Announcement

Collapse
No announcement yet.

M10b20 -0.5mm alikokokampura Turbokäytössä?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • racing02
    BTCF Member
    • Nov 2004
    • 2027
    • Riihimäki

    #16
    Originally posted by SledgeHammer82 View Post
    Lueskelin juuri Total BMW:stä tuota juttua (joulukuu 2001 s.54-58). Siinä oli kylläkin kyse 1,8-litraisesta m10:stä. Siinä todettiin, että 2002:sessa käytetyt taotut kampiakselit kestävät 8500 1/min, mutta tuossa e30:in m10b18-lohkossa, kampiakseli ei ole taottu, jolloin maksimikierrokset rajoittuivat 7500 1/min.

    Kierroksia rajoittivat myös vakiot alumiiniset keinuvivut, jotka eivät enää noissa nopeuksissa kestä ja tuohon koneeseen teetettiinkin teräksiset keinuvivut. Myös venttiilit olivat käsintehdyt ruostumattomasta teräksestä. Kierroskestävyyteen panostettiin myös vaihtamalla jakopää vanhemman m10:n kaksiriviseen ketjuun. Vauhtipyöränä toimi yhdeksän naulan (4082 g) painoinen EN24.

    Muita muutoksia olivat 316-asteinen nokka, avarrettu kanavat kannessa, läppärungot (45 mm), Valeon kärjetön sytytys, DTA moottorinohjaus, Mahlen 12,9:1 puristeiset takomännät, avarretut öljykanavat ja kampiakseli sekä kiertokanget kevennetty ja tasapainotettu.

    Väittivät, että tuosta m10b18-moottorista irtoaa 200 hv.
    Vai niin. No sen uskon ettei valuakseli kestä tuon enempää, mutta 2002 koneita on kyllä jenkeissä (suomessakin) ajettu yli 9krpm. No katotaan keväällä kestääkö ;-)

    Comment

    • jyrkkis
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2002
      • 503
      • Jänkä

      #17
      No niin, löytyyhän sitä juttua Olen myynyt tärkeimmät m10 osat jo 2 vuotta sitten. Pesuvadillinen jotain sekalaista jäljellä.... Mulle kyllä kelpais jos jollain olis ylimääräisiä 2L osia. Alan pikkuhiljaa elvyttelemään tuota "pemarismia" takaisin.
      Big spoilers and fat wheels can disguise a lack of engineering

      Never Fuck With The Countryboys

      Ounasrinteen Volvoystävät- Ounaslutning Vålvå vänner

      Neulalla pistetään, ruokaa laitetaan - ja kaikkea muuta pannaan...Oulusa

      Comment

      • SledgeHammer82
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2004
        • 1651
        • Pk-seutu

        #18
        Originally posted by racing02 View Post
        Vai niin. No sen uskon ettei valuakseli kestä tuon enempää, mutta 2002 koneita on kyllä jenkeissä (suomessakin) ajettu yli 9krpm. No katotaan keväällä kestääkö ;-)
        Kestää kestää, mutta kuinka kauan? Tuo kommentti oli siis tarkemmin, että ei kestä jatkuvaa käyttöä 8500 1/min tuntumassa.

        Comment

        Working...
        X
        😀
        🥰
        🤢
        😎
        😡
        👍
        👎