Announcement

Collapse
No announcement yet.

m20b20 le-jet ei saa bensaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TheLoial
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2003
    • 1109
    • Helsinki

    #16
    Originally posted by Vilikki View Post
    Elikkäs asioita jotka kummastuttaa:
    1. Suuttimet eivät maadoitu. (suuttimen liittimeen tulee molempiin napoihin virtaa...miten mahdollista?)

    2. Suuttimelle tulee ruskea / valkoiset johdot kun taas maadoitus pisteessä johdot ovat pelkät ruskeat. Käykö nämä johdot jossain vai meneekö suoraan maadoitus pisteestä suuttimen liittimelle?

    3. Voiko olla että ruiskun boxille menee väärin jatkuva virta ja maa? Miten niiden pitäisi mennä?

    4. Mitkä johdot ruiskun boxilta menee suuttimille? Montako johtoa? Onko boxin ja suuttimien välillä jtn palikkaa missä johtojen pitäisi käydä?

    Ongelmanahan on että suuttimet eivät maadoitu eikä siten aukea ollenkaan jolloin palotilaan ei mene bensaa eikä auto käynnisty. Moottori on m20b20 l- ja le-jetin risteytys. Neuvokaa jos sen käymään saisi ilman että tarttee laittaa kaasuttimia ruiskun tilalle. Rocla ja muggo varmaan osaa kertoa lisää sähköistä?? Tai ainakin osien alkuperästä.
    - Suuttimille pitää tulla jatkuva 12v jännite sytytysvirta päällä. Boksi maadoittaa suuttimia ja näin ollen ne ruikkivat bensaa koneeseen.
    - Suuttimien maajohdot menevät boksille, eivät koneen kylkeen tai muuallekaan

    Tuleeko suuttimille 12v? Jos tulee, ne ovat kunnossa. Seuraavaksi boksi maadoittaa ne, jos:

    A: Boksi toimii
    B: boksi saa sytytykseltä tiedon pyörimisnopeudesta

    Testaa toimiiko sytytys, laita ajoituslampun anturi tulpan johtoon tai puolalta jakajaan menevän johdon väliin ja pyöritä konetta. Katso vilkkuuko.
    Last edited by TheLoial; 09-12-2006, 15:44.

    Comment

    • Vilikki
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2004
      • 6309
      • Raahe

      #17
      Kyllä siinä kipinä on mutta kun suuttimet ei aukea niin ei aukea. Boxin numero on bosch 0280001301 jos joku osaisi kertoa onko tuo le-jetin boxi.. Tuleeko siis boxiin joka suuttimelta oma virta ja maa-johto? Nyt on ongelmana että suuttimeen tulevalle liittimelle (2 pinniä) tulee molempiin pinneihin virta kun on sytytysvirta päällä. Kuuluisiko toiseen tulla maa? Löytyiskö jostakin tietoa että mistä boxin pinnistä tulee virta millekkin suuttimelle ja mistä pinnistä tulee vastaavasti maa millekkin suuttimelle? Ps. mistä tuon pyörimisnopeuden kuuluu tulla sytytykseltä??
      BMW e36 316i Turbo Compact

      Comment

      • TheLoial
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2003
        • 1109
        • Helsinki

        #18
        Suuttimille tulee jännite ns. bensapumpunreleeltä. Se lähtee yhtenä johtona mutta jakaantuu jokaiselle omaksi, kuten kuvasta näkyy. Kunhan kaikille tulee jännite sytytysvirran ollessa päällä, tämä puoli on kunnossa.

        Suuttimen kummastakin pinnistä pitää löytyä jännite.

        Boksille tulee kaksi johtoa suuttimilta. Kumpaankin johtoon on kytketty 3 suutinta. Näitä johtoja boksi maadoittaa ja tällöin suutin aukeaa. Suuttimelle ei tule "jatkuvaa" maata, koska tällöin se sumuttaisi koko ajan, eli kummastakaan pinnistä ei saa olla suoraa yhteyttä maihin.

        Boksille tulevat suuttimilta pinnit 12 ja 24. Näitä boksi maadoittaa sisäisesti.

        Tarkistin l-jetin kaavioista ja pinnikuvista, niin sytytystieto saapuu boksin liittimeen numero yksi puolan terminaalista 1. Siihen ei tulekaan pääjännitettä kuten aiemmin mainitsin. Editoin väärän tiedon pois.

        Ohessa kuva pinneistä
        Last edited by TheLoial; 25-01-2007, 23:04.

        Comment

        • Vilikki
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2004
          • 6309
          • Raahe

          #19
          puolan terminaali nro 1? mikäs se tämä on? plus napa? Elikkäs jännite tulee molemmille pinneille suuttimeen joten maadoitus ei silloin pelaa ilmeisesti kun suuttimet ei aukea. Ja jos boxi maadoittaa suuttimet sisäisesti niin silloinhan ilmeisesti on boxi väärä tai sitten rikkinäinen. Missäs muualla voi olla vikaa ettei suuttimet maadoitu?
          BMW e36 316i Turbo Compact

          Comment

          • Vilikki
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 6309
            • Raahe

            #20
            Noniin nyt on tutkailtu hieman boxiin meneviä johtoja ja sinnehän niitä menee muistaakseni 16 kappaletta joista 9 maadoittaa kun kokeilee virtakynällä. Boxissa on 16 kappaletta pinnejä mutta liittimessä vain 14. Boxille menee seuraavanlaiset johdot:

            väri: nro/pinni

            musta - keltainen 4
            ruskea - valkoinen 24
            ruskea - keltainen 12
            ruskea 5
            valkoinen - keltainen 7
            musta - ruskea 3
            violetti - valkoinen 8
            ruskea 13
            sininen - ruskea 2
            punainen - valkoinen 9
            ruskea 25
            ruskea 5
            musta - sininen 1
            punainen - valkoinen 9
            ruskea - punainen 10
            ruskea - keltainen 16

            Osaan pinneihin meni 2 samanväristä johtoa esim. puna - valkoista. Osaisiko joku kertoa että mihin näihin kuuluu tulla maa ja mihin virta? Mukava olis myös tietää mitä virkaa milläkin johdolla on. Johtojen väreistä en oikeen osaa sanoa pitääkö ne paikkansa kun johtosarjan alkuperää en tiedä. Bensapumppu pyörii ja toimii sekä kipinän moottori saa, mutta ongelmana on ettei suuttimet aukea edelleenkään. Mitä varten siinä boxin lähettyvillä on sellainen valkoinen liitin mihin menee 3 johtoa? Sen verran olen saanut neuvoa että siihen vihreään johtoon siinä liittimessä pitää tulla jatkuva virta kun virrat on kytkettynä päälle, mutta pitäisiköhän tähän liittimeen tulla myös maa johonkin toiseen johtoon? Miten ruiskun boxille tulee jatkuva virta muuten vai tuleeko? Boxissa on pinnit 1-13 ja 23, 24, 25 mutta liittimessä on pinnit 1-5 ja 7-10 ja 12, 13, 16, 24, 25. elkkäs nämäkään ei ihan täsmää.
            Last edited by Vilikki; 14-12-2006, 13:02.
            BMW e36 316i Turbo Compact

            Comment

            • Vilikki
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2004
              • 6309
              • Raahe

              #21
              eikö kukkaan osannu neuvoa tähän? Mites voiko k-jetin johdot ja ruiskunohjauksen laittaa lejet ruiskuun ja saako siitä toimivan? Mitä eroa on k-jetillä ja le-jetillä?
              BMW e36 316i Turbo Compact

              Comment

              • T3
                BTCF Member
                • Oct 2003
                • 8530
                • Karhe

                #22
                Originally posted by Vilikki View Post
                Mites voiko k-jetin johdot ja ruiskunohjauksen laittaa lejet ruiskuun ja saako siitä toimivan? Mitä eroa on k-jetillä ja le-jetillä?
                1. Ei voi, ei saa toimivaa. K-Jetissä ei ole varsinaista "ruiskunohjausta".
                2. K-Jet on mekaaninen ja toimintaperiaate erilainen, kuin L-jetissä.
                .

                Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                Comment

                • /PETE/
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2002
                  • 430
                  • Seutula City / Vantaa

                  #23
                  Originally posted by Vilikki View Post
                  eikö kukkaan osannu neuvoa tähän? Mites voiko k-jetin johdot ja ruiskunohjauksen laittaa lejet ruiskuun ja saako siitä toimivan? Mitä eroa on k-jetillä ja le-jetillä?
                  Ettei nyt vaan menis K-jet ja L-jet sekaisin?
                  Eli
                  K-jet mekaaninen (älä sekoita seuraaviin)
                  L-jet sähköruisku ja ""mekaaninen"" sytkäennakko
                  LE-jet sähköruisku ja ""rajoitettu"" sähkösytkänohjaus
                  Motronic sähköllä molemmat


                  Eli selkosuomella K-jet eroaa kaikista selkeästi mekaanisen ruiskun takia. Paljon bensalinjoja selkeästi näkyvillä.
                  E53 X5 3.0d -06 Black Sapphire Metallic - E30 325i A -89 Luxorbeige Metallic - E30/16 325iX A -89 Lachssilber Metallic
                  EX.E39/2 525d A T -04 Black Sapphire Metallic - E34/2 525i T -95 - E30/16 325iX A -91 - E30 320i -87 - E36 316i -91

                  Comment

                  • Vilikki
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2004
                    • 6309
                    • Raahe

                    #24
                    osaako kukaan neuvoa sitten noissa le-jetin liitännöissä? edellisissä postauksissa on noita johtojen värejä. Pitäisi saada tietää mihin johtoihin kuuluu tulla jatkuva virta ja mihin maadoitus.
                    BMW e36 316i Turbo Compact

                    Comment

                    • Rocla
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2002
                      • 7692
                      • Kajaani

                      #25
                      Onkos tää nyt yhtään selvinny?

                      Menikö ruisku vaihtoon?
                      Olli.

                      Comment

                      • Vilikki
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2004
                        • 6309
                        • Raahe

                        #26
                        Originally posted by Rocla View Post
                        Onkos tää nyt yhtään selvinny?

                        Menikö ruisku vaihtoon?
                        odottelen johtosarjaa siihen ja vaihdan sen nyt alkutöikseni. Jos ei muuta hyötyä niin onpahan ainakin liitännät liittimillä ja jää ne ylimääräiset hyppyjohdot pois. Katsellaan mitäs sitten jos ei ala sillä skulaan et laitetaankos kaasuttimia konehuone täyteen. Sais vaan nyt ne johdot että pääsis kokeileen. Onneksi tässä autossa on muutakin puuhasteltavaa kun vaan noi sähköt..tai no ekana tieten olis hyvä saada se käymään ennen kuin paljon muuta siihen värkkää.
                        BMW e36 316i Turbo Compact

                        Comment

                        • Rocla
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2002
                          • 7692
                          • Kajaani

                          #27
                          Originally posted by Vilikki View Post
                          odottelen johtosarjaa siihen ja vaihdan sen nyt alkutöikseni. Jos ei muuta hyötyä niin onpahan ainakin liitännät liittimillä ja jää ne ylimääräiset hyppyjohdot pois. Katsellaan mitäs sitten jos ei ala sillä skulaan et laitetaankos kaasuttimia konehuone täyteen. Sais vaan nyt ne johdot että pääsis kokeileen. Onneksi tässä autossa on muutakin puuhasteltavaa kun vaan noi sähköt..tai no ekana tieten olis hyvä saada se käymään ennen kuin paljon muuta siihen värkkää.

                          Joo ja kerronpa nyt sinulle, en tiedä muistinko muggolle aikanaan edes mainita, autossa on "kovat" kannenpultit ja niitä ei ole jälkikiristetty, että muistappa kiristää kunhan olet eka kerran käyttänyt lämpimäksi.
                          Olli.

                          Comment

                          • Vilikki
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2004
                            • 6309
                            • Raahe

                            #28
                            Juu kiristää oli tarkoitus kun vaan saisi ensin käymään onkos muuten puristukset vakiot? Kaikki tieto on tervetullutta niin se auttaa silloin kun pitää hakata päätä seinään jonkin ongelman takia.
                            BMW e36 316i Turbo Compact

                            Comment

                            • Rocla
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2002
                              • 7692
                              • Kajaani

                              #29
                              Originally posted by Vilikki View Post
                              Juu kiristää oli tarkoitus kun vaan saisi ensin käymään onkos muuten puristukset vakiot? Kaikki tieto on tervetullutta niin se auttaa silloin kun pitää hakata päätä seinään jonkin ongelman takia.
                              Kannesta ei ole muuta tietoa, kuin että itse olen oikaisuttanut tason, ilmeisesti ei ole laskettu, männissä on vuosiluku merkintä "86" ja patti näytti ihan vakiolta.
                              Olli.

                              Comment

                              • Vilikki
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2004
                                • 6309
                                • Raahe

                                #30
                                Kiitosta tiedoista! Kaikkea muuta on tullu värkkäiltyä kuten vanteen kääntöä sekä takakaarien muutosta tässä sähköjä suunnitellessa. Sais käymään niin olis helpompi tehdä muitakin sähkö hommia ja pääsis kokeileen kuis se vetää vai vetääkö ollenkaan.
                                BMW e36 316i Turbo Compact

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎