Announcement

Collapse
No announcement yet.

730 ia -89 M30 paha käyntihäiriö

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Stuttgart
    Newbiemmer
    • Nov 2006
    • 11

    730 ia -89 M30 paha käyntihäiriö

    Tere!

    Taustat:
    Kansipahvissa oli vesivuoto kutospytyn takaa ulos. Kuin pikkupika olis pissannut rintapelliin. Vika oli selvä eli pahvi oli revennyt vesikanavasta ulospäin. Kone keitti Saksassa kesällä, joten syykin on selvä. Pytyt eivät olleet saanut vettä. Myöskään vedet ja öljyt eivät olleet sekaisin.

    Sitten korjattiin:
    Kansi pois siten että imusarja jäi konehuoneeseen. Eli siihen liittyviä komponenttejä ei kopeloitu. Ilmamäärämittari venakopan päältä oli luonnollisesti irti, samoin lisäilmaluisti gummiputkesta. Kansi oikaistiin, venat säädettiin ja kansi vedettiin kiinni luonnollisesti uusilla pulteilla ja Autodatan momenteilla. Ajoitus tarkastettiin.

    Ongelma:
    Mosa lähti käymään kuin palmun alta! Reagoi kaasuun kylmänä normaalisti. Käyttelin lämpöiseksi ja kiristin kannen ohjeen mukaan. Yritin käynnistää uudelleen noin puolen tunnin päästä, pyöritti normaalisti vaan ei luvannutkaan. Akku kypsyi.
    Akun latauksen jälkeen sain koneen vaivoin käymään. Kävi tyhjäkäyntiä, mutta kun antoi kaasua tukehtui ja paukutti putkessa. Joutui houkuttelemaan tietyn kohdan yli, että pysyi käynnissä. Kierroksilla kävi, mutta paukutti putkessa.

    Sitten taas korjattiin:
    Jako tarkastettiin, oli hampaan pielessä. Muutettiin ja pyöriteltiin ainakin viisi kertaa ympäri ja oli joka kierroksella tarkkaan kohdallaan.

    Ja ongelma jatkuu:
    Mosa lähti hienosti käymään. Kävi hienosti tyhjää. Reagoi kaasuun viileenä normaalisti. Hieman ennen normaalia käyntilämpötilaa alkoi sama paukutus kaasua lisättäessä uudestaan... 50 m:n Matka tallista katokseen oli työn ja tuskan takana.

    Faktat:
    Jako on lähtötilanteissa ollut VARMASTI kohdillaan.
    KAIKKI irroitetut osat on VARMASTI paikoillaan. (myös putket ja letkut)
    Autossa on katti. Tai oli...
    Toimi hienosti ennen remppaa.

    Kysymykset:
    Mitä V...A!

    Et simmottiis me ollaan Johanssonin poikien kans funteerattu niin maan perkeleesti...
  • Juho_P
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2005
    • 313
    • p-pohjanmaa

    #2
    Teeppä puristuspaine mittaukset. Ja kato etenkin sen ensimmäisen litistyksen paineet.
    Vähän vaikuttaisi niinku venttiili(t) vuotais- tiedä vaikka olisi napsahtanut kieroon mutta toisaalta sitten ihme kun käy kylmänä. :think
    Tulpat varmasti olet jo tarkistanut ja jakajan kansi ei ollut kulunut ihan piikeille kun kasasit?

    Ootko ihan varma että kaasuläpän anturi on ok ja naksahtaa kun kaasuläppä menee kiinni?
    pistetään vehkeet paskaksi ja katotaan sitte miten se homma ois Pitäny tehdä..

    Comment

    • Stuttgart
      Newbiemmer
      • Nov 2006
      • 11

      #3
      Syttyosat kunnossa. Ja niinkuin itsekkin pohdit niin tuskin se käynti kieroilla venoilla olis kulmänä parempaa... Anturin mikro napsahtaa terävästi.

      Vika on samanlainen kuin sytty olis pahasti pielessä ja bensa haisee putkessa.

      Comment

      • Juho_P
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2005
        • 313
        • p-pohjanmaa

        #4
        Ootko varma että pulssianturi toimii tai että siitä on piuha ehjänä ja paikoillaan siinä suuttimien päällä olevassa johtosarjassa?
        pistetään vehkeet paskaksi ja katotaan sitte miten se homma ois Pitäny tehdä..

        Comment

        • Stuttgart
          Newbiemmer
          • Nov 2006
          • 11

          #5
          Edelleen käsi päässä...

          Pitkähkön tauon jälkeen pääsin taas paneutumaan asiaan. Eli:

          -Ei lähtenyt enää ollenkaan käyntiin. Lupas pari kertaa. Siispä työtäen talliin.
          Tallissa ei edes luvannut.

          - Oli mennyt tulpat pimeeksi. (On muuten tehnyt mulla saman eräällä toisella saksalaismerkillä kun kaasarikonetta pitkän seisonnan jälkeen huikalla käynnistelin). Tulpat olivat märät, joten bensaa saa.

          - Uudet tulpat ja taas kuin palmun alta käyntiin. Kävi nätisti kaikilla pytyillä joutilasta ja vastasi kaasuun hienosti.

          -Ja taas kun lämmöt nousivat lähemmäksi normaalia, alkoi sama homma. Eli ei vastaa kaasuun vaan röpeltää ja meinaa sammua. Tyhjää käy, mutta jotenkin raskaasti, kaikilla kuitenkin.

          - Sammutuksen jälkeen ei lähtenyt suosilla käymään (en viitsinyt sahata, jos tosta katista on vielä jotain jäljellä). Täytyy koittaa taas kun on ihan kylmä.

          - Lisäilmaluisti on lämpösenä kiinni, siis solenoidi vetäneenä. (Eikös sen pitäiskin?)
          - Akussa on täys tällinki päällä

          Venttiilivian ja jaon sulkisin nyt pois, koska kylmänä toimii. Pitäs olla em. vioissa melkein toisin päin ton käynnin kanssa?

          Voisko saada lämpösenä ihan pirusti liikaa? Miksi?

          Olisko mitään ihan käytännön vinkkejä mitä tutkia/mitata, mistä ja miten?
          Tyhmälle ihan silleen nenästä suuhun vai oliko se kädestä pitäen?
          Ihan yksinkertanenkin asia voi tässä mielentilassa jäädä huomaamatta.

          Comment

          • Lanttu
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 1643

            #6
            Onkohan sinun suihkutuslaitteistossasi vielä erillinen ns. kylmäkäyntisuutin, joka antaa lisäkakkua kylmäkäynnin aikana? Jos on, niin ehkä se ei katkaise lisäpolttoainesyöttöä moottorin ehtiessä lämpöiseksi.

            Comment

            • pmv
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 2032
              • tornio

              #7
              Ääh....Täähän nyt voi olla melkein mikä vaan. Joskus on ollut puolavian takia tommosta ongelmaa. Eli kylmänä on pelannu hyvin, mutta lämpösenä ollu tahmempaa, jopa onnetonta käyntiä. Mutta miksi se olisi ilmaantunut juuri kansiremontin yhteydessä....

              Comment

              • juhape
                Bimmer Fanatic
                • Apr 2004
                • 321
                • Pieksämäki

                #8
                Onkos tuossa lambda-anturi? Sehän tulee mukaan vasta kun kone on lämmennyt eli voisiko siinä olla vikaa tai peräti johto irti?
                -BMW 530d Touring -14 LCI
                -Ford Mondeo 2.0 TDCi -19 150hp Titanium Wagon
                -Zetor 6245-89
                -David Brown 996 -76
                -MF 35 -58
                -Tunturi Super Sport -85
                -Tunturi Super Sport -77

                Comment

                • pablo
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2005
                  • 732
                  • Pirkanmaa

                  #9
                  Millannen venttilikoneisto tollasessa pannussa on? jos ihan mekaaninen säätö niin eihän ole jäänyt venttiilit kantamaan? Lämpöhän laajentaa eli jos kylmänä toimii niin lämpimänä voi jäädä kantaa..
                  Last edited by pablo; 05-12-2006, 16:33.

                  Comment

                  • Stuttgart
                    Newbiemmer
                    • Nov 2006
                    • 11

                    #10
                    Lambada kävi itselläkin mielessä, mutta eikös sen pitäs toimia kuitenkin jotenkuten vikatilassa vai onko tää niin viisas laite? Mahdollinen kylmäkäynnistyssuutin täytyy katsoa. Jotenkin tää liittyy nyt tohon lämpeemiseen eli rikastus jää päälle, ilmeisesti. Paitövei mikäs ruisku tää on tyypiltään?

                    Sen tiesinkin, että vika voi olla melkein missä vaan ja siksi kysyinkin arvauksia.
                    Paskamaista, että osu just rempan yhteyteen (Jako on kohillaan ja venavian kuulee kyllä putkenpäästä )

                    Kokeilin muuten kylmänä käymään, lupas heti, vaan ei jäänyt tulille. Tulpat märät.

                    Comment

                    • Stuttgart
                      Newbiemmer
                      • Nov 2006
                      • 11

                      #11
                      Venat säädetty kylmänä 0,30 molemmat. Tieto Autodatasta, lienee oikein?

                      Comment

                      • ihu412
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2006
                        • 263
                        • Tampere/Rovaniemi

                        #12
                        Oletko kokeillut vaihtaa lämpötila-anturia?

                        Comment

                        • JoniB
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2005
                          • 551
                          • Lappeenranta

                          #13
                          Moro.
                          Itsellä teki erään toisen merkin vehkeessä vähän samanlaista vikaa kun "LÄMPÖ-AIKA-ANTURI" temppuili.. Tässä toisen merkkisessä kehonkuljettimessa anturi sijaitsi kannessa lämpömittarin anturin vieressä. (sininen)2napainen perusliitin joita ainakin bosch käyttää yleisesti.. Johto oli siis poikki sen anturin liittimen kuoren sisältä.
                          Eli joutui ottamaan liitimestä sen "kumisukan" pois todetakseen vian.
                          Moottorin ohjausjärjestelmä oli Motronic.
                          Uusi anturi maksoi muistaakseni n.15e joten voisi olla ihan kokeilemisen arvoista vaihtaa se.


                          Eli anturi haistoi kuumalla koneellakin kuin olisi ollut kylmä ja käynti lämpöisenä oli sen mukaista..
                          Hyvinkin samanlaiset oireet kuin sinulla.

                          Tulipa taasen epäselvää tekstiä, mutta kaikki eivät ole syntyneet runoilijoiksi.
                          Toivon että ymmärrät mitä tarkoitin.

                          Comment

                          • Stuttgart
                            Newbiemmer
                            • Nov 2006
                            • 11

                            #14
                            Selkee seikka. Tsekataan. Kiitos

                            Comment

                            • Stuttgart
                              Newbiemmer
                              • Nov 2006
                              • 11

                              #15
                              Eipä ollut anturissa. Seuraavaksi lambda?

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎