Announcement

Collapse
No announcement yet.

M57 Garrett

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Luxi
    Bimmer Rookie
    • Apr 2005
    • 82
    • Tuusula

    M57 Garrett

    En löytänyt yhdellä searchilla ko.dieselin turbo-topikkia, joten esitän kysymykseni näin omanaan.

    Liitteen kuvassa esiintyy vaimoni menopelin 530dA:n ahtimen imusiivet jonkinlaisen sora-aterian jäljiltä, kaiketi. Laitoin tänään scandinavian packetin ja otin samalla muutaman kuvan.

    Siipipyörä oli herkkä pyörimään ja välystä ei ollut mihinkään suuntaan, kun nakeillani kokeilin. Ainakin imupuoli on 08 03 valuleimoin, joten vaihdettu on siis tämänkin koneen ahdin.

    Mitä neuvoksi?

    Vastauksista kiitos.
    Attached Files
    Almandin Brown | Mineral Silber A14 | Ostra - grey
    G31 540 xd -17 | F25 X3 35d -14 | BMW K13R 2013 1300cc
  • Spetke
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 3449
    • Janakkala

    #2
    Mitäs sitä sen enempää puimaan, uusi ahdin vain tilalle ja vetoja.
    Tulee potenssiin 10x kalliimmaksi jos tuosta irtoaa rojut ja ne lähtee liikenteeseen niin tekee männänpäällä todella pahaa jälkeä.
    ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

    Comment

    • Clavurion
      BTCF Member
      • Feb 2005
      • 9138
      • Oulu

      #3
      Aika koinsyömältä näyttää tuo ahtimen siipi. Mitä lie syönyt? Uutta ahdinta taitaa joka tapauksessa huutaa. Avasitko ihan mielenkiinnosta(päivityspaketti), vai oliko jotain oireita? Tiedustelepa kunnostusta Fin-Turbosta.

      Spetke: Eikö siinä kuitenkin ole välijäähdytin ottamassa ensimmäiset roiskeet? Aika rojua saa tulla, että männän päälle tunkevat.
      E39 530dA -02 M-Sport
      E53 X5 3.0dA -06 Sport
      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

      Comment

      • Spetke
        Bimmer Enthusiast
        • May 2005
        • 3449
        • Janakkala

        #4
        Originally posted by Clavurion View Post
        Aika koinsyömältä näyttää tuo ahtimen siipi. Mitä lie syönyt? Uutta ahdinta taitaa joka tapauksessa huutaa. Avasitko ihan mielenkiinnosta(päivityspaketti), vai oliko jotain oireita? Tiedustelepa kunnostusta Fin-Turbosta.

        Spetke: Eikö siinä kuitenkin ole välijäähdytin ottamassa ensimmäiset roiskeet? Aika rojua saa tulla, että männän päälle tunkevat.
        No onhan sielä toki jäähdytin välissä mutta eipä sen varaan mitään uskalla laskea...
        ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

        Comment

        • Luxi
          Bimmer Rookie
          • Apr 2005
          • 82
          • Tuusula

          #5
          Originally posted by Clavurion View Post
          Avasitko ihan mielenkiinnosta(päivityspaketti), vai oliko jotain oireita?
          Täytynee laittaa kysely menemään. Avasin paikat vaihtaessani huohottimen lämmitysvastukselliseksi, samalla räpsin muutaman kuvan. Huomasin siipipyörän vauriot vasta kuvia katsellessa, sinne kun ei muuten näe kovin hyvin. Mutta tuo paketin vuosiluku oli mukava havainto. Ei tarvitse vaihtaa ihan kaikkea.

          Ajossa on tuntunut toisinaan lievää nuhaisuutta, mutta sen johdannaisuutta kuvien damageen en ossoo sannoo. Asiahan selviää vaihdattamalla tuo lommoinen ahdinpyörä. Mitäköhan sekin maksaa? Ja voisiko samalla tehdä jotain valintoja päivitettävien osien kanssa, kuten A/R muutos tai muutoin enemmän reserviä tahi herkkyyttä alakierroksille? Muuntuvasiipinen kun on, voi sekin maksaa taas liiaksi.

          Ja kiitti vinkeistä.
          Almandin Brown | Mineral Silber A14 | Ostra - grey
          G31 540 xd -17 | F25 X3 35d -14 | BMW K13R 2013 1300cc

          Comment

          • Spetke
            Bimmer Enthusiast
            • May 2005
            • 3449
            • Janakkala

            #6
            Noiden vnt ahtimien korjaukset on kyllä ollut vähän niin ja näin...toki joku paja sattaa ottaa homman huostaansa.
            voi olla, että joutuu hommaamaan kokonaan uuden mutkan :think
            ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

            Comment

            • JonasG
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2006
              • 2160
              • Porvoo/Helsinki

              #7
              Originally posted by Spetke View Post
              Noiden vnt ahtimien korjaukset on kyllä ollut vähän niin ja näin...toki joku paja sattaa ottaa homman huostaansa.
              voi olla, että joutuu hommaamaan kokonaan uuden mutkan :think
              Samaa sanoivat mulle proturbossa että kuulemma varaosia näihin vnt ahtimiin ei ole saatavilla vaan uutta ahdinta vaan pellin alle..

              Comment

              • Luxi
                Bimmer Rookie
                • Apr 2005
                • 82
                • Tuusula

                #8
                Originally posted by Spetke View Post
                voi olla, että joutuu hommaamaan kokonaan uuden mutkan :think
                Muistaisitko tässä tapauksessa sitten hyvän vaihtoehdon, jos jättäisi vaihtotyön keväämmälle. Tuolloin voisi uusia samalla coolerin, sellaisen aivastuksen suuremmalla virtauksella- mallisen. Lähinnä kiinnityslaippa -issue ja hieman parempi antoreservi? Että menisi ilman nc-koneistuksia paikalleen. Ohjelma kaiketi huolehtii kuitenkin ahtopaineista, ahtimesta riippumatta?
                Almandin Brown | Mineral Silber A14 | Ostra - grey
                G31 540 xd -17 | F25 X3 35d -14 | BMW K13R 2013 1300cc

                Comment

                • masi300
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2005
                  • 262
                  • Pori

                  #9
                  sissos saataana...enpähän oo iikinä nähnyt ton näköstä ahdinta. Onko siellä ollut lainkaa ilmanpuhdistinta välissä? Ensimmäisenä tuli kuvista mieleen että sinne on tullut jotain ei toivottua tavaraa vähän enemmäkin...neuvo, myy helvetin äkkii pois, kun ajattelet että tavara mikä on tehnyt siipiin noi jäljet, on mennyt sylinteihin....
                  Last edited by masi300; 28-01-2007, 16:28.
                  - Muutamia riisejä
                  - Muutamia saksalaisia
                  - Ex E36 325im -92 coupe saksanpommi
                  - Ex E30 320i -84

                  Comment

                  • masi300
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2005
                    • 262
                    • Pori

                    #10
                    Originally posted by Luxi View Post
                    Ajossa on tuntunut toisinaan lievää nuhaisuutta, mutta sen johdannaisuutta kuvien damageen en ossoo sannoo.

                    Ja kiitti vinkeistä.
                    Nytten topicin täysin luettuani. Asia melko selvä...jos haluat auton siittä vielä, niin lohko melko varmasti poraukseen(toivottavasti hoohaus riittä)ja männät(toivottavasti pelkkä kiilloitus) ja renkaat. Tehottomuuteen selvät ohipuhallukset...riisseli koneisiin en pahemmin perehtynyt ole, mutta voin kuvitella että muruset joita on joka tapauksessa päässyt sylinterihin, aihettaa jo bensa koneessa ohivuotoja, ja riisseleissa paineet on kuitenkin n. 2,5 kertaa suuremmat....elikkäs voit itsekin jo päätellä kuinka valmis se kone on.

                    vnt = (m)juuttuva geometrinen ahdin. Yleensä pakopesä ja runko valettu yhteen....eli ei korjausmahdollisuutta..sitroeeneissa tätä ongelmaa suht hyvin
                    Last edited by masi300; 28-01-2007, 17:44.
                    - Muutamia riisejä
                    - Muutamia saksalaisia
                    - Ex E36 325im -92 coupe saksanpommi
                    - Ex E30 320i -84

                    Comment

                    • Clavurion
                      BTCF Member
                      • Feb 2005
                      • 9138
                      • Oulu

                      #11
                      Kyllä Garrettin GT2556V:n pystyy kunnostamaan. Garrett veti virallisen korjaussarjan pois markkinoilta kunnostusten yhteydessä ilmenneiden säädettävien johdesiipien kalibrointiongelmien takia. Fin-Turbon sivuilla on kuitenkin nimenomaisesti mainittu, että kunnostavat myös VNT-ahtimia. Kannattaa ainakin tiedustella kuvien kera elvytysmahdollisuuksia. Korjaus voi tosin joskus tulla niin kalliiksi, että on järkevämpää hankkia uusi ahdin.
                      E39 530dA -02 M-Sport
                      E53 X5 3.0dA -06 Sport
                      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎