Announcement

Collapse
No announcement yet.

M52 Ilmamassamittarissa oleva ritilä, vaimentaa imuääntä vai tasaa virtausta??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Gonzalez
    BTCF Member
    • Jun 2003
    • 2632
    • Seinäjoki

    M52 Ilmamassamittarissa oleva ritilä, vaimentaa imuääntä vai tasaa virtausta??

    Eli tuon näköinen ritilä on M52-koneen ilmamassamittarissa kiinni ---> http://www.bmw-syndikat.de/bmw-syndi...le/Bild-06.jpg

    Virtausta tuo ainakin pienentää, tuohan tukkii kolmasosan ellei puolet koko pinta-alasta. Muistelen myös että samanlaista ei olisi ollut ollenkaan M50-koneen massamittarissa, voin toki muistaa väärinkin...

    Kumpaa virkaa tämä hoitaa, tasaa virtausta ennen mittaria vai vaimentaa imuääntä?? Eli vaikuttaako tuo ilmamassamittarin toimintaan jos sen poistaa??
    530d GT F07 2010
    325i E30 Cabriolet 1987

    Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007
  • Spetke
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 3452
    • Janakkala

    #2
    Jospa se onkin laitettu piruuttaan kuristimeksi
    Kyllähän se melkoisesti toki kuristaa. Voi olla, että sillä on haettu hieman molempia vaikutuksia takaa. Veikkaampa, että jos poistat ritilän niin seokset menevät laihalle ja lambda säätö ei riitä rikastamaan jonka seurauksena hetken päästä syttyy häiriövalo palamaan. Ja jos sitten lukaisee häiriö muistin niin on häiriö liian laihasta seoksesta joko ilmamassamittarille tai sitten lambdalle. tämä siis veikaukseni asiaan.
    Tuossa jäi yhdestä keikasta omaankin autoon M54 B25 koneeseen ylimääräinen ehjä ilmamassamittari ja kun on vielä testerit käytössä niin mikäs sitä periaatteessa estäisi kokeilemasta samaa ritilöiden poistoa, eihän sinä mitään kaiketi menettäisi. Jos ei pelitä niin takaisin vanha massamittari ja nollaa häiriöt pois.
    Mutta oletko kokeillut ajella pidempään tuo "kuristin ritilä" poissa?
    ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

    Comment

    • jani73
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2004
      • 4334
      • Turku

      #3
      Ellen mä nyt ihan väärin muista, niin M50 koneen mittarissa on hieman tiheämpi verkko, joka on tehty pyöreästä langasta, kun taas tuossa kuvassa näyttää olevan levystä prässätty.

      Comment

      • Gonzalez
        BTCF Member
        • Jun 2003
        • 2632
        • Seinäjoki

        #4
        Originally posted by Spetke View Post
        Mutta oletko kokeillut ajella pidempään tuo "kuristin ritilä" poissa?
        Empä ole kokeillut ottaa pois, on vielä paikallaan...

        Luin jostain ulkomaisilta saiteilta M50-koneen imusarjan modaamisesta M52-koneeseen ja jossain ohjeistuksena oli poistaa ko.ritilä imusarjaswapin yhteydessä. Tästä jäin sitten ihmettelemään että mitähän virkaa tällä käytännössä on. Tuota 2.8-koneen imupuolta kun on kuristettu jo imusarjalla muutenkin niin voisiko tämä kuulua samaan pakettiin...
        530d GT F07 2010
        325i E30 Cabriolet 1987

        Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

        Comment

        • Bessi
          Bimmer Fanatic
          • Sep 2002
          • 697
          • Kitee

          #5
          Tasaa virtauksen. en suosittelis ottaa pois...
          Bmw E30
          Audi RS4 B7
          Vw TIGUAN
          Mb W201

          Comment

          • SledgeHammer82
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2004
            • 1651
            • Pk-seutu

            #6
            Kyllä noita on pois otettu, varsinkin virikoneissa, joissa imm saattaa alkaa ahdistamaan hengitystä ja hyvin on toiminut ilman verkkoakin. Jostakin luin, että tuon verkon tärkein tehtävä on estää isompien roskien joutuminen mittariin, eli saattaa likaantua/kulua hieman nopeammin jos verkon ottaa pois.

            Comment

            • Gonzalez
              BTCF Member
              • Jun 2003
              • 2632
              • Seinäjoki

              #7
              Tuo suurempien roskien joutuminen mittariin kuulostaa järkevältä. Mutta kun on tarkkana suodattimen vaihdossa niin eihän niitä sinne pääse, ainakaan muuta mahdollisuutta roskien pääsyyn suodattimen läpi ei tule mieleen. Vanhan suodatinpaneelin kun vetää kotelosta ulos niin ainahan siitä jotain karisee kotelon pohjalle ja jos Reino suodattimen vaihtajan oletetaan jättävän paskan pohjalle ja laittavan vaan uuden paneelin, niin tuntuu järkevältä estää näiden pääsy itse mittarin lankoihin/liuskoihin...
              530d GT F07 2010
              325i E30 Cabriolet 1987

              Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

              Comment

              • masi300
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2005
                • 262
                • Pori

                #8
                Originally posted by Bessi View Post
                Tasaa virtauksen. en suosittelis ottaa pois...
                juurikin näin...mitä nyt mielestäni ymmärrän suht hyvin konepellin alla tapahtuvasta sielunelämästä. Virikoneet nyt taas täysin eri asia. Kyllä mä uskon että ne insinöörit on laskenut ne imuputkien pituudet melko optimaaliseksi vakio koneelle, ynnä muut resonaattorit ja kotelot ja verkot.
                - Muutamia riisejä
                - Muutamia saksalaisia
                - Ex E36 325im -92 coupe saksanpommi
                - Ex E30 320i -84

                Comment

                • Sturmovik
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2005
                  • 360
                  • häme

                  #9
                  Vähän ohi aiheen, mutta eikös M50 ja M50 Vanos koneissa ole erilaiset määrä/massamittarit? Siis keskenään, ei verrattuna M52.

                  Comment

                  • SledgeHammer82
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2004
                    • 1651
                    • Pk-seutu

                    #10
                    Originally posted by Sturmovik View Post
                    Vähän ohi aiheen, mutta eikös M50 ja M50 Vanos koneissa ole erilaiset määrä/massamittarit? Siis keskenään, ei verrattuna M52.
                    Ilmamäärämittaria ei ole kummassakaan. Vanhemmissa M50-padoissa ilmamassamittari on kuumalanka-tyyppinen, ja uudemmissa M50TU-koneissa (VANOS) filmityyppinen.

                    Comment

                    • Sturmovik
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2005
                      • 360
                      • häme

                      #11
                      Originally posted by SledgeHammer82 View Post
                      Ilmamäärämittaria ei ole kummassakaan. Vanhemmissa M50-padoissa ilmamassamittari on kuumalanka-tyyppinen, ja uudemmissa M50TU-koneissa (VANOS) filmityyppinen.
                      Millanen tuo filmityyppinen on? Toimintaperiaate?

                      Comment

                      • SledgeHammer82
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2004
                        • 1651
                        • Pk-seutu

                        #12
                        Originally posted by Sturmovik View Post
                        Millanen tuo filmityyppinen on? Toimintaperiaate?
                        Tuommoista satuilin jokunen aika sitten:

                        Comment

                        • -Tapi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 3117
                          • Välisuomi

                          #13
                          Originally posted by Gonzalez View Post
                          Tuo suurempien roskien joutuminen mittariin kuulostaa järkevältä.
                          No ei kuulosta.

                          Ajatelkaahan nyt suunnittelijan kannalta, jos tarkoitus on estää n. 3 mm partikkelin pääsy tuosta eteenpäin mutta 2 mm olisi vielä hyväksyttävissä? Tuossa kohdassa imusarjaa kaikki yli 50 mikronin hiukkaset ovat vaarallisia.

                          Eiköhän tuo ritilä vaan tasaa virtausta koko putken halkaisijan alueella eri virtausnopeuksien pyrkiessä vääristämään sitä samanaikaisesti.
                          ---

                          Comment

                          • Gonzalez
                            BTCF Member
                            • Jun 2003
                            • 2632
                            • Seinäjoki

                            #14
                            Originally posted by -Tapi View Post
                            No ei kuulosta.
                            No ei sitten...

                            Lisättäköön infoa tuosta M52-moottorin mittarista tarkemman tarkastelun jälkeen sen verran, että tuon ensimmäisen viestin kuvassa olevan paksun muovisäleikön takana on vielä lisäksi samanlainen tiheä metalliverkko kuin M50-moottorin mittarissa.


                            Nyt tulee sitten täysin mutu-tuntumalta tämä seuraava, saa ja pitää kommentoida mikäli tietämystä asiasta on:

                            Lähtökohta:
                            -M50-moottorissa on virtaavampi imusarja, ja mittareita verrattaessa M50 koneen mittarissa ei ole tätä paksua muovisäleikköä, eli myös mittarin kohdalla "imuputki" virtaa paremmin.
                            -M52-moottorissa on imusarja pienempi ja virtaa vähemmän. Verrattattaessa imupuolta muilta osin imuputki on täysin sama ja myös itse puhdistin jne, mutta ainoastaan mittariin on lisätty tämä muovisäleikkö.

                            ---> Eli toimiiko/virtaako tämä "ahtaampi" M52-koneen imusarja jollain alueella tasaisemmin/paremmin jos imupuolta on rajoitettu hieman myös jo ennen imusarjaa??
                            530d GT F07 2010
                            325i E30 Cabriolet 1987

                            Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

                            Comment

                            • Gonzalez
                              BTCF Member
                              • Jun 2003
                              • 2632
                              • Seinäjoki

                              #15
                              Originally posted by Gonzalez View Post
                              ensimmäisen viestin kuvassa olevan paksun muovisäleikön takana on vielä lisäksi samanlainen tiheä metalliverkko kuin M50-moottorin mittarissa.
                              Itse itseäni lainaten...

                              Naputtelin tuon verkkoyhdistelmän irti tuossa jokin aika sitten ilmamassamittarista ja halkaisin rautasahalla tämän ns. "kiekon" halki jolloin sain verkot toisistaan erilleen. Tämän jälkeen laitoin tiheän metalliverkon takaisin, ja nyt imupuoli vastaa siis täysin M50-moottoria imusarjan lisäksi myös massamittarin/näiden verkkojen osalta. Moottoritiellä persdyno sanoi että jotain positiivista tapahtui yläkierrosten hapensaannille jälleen, tiedä sitten takuuvarmaksi mutta huonompaan suuntaan ei todellakaan tultu.

                              Juu ja en vie autoa vielä dynoon vaikka joku sitä ehdottaisikin. Jatkoa on vielä luvassa, hiljaa hyvä tulee...
                              530d GT F07 2010
                              325i E30 Cabriolet 1987

                              Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎