Announcement

Collapse
No announcement yet.

M10B18 tyhjäkäynnin säätö

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tomi T
    BTCF Member
    • Apr 2003
    • 3839
    • Nokia

    M10B18 tyhjäkäynnin säätö

    Silloin tällöin esiintyy jälkikäyntiä tässä weberin korvauskaasarilla olevassa M10B18:ssa. Eli kysymys kuuluu mistä tyhjäkäyntiä säädetään ja voiko sitä säätää ihan itse ettei tarvi mitään testilaitteita tms?

    Tiedän myös että 98 bensa voisi auttaa jälkikäyntiin, ja laitankin sitä seuraavalla tankkauksella. Tulpat ovat uudet joten en usko jälkikäynnin ainakaan niistä johtuvan.
    ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
    ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
    BMW 750iL E32 Diamantschwarz metallic '93
    BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05

    ex. 53*BMW
  • BemariVompatti
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2004
    • 440
    • VT 6

    #2
    Voi useimmiten säätää itse. "Säädin" on yleensä yksinkertaisesti ruuvi joka määrää kaasuvivuston alkuasennon. Katso mikä levy kaasun vipuja liikuttaa(mihin kaasuvaijeri tulee kiinni ja siitä eteenpäin) ja sitten vaan vääntelet ruuvista sopivasti.

    Edit: AI NIIN! Ja se unohtui sanoa että jos joudut paljonkin säätäämään sitä käyntiä niin säädä vastaavasti myös kaasupolkimen alta sitä rajoitinruuvia ettei liikerata lopu kesken/ole liian suuri. Jos loppuu kesken niin kaasuhan ei mene pohjaan ja jos on liian suuri niin saattaa vaijerilla vääntää joitakin heppoisempia mekanismin osia jos kunnolla runttaa kaasua.

    Comment

    • Tomi T
      BTCF Member
      • Apr 2003
      • 3839
      • Nokia

      #3
      Kiitokset!

      Ruuvi löytyi, ja hieman sitä säädin ja myös tankkasin tankin täyteen (meni 17l) Nesteen 98:a. Paljoa en tyhjäkäyntiä laskenut, mutta ei nyt ainakaan esiintynyt jälkikäyntiä. Täytyy vielä pitää ruuvari matkassa jos tarvii säädellä vielä tuota
      ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
      ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
      BMW 750iL E32 Diamantschwarz metallic '93
      BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05

      ex. 53*BMW

      Comment

      • Jubu
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2002
        • 937
        • Kuusankoski

        #4
        Originally posted by Tomi T
        Kiitokset!

        Ruuvi löytyi, ja hieman sitä säädin ja myös tankkasin tankin täyteen (meni 17l) Nesteen 98:a. Paljoa en tyhjäkäyntiä laskenut, mutta ei nyt ainakaan esiintynyt jälkikäyntiä. Täytyy vielä pitää ruuvari matkassa jos tarvii säädellä vielä tuota
        kannattaa koittaa "keskittää" kaasuläpän akseli. eli jos tuntuu , että vaikka tyhjäkäyntiruuvin kääntää pois kokonaan ja kone jyskyttää 1500 kier/min.

        eli tämätapahtuu yksinkertaisesti , hienosäätötyökalun ( vasara ) avulla.

        Läpän akseliin napautus. siis päähän , akselin suuntaisesti. ( tarkoitus saada akseli liikumaan pituussuunnassaan)
        jos ei haluttua vaikutusta , niin toiseen suuntaan koe myös. joskus joutuu käyttämään hieman kekseliäisyyttä , koska kaasari on useasti rakenteeltaan sellainen , ettei toiseenpäähän pääse napauttamaan...
        joskus akselin liikehdintää helpottaa , kun kääntää läpän auki , luonnolliseti kone kannattaa olla sammuksissa tätä tehdessä

        Comment

        • BemariVompatti
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2004
          • 440
          • VT 6

          #5
          Ollos hyvä, justiinsa sain ite Weberin myllyn kylkeen tahtia jakamaan. 8)

          Ja sitten läppäakseliin ja muuhun sopiviin osiin CRC:tä aina silloin tällöin niin pelaapi luikkaasti.

          Comment

          • majavamies
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2009
            • 480
            • Lohja

            #6
            Tohon jälkikäyntiin vielä.
            Syy voi myös olla karsta palotilassa, eli jos männän päälle ja palotilaan kertyy paljon karstaa, se alkaa moottorin ollessa lämmin, hehkua. Ja näin ollen se hehekuu lämpöä vielä sammutuksen jälkeenkin joten moottori toimii hetken kuin diesel
            Karstan voi polttaa pois helposti. Ota kaasarista joku letku irti mikä imee kaasariin päin, ota joku pieni astia ja kaada siihen 1-2dl vettä. Nouki vettä noin 1-2cl kerrallaan kaasariin sen irrottamasi alipaineletkun avulla.
            Vesi polttaa karstan koneesta ja varmasti käy paremmin jos syy oli tämä.
            Pitää kuitenkin muistaa että prosessin aikana moottorin on oltava lämmin(yli 75ast).

            Comment

            • jr66
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 16451
              • Asikkala

              #7
              Originally posted by majavamies View Post
              Tohon jälkikäyntiin vielä.
              Syy voi myös olla karsta palotilassa, eli jos männän päälle ja palotilaan kertyy paljon karstaa, se alkaa moottorin ollessa lämmin, hehkua. Ja näin ollen se hehekuu lämpöä vielä sammutuksen jälkeenkin joten moottori toimii hetken kuin diesel
              Karstan voi polttaa pois helposti. Ota kaasarista joku letku irti mikä imee kaasariin päin, ota joku pieni astia ja kaada siihen 1-2dl vettä. Nouki vettä noin 1-2cl kerrallaan kaasariin sen irrottamasi alipaineletkun avulla.
              Vesi polttaa karstan koneesta ja varmasti käy paremmin jos syy oli tämä.
              Pitää kuitenkin muistaa että prosessin aikana moottorin on oltava lämmin(yli 75ast).
              Hah...

              Kohta 8 v. mennyt että eiköhän ole jo asia kunnossa

              Comment

              • Vauhtivaunu
                BTCF Member
                • Jun 2008
                • 2714
                • P-Karjala

                #8
                Originally posted by jr66 View Post
                Hah...

                Kohta 8 v. mennyt että eiköhän ole jo asia kunnossa
                No niitä muita toheloita varten jotka ei vielä tätä asiaa tiedä

                Kaasarikoneissa on yleensä solenoidiventtiili joka sulkee tyhjäkäyntipiirin jälkikäynnin estämiseksi. DGV-webruihin se on jälkiasenteinen lisävaruste...
                sigpic


                Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                Comment

                • majavamies
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2009
                  • 480
                  • Lohja

                  #9
                  Nyt kun tää topic on nostettuna, niin missä on pierupurkin seosruuvi kys moottorissa?
                  Ei auttanut haku eikä google..

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎