Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50 moottoriin teräsvauhtipyörä ja muutokset

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • f1zz
    GTi:stä tuttu
    • Sep 2003
    • 1469
    • Veikkola

    M50 moottoriin teräsvauhtipyörä ja muutokset

    Searchilla löytyi taas jotain rippeitä mutta M50 koneen perään pitäisi laittaa m10 teräsvauhtipyörä. Kytkin on sachs ...618. Vaihteistona e36 getrag 220 tjsp.
    Hammaskehä sopii pienellä modilla m50:stä.

    Kasasin molemmat vauhtis/kykäpaketit ja mittasin noin 14mm eron vauhtipyörän kiinnityksestä paineasetelman pintaan.

    Milläs kukakin on saanut paketin toimaan. Painelaakerin ja siirtohaarukan väliin spaceri, pidempi työsylinterin tanko, tms..

    Painelaakeri on _lähes_ kaikissa sama. Siirtohaarukoissa oli muutaman millin ero (m20 vs m5x)

    Kestäviä ratkaisuja kuulisin mielelläni.
  • SER
    Newbiemmer
    • Oct 2007
    • 13
    • Punkaharju

    #2
    Vanha topic, joten nostetaanpa ylös...

    Meillä M52 koneeseen tulossa M20B20 vauhtipyörä ja sachs -618 loppuinen asetelma tai vastaava. Sama ongelma kuin topicin aloittajalla eli tämä uusi kokoonpano on n.20mm matalampi vakiokokoonpanoon verrattuna.

    Millä konstilla tuo ero on parasta "kuroa" kiinni?

    Tehdäänkö painelaakeriin sopivan paksuinen laippa, vai onko parempi tehdä jonkinlainen spaceri painelaakerin ja siirtohaarukan väliin?

    Jollain lienee kokomusta aiheesta...?

    Comment

    • Rocla
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2002
      • 7692
      • Kajaani

      #3
      Originally posted by SER View Post
      Vanha topic, joten nostetaanpa ylös...

      Meillä M52 koneeseen tulossa M20B20 vauhtipyörä ja sachs -618 loppuinen asetelma tai vastaava. Sama ongelma kuin topicin aloittajalla eli tämä uusi kokoonpano on n.20mm matalampi vakiokokoonpanoon verrattuna.

      Millä konstilla tuo ero on parasta "kuroa" kiinni?

      Tehdäänkö painelaakeriin sopivan paksuinen laippa, vai onko parempi tehdä jonkinlainen spaceri painelaakerin ja siirtohaarukan väliin?

      Jollain lienee kokomusta aiheesta...?
      Luulisin löytäväni linkin vuorokauden sisään, ilmeisesti vanhemmista(->84) malleista kaivamalla voisi löytyä sopiva laakeri.
      Olli.

      Comment

      • racing02
        BTCF Member
        • Nov 2004
        • 2048
        • Riihimäki

        #4
        En tiedä onko rakenne ihan sama kuin vanhemmissa mistä omat kokemukset. Minä olen tehnyt pitemmän tangon ja myös korottanut tukitappia vastapuolella että vipuvarsi pysyy suht suorassa. Toiminut ihan hyvin, mutta en tiedä onko kyse ollut ihan noin suuresta mitasta.

        Comment

        • zJark
          BTCF Member
          • Sep 2005
          • 740
          • Ylöjärvi

          #5
          Tai sitten ostat sinne pyörän joka sopii suoraan.

          Ja samalla kasvatat halkasija 228->240mm
          Last edited by zJark; 07-03-2008, 16:56.
          MTech II + Azev A //M20 “Baby Six“ Engine.- All Muscle, no Fat!
          +Volvo V70 hYrskYttimellä & Honda Hornet

          Comment

          • Rocla
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2002
            • 7692
            • Kajaani

            #6
            Muistin väärin, kyseessä olikin siis jenkki m42 moottori m20 pyörällä varustettuna siinä linkissä, mutta tämä voi toimia kyllä myös m50 koneen perässä.

            Flywheel - A major problem with the M42 was that it had BMW’s 'dual-mass’ flywheel; yes, it weighs almost twice as much as a 325i flywheel (as the name would suggest), at 28.5 pounds. This is a big problem and absolutely kills 1st and 2nd gear acceleration. Ever wondered why your 318iS’s 0-60 was so slow? Well, the flywheel is one of the reasons. There are 3 options to fix this: 1) use a 325i flywheel/clutch or 2) buy an aluminum flywheel for your M42's clutch, and 3) an aluminum flywheel for using the 325i clutch. Buying an aluminum flywheel for the M42 runs about $500-700 but is very light, and requires no modification to be fitted. M42 aluminum flywheels are about 12 pounds, and 325i aluminum fly's are about 8 pounds. The 325i flywheel requires a few other modifications to be fitted in the 318iS. Here’s what you need: 325i flywheel, 325i clutch, 325i pressure plate, 325i drive-pinion for the starter motor, and a ‘78-’83 323 throw-out bearing. Replace all these with the 318iS parts and it bolts right together. After all is said and done, your 318iS will have a LOT better acceleration in the first few gears, and deceleration will take place much quicker, which helps on the street and in the auto-x.


            Step 7: Next you will need to replace the old release bearing with the new, longer one to compensate for difference in thickness (photo 9). This is as simple as sliding the old release bearing off and replacing it with the new one (photo 10). Once again, with both flywheels side by side, you will notice another difference, this difference being the teeth on the flywheel. The single mass has finer teeth, which will not match up with the original starter pinion gear. To correct for this situation the M42 starter must be taken apart and the gear must be replaced with the new starter pinion gear (photo 11). You must remove the shift lever, which looks like a wishbone,(part number 8 on the diagram) from the M42 starter pinion gear and attach it to the new M20 starter pinion gear. This is relatively straightforward. See the diagram for details (photo 12).
            Last edited by Rocla; 07-03-2008, 16:52.
            Olli.

            Comment

            • Bimmerman88
              Bimmer Rookie
              • Jan 2009
              • 117
              • Tämä profiili poistettu käytöstä

              #7
              e39 523i

              Käykö e36 m50b25 vauhtipyörä m52b25 koneeseen suoraan ja minkälaisen asetelman/levyn tarvitsen käykö e39 vakio 228mm?

              netistä löysin mm. RTE/Björk motorsportin sivuilta vauhtipallon
              ja Tocarista e39 orkkis kytkinpaketin mutta onko tuo vakio levy ns.kova? ja käykö paineasetelma vauhtipalloon? Vaikuttaakohan tuo 6,8kg koneen toimintaan että ei mene moottorinohjaus sekaisin ?

              Comment

              • bmwcruiser
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2004
                • 412
                • Lappeenranta

                #8
                Nostetaas aihetta ylös..

                Onko kaikissa M10 koneissa teräsvauhtipyörä? Helpottais huomattavasti tuo tieto jos alkaa moista metsästämään.
                E30

                Comment

                • basso72
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2004
                  • 1837
                  • Ylä-Pinsiö

                  #9
                  Originally posted by bmwcruiser View Post
                  Nostetaas aihetta ylös..

                  Onko kaikissa M10 koneissa teräsvauhtipyörä? Helpottais huomattavasti tuo tieto jos alkaa moista metsästämään.
                  Ei ole.
                  sigpic
                  Kaikissa meissä asuu pieni M115.
                  320i -77

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎