Tuossa kampiakselia kunnostettaessa tuli vastaan yksi kiero kaula. Senhän saa kuntoon hiomalla alikokoon ja koneistamo suositteli uudelleen nitrausta. Miten syvälle alkuperäinen nitraus ulottuu ja onko uudestaan nitraus välttämätön?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Kampiakselin nitraus
Collapse
X
-
Re: Kampiakselin nitraus
Originally posted by TheLoialMiten syvälle alkuperäinen nitraus ulottuu ja onko uudestaan nitraus välttämätön?
Nitraus on välttämätön sellaisiin akseleihin joissa nitraus on tehtaalta tullessa ollut :!: Ei varmasti kestä ilman nitrausta :!:
Monta surullista tapausta nähnyt,joissa asiakas sanonut et kyllä se kestää ilmankin,ja ajanut muutama tuhat kilsaa ja akseli taas hiotuttavana...E24 635csi
Comment
-
-
Kannattaa miettiä sitten sen kannattavuutta. Maksaa kumminkin 250 ja nitrauksessa kampi menee kieroon ja suoristaessa se saattaa haljeta.
Jos kyseessä on m20 kampi.
Wittu_joo kirjoitti:
Kuulemma ovat hioneet noita kampia ja eivät ole nitranneet. Ja kestänyt.
Kuulemma Elviskin elää...
M20 koneen kammessa on perus aine jo sen verran lujaa että pitäis kestää.
Mitään puolta miljoonaa sillä on turha kyllä rullata- 2006 Mustang cabriolet
- Sleekcraft Enforcer 28'
Comment
-
-
Suosittelen kyllä tuota nitrausta.
Jotkut viisaat ovat sanoneet mullekkin että m10kampi pitää nitrata jos vaan alikokokoon hiotaan(voihan ne olla väärässäkin,mutta epäilen kyllä että puhuvat totta kun suosittelevat käyttämään standardiakselia jos vaan löytyy jostain niin siinä säästää ainakin tuon nitrauksen ja koneistuksen hinnan)
Comment
-
-
Originally posted by Wittu_jooTuon kuulin koneistamosta. Ja sielä on pari kampea käynyt ja asiakkaan tahdosta on jätetty nitraus pois. Jälkeenpäin on kuullut että hyvin kesti.
M20 koneen kammessa on perus aine jo sen verran lujaa että pitäis kestää.
Mitään puolta miljoonaa sillä on turha kyllä rullata
Tuossa olet kyllä oikeassa et M20:sen akseli kyllä pelaa ilman nitraustakin.
Mutta eihän siinä ole sitä uutenakaan(muistaakseni :oops: )toisin kuin M10:ssä.E24 635csi
Comment
-
-
Tuossa lyhyt oppimäärä nitrauksesta:
Määritelmä:
Termokemiallinen prosessi matalassa lämpötilassa, jossa teräskappaletta kuumennetaan pitkän aikaa typpeä luovuttavan NH3 kanssa.
Soveltuvuus:
Teräskappaleille, joille halutaan
- pieni kitka
- kulumiskestävyys
- väsymislujuus
- korroosionkestävyys (ks. Blacknite tai Plasox)
Esim.hydrauliikka- ja pneumatiikkakomponentteja, kampi- ja nokka-akseleita, mäntiä, muovin syöttöruuveja, työkaluja jne...
Suoritus:
-kappaleiden pesu ja tarvittaessa osasuojaus
- pito typetyslämpötilassa 450 - 530°C NH3 kanssa
20 - 100h
- tehostettu jäähdytys typetysuunissa
Lopputulos:
Typetettävien kappaleiden pintaan on muodostunut kova (900 - 1 600 HV) ja kulutusta kestävä yhdistekerros (10 - 25µm), jolla on pieni kitkakerroin, sekä 0,4 - 0,7 mm paksu diffuusiokerros. Jälkityöstö voi korkeintaan olla pinnan kiillotus tai läppäys
Comment
-
-
nitraus
mulla on semmoinen muistikuva tosta,että kun mulla meni veivin laakeri ja heitin kampuran gt-motoriin,ni kaveri tokas et jos heitto menee hiomalla-hiottu kaula tarvii nitrata,mutta jos kaula tarvii täyttämistä-ei nitrausta tarvita...itelläni ollut nitraamaton yksi kaula kampurassa,eikä mtn ongelmia havaittu...mutta kuten todettiin,ei se ainakaan huonommaksi mene jos sen nitraa...
tsemppiä-Tepan Paja-
Veikkola city
0405203098
Maalaustyöt yli 25v kokemuksella
Comment
-
-
Originally posted by MuumiOriginally posted by Wittu_jooTuon kuulin koneistamosta. Ja sielä on pari kampea käynyt ja asiakkaan tahdosta on jätetty nitraus pois. Jälkeenpäin on kuullut että hyvin kesti.
M20 koneen kammessa on perus aine jo sen verran lujaa että pitäis kestää.
Mitään puolta miljoonaa sillä on turha kyllä rullata
Tuossa olet kyllä oikeassa et M20:sen akseli kyllä pelaa ilman nitraustakin.
Mutta eihän siinä ole sitä uutenakaan(muistaakseni :oops: )toisin kuin M10:ssä.- 2006 Mustang cabriolet
- Sleekcraft Enforcer 28'
Comment
-
Comment