Announcement

Collapse
No announcement yet.

Öljynpaine kannessa?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Fuldo
    Newbiemmer
    • Nov 2006
    • 7
    • Hämeenlinna

    Öljynpaine kannessa?

    Moroo!

    Ajattelin nyt uskaltautua ja aloittaa tämän foorumille kirjoittamisen kyseisellä kysymyksellä. Kyseessä on siis M20B23 moottori.

    Eli ongelmana on heikko voitelu nokalle ja keinuille. Sen verran olen asiaa selvittänyt, että öljynpainetta ei tule kunnolla edes nokan laakeripukeille.
    En ole tosin testannut kuin tyhjäkäynnillä, mutta kyllähän sen silloinkin kuuluisi siitä voiteluputken reijistä ruikkia öljyä? Voiteluputki ei ole tukossa.

    Joten nyt haluaisinkin tietää, että onko jollain muulla ollut samantyyppistä ongelmaa ja mistä se voisi johtua?

    Pahoittelen uuden threadin avausta, mutta en äkkiseltään löytänyt aiheesta mitään. Kiitoksia jo etukäteen.

    Ja anteeksi... Taisi mennä väärään paikkaan tämä kysymys. No jos joku mode viitsisi siirtää.
    Last edited by Fuldo; 05-02-2007, 17:22. Reason: Väärä kategoria
  • Racink
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2004
    • 840
    • Jkl

    #2
    Originally posted by Fuldo View Post
    Moroo!

    Ajattelin nyt uskaltautua ja aloittaa tämän foorumille kirjoittamisen kyseisellä kysymyksellä. Kyseessä on siis M20B23 moottori.

    Eli ongelmana on heikko voitelu nokalle ja keinuille. Sen verran olen asiaa selvittänyt, että öljynpainetta ei tule kunnolla edes nokan laakeripukeille.
    En ole tosin testannut kuin tyhjäkäynnillä, mutta kyllähän sen silloinkin kuuluisi siitä voiteluputken reijistä ruikkia öljyä? Voiteluputki ei ole tukossa.

    Joten nyt haluaisinkin tietää, että onko jollain muulla ollut samantyyppistä ongelmaa ja mistä se voisi johtua?

    Pahoittelen uuden threadin avausta, mutta en äkkiseltään löytänyt aiheesta mitään. Kiitoksia jo etukäteen.

    Ja anteeksi... Taisi mennä väärään paikkaan tämä kysymys. No jos joku mode viitsisi siirtää.

    Tuleeko sitä öljyä ollenkaan sieltä voiteluputkesta?Vai heikosti tiputtelee?Ei sieltä ehjästäkään moottorista kovinkaan kovalla paineella tyhjäkäynnillä mitään tule, mutta heikkona suihkuna kuitenkin.Palaakos öljynpainevalo tyhjäkäynnillä?Jos ei, niin ei muutakuin painemittaria kiinni ja kerro sitten mitä näyttää...



    Originally posted by Fuldo View Post
    mistä se voisi johtua?
    Öljypumpusta,väljistä laakereista,painerajoitin venttiili jumissa....
    Last edited by Racink; 05-02-2007, 21:17.

    Comment

    • Fuldo
      Newbiemmer
      • Nov 2006
      • 7
      • Hämeenlinna

      #3
      No ei sieltä suihkutusputkesta mitään silmin nähtävästi tule. Ja myöskään öljynpainevalo ei pala. Itselläni on myös epäilys tuosta paineenrajoitin venttiilistä... Olen kuullut että jos ei se sulkeudu kunnolla niin, ei tee yläkertaan riittävää painetta?

      Ja tuota öljypainemittarin asennusta olen harkinnut ihan pysyväksi ohjaamon puolelle, koska silloinhan kun öljynpainevalo syttyy niin vaurio on jo yleensä tapahtunut. Eikö?

      Comment

      • Racink
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2004
        • 840
        • Jkl

        #4
        Originally posted by Fuldo View Post
        No ei sieltä suihkutusputkesta mitään silmin nähtävästi tule. Ja myöskään öljynpainevalo ei pala. Itselläni on myös epäilys tuosta paineenrajoitin venttiilistä... Olen kuullut että jos ei se sulkeudu kunnolla niin, ei tee yläkertaan riittävää painetta?

        Ja tuota öljypainemittarin asennusta olen harkinnut ihan pysyväksi ohjaamon puolelle, koska silloinhan kun öljynpainevalo syttyy niin vaurio on jo yleensä tapahtunut. Eikö?
        Jos yläkertaan asti ei öljy tule niin kyllä silloin kuuluisi jo valonkin palaa.Ettei nyt olisi kannessa öljykanava(t) tukossa?Laita se mittari ni sillähän se selviää...

        Comment

        • Rocla
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2002
          • 7692
          • Kajaani

          #5
          Originally posted by Racink View Post
          Jos yläkertaan asti ei öljy tule niin kyllä silloin kuuluisi jo valonkin palaa.Ettei nyt olisi kannessa öljykanava(t) tukossa?Laita se mittari ni sillähän se selviää...
          M20 moottorissahan on anturi lohkossa, eli ei varmaan ihan mahdotonta, että valo ei pala, mutta kansi jää kuivaksi.
          Olli.

          Comment

          • TheLoial
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2003
            • 1109
            • Helsinki

            #6
            Se öljy kiertää nokan voiteluputkelle pitkän reitin. Olethan tarkistanut ettei voiteluputken muttereiden juuresta vuoda tai mistään muualtakaan, esim. anturin juuresta. Anturi on helppo uusia, kl-varaosissa noin 8€ ja varaosaliikkeessä 4-5€. Tarkista myös että mittariston valo palaa sytytysvirran ollessa päällä, onhan sieltä voinut palaa poltin.

            Siinä nokan voitelussa pitää huomioida että paine ei voitele nokkaa (tässä nokan voiteluputken tapauksessa) vaan putkesta tuleva virtaus. Kärjistäen, jos sieltä tippuu 100bar:n paineella tippa minuutissa tai 1 bar:n paineella 100 litraa minuutissa, kumpi voitelee nokan pintaa paremmin?

            Siula voi olla hieman väljä pumppukin mutta juuri sen verran että se kehittää riittävästi painetta jotta merkkivalo ei pala, jos se toimii.

            Öljypumpun kiinnitys voi olla myös löystynyt jolloin se falskaa pumpun jalan ja lohkon juuresta. Silloin ei kyllä öljy ehdi kunnolla alakerran laakeripukeillekaan.

            Katso myös tuleeko käynnissä ollessa öljyä kannen laakeripukkien välistä.

            Näissähän on tunnetusti ongelmia kannen voitelun kanssa, harvassa remontoimattomassa koneessa on ehjää nokkaa kun mittarilukema lähentelee 300 tuhatta...

            Comment

            • SledgeHammer82
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2004
              • 1651
              • Pk-seutu

              #7
              Originally posted by TheLoial View Post
              Näissähän on tunnetusti ongelmia kannen voitelun kanssa, harvassa remontoimattomassa koneessa on ehjää nokkaa kun mittarilukema lähentelee 300 tuhatta...
              Sitten on kyllä ollut huoltamisessa vikaa, ei ollut ainakaan omassa m20b20 moottorissa 296tkm ajettuna muuta kuin hieman väri muuttunut nokassa keinuvipujen kohdalta, mitään uraa ei ollut syntynyt. Autossa oli tosin aina käytetty täyssynteettisiä öljyjä ja vaihdettu ne kerran vuodessa/10000 km.

              Comment

              • TheLoial
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2003
                • 1109
                • Helsinki

                #8
                Originally posted by SledgeHammer82 View Post
                Sitten on kyllä ollut huoltamisessa vikaa, ei ollut ainakaan omassa m20b20 moottorissa 296tkm ajettuna muuta kuin hieman väri muuttunut nokassa keinuvipujen kohdalta, mitään uraa ei ollut syntynyt. Autossa oli tosin aina käytetty täyssynteettisiä öljyjä ja vaihdettu ne kerran vuodessa/10000 km.
                Sitähän se. Omassakin on ollut jo melkein 10 omistajaa, niin siitä jo saa arvata onko ne huoltanu niitä... Ihmiset yleensäkin huoltaa aika heikosti vanhempia autojaan, jos ei tietty kiinnosta vaan pitää päästä vaan ajamaan nii eihän siinä mitä. Toiset ei sitten vaan ymmärrä.

                Jos autolla on ajettu kunnon öljyillä, sen näkee jo kun ottaa venakopan auki. Ei ole mustaa karstaa tai limaista paskaa öljypohja pohjalla. Näitä näkee uudemmissakin! :think

                Comment

                • Fuldo
                  Newbiemmer
                  • Nov 2006
                  • 7
                  • Hämeenlinna

                  #9
                  Originally posted by TheLoial View Post
                  Se öljy kiertää nokan voiteluputkelle pitkän reitin. Olethan tarkistanut ettei voiteluputken muttereiden juuresta vuoda tai mistään muualtakaan, esim. anturin juuresta. Tarkista myös että mittariston valo palaa sytytysvirran ollessa päällä, onhan sieltä voinut palaa poltin.
                  Öljyä auto ei ole ainakaan ajamani 2000km aikana kuluttanut normaalia enempää, tuo ajettu kilometrimäärä myös kertoo sen että pakko sen öljyn on kunnolla alakerrassa kiertää. Mutta tosiaan kannen puolella on kuivan näköistä. Nokka on onneksi vielä toistaiseksi hyvässä kunnossa (luultavasti jossain vaiheessa uusittu).
                  Mittaristo kyllä syttyy öljynpaineen varoitusvalo.

                  Onko tuota voiteluputken painetta rajoitettu jollain tavalla (esim. nokan läpi tulevilla reijillä)? Koska ne voitelureiät ovat sen verran suuret, etten millään voi uskoa paineen riittävän pumppaamaan täydellä teholla niiden läpi.

                  Tuo mittarin asennus on jo vireillä... Mites olette noihin noita öljynpaineen antureita asentaneet? Ihan vain haaroittaen se alkuperäinen tunnistimen paikka?

                  Comment

                  • Racink
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2004
                    • 840
                    • Jkl

                    #10
                    Originally posted by Rocla View Post
                    M20 moottorissahan on anturi lohkossa, eli ei varmaan ihan mahdotonta, että valo ei pala, mutta kansi jää kuivaksi.
                    Ei varmasti mahdotonta, mutta jos alakerrassa on noin kilon paine niin kyllä sen pitäisi vielä ylös asti nousta jos kanavat ovat auki.

                    Originally posted by Fuldo View Post
                    Onko tuota voiteluputken painetta rajoitettu jollain tavalla (esim. nokan läpi tulevilla reijillä)? Koska ne voitelureiät ovat sen verran suuret, etten millään voi uskoa paineen riittävän pumppaamaan täydellä teholla niiden läpi.
                    Nokka-akselin laakeripinnoissa on puoliympyrää pitkät urat vastakkain molemmissa päissä(tätä uraa pitkin öljy tulee voiteluputkelle), eli öljy tulee täydellä teholla vuoronperään molemmista suunnista.



                    Originally posted by Fuldo View Post
                    Tuo mittarin asennus on jo vireillä... Mites olette noihin noita öljynpaineen antureita asentaneet? Ihan vain haaroittaen se alkuperäinen tunnistimen paikka?
                    Juuri näin.

                    Comment

                    • Fuldo
                      Newbiemmer
                      • Nov 2006
                      • 7
                      • Hämeenlinna

                      #11
                      No niin elikkäs sain vihdoinkin asennettu autooni öljynpainemittarin ja paine näyttäisi olevan hieman reilu puoli baaria tyhjäkäynnillä, joku on ilmeisesti ihan ok? Hieman se on omastasta mielestäni alhainen.

                      Ja sitten olisi toinenkin kysymys, eli onkos kellään mennyt suuttimet tukkoon ultraäänipesusta? Kun pesin omat suuttimeni, säädin venttiilit ja tarkastelin l-jetronicin alipaineletkuja, niin auto ei ole sen jälkeen käynyt kunnolla. Jokainen suutin kyllä aukeaa. Tyhjäkäynnillä on kuin olisi 2 pyttyä poissa pelistä? Onkos kellään tapahtunut vastaavaa vai olenko onnistunut möhlimään kunnolla?

                      Comment

                      • TFV
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2006
                        • 3080
                        • Nurmijärvi

                        #12
                        Onkos tämä se moottori jossa sitä öljyä kannessa kuljettaa sellainen putki?
                        On mahdollisesti tukossa, ukkoklubin puolella sen putken nimi lienee "Laakkosen kosto". Ei muistaakseni ollut kuin kympin kampe, oli kuitenkin saanut 325i cabrion nokat valmiiksi. Jos en nyt ihan väärin muista....
                        E70, koska siihen piti olla helppo istua. Astinlaudat.

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎