Announcement

Collapse
No announcement yet.

M52B28 tyhjäkäynti korkea

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Dr_ink
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2003
    • 402
    • Vantaa

    M52B28 tyhjäkäynti korkea

    Lueskelin useamman topicin läpi mutta, en löytänyt mielestäni ihan vastaavaa ongelmaa joten...

    Eli, viileänä käy ihan nätisti, normaalilämpöisenä alkaa tyhjäkäynti humppaamaan 1000-1500rpm. joskus rauhoittuu jos pikkasen polkasee kaasua.
    Sen enempää en ole vielä tutkinut. Seuraavat vaihtoehdot nyt ekana tuli mieleen. Imuvuoto, tyhjäkäyntimoottori, lambda, MAF,

    Kertokaa jos kokemusta

    Edit: Kävin pikkasen ihmettelemässä asiaa, toisinsanoen ajelin noin tunnin pikkasen reippaammin, mitä nyt ilman korttia kesärenkailla lumella uskalsin. Aaltoilu loppui nyt kierrokset tyhjäkäynnillä tasaisesti 1000rpm pinnassa. Täytyy huomenna putsata toi tyhjäkäyntimoottori/venttiili ja tsekkailla noi imuvuodot.
    Last edited by Dr_ink; 12-11-2006, 00:29.
    - Trying is the first step towards Failure -

  • Dr_ink
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2003
    • 402
    • Vantaa

    #2
    Ei sitä nyt sit taas kerennyt tutkia.
    Mutta tarkennusta ongelmaan

    Päivän seisokin jälkeen ku lyö pelit tulille niin ensin käy tyhjiä noin 1500rpm, minuutin kuluttua alkaa pumppaamaan 1000-1500rpm ja tätä jatkuu kunnes moottori saavuttaa normaalilämmön (viisari keskellä).
    Tämän jälkeen tyhjäkäynti on noin 800-900rpm eli hiukan korkea normaaliin verrattuna.

    Mistä kannattaa alottaa?
    - Vikakoodit
    - Imuvuodot
    - Tyhjäkäyntimoottorin putsaus
    - Lambda
    - Nokka-akselin asentotunnistin
    - Trying is the first step towards Failure -

    Comment

    • Dr_ink
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2003
      • 402
      • Vantaa

      #3
      No niin, ihmettely jatkuu. Lueskelin kaikki threadit läpi mitä searchillä järkevillä hakusanoilla löytyi ongelmat osiosta.

      Eli
      Nyt on imuvuodot etsiskelty, starttipilotilla ja jarruputsilla, ei vaikuta olevan.
      Ei löytynyt vikakoodeja.



      Ja ongelma hiemen pienentynyt/muuttunut...

      Startatessa kylmämoottori, nousee kierrokset noin 1300rpm, pikkasen ku koskee kaasuun alkaa laskemaan, ja laskee noin 800-900rpm, pysyy siinä noin 10sec ja tippuu normaaliin.
      Ajossa tuntuu pelaavan normaalisti, ei nyi tms.
      Moottorijarrutuksessa kulutusmittari ei mene välittömästi nollaan, vaan jää hetkeksi 4-6l/100km, jonka jälkeen tippuu nollaan.
      Ajettaessa vaikka 60kmh ja heitän vapaalle kulutusmittari jää edelleen hetkeksi 4-6l/100km.
      Enään todella satunnaisesti kierrokset humppaa sitä 1000-1500rpm, kuitenkin joskus.
      Nyt lämpimänä ku pysähtyy esim valoihin tippuu kierrokset noin 900rpm ja siitä pikkuhiljaa noin 650-700rpm, ei rynkytä tms eli käy nätisti.
      Jarru tuntuu normaalilta, eikä tunnu vaikuttavan tyhjäkäyntiin.

      Tässä kaikki mitä viasta irti sain, toivottavasti joku osaa neuvoa.
      Vika saattais olla tuolla edellämainitussa tyhjäkäyntimoottorissa, on vaan niin vi**umaisessa paikassa prkl. Jos on vinkkejä miten sen helposti putsaa/testaa niin kiitos.

      Edit: Lisätään nyt vielä että lähtee aina nätisti käymään, niin kylmänä kun kuumana. Keskikulutukseksi auto ilmoittaa 11.0L/100km
      Sekalaisessa ja lyhyehkössä ajossa.
      Last edited by Dr_ink; 23-11-2006, 17:13.
      - Trying is the first step towards Failure -

      Comment

      • jjheimo
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2003
        • 652
        • Helsinki

        #4
        Mulla teki samaa aikoinaan ja tosiaan tuo tyhjäkäyntisäätimen putsaus auttoi vaivaan,oli kuulemaa paskaa enemmän ku laki salli.

        Toi putsaus tehtiin venakopan tiivisteiden vahdon yhteydessä jollain tuusulalaisessa pikkukorjaamossa,joten ei tullu katottuu kuinka veemäinen se loppupeleis sit on irrottaa,tosin kiuaskin oli m62 joten sijaintikin saattaa olla eri paikassa ku tos 2.8:ssa
        F33 435i Xdrive

        Comment

        • Dr_ink
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2003
          • 402
          • Vantaa

          #5
          Originally posted by jjheimo View Post
          Mulla teki samaa aikoinaan ja tosiaan tuo tyhjäkäyntisäätimen putsaus auttoi vaivaan,oli kuulemaa paskaa enemmän ku laki salli.

          Toi putsaus tehtiin venakopan tiivisteiden vahdon yhteydessä jollain tuusulalaisessa pikkukorjaamossa,joten ei tullu katottuu kuinka veemäinen se loppupeleis sit on irrottaa,tosin kiuaskin oli m62 joten sijaintikin saattaa olla eri paikassa ku tos 2.8:ssa

          Ok. Luulempa että tässä kiukaassa lienee helpoin putsata ku irroittaa suosiolla imusarjan?! Tietysti jos jollain parempia ehdotuksia niin saa toki kertoilla.
          Asiasta kukkaruukkuun mitä zeizeiheimo on meinannut 540:n tilalle?
          - Trying is the first step towards Failure -

          Comment

          • jjheimo
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2003
            • 652
            • Helsinki

            #6
            Originally posted by Dr_ink View Post
            Ok. Luulempa että tässä kiukaassa lienee helpoin putsata ku irroittaa suosiolla imusarjan?! Tietysti jos jollain parempia ehdotuksia niin saa toki kertoilla.
            Asiasta kukkaruukkuun mitä zeizeiheimo on meinannut 540:n tilalle?
            Joo irti vaan ja puhistamaan.

            Itseasiassa ku aloin muistelemaan niin vikakoodien luvun yhteydessä esille tuli lamdaan viittaava vikakoodi,en muista tarkalleen mitä mut toisalta ei tullut enää uutta ilmoitusta uusintakierroksella,saattoi johtua siitäkin et se tuusulalainen nyrkkipaja on irroitellu jotain plugeja tiivistevaihdon yhteydessä ja siitä jäänny sit merkintä lokiin.

            Kiesi vaihtuu astetta pienempään eli E46 330i Touring
            Last edited by jjheimo; 24-11-2006, 19:13.
            F33 435i Xdrive

            Comment

            • Valkman
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2006
              • 712
              • Helsinki

              #7
              Originally posted by Dr_ink View Post
              Ok. Luulempa että tässä kiukaassa lienee helpoin putsata ku irroittaa suosiolla imusarjan?! Tietysti jos jollain parempia ehdotuksia niin saa toki kertoilla.
              Asiasta kukkaruukkuun mitä zeizeiheimo on meinannut 540:n tilalle?
              Otahan kuvia jos satut kameran omistamaan ja meinaat hommat itse tehdä. Mukava olisi edes nähdä, mitä jälkeä se EGR näissä bemarin vehkeissä tekee, kun joissain koneissa ongelmatapaukset ovat vähintäänkin.... äärimmäisiä (vrt. Opelin dieselkoneet tukkeutuneine läppineen).

              Comment

              • Dr_ink
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2003
                • 402
                • Vantaa

                #8
                No niin, ongelma ratkennut.

                Putsailin ton tyhjäkäyntimoottorin/venttiilin jarruputsilla ja löin takaisin kiinni.
                Nyt ei uutta häpeä.
                Pikkasen epäilin myös lambdaa ja maffia mutta,
                eilen kävin leimalla ja päästöistä tuli kehut joten lambda ja maffi eivät vikaa aiheuttaneet, tästä tietysti kertoo sekin, että putsausoperaation jälkeen ongelmat kaikkosivat.

                Ja voin kertoa että on vittumaisessa paikassa. Nosturista, pitkästä ruuvarista, japanilaisen pikkutytön käsistä, hermoista, 12-päkistä nallea ja tornista nuuskaa saattaa olla apua.
                Kuvia en siinä "puuhaillessa" kerinnyt ottamaan - valitettavasti.
                Järkyttävän pa*kainen se ei kuitenkaan ollut...

                Kiitoksia kaikille auttaneille, oli mukava asioida kanssanne.
                - Trying is the first step towards Failure -

                Comment

                • Valkman
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2006
                  • 712
                  • Helsinki

                  #9
                  Vielä jos sellasta, että oliko se osa oikeasti pask..nen... eli siis huomasko heti, että vika löytyy siitä vai tuntuko se vain sen osan kiillottamiselta?

                  EDIT.. luinpahan vähän tarkemmin, ettei ollut kovin paskainen ... mutta siis likaa kuitenkin oli, että toiminta olisi sen takia voinut silminnähtävästi häiriintyä?
                  Last edited by Valkman; 01-12-2006, 14:28.

                  Comment

                  • Dr_ink
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2003
                    • 402
                    • Vantaa

                    #10
                    Originally posted by Valkman View Post

                    .. luinpahan vähän tarkemmin, ettei ollut kovin paskainen ... mutta siis likaa kuitenkin oli, että toiminta olisi sen takia voinut silminnähtävästi häiriintyä?
                    Kyllä, likaa kuitenkin oli, ja ilmeisesti toiminta sen takia voinut silminnähtävästi häiriintyä, ainakin ongelmat poistuivat lian mukana... Tiiä sit palautuisivatko jos laittaisi liat takaisin?!
                    - Trying is the first step towards Failure -

                    Comment

                    • Valkman
                      Bimmer Fanatic
                      • Sep 2006
                      • 712
                      • Helsinki

                      #11
                      Originally posted by Dr_ink View Post
                      Kyllä, likaa kuitenkin oli, ja ilmeisesti toiminta sen takia voinut silminnähtävästi häiriintyä, ainakin ongelmat poistuivat lian mukana... Tiiä sit palautuisivatko jos laittaisi liat takaisin?!
                      Tarkoitus ei nyt ollu asettaa mitään kyseenalaiseks... Ainoastaan se, että kuinka hemmetin tarkkoja nuo vehkeet on sille lialle? Eli yksinkertaisesti, näkikö siitä, että se säädin ei voi toimia?

                      Lähinnä nyt kartoitan sitä, että mikä on nykyisten osien vikatoleranssi. Henk.koht. en usko esim. siihen, että hinkataan jotain sähköliitintä, joka on täysin kunnossa ja todetaan, että kyseessä oli pelkkä sähköliitinhäiriö. Jos mistään osasta ei pysty päättelemään pelkästään katselemalla ja tutkimalla, että onko se rikki vai ei, niin johan mielenkiintoista korjailla näitä tulevaisuudessa "arpapelillä".

                      Comment

                      • Dr_ink
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2003
                        • 402
                        • Vantaa

                        #12
                        Originally posted by Valkman View Post
                        Tarkoitus ei nyt ollu asettaa mitään kyseenalaiseks... Ainoastaan se, että kuinka hemmetin tarkkoja nuo vehkeet on sille lialle? Eli yksinkertaisesti, näkikö siitä, että se säädin ei voi toimia?

                        Lähinnä nyt kartoitan sitä, että mikä on nykyisten osien vikatoleranssi. Henk.koht. en usko esim. siihen, että hinkataan jotain sähköliitintä, joka on täysin kunnossa ja todetaan, että kyseessä oli pelkkä sähköliitinhäiriö. Jos mistään osasta ei pysty päättelemään pelkästään katselemalla ja tutkimalla, että onko se rikki vai ei, niin johan mielenkiintoista korjailla näitä tulevaisuudessa "arpapelillä".

                        No kyllähän siellä paskaa oli, kyllä sen ihan silmällä näki. Mitään tarkempaa analyysia paskan laadusta en osaa antaa, en myöskään osaa arvioida oliko sitä 1 vai 2 grammaa.
                        Luulen että koska autolla on ajettu viimeisen 2kk aikana pääasialla lyhyttä kaupunki ajoa niin "paska öljyä" yms on kertynyt ja päässyt väärään paikkaan.
                        Tietysti en voi satavarmaksi luvata että vika oli tässä ko. tyhjäkäyntimoottorissa/venttiilissä, paskaa siellä oli, ei ole enään. Kuten aiemmin sanoin vika poistui paskan myötä täysin.
                        Voi olla että jotain muutakin on muuttunut samassa yhteydessä, mutta vahingossa. Ilmottelen sikäli mikäli alkaa vielä oireilemaan.
                        - Trying is the first step towards Failure -

                        Comment

                        • Behemoth
                          Bimmer Fanatic
                          • Dec 2006
                          • 562

                          #13
                          Itellä on juuri samanoireinen ongelma E36 328 -96:ssa. Kylmänä OK, mutta lämpimänä alkaa humppauttamaan kierroksia 600-800 välissä. Ilmeisesti tuo lisäilmaluisti/tyhjäkäyntiventtili/mikä-onkaan-osan-oikea-nimitys on linkin kuvassa osa #6?

                          E66 730Ld LCI

                          ex: E36 316, E34 535, E36 328, E38 740iA, E36 325tdsA, E39 525tdsA Touring, E39 530d, E60 530dA

                          Comment

                          • Behemoth
                            Bimmer Fanatic
                            • Dec 2006
                            • 562

                            #14
                            Originally posted by Behemoth View Post
                            Itellä on juuri samanoireinen ongelma E36 328 -96:ssa. Kylmänä OK, mutta lämpimänä alkaa humppauttamaan kierroksia 600-800 välissä. Ilmeisesti tuo lisäilmaluisti/tyhjäkäyntiventtili/mikä-onkaan-osan-oikea-nimitys on linkin kuvassa osa #6?

                            http://www.realoem.com/bmw/showparts...81&hg=13&fg=15
                            Tyhjäkäyntiventtiili putsattu, ilmamassamittari uusittu ja ilmamassamittarilta eteenpäin lähtevä haitariletku vaihdettu. Edelleen jatkuu sama tyhjäkäynnin heittely. Nyt tarttis jotakin apuja asiasta jotakin tietäviltä. Tyhjäkäynti notkahtaa myös kun esimerkiksi sähkölaseja nostaa/laskee?!?! Ei kai tuon laturin niin kepeä kapistus pitäis olla? Tehot tuntuu kuitenkin olevan tallessa. Ongelma siis alkoi kun auto otettiin käyttöön talviseisonnasta. Mahdollisesti venttiilikopan tiivisteen vaihdon seurauksena tämä ongelma ilmaantui.
                            Last edited by Behemoth; 23-04-2008, 19:15.
                            E66 730Ld LCI

                            ex: E36 316, E34 535, E36 328, E38 740iA, E36 325tdsA, E39 525tdsA Touring, E39 530d, E60 530dA

                            Comment

                            • Behemoth
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2006
                              • 562

                              #15
                              Originally posted by Behemoth View Post
                              Tyhjäkäyntiventtiili putsattu, ilmamassamittari uusittu ja ilmamassamittarilta eteenpäin lähtevä haitariletku vaihdettu. Edelleen jatkuu sama tyhjäkäynnin heittely. Nyt tarttis jotakin apuja asiasta jotakin tietäviltä. Tyhjäkäynti notkahtaa myös kun esimerkiksi sähkölaseja nostaa/laskee?!?! Ei kai tuon laturin niin kepeä kapistus pitäis olla? Tehot tuntuu kuitenkin olevan tallessa. Ongelma siis alkoi kun auto otettiin käyttöön talviseisonnasta. Mahdollisesti venttiilikopan tiivisteen vaihdon seurauksena tämä ongelma ilmaantui.
                              Lainataan ny vielä itteä ennen ku alotetaan uusi threadi. Tänään katsastus, ja pakokaasuarvot OK. Tänään myös sammui eka kertaa ajosta vapaalle heittäessä. Voiko tuo lambda oireilla näin, vaikka pakokaasuarvot OK? Ilmeisesti ois viisainta luetuttaa vikakoodit. Miten suolasta tuo vikakoodien luetuttaminen on esim. Autohuolto Tonterilla? Luulis niillä olevan lukulaitteet. :think
                              Last edited by Behemoth; 24-04-2008, 22:50.
                              E66 730Ld LCI

                              ex: E36 316, E34 535, E36 328, E38 740iA, E36 325tdsA, E39 525tdsA Touring, E39 530d, E60 530dA

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎