Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kampiakselin nitraus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TheLoial
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2003
    • 1109
    • Helsinki

    Kampiakselin nitraus

    Tuossa kampiakselia kunnostettaessa tuli vastaan yksi kiero kaula. Senhän saa kuntoon hiomalla alikokoon ja koneistamo suositteli uudelleen nitrausta. Miten syvälle alkuperäinen nitraus ulottuu ja onko uudestaan nitraus välttämätön?
  • wj
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2003
    • 3253
    • Järvenpää

    #2
    Kuulemma ovat hioneet noita kampia ja eivät ole nitranneet. Ja kestänyt. Viedä sitten onko sitä hiottu 0.25 vai 0.5
    muita kokoja ei taida saada.
    - 2006 Mustang cabriolet
    - Sleekcraft Enforcer 28'

    Comment

    • LoudPipe
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2003
      • 1434

      #3
      Mulle ainakin aikoinaan R-koneistuksessa sanottiin että jos kauloja hiotaan, on kampura syytä nitrata uudestaan

      Comment

      • Muumi
        BTCF Member
        • Oct 2002
        • 1702
        • Rovaniemi

        #4
        Re: Kampiakselin nitraus

        Originally posted by TheLoial
        Miten syvälle alkuperäinen nitraus ulottuu ja onko uudestaan nitraus välttämätön?

        Nitraus on välttämätön sellaisiin akseleihin joissa nitraus on tehtaalta tullessa ollut :!: Ei varmasti kestä ilman nitrausta :!:

        Monta surullista tapausta nähnyt,joissa asiakas sanonut et kyllä se kestää ilmankin,ja ajanut muutama tuhat kilsaa ja akseli taas hiotuttavana...
        E24 635csi

        Comment

        • Muumi
          BTCF Member
          • Oct 2002
          • 1702
          • Rovaniemi

          #5
          Originally posted by Wittu_joo
          Kuulemma ovat hioneet noita kampia ja eivät ole nitranneet. Ja kestänyt.
          Kuulemma Elviskin elää...
          E24 635csi

          Comment

          • Tykki
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2004
            • 197
            • Ii

            #6
            pitää nitrata uudestaan. ja se kerros on tosi ohut kalvo.
            "Hyvällä hevosella maisema nopiasti vaihtuu"
            -Andy McCoy

            Comment

            • wj
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2003
              • 3253
              • Järvenpää

              #7
              Kannattaa miettiä sitten sen kannattavuutta. Maksaa kumminkin 250€ ja nitrauksessa kampi menee kieroon ja suoristaessa se saattaa haljeta.
              Jos kyseessä on m20 kampi.

              Wittu_joo kirjoitti:
              Kuulemma ovat hioneet noita kampia ja eivät ole nitranneet. Ja kestänyt.


              Kuulemma Elviskin elää...
              Tuon kuulin koneistamosta. Ja sielä on pari kampea käynyt ja asiakkaan tahdosta on jätetty nitraus pois. Jälkeenpäin on kuullut että hyvin kesti.
              M20 koneen kammessa on perus aine jo sen verran lujaa että pitäis kestää.
              Mitään puolta miljoonaa sillä on turha kyllä rullata
              - 2006 Mustang cabriolet
              - Sleekcraft Enforcer 28'

              Comment

              • TheLoial
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2003
                • 1109
                • Helsinki

                #8
                Kampi on M10:stä ja koko operaatiolle tulisi hintaa noin 100 euroa.

                Comment

                • Wangel436
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2002
                  • 1029
                  • Ylöjärvi

                  #9
                  Suosittelen kyllä tuota nitrausta.
                  Jotkut viisaat ovat sanoneet mullekkin että m10kampi pitää nitrata jos vaan alikokokoon hiotaan(voihan ne olla väärässäkin,mutta epäilen kyllä että puhuvat totta kun suosittelevat käyttämään standardiakselia jos vaan löytyy jostain niin siinä säästää ainakin tuon nitrauksen ja koneistuksen hinnan)
                  Autossahan pitää olla kaksi toimivaa kattoluukkua....

                  E61 530D ///M-sport




                  Comment

                  • Muumi
                    BTCF Member
                    • Oct 2002
                    • 1702
                    • Rovaniemi

                    #10
                    Originally posted by Wittu_joo
                    Tuon kuulin koneistamosta. Ja sielä on pari kampea käynyt ja asiakkaan tahdosta on jätetty nitraus pois. Jälkeenpäin on kuullut että hyvin kesti.
                    M20 koneen kammessa on perus aine jo sen verran lujaa että pitäis kestää.
                    Mitään puolta miljoonaa sillä on turha kyllä rullata

                    Tuossa olet kyllä oikeassa et M20:sen akseli kyllä pelaa ilman nitraustakin.
                    Mutta eihän siinä ole sitä uutenakaan(muistaakseni :oops: )toisin kuin M10:ssä.
                    E24 635csi

                    Comment

                    • Leka
                      BTCF Member
                      • Sep 2003
                      • 7701
                      • Vilppula

                      #11
                      Tuossa lyhyt oppimäärä nitrauksesta:

                      Määritelmä:
                      Termokemiallinen prosessi matalassa lämpötilassa, jossa teräskappaletta kuumennetaan pitkän aikaa typpeä luovuttavan NH3 kanssa.

                      Soveltuvuus:
                      Teräskappaleille, joille halutaan
                      - pieni kitka
                      - kulumiskestävyys
                      - väsymislujuus
                      - korroosionkestävyys (ks. Blacknite tai Plasox)
                      Esim.hydrauliikka- ja pneumatiikkakomponentteja, kampi- ja nokka-akseleita, mäntiä, muovin syöttöruuveja, työkaluja jne...

                      Suoritus:
                      -kappaleiden pesu ja tarvittaessa osasuojaus
                      - pito typetyslämpötilassa 450 - 530°C NH3 kanssa
                      20 - 100h
                      - tehostettu jäähdytys typetysuunissa

                      Lopputulos:
                      Typetettävien kappaleiden pintaan on muodostunut kova (900 - 1 600 HV) ja kulutusta kestävä yhdistekerros (10 - 25µm), jolla on pieni kitkakerroin, sekä 0,4 - 0,7 mm paksu diffuusiokerros. Jälkityöstö voi korkeintaan olla pinnan kiillotus tai läppäys
                      sigpic

                      BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                      Comment

                      • TheLoial
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2003
                        • 1109
                        • Helsinki

                        #12
                        Näyttää siltä että se on hyvä tehdä. Muutenhan se on väärässä paikassa säästämistä, onhan tuossa autossa suurempiakin kuluja.

                        Comment

                        • Tykki
                          Bimmer Fanatic
                          • Jun 2004
                          • 197
                          • Ii

                          #13
                          Originally posted by TheLoial
                          Näyttää siltä että se on hyvä tehdä. Muutenhan se on väärässä paikassa säästämistä, onhan tuossa autossa suurempiakin kuluja.
                          varsinkin kun on tarkoitus ottaa voimaa. se on yksi hyvä "henkivakuutus".
                          "Hyvällä hevosella maisema nopiasti vaihtuu"
                          -Andy McCoy

                          Comment

                          • tepabmw
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2004
                            • 834
                            • LAITAMAA

                            #14
                            nitraus

                            mulla on semmoinen muistikuva tosta,että kun mulla meni veivin laakeri ja heitin kampuran gt-motoriin,ni kaveri tokas et jos heitto menee hiomalla-hiottu kaula tarvii nitrata,mutta jos kaula tarvii täyttämistä-ei nitrausta tarvita...itelläni ollut nitraamaton yksi kaula kampurassa,eikä mtn ongelmia havaittu...mutta kuten todettiin,ei se ainakaan huonommaksi mene jos sen nitraa...

                            tsemppiä
                            -Tepan Paja-
                            Veikkola city
                            0405203098
                            Maalaustyöt yli 25v kokemuksella

                            Comment

                            • wj
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2003
                              • 3253
                              • Järvenpää

                              #15
                              Originally posted by Muumi
                              Originally posted by Wittu_joo
                              Tuon kuulin koneistamosta. Ja sielä on pari kampea käynyt ja asiakkaan tahdosta on jätetty nitraus pois. Jälkeenpäin on kuullut että hyvin kesti.
                              M20 koneen kammessa on perus aine jo sen verran lujaa että pitäis kestää.
                              Mitään puolta miljoonaa sillä on turha kyllä rullata

                              Tuossa olet kyllä oikeassa et M20:sen akseli kyllä pelaa ilman nitraustakin.
                              Mutta eihän siinä ole sitä uutenakaan(muistaakseni :oops: )toisin kuin M10:ssä.
                              Kyllä ainakin gt motorissa kertoivat että on nitraus ihan tehtaalta.
                              - 2006 Mustang cabriolet
                              - Sleekcraft Enforcer 28'

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎