Announcement

Collapse
No announcement yet.

ZF5HP18 ongelma *Ratkaistu*

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Janzki
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2005
    • 4947
    • Lohja

    ZF5HP18 ongelma *Ratkaistu*

    Noniin, (Autona e36 325i -91)

    Nysse myrkyn lykkäs Elikkä laatikko vittuilee ja heittää nilkutusmoodia päälle.
    Kylmänä toimii jokseenkin ok, kolmoselle menossa tuntuu olevan snadia ongelmaa, luistattaa hetken, lämmetessään enemmän.
    Lämpimänä sitten heittää tosiaan pakkokolmosen päälle nilkutuksen kera, mutta kuitenkin pykältää kauniisti neloselle jos hiukankin kaasua antaa.
    Nelosella kestää hienosti JOS pitää kaasun täsmälleen samalla kohdalla, heilautat vähänkin niin tiputtaa kolmoselle ja nytkyttää kolmosen&nelosen väliä kunnes polkaset kaasua.
    Sitten, kun ajat tuolla nelosella tasasta, sanotaan 120km/h, alkaa tovin kuluttua, lämpimänä siis kiekkimittari pyöriä ihan omiaan, menee tuonne 5000-6000rpm tietämille heilumaan, kulutusmittari seuraa sitä mukaa perässä.

    Taustatietona että autoon on vaihdettu laatikko melkolailla tasan vuosi sitten peruskorjattuun entisen mentyä täysin hiluiksi, turbiini kuitenkin jätettiin vanha, vaihtopajan todetessa se ehjäksi. Toki turbiini pestiin ja noin poispäin, tai ainakin näin kerrottiin. Laatikko toimi tuon vuoden hienosti kunnes nyt alkoi tulemaan tuollaista.

    Vikakoodit lukaisin itse tuossa muutamaan otteeseen omalla kaapelilla, ja vikaa ei löytänyt laatikosta, pitäisikö sen edes tunnistaa sitä, sitä en osaa sanoa. DME:stä jokatapauksessa löysi vian joka viittasi moottorin ohjaukseen, muistin että entinen omistaja kertoili autossa olevan teholastun, jotenka kaivoin vanhan alkup. lastun ja heitin kiinni. Kone kävi ainakin huomattavasti nätimmin mutta laatikonvika tuli silti hetken ajon jälkeen ja kierroslukumittari toimii mielestäni hitaasti, eli aivan kuin jätättäisi.
    Samoten huomasin sen, että kun laatikko pelaa, ja löysäät kaasun niin kulutusmittari ei menekkään näyttämään nollaa vaan jää hengailemaan tuohon 6l/100km kohdille.

    Missäs siis vika voisi piillä? Mielessä kävi että tuossa turbiinissa olisi vika mutta, miten hitto se muka välillä toimii hienosti? Ei oikeen jummarra.
    Eniten epäilen itse sitä että vaihteisto saa nyt jostain syystä jostain väärää tietoa ja sekoaa siitä..Edellisen päättelen siitä kun tuo kiekkimittari tekee noita omiaan. Onko tuossa laatikossa ulkopuolella jotain anturia tms. joka katselee mikä pykälä siellä on silmässä, jos vaikka sen liitin olisi huonona tms..?
    Mainittakoon se että nopeusmittari pelaa ok, eli se ei pompi tai kiiku minnekkään. Myöskään ajotietokone ei kertoile mitään transprogrammista tai mistään kun nilkutus menee päälle, se on aivan kuin välillä nilkuttaisi ja välillä pelaa. Myöskin töksäyttää sen kolmosen todella ilkeästi päälle joten en pahemmin uskalla autolla ajellakkaan.

    Mietin tässä jo öljyjen vaihtoa laatikkoon mutta siitäkään ei tuntunut haulla löytyvän järkevää infoa, joten jos joku voisi kertoa TARKASTI miten tuo tehdään niin voisi sitten opastaa huoltomiestä/itseä. Eli pitääkö olla käynnissä, paljonko laitetaan jne..Ja missä on lätkä mitä laitetaan jne jne..

    Melko pitkä tarinahan tuosta tuli, mutta ei pitäisi ainakaan infoa puuttua. Ehdotuksia peliin ja katotaan onko apua.
    Ratkaisijalle voin vaikka pullakaffet tarjota Lohjalla tai jossain miitissä jos sinne selvitään
    Last edited by Janzki; 15-03-2007, 23:12. Reason: Sissos perkele, auto unohtus kokonaan !
    Sähköposti.
    IG: janzki_
  • Janzki
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2005
    • 4947
    • Lohja

    #2
    Kävin tuossa äsken tekemässä testilenkkiä autolla, lämmöt horotti kopissa täysillä ja sain ajella melko pitkän tovin ennen kuin aloin edes huomata oirehtimista. Oirehti aikansa kunnes lopulta sitten heitti taas nilkutuksen päälle.

    Ajoin pihaan ja luin vikakoodit --> 1 vika koodi dwa:ssa tms, valitti radion kontaktia. Moottoriohjaus jne. oli ok ja luin ne vaikka kuinka monasti.
    Sen tosiaan huomasin että laatikolla on suurin ongelma kolmosen kanssa, vaihtaa sen luistattamalla ja neloselta pudottaa kolmoselle töksähtäen. Kylmänä ei niin pahasti mutta lämmetessää töksäyttää kyllä niin että tuntee jo.

    Kiekkimittari edelleen mielestäni laskee koneen perässä, eli jäljessä, samoin tuo kulutusmittari.
    Voisiko tuo kolmosen ongelma johtua vähistä öljyistä?, koitan päästä ne tarkistamaan tuossa viikonloppuna.

    Tuleeko kenelläkään mitään muita ideoita mieleen?
    Sähköposti.
    IG: janzki_

    Comment

    • Janzki
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2005
      • 4947
      • Lohja

      #3
      Jassoo,

      Elikkä tsekkasin öljyt kylmänä, näyttää olevan riittävästi. Mutta..Öljyt oli kovin tummat, melkein jopa mustat. Kuitenkin sormenpäässä ohut kerros oli hiukan vielä punertava.
      Olisikohan öljynvaihto paikallaan?

      Tsekkasin myös vaihdelaatikon tunnistimen, öljyähän siinäkin oli. Brakecliinerillä ruiskuttelin puhtaaksi niin liittimen laatikossa kuin piuhassakin. Tuntui että laatikko olisi toiminut hetken aikaa paremmin mutta kuitenkin heitti vian päälle hetken ajon jälkeen.

      Nyt itse vika tulee melkein heti kun autolla lähtee ajamaan, voisikohan olla että laatikko näin lämpeää nopeammin ja jokupaikka siellä siitä sekoaa?

      Tsekkasin myös kyltinlaatikon kyljessä --> musta on. Eli meneekös sinne ihan mitkä vain atf ölpät sisään joissa on Dexron-III merkintä?
      Sähköposti.
      IG: janzki_

      Comment

      • Janzki
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2005
        • 4947
        • Lohja

        #4
        Eikö näistä tosiaan kukaan tiedä mitään? Kaiken joutuu arvailla ite

        Noh kertokaa nyt sen verra että käyköhän viisisataasarjalaisen perässä ollut 5hp-18 laatikko kolmesataasarjalaisen perään? Vm on suunnilleen sama, ei ole siis vm-93 tai uudempi.
        Sähköposti.
        IG: janzki_

        Comment

        • juster
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2003
          • 624

          #5
          Originally posted by Janzki View Post
          Jassoo,
          Kerro nyt aluksi miten tarkistit öljyt? oliko kone käynnissä ym.

          Comment

          • Janzki
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2005
            • 4947
            • Lohja

            #6
            Originally posted by juster View Post
            Kerro nyt aluksi miten tarkistit öljyt? oliko kone käynnissä ym.
            Nope, ei ollut käynnissä. JarkkoS:n ohjeiden mukaisesti tarkistin. Ölpät viileinä ja laatikko p:llä auto sammuksissa avasin roppua ja kyllähän sieltä kierteiden välistä heti alkoi tulla öljyä.
            Ja tosiaan melko tummaa se oli..syytä siis varmaan olettaa jo että vika ei ole enää öljyissä / sähköissä..?
            Sähköposti.
            IG: janzki_

            Comment

            • juster
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2003
              • 624

              #7
              Tuossa on ohjeet oikealla tavalla tehtyyn öljyn määrän tarkistamiseen.



              Eli lyhyesti
              - vaihteiston öljyn lämpötila 30 -50 astetta
              - moottori käynnissä ja ilmastointi päällä
              - käytä vaihteenvalitsinta kaikissa asennoissa
              - sitten öljynmäärän tarkistus mutteri auki, lisää niin paljon öljyä että alkaa valua pois. Mutteri takasin ja kiristys.

              Tietysti oikea öljy on ehdoton, ja puhtaus, mitään paskaa ei pidä sinne työntä

              Comment

              • Janzki
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2005
                • 4947
                • Lohja

                #8
                Originally posted by juster View Post
                Tietysti oikea öljy on ehdoton, ja puhtaus, mitään paskaa ei pidä sinne työntä
                Jees, täytyy sitten kokeilla myös noin.

                Mutta, mitenkäs kun sitä tuli jo noinkin ja tosiaan se oli tummaa...Olisiko syytä jo olettaa että laatikosta on jotain jo hajonnut ja suosiolla koittaa metsästää toinen?
                Harmikseni kylläkin kaikki laatikot mitä olen kysellyt on viitosista, käykö ne siis tuohon?
                Sähköposti.
                IG: janzki_

                Comment

                • juster
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2003
                  • 624

                  #9
                  Siis kun moottori käy, menee vaihteistoon toista litraa öljyä vielä lisää. Eli määrän tarkistaminen moottori sammuksissa on täysin väärä toimintatapa. Öljyn oikea lämpötila on aivan yhtä tärkeä asia. Automaattivaihteistoöljy laajenee voimakkaasti lämmetessään, siksi sen lämpötila pitää olla juuri oikea.

                  Eli ensiksi suorita oikein öljynmäärän tarkistus, samalla voit ottaa vaihdelaatikon osanumeron ylös, jos joudut uutta vaihteistoa metsästämään.

                  Comment

                  • Janzki
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2005
                    • 4947
                    • Lohja

                    #10
                    Originally posted by juster View Post
                    Siis kun moottori käy, menee vaihteistoon toista litraa öljyä vielä lisää. Eli määrän tarkistaminen moottori sammuksissa on täysin väärä toimintatapa. Öljyn oikea lämpötila on aivan yhtä tärkeä asia. Automaattivaihteistoöljy laajenee voimakkaasti lämmetessään, siksi sen lämpötila pitää olla juuri oikea.

                    Eli ensiksi suorita oikein öljynmäärän tarkistus, samalla voit ottaa vaihdelaatikon osanumeron ylös, jos joudut uutta vaihteistoa metsästämään.
                    Joo, pitää tsekkaa nuo ölpät.

                    Hmm..Sanot siis notta noita on kuitenki samalla tyypillä mutta eri kiinnityksellä olevia laatikoita? *prkl*
                    Sähköposti.
                    IG: janzki_

                    Comment

                    • Janzki
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2005
                      • 4947
                      • Lohja

                      #11
                      Taitaa olla niin että laatikko menee huomenna putsarin ja ölppien vaihtoon. Katsotaan miten auttaa, asentaja tuntui kuulleen samantyyppisistä ongelmista ja kertoili että on 50/50 mahdollisuudet että auttaa tai sitten ei.

                      Myöskin kertoi sen ( minkä jo tiesinkin ) että ö-vaihdossa sinne ei vaihdu kuin noin 40% öljyistä, eli jos auttaa niin vähän ajan sisään pitäisi suorittaa parit öljynvaihdot.
                      Sähköposti.
                      IG: janzki_

                      Comment

                      • Jarkko S
                        Bimmer Fanatic
                        • Apr 2003
                        • 595
                        • Käärmelahti/Maaninka

                        #12
                        En muista mitä olen höpöttänyt mutta automaattilaatikosta katsotaan öljyt moottorin käydessä ja tässä tapauksessa laatikon pitää olla viileä.

                        Motti kun ei käy niin turbiinit ja muut laskee öljyt takas öljypohjaan ja mittatikullisissa malleissa öljynpinta näyttää olevan pirun korkealla.
                        E60 530d M-Sport
                        E53 X5 3.0d Sport
                        E53 X5 3.0d Sport Paku
                        E93 330d
                        E61 535d M-Sport
                        E61 520d
                        E46 320i

                        Comment

                        • Janzki
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2005
                          • 4947
                          • Lohja

                          #13
                          Originally posted by Jarkko S View Post
                          En muista mitä olen höpöttänyt mutta automaattilaatikosta katsotaan öljyt moottorin käydessä ja tässä tapauksessa laatikon pitää olla viileä.

                          Motti kun ei käy niin turbiinit ja muut laskee öljyt takas öljypohjaan ja mittatikullisissa malleissa öljynpinta näyttää olevan pirun korkealla.
                          Nooh, ei sen väliä. Vien auton huomenna ölppien ( + suodattimen ) vaihtoon ja katson miten vaikuttaa. Toivotaan että auttaa..Jos ei niin sitten vain pitää miettiä millon pudotan askin alas ja alan tutkimaan / hutkimaan

                          Edit: tuossa öljyjen vaihtaja epäili, että jos entiset öljyt on roskaiset niin kolmosen solenoidi voisi jumittaa. Ja tuurilla voisi saada puhtosemmilla öljyillä pelaamaan. Ok ehkä vähän epätoivosta jne..Mutta ei yrittänyttä laiteta.
                          Last edited by Janzki; 07-03-2007, 13:19.
                          Sähköposti.
                          IG: janzki_

                          Comment

                          • Janzki
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2005
                            • 4947
                            • Lohja

                            #14
                            Ja eiku oudommaksi menee..Laatikko pelasi tänään todella hienosti kun lyhkäsen matkan siirsin. Noh ölpät siihen suodattimen kera huomenna pitäisi vaihtaa, ja varmaan sieltä kuulee jos ö-pohjalla on jotain ylimäärästä.

                            Eräs seikka jonka huomasin, oli se että trippimittari oli itekseen nollannut itsensä. Eli sähköt on pätkässyt matkalla mittaristolle tai jonnekkin auton ollessa tuossa pihassa..Voisikohan tällä olla myös jotain tekemistä tuon kulutusmittarin / kiekkamittarin ajoittaiselle sekoilulle?
                            Summasummarum, olisiko laatikko vika sittenkin sähköissä / laatikon omassa lämpöanturassa..?
                            Sähköposti.
                            IG: janzki_

                            Comment

                            • Janzki
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2005
                              • 4947
                              • Lohja

                              #15
                              Ja noin.

                              Öljyt vaihdettu, vika säilyi. Laatikon tiputusta aletaan siis miettimään lähitulevaisuudessa.
                              Ei kait se auta kuin uskoa että kolmonen sieltä on rikki ja sillä selvä.

                              Nyt sitten kysytään että mites nuo e34:sen laatikot? Käykö ne heittäen tuonne turbiiniensa kera ja noin pois?
                              Onko 2l ja 2,5l turbiineissa jne. eroa?
                              Sähköposti.
                              IG: janzki_

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎