Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nokka-akselin irrotukseen tarvittava työkalu

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • penak
    Newbiemmer
    • Nov 2006
    • 13

    Nokka-akselin irrotukseen tarvittava työkalu

    Virallinen työkalu BMW 113260/ 113270. Tällä työkalullahan painetaan laakeripukkeja samanaikaisesti paikalleen irrotuksessa ja paikalleen laitossa. Korjausoppaassa kerotaan, että ko työkalu olisi ehdoton. Eikö laakeripukkeja pysty irroittamaan kiertämällä pikkuhiljaa auki tasasesti kaikkia ilman tuota erikoistyökalua?
    Onko foorumilaisilla käytössä omia versioita työkalusta.

    Muissa autoissa en ole vastaavan erikoistyökaluun törmännyt, vaikka olisi kutos myllyjä.
  • penak
    Newbiemmer
    • Nov 2006
    • 13

    #2
    Asia selkeni päivän mittaan. Ilman erikoistyökalua ei pysty irrottamaan nokka-akselia etteikö se vaurioidu tai sitten se on rakennettava itse.

    Comment

    • -Tk-
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2002
      • 387
      • Jyväskylä

      #3
      Oisko tästä mitään apua
      Wayne has found a solution to the problem of how to remove your BMW camshafts without using the $1400 special factory tool. Complete technical article here with all the info.
      325d -11, 730i -87, 315 -82 | ex. 530i -07, 325d -07, 330d -04, 323Ci -99, 320i -92 Cabrio, 523i -96, 2x 325i -91, 316i -90, 318is -90, 316i -89, 316 -84, 315 -82

      Comment

      • tmth
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 2194
        • Kangasala

        #4
        En mä ollut muutama vuosi sitten tommosesta kuullutkaan, kun M50 koneeseen kansiremppaa tein Hyvinpä tuo silti onnistui ja toimi, vaikkei mitään tuollaista erikoistyökalua ollutkaan.

        F10 & R55
        ex:
        E91 320i, R55 Mini Cooper Clubman, E39 523i, E61 520d, E39 525i touring, E46 320i, F10 520d, E91 320d, E39 M5, E60 520i, E46 330Ci, E39 525i, E36 325iA coupe, E36 320i Cabrio, E39 523i, E39 523iA, E36 318iS coupe M-Technic, E32 735i Kailine, E34 530i M-Technic touring, E34 540i, E30 316i, E30 325iA cabrio, E34 525tds touring, E34 535i M-Technic, E36 318iS coupe, E34 520iA, E30 318i, E30 316i, E30 316

        Comment

        • Valkman
          Bimmer Fanatic
          • Sep 2006
          • 712
          • Helsinki

          #5
          Originally posted by penak View Post
          Asia selkeni päivän mittaan. Ilman erikoistyökalua ei pysty irrottamaan nokka-akselia etteikö se vaurioidu tai sitten se on rakennettava itse.
          Miten se selkisi.... katkesko se?

          Kutosmyllyistä kyllä akseleita on irroitettu ilman mitään työkaluja, mutta bemuista ei koskaan ole kokemusta ollut..

          Comment

          • jpeltoma
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2004
            • 600
            • pirkanmaa

            #6
            On kyllä tullut irroiteltua noita aika huolettomasti ilman spesiaalityökaluja, vähän kun kattelee että mikä nostin siellä on pohjassa ja availee ruuveja sen mukaan tasaisesti...Mun käsityksen mukaan sillä työkalulla on niin satumainen hinta, että sillä ostaa muutaman nokka-akselin...
            __________________________________________________ ________________________
            Vikakoodit Tampere (Pirkanmaa & Satakunta). Läppien poistot.

            Comment

            • penak
              Newbiemmer
              • Nov 2006
              • 13

              #7
              Originally posted by tmth View Post
              En mä ollut muutama vuosi sitten tommosesta kuullutkaan, kun M50 koneeseen kansiremppaa tein Hyvinpä tuo silti onnistui ja toimi, vaikkei mitään tuollaista erikoistyökalua ollutkaan.
              Lukasin tuolta linkistä ohjeita ja kovasti väittää ettei onnistu ilman erikoistyökalua vaikka puolikkailla kieroksilla pyörittelee muttereita irti:

              ------------------------------------------------------------------------
              Make sense? It does to me. However, understanding the problem is only the first step. One would think that you could achieve the same results as the BMW tool by simply unscrewing all of the bearing caps uniformly. For example, each nut would be turned 1/2 turn until they were all removed. I must admit, in theory, this seems like it would work very well. However, from the research that I did, I found out that this is almost a sure-fire way to break your camshafts. It seems that simply uniformly removing the bearing cap nuts does not guarantee uniform pressure on the camshaft. I didn't hear too many of the specifics, but I did hear that there were quite a few camshafts broken using this method, so I quickly rejected it.
              -----------------------------------------------------------------------

              Parempi käydä ensin teoriassa läpi remontit ja toteuttaa onnistuneesti käytännössä.

              Comment

              • ihu412
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2006
                • 263
                • Tampere/Rovaniemi

                #8
                Tuo erikoistyökalu oli muistaakseni jotain 1400$..Aika rasvanen hinta mokomasta

                Comment

                • BMWFW24
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2003
                  • 276
                  • Jämsä

                  #9
                  Eipä ne Laakkosellakaan aina käytä tuota erikoiskalua...M52 nokat otettiin irti ilman tuota.
                  ex. 316i e36 1991
                  ex. 318iS Coupe e36 1992
                  ex. 528iA Touring e39 1997
                  ex 316i e30 1990, vaimon
                  ex. X5 4.4i e53 2001
                  ex 316 e46 2003, vaimon
                  525iX e60 2008
                  Z4 e85 2003, vaimon​

                  Comment

                  • Valkman
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2006
                    • 712
                    • Helsinki

                    #10
                    Originally posted by penak View Post
                    Lukasin tuolta linkistä ohjeita ja kovasti väittää ettei onnistu ilman erikoistyökalua vaikka puolikkailla kieroksilla pyörittelee muttereita irti:

                    ------------------------------------------------------------------------
                    Make sense? It does to me. However, understanding the problem is only the first step. One would think that you could achieve the same results as the BMW tool by simply unscrewing all of the bearing caps uniformly. For example, each nut would be turned 1/2 turn until they were all removed. I must admit, in theory, this seems like it would work very well. However, from the research that I did, I found out that this is almost a sure-fire way to break your camshafts. It seems that simply uniformly removing the bearing cap nuts does not guarantee uniform pressure on the camshaft. I didn't hear too many of the specifics, but I did hear that there were quite a few camshafts broken using this method, so I quickly rejected it.
                    -----------------------------------------------------------------------

                    Parempi käydä ensin teoriassa läpi remontit ja toteuttaa onnistuneesti käytännössä.
                    Kuten tuossa jpeltoma totesikin... siellä on aina joku painin pohjassa, josta kohtaa nokka-akseli rasittuu kaikista eniten. Täytyy vaan sitä mukaa niitä pukkeja availla, että jättää kireämmälle painavaa nokkaa molemmin puolin olevia pukkeja. Niitä availee sitten tarkemmin...

                    Comment

                    • xela
                      Bimmer Rookie
                      • Sep 2004
                      • 141
                      • Tampere

                      #11
                      Kyllä nokka sen verran jämy on, että se kyllä kestää irrottamisen ihan laakeripukkeja tasaisesti löyhäämällä. Kun ekaksi vääntää mutterit vaan avaimella pikkasen auki, niin sen jälkeen pystyy aika tasaisesti ja nopeasti vähän kerrallaan löyhäämään niitä melkeinpä sormivoimin hylsyllä tai siihen kiinnitetyllä meisselityyppisellä kahvalla.

                      En tiedä miksi tämä englanninkielisen ohjeen kirjoittanut heppu oli niin varma, että ei voi onnistua ilman tuota työkalua.

                      Comment

                      • timppa30
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2006
                        • 261
                        • Jaala

                        #12
                        Ehkä vähän asiasta poiketen mutta.., onko kukaan tehny itse ajoitustyökaluja m50seen? pyytää liikkeessä vaatimattomat 500€ + rapiat päälle, eikä kovin kummoiselta näytä.. joku kyläseppä jos tekis niin mieluusti sellaset ostais, vaikka pahanpäivän varalle..
                        Diesel on köyhien polttoaine

                        Kesäleluna -06 hayabusa

                        Comment

                        • m50 turbo
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2005
                          • 454

                          #13
                          jos tarkoitat nokkien takapäähän tulevaa niin itse tein sellasen pellistä... tosin nyt on vähän parempikin cnc koneistettu, voin kysyä jos kaverilla olis vielä ohjelma koneessa niin äkkiä se sellaisen pyörättää
                          http://www.teammadmax.com

                          Comment

                          • timppa30
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2006
                            • 261
                            • Jaala

                            #14
                            Originally posted by m50 turbo View Post
                            jos tarkoitat nokkien takapäähän tulevaa niin itse tein sellasen pellistä... tosin nyt on vähän parempikin cnc koneistettu, voin kysyä jos kaverilla olis vielä ohjelma koneessa niin äkkiä se sellaisen pyörättää
                            Se olis vallan mukavaa! Tosiaan, yli 500ecua pyytää siitä pannasta ja ajoituspuikosta... Ilmoittele jos saat hommattua niin minä poika ostan oitis

                            Ilmoita vaik suoraa privaa sit!
                            Diesel on köyhien polttoaine

                            Kesäleluna -06 hayabusa

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎