovat purkaneet konetyypistä nenäkepit ilman erikoistykaluja, antakaa hyvät vihjeet työn onnistuneeseen suoritukseen.

    Viele danke !!
    325iA Coupe -92
  • Rossifumi
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2004
    • 1030
    • Hamina

    #2
    Ensinnäkin koneessa ei liene VANOS:ia?
    (murkula kuvan oikeassa laidassa)
    Maailma on erilainen nelikko kuskin silmin.

    On todennäköistä, että epätodennäköinen toteutuu.

    Comment

    • nuclear nightclub
      Newbiemmer
      • Nov 2006
      • 9
      • Länsi-Uusimaa

      #3
      [QUOTE=Rossifumi;768435]Ensinnäkin koneessa ei liene VANOS:ia?
      (murkula kuvan oikeassa laidassa)
      =QUOTE]


      Joo, sorry unohdus. Kone on tosiaan ilman Vanosta.
      325iA Coupe -92

      Comment

      • alspe
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2004
        • 3402
        • Tre

        #4
        Nostajat maksaa sitte 480 euroa setti että siitä vaan vaihtamaan kaikki:think
        G30 520d xDrive
        EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

        Comment

        • nuclear nightclub
          Newbiemmer
          • Nov 2006
          • 9
          • Länsi-Uusimaa

          #5
          Originally posted by alspe View Post
          Nostajat maksaa sitte 480 euroa setti että siitä vaan vaihtamaan kaikki:think
          Joo, onhan se aika tyyristä, jos kaikki joutuu vaihtamaan. Tarkoitus on tsekata ennen nokkien poisottamista, mitkä nostimet kunnossa / mitkä vaihdettava (lämpimällä koneella painella nostajat, nokka tietty ylös. Ne, joissa selvä välys = vaihtoon). Toivottavasti kaikki ei mene vaihtoon.

          Tiedän, että vika on enemmän kosmeettinen, mutta silti haluaisin naputuksesta eroon
          325iA Coupe -92

          Comment

          • alspe
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2004
            • 3402
            • Tre

            #6
            Originally posted by nuclear nightclub View Post
            Tiedän, että vika on enemmän kosmeettinen, mutta silti haluaisin naputuksesta eroon
            Searchilla löydät muitakin (vippaskonsteja ) naputuksen poistaa/vähentämiseen. Itsellä ainakin auttanut forte/RVS litkut, joten saa olla m50-paska mielestäni niillä hoidoilla. Seuraava hoito on romuttamolla tuolle 300 tkm ajetulle motille
            G30 520d xDrive
            EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

            Comment

            • peeämwee
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2006
              • 1824
              • I sink hell

              #7
              on siitä sekin etu että jos ne on öky kuluneet niin venttiilit aukeaa uusilla palikoilla kokonaan ja kiihtyvyys voi jopa parantua. ja ei sitä naputusta tosiaan jaksa kuunnella.
              Käyttis 2022 330e xDrive M sport
              Projekti 1987 735i manual It’s a hybrid. It burns gas and oil
              A redline a day keeps the mechanic away / 2020 KTM EXC 250 tpi 6days = 2t 4eva
              http://velkakello.fi/

              Ystävä myy e23,e24,e30,e34,e36 jne. esitteitä/kirjallisuutta
              https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=405486

              Comment

              • alspe
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2004
                • 3402
                • Tre

                #8
                Ai nyt lähdetään jo virittämään auton nostajilla Tuskimpa
                G30 520d xDrive
                EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                Comment

                • peeämwee
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2006
                  • 1824
                  • I sink hell

                  #9
                  Originally posted by alspe View Post
                  Ai nyt lähdetään jo virittämään auton nostajilla Tuskimpa
                  kyllä mun vanha veski kulki huomattavasti paremmin kun ensin vaihdoin hydr nostajat ja myöhemmin keinuvivut!
                  ei kyllä ollut m50.
                  Käyttis 2022 330e xDrive M sport
                  Projekti 1987 735i manual It’s a hybrid. It burns gas and oil
                  A redline a day keeps the mechanic away / 2020 KTM EXC 250 tpi 6days = 2t 4eva
                  http://velkakello.fi/

                  Ystävä myy e23,e24,e30,e34,e36 jne. esitteitä/kirjallisuutta
                  https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=405486

                  Comment

                  • alspe
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2004
                    • 3402
                    • Tre

                    #10
                    Originally posted by peeämwee View Post
                    kyllä mun vanha veski kulki huomattavasti paremmin kun ensin vaihdoin hydr nostajat ja myöhemmin keinuvivut!
                    ei kyllä ollut m50.
                    Hmm.. jokin ei nyt täsmää? Kertokaa jos oon väärässä:think
                    G30 520d xDrive
                    EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                    Comment

                    • nuclear nightclub
                      Newbiemmer
                      • Nov 2006
                      • 9
                      • Länsi-Uusimaa

                      #11
                      Originally posted by nuclear nightclub View Post
                      otsikon mukaisessa koneessa jo(t)ku(t) nostaja(t) naputtaa silloin tällöin ja ajattelin tuossa viikonloppuna tutkia, mitkä ovat vaihtokunnossa tai mahdollisesti kaikki.
                      Otin venttiilikopan pois ja tsekkasin nostajat. Missään ei tuntunut pahaa välystä ja pyöräyttelin kaikkia nostajia, jos tuosta jotakin apua muka olisi ?

                      Kone pitää kyllä sen verran kovaa kalkatusta, että olisin olettanut löytäväni täysin ala-arvoisen nostajan.

                      Toinen havainto oli, että 1 ja 3 sylintereiden sytytystulpat olivat öljykylvyssä, mutta kaikki tulpat kireällä (liiankin) kannessa. Täytyy laittaa huomenna hilut kasaan ja yrittää paikantaa tarkemmin, mistä naputus tulee.
                      325iA Coupe -92

                      Comment

                      • mizter
                        Bimmer Fanatic
                        • Apr 2006
                        • 245
                        • Turku

                        #12
                        Originally posted by alspe View Post
                        Hmm.. jokin ei nyt täsmää? Kertokaa jos oon väärässä:think
                        niinhän se kaiken järjen mukaan menee että jos nokka naputtaa nostajaa vasten niin siellä on välystä eikä nokka avaa venttiiliä yhtä paljoa kuin uutena koska hydraulinostaja on (hieman? vaiko enemmän?) kasassa. keinuvivuissa on periaatteessa sama juttu mutta en nyt osaa hyvin selittää

                        tulppien öljykylpy johtuu varmasti vuotavasta venttilikopantiivisteestä.

                        nostajista on paha mennä sanomaan noin käsissä pyöritellen mikä on huono ja mikä hyvä, mutta kun sulla kerran on ne pöydällä niin kannattaa puhdistaa ne kunnolla jos ei uusia laita (uudet reilu 500€). auton käydessä tosiaan ois varmaankin "helpoin" tapa selvittää mikä/mitkä naputtaa.

                        EDIT: erikoistyökalut eli siis vauhtipyörän lukitustappi (itse käytin 8mm poranterää koska erikoistyökalun vauhtipyörään tulevan pään halkaisija on 8mm) ja nokka-akseleiden lukitustyökalu. jälkimmäisen voi tehdä tehdä itse helposti vaikka pellistä (itse tein). ja helvetin hyvät ohjeet erikoistyökaluista ja niiden tekemisesta ja muutenkin jakopäästä löytyy alfamerin korjausoppaasta.
                        Last edited by mizter; 12-11-2006, 00:31.
                        Impreza WRX STI Vers.IV -99


                        ex: e36 325i cabrio -94
                        ex: e34 520i -88
                        ex: e30 316 -86
                        ex: e34 M5 -89
                        ex: e36 325i -91
                        ex: e36 320i -92

                        Comment

                        • schwarze
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2004
                          • 2017
                          • Kangasala

                          #13
                          No ei ne tulpat kylpis öljyssä jos ottaisitte huohotinletkun irti ennen pakkasia, M50 moottorissa varsinkin, huohottimeen tulee U:n mallinen mutka kun se liittyy Ö-Tikun holkkiin ennen imusarjaa. Kondenssihöyry jää siihen "kerääntymään" ja jäätyy ihan varmasti talvella. Tässä ei tosiaankaan ole kyse mistään väljän moottorin huohotuksesta vaan kastepisteen normaalista siirtymästä.
                          Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
                          Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

                          Comment

                          • schwarze
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2004
                            • 2017
                            • Kangasala

                            #14
                            Ja muuten.....ehjää ei kannata korjata
                            Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
                            Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

                            Comment

                            • alspe
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2004
                              • 3402
                              • Tre

                              #15
                              Originally posted by kot8630 View Post
                              Ja muuten.....ehjää ei kannata korjata
                              Eli? Sitten vasta remonttia kun kone leviää vauhdissa tms.?
                              G30 520d xDrive
                              EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎