Announcement

Collapse
No announcement yet.

M40 --> M43 vai M40 remppa..? Mielipiteet ja kokemukset tarpeen.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Janzki
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2005
    • 4947
    • Lohja

    M40 --> M43 vai M40 remppa..? Mielipiteet ja kokemukset tarpeen.

    Alkaa perkules näitä M40 vehjeksiä kertyä pihaan, noh mikäs siinä..Ihan kelpo vehkeitähän nuo.

    Homman nimi on seuraava; Käsiin jäi tuommoinen E36:nen jossa on M40B16. Kone käy pirun nätisti, ei hummaa, humppaa tai edes raksuta ( tietty sen normi nelarin verran ).
    Noh, kuitenkaa yli 5Krpm kone ei kierrä, eli vaikuttaisi nokan ja kumppaneiden kuluneisuudelta. Jakoremonttikin autoon on tulossa piakkoin, tietysti menisi samalla kun uusii nokan, nostajat jne.
    Yli 5krpm jos konetta kierrätät, alkaa se jurnuttaa ja tasaantuu vasta tyhjäkäynnillä, ja onhan se hieman tehoton tuohon myynnissäkin olevan rempatun 316i E30:seen verrattuna.

    Mutta..Kuitenkin luin tuossa Can_U_C_It ( tms. nick ) kirjoittaman topikin M40-->M43 swapista joka vaikutti helpolta. Aloin miettimään, että onko fiksumpaa ostaa sakumaasta tuohon M40:seen hilppeet ja korjata itse, vaiko ostaa tuollainen M43 motti jostain ja swapata se..?
    Tietysti tässä hiertää mm. se, että onko se sitten ostettu M43:kaan enää täydessä tikissään?, notta joutuuko sen myös sitten avata ja mahdollisesti rempata.

    Sitten, heräsipä vielä kysymys..Tuossahan on rummut takana, ja ilman abseja on ko. auto. Tarviikos autossa olla absit jos siihen M43 motin heittää?

    Eli mitäs mieltä porukka on? Kokemuksia myös saa laittaa.
    Sähköposti.
    IG: janzki_
  • Rudenorth
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2005
    • 2415
    • Iisalmi

    #2
    Varmaan periaatteessa ihan sama kummanko laitat, aikalailla sama kone (m43 vaan ketjulla). Itse varmaan laittaisin tuon M40 ja remppaisin sen. Nokka-akseli jos kerta on lopussa niin samallahan siihen vaihtaa astetta kireämmän
    MB W204 C320 CDI
    Kawasaki Ninja ZX-7R

    Comment

    • Janzki
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2005
      • 4947
      • Lohja

      #3
      Originally posted by Rudenorth View Post
      Varmaan periaatteessa ihan sama kummanko laitat, aikalailla sama kone (m43 vaan ketjulla). Itse varmaan laittaisin tuon M40 ja remppaisin sen. Nokka-akseli jos kerta on lopussa niin samallahan siihen vaihtaa astetta kireämmän
      Eikös tuo M43 ole 16-tappinen kun M40 on 8-tappinen..? Olisiko siis syytä olettaa että tuo M43 olisi myös taloudellisempi?

      Katselin tuossa nokan korjaus-sarjaa kaikkineen, oli karvan alta 300e..Sitten DBilaksen pelkkä ~288asteinen nokka maksaa jo yli 300e..
      Tai siis jäädä viriviri nokat ostamatta jos tuon hintaisia ovat..

      Tuli myös vielä sellainen idis että hakisi saksasta jonku esmes compactin jossa on M43 motti..Siitä ryöstäisi koneen ja myisi loppu raadon osina..Mutta tuossa on muutama ongelma jotka luultavasti estää ko. homman.
      Sähköposti.
      IG: janzki_

      Comment

      • Rudenorth
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2005
        • 2415
        • Iisalmi

        #4
        Originally posted by Janzki View Post
        Eikös tuo M43 ole 16-tappinen kun M40 on 8-tappinen..? Olisiko siis syytä olettaa että tuo M43 olisi myös taloudellisempi?

        Katselin tuossa nokan korjaus-sarjaa kaikkineen, oli karvan alta 300e..Sitten DBilaksen pelkkä ~288asteinen nokka maksaa jo yli 300e..
        Tai siis jäädä viriviri nokat ostamatta jos tuon hintaisia ovat..

        Tuli myös vielä sellainen idis että hakisi saksasta jonku esmes compactin jossa on M43 motti..Siitä ryöstäisi koneen ja myisi loppu raadon osina..Mutta tuossa on muutama ongelma jotka luultavasti estää ko. homman.
        Tuosta venttiilien määrästä ei ole tietoa eikä bmwclubin sivuilla asiasta mitään mainuttu, mutta aika vähän on tehot kasvanut jos venttiilimäärä kerta on tuplaantunut. Jos saksasta meinaat kipon hakea riisuttavaksi, niin eikö tuo kannattaisi kerralla laittaa jokin parempi mylly esim. M42 tai jokin kutvonen?
        MB W204 C320 CDI
        Kawasaki Ninja ZX-7R

        Comment

        • ufo777
          Bimmer Fanatic
          • Sep 2003
          • 371
          • Pohjanmaa

          #5
          Mun mielipide on joko M40 remppa tai jos tekee swapin niin M42. M40 on varmaan about huonoin kone joka on tullut BMW:n tehtaalta ulos. Mutta jos remppaa niin se luultavasti kestää 40tkm ennen kun seuraavan kerran pitää tehdä jotain.
          Jos ei katsastus miehelle sano mitään niin ei ne kyllä mitään huomaa vaikka M42 kone sielä pellin alla on...


          M43 on 8v, periaatteessa aika sama kone kun M40 paitsi paranneltu että se kestää vähän paremmin.
          Nykyinen: Audi S6 4.2 V8

          Ex autot: Peugeot 205 1.9GTI, Ford Escort 1.6GL, Seat Ibiza 1.5 SXI, BMW E30 316 2.3, Audi Coupe GT 2.0, BMW M5, BMW E30 323 M20B25, BMW E30 316 1.8, Volvo S40 2.0, BMW E36 328 Coupe, Alfa 156 2.0 JTS, Audi A4 1.8T Quattro, BMW Z3 2.8

          Comment

          • Juppe
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2002
            • 4541
            • TURKU

            #6
            No kyllä täytyy katsurin olla aivan idiootti jos ei m40 ja m42 konetta erota. M43 on varmasti aika paljon halvempi kuin m42 ja jos ei suurempaa tehonnälkää ole niin se on ainakin todella sitkeä kone. Ei pitäisi laueta helposti ja ei vaadi oikeastaan muuta huoltoa kuin öljyn vaihdot. Tuota loppuun ajettua m40 paskaa en kyllä korjais ellei auto olisi menossa myyntiin samointein. Paskasta ei saa edes keskinkertaista vaikka kuinka yrittäisi. Sitten on vielä ne hihnan vaihdot. Niitäkin on menny poikki vaikkei kilsoja ole ollut edes 40tkm.

            Comment

            • Janzki
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2005
              • 4947
              • Lohja

              #7
              Ok, eli siis väärää infoa olen saanut tuosta M43 venojen määrästä.

              Is:n konetta en laita siksi, koska se luultavasti vaatisi jo ne Absit ja ainakin levyt taakse..Se taas tietää lisää rahaa, töitä ja sitä myöten kenkutusta.

              Tehoa tässä ei sinällään olla hakemassa, vaan hiukan lisää luotettavuutta, sillä pelottaa hieman että väsynyt yläpää antautuu autosta ( vaikkei välttämättä pidä paikkaansa ).
              Sinällään ei mitään ole M40:stä vastaan, tuossa 316i E30:sessä sellainen on, ja toimii kyllä loistavasti. Ei moitteen sijaa ole ollut.

              Ja mitään vilunkia en meinannut..Ihan otteeseen tulisi muutokset.

              Varaosahaulla katselin, niin suomesta tuollaisen M43 koneen keskihinta olisi ~900e..Melko suolainen..Tuohon hintaan tekee jo parit koko yläpää rempat M40:seen kyllä.
              Saksan iipeissäkin noita koneita ( M43 ) näyttää olevan myynnissä, mutta haku tulee maksamaan ja lähetyksessä harvemmin on järkeä kun kyseessä on kuitenkin niinkin iso ja painava kuin auton moottori.
              Sähköposti.
              IG: janzki_

              Comment

              • ufo777
                Bimmer Fanatic
                • Sep 2003
                • 371
                • Pohjanmaa

                #8
                Originally posted by Juppe View Post
                No kyllä täytyy katsurin olla aivan idiootti jos ei m40 ja m42 konetta erota. M43 on varmasti aika paljon halvempi kuin m42 ja jos ei suurempaa tehonnälkää ole niin se on ainakin todella sitkeä kone. Ei pitäisi laueta helposti ja ei vaadi oikeastaan muuta huoltoa kuin öljyn vaihdot. Tuota loppuun ajettua m40 paskaa en kyllä korjais ellei auto olisi menossa myyntiin samointein. Paskasta ei saa edes keskinkertaista vaikka kuinka yrittäisi. Sitten on vielä ne hihnan vaihdot. Niitäkin on menny poikki vaikkei kilsoja ole ollut edes 40tkm.


                Missä sinä käyt katsastamassa autoa? Hyvin harvoin ne täällä edes kattoo konetta päin. Akun ne tarkistaa jos on kunnolla kiinni ja auton sarjanumero. Luuletko tosiaan että katsastus miehet tietää miten kaikki eri koneet näyttää? Eli ei nyt BMW koneet vaan tosiaan kaikki autojen eri koneet. Ihan mahdotonta. Eri asia jos autossa pitäisi olla 4 pyttyinen kone ja sielä on 6 pyttyinen. Sen kuulee jo äänestä...
                Tiedän ainakin 3 eri tapausta jossa ei edes omistaja itse ole tiennyt että autossa on erillainen kone kun papereissa lukee. Vaan selvinnyt vasta kun on pitänyt esimerkiksi vaihtaa öljysuodatin ja se ei olekaan sitten sopinut.

                Edit: tuli nyt vasta mieleen, mun entinen 316 (m10 koneella), siihen oli laitettu M40B18 kone ja ei katsastus mies sitäkään ollut huomannut. Meni sekä lapualla (tai jossain sielä päin) että Vaasassa katsastuksesta läpi.
                Last edited by ufo777; 05-01-2007, 13:50.
                Nykyinen: Audi S6 4.2 V8

                Ex autot: Peugeot 205 1.9GTI, Ford Escort 1.6GL, Seat Ibiza 1.5 SXI, BMW E30 316 2.3, Audi Coupe GT 2.0, BMW M5, BMW E30 323 M20B25, BMW E30 316 1.8, Volvo S40 2.0, BMW E36 328 Coupe, Alfa 156 2.0 JTS, Audi A4 1.8T Quattro, BMW Z3 2.8

                Comment

                • Juppe
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2002
                  • 4541
                  • TURKU

                  #9
                  Kaveripiirissä on useampi inssi ja ei ne niin tyhmiä oo mitä jengi luulee. Niistä jokainen huomaisi. Eri asia on jaksavatko puuttua.

                  Comment

                  • ufo777
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2003
                    • 371
                    • Pohjanmaa

                    #10
                    Originally posted by Juppe View Post
                    Kaveripiirissä on useampi inssi ja ei ne niin tyhmiä oo mitä jengi luulee. Niistä jokainen huomaisi. Eri asia on jaksavatko puuttua.
                    Ei ole ollenkaan tyhmyydestä kiinni. Eli väitätkö tosiaan että sun kaverit tietää miten kaikki automerkkien eri koneet näyttää? On kyllä vaikee uskoa. Kyllä minä tunnistan useimmat BMW koneet ja Peugeot koneet ilman sen kummempaa tarkistusta. Mutta jos joku näyttää mulle joku 1,6 tai 1,3 litrainen nissan kone niin ei olisi tietoa mikä on mikä. Kyllä sen sorkkimalla saa esille mutta sitä minä just meinaan. Hyvin harvoin ne edes katto konetta enemmän kun että se näyttää suht koht. normaalilta...

                    Mutta ehkä olet oikeassa, tiedän vaan monta tapausta missä ne ei ainakaan ole huomannut tai jaksanut puuttua asiaan.
                    Nykyinen: Audi S6 4.2 V8

                    Ex autot: Peugeot 205 1.9GTI, Ford Escort 1.6GL, Seat Ibiza 1.5 SXI, BMW E30 316 2.3, Audi Coupe GT 2.0, BMW M5, BMW E30 323 M20B25, BMW E30 316 1.8, Volvo S40 2.0, BMW E36 328 Coupe, Alfa 156 2.0 JTS, Audi A4 1.8T Quattro, BMW Z3 2.8

                    Comment

                    • Juppe
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2002
                      • 4541
                      • TURKU

                      #11
                      venttiilikopasta sen näkee. On aika helppo erottaa 16v ja 8v kannet. Bemarilla kun nuo 16v kannet on vielä aika harvassa noissa vanhemmissa pirsseissä.

                      Comment

                      • ufo777
                        Bimmer Fanatic
                        • Sep 2003
                        • 371
                        • Pohjanmaa

                        #12
                        Originally posted by Juppe View Post
                        venttiilikopasta sen näkee. On aika helppo erottaa 16v ja 8v kannet. Bemarilla kun nuo 16v kannet on vielä aika harvassa noissa vanhemmissa pirsseissä.

                        Juu kyllä mä sen tiedän. Mutta ei kaikki katsastusmiehet sitä kato eikä tule edes mieleen että minkälainen kone sielä pitäisi olla.
                        Nykyinen: Audi S6 4.2 V8

                        Ex autot: Peugeot 205 1.9GTI, Ford Escort 1.6GL, Seat Ibiza 1.5 SXI, BMW E30 316 2.3, Audi Coupe GT 2.0, BMW M5, BMW E30 323 M20B25, BMW E30 316 1.8, Volvo S40 2.0, BMW E36 328 Coupe, Alfa 156 2.0 JTS, Audi A4 1.8T Quattro, BMW Z3 2.8

                        Comment

                        • Janzki
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2005
                          • 4947
                          • Lohja

                          #13
                          Jatketaankos OT:ta tuolla muuta keskustelua topikissa jookos?

                          Päk to orginal..Elikkä tällä hetkellä alan kuitenkin kaatua melko vahvasti tuon M40:sen laittamiseen, koska ainoa mullistava ero tuossa M43-koneessa taitaa olla ainoastaan se jakoketju.
                          Sähköposti.
                          IG: janzki_

                          Comment

                          • kehveli
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2005
                            • 276
                            • Lappeenranta

                            #14
                            Originally posted by Janzki View Post
                            Jatketaankos OT:ta tuolla muuta keskustelua topikissa jookos?

                            Päk to orginal..Elikkä tällä hetkellä alan kuitenkin kaatua melko vahvasti tuon M40:sen laittamiseen, koska ainoa mullistava ero tuossa M43-koneessa taitaa olla ainoastaan se jakoketju.
                            kyllä siinä m43 on kestävämpi yläkertakin, muutenkin parempi kone. Ainakin tuttuni sanoi joka on häärinyt bemareitten kanssa sen ~30 vuotta ammatikseen

                            EDIT: ja se nokka hihna kestää 40 000km siinä m40 koneessa.
                            Entiset autot: paljon malmikasoja ja sitten yks mersu ja föördi
                            Nykyiset kehonliikuttimet: X5 3.0D, 325i

                            Comment

                            • Guest's Avatar

                              #15
                              Entäs ruiskutekniikalla varustettu m10? Sehän nyt kestäis isältä pojalle.... Ihan itse olen tollaista miettinyt....

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎