Announcement

Collapse
No announcement yet.

120d koneeseen isommat suuttimet?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bigbear
    Bimmer Rookie
    • Nov 2006
    • 95

    120d koneeseen isommat suuttimet?

    Ajokki on siis 120d ja 163 hv. Mistä tuohon koneeseen saisi suuremmat suuttimet?
    Onko kenelläkään kokemuksia isommista suuttimista diisselien yhteydessä?
  • NokiLeka
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 2341
    • Eurajoki

    #2
    Jos tuo uusi netti ETK (bmwfans.info) pitää paikkansa, niin tuskin tulee ongelmia suuttimien kohdalla, koska seuraava vaihtoehto on 335d / 535d:n suuttimet. M47N2:ssä kun on samat suuttimet kuin M57N:ssä, mutta jos välttämättä tarvitsee isompia suuttimia niin sitten vaan kyselemään 535d:n suuttimia.
    "I do everything my Rice Crispies tell me to"

    Comment

    • bigbear
      Bimmer Rookie
      • Nov 2006
      • 95

      #3
      Originally posted by NokiLeka View Post
      Jos tuo uusi netti ETK (bmwfans.info) pitää paikkansa, niin tuskin tulee ongelmia suuttimien kohdalla, koska seuraava vaihtoehto on 335d / 535d:n suuttimet. M47N2:ssä kun on samat suuttimet kuin M57N:ssä, mutta jos välttämättä tarvitsee isompia suuttimia niin sitten vaan kyselemään 535d:n suuttimia.
      Kuinka isoihin tehoihin noi vakio suuttimet sitten riittävät?
      Koska vakio turbo alkaa ahdistamaan?
      Mitä eroja mahtaa olla 163hv vs 177hv moottoreissa?

      Comment

      • NokiLeka
        Bimmer Enthusiast
        • May 2006
        • 2341
        • Eurajoki

        #4
        En tiedä millaisia tehoja olet ajatellut ottaa tuosta 2.litrasesta, mutta suuttimia tuskin tarvitsee vaihtaa, niiden pitäisi kyllä riittää yli 200hv:n. Turbon varmaan joutuu vaihtamaan jos tavoitteena on yli 200hv, mutta kyllä tuon vakio turbonkin luulisi aika pitkälle riittävän. Jos ei riitä, niin M57N koneen kyljestä kun nappaa ahtimen, niin pitäisi riittää.

        En tiedä mitä muutoksia ovat tehneet tuossa eri versioiden välissä, mutta luultavasti uusi ohjelma ja jotain pieniä muutoksia kanteen tms. Enemmän tietävät kertonevat lisää.
        "I do everything my Rice Crispies tell me to"

        Comment

        • bigbear
          Bimmer Rookie
          • Nov 2006
          • 95

          #5
          Originally posted by NokiLeka View Post
          En tiedä millaisia tehoja olet ajatellut ottaa tuosta 2.litrasesta, mutta suuttimia tuskin tarvitsee vaihtaa, niiden pitäisi kyllä riittää yli 200hv:n. Turbon varmaan joutuu vaihtamaan jos tavoitteena on yli 200hv, mutta kyllä tuon vakio turbonkin luulisi aika pitkälle riittävän. Jos ei riitä, niin M57N koneen kyljestä kun nappaa ahtimen, niin pitäisi riittää.

          En tiedä mitä muutoksia ovat tehneet tuossa eri versioiden välissä, mutta luultavasti uusi ohjelma ja jotain pieniä muutoksia kanteen tms. Enemmän tietävät kertonevat lisää.
          Softa muutoksilla tuosta koneesta saa kaiketi noin 200hv ja uudesta versiosta 215. Tuo 215 olisi mukava tavoite.

          Comment

          • NokiLeka
            Bimmer Enthusiast
            • May 2006
            • 2341
            • Eurajoki

            #6
            Turbon kun nappaat 330Cd:n kyljestä, teetät pakosarjan, putkiston ja laitat kunnon coolerin keulalle ennen ohjelmointia, niin eiköhän sieltä tuo +200hv irtoa. Kannattaa sitten rajoittaa niitä vääntöjä, ettei tule uuden laatikon + kaksoismassan + kytkinpaketin hankinta eteen. Silloin alkaa jo rahaakin palamaan isommalla kädellä.

            Tsemiä vaan projektiin
            Last edited by NokiLeka; 13-03-2007, 17:03.
            "I do everything my Rice Crispies tell me to"

            Comment

            • bigbear
              Bimmer Rookie
              • Nov 2006
              • 95

              #7
              Originally posted by NokiLeka View Post
              Turbon kun nappaat 330Cd:n kyljestä, teetät pakosarjan, putkiston ja laitat kunnon coolerin keulalle ennen ohjelmointia, niin eiköhän sieltä tuo +200hv irtoa. Kannattaa sitten rajoittaa niitä vääntöjä, ettei tule uuden laatikon + kaksoismassan + kytkinpaketin hankinta eteen. Silloin alkaa jo rahaakin palamaan isommalla kädellä.

              Tsemiä vaan projektiin
              Paljonkohan tuollaisen projektin kustannusarvio on?

              Tehot 163-190(200) saa 500-1000€ = lastu (suluissa mitä ehkä voisi saada)
              Tehot 163-215(230) saa 500-1000€+1000€+1500€+500€ eli räätälöity ohjelma+turbo+putkisto ja pakosarja+cooleri. Hinnat ihan tuulesta temmattuja.

              eli karkeasti tonnilla saa 30-35hv lisää ja siihen kun lisää neljätonnia saa 15-30hepoa.. Ei oo halpaa

              Comment

              • NokiLeka
                Bimmer Enthusiast
                • May 2006
                • 2341
                • Eurajoki

                #8
                Kyllä se vähän tuohon suuntaan menee, eli ne ensimmäiset hevot löytyy suht halvalla mutta ne viimiset sit jo maksaa. Uuden turbon hinta pyörii siellä 1000€ tietämissä, pakosarjan + ahtoputket + cooleri riippuukin sitten jo paljon tekevästä firmasta ja siitä paljonko on itse valmis/kykenevä tekemään. Pakoputken voi ostaa uutena, jolloin merkkioputket menee tuonne 1000€ tietämiin, tai sitten ostaa putket itse ja taittelee/teettää niistä sopivan. Ohjelmointi oli muistaakseni 699€:sta ylöspäin.

                Tarjouspyyntöjä vaan tekemään eri pajoilta ja kartoittamaan hintoja, siitä se lähtee.
                "I do everything my Rice Crispies tell me to"

                Comment

                • tuikku
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2005
                  • 1353

                  #9
                  .
                  No,
                  tästä aiheesta mulla on jo jonkin verran kokemusta.

                  Suuttimet ja ahdin on sellaiset, joista kannatta aloittaa.
                  Vakiopakosarja riittää varmaan pitkälle.

                  Coolerin vaihto tulee sitten ajankohtaiseksi, kun moottoriin menevän ilman lämpö alkaa tosissaan nousemaan.
                  Sen tiedon saa ulos ihan auton omista antureista.
                  Suuremmalla ahtimella saa moottoriin lisää ilmaa, vaikkei ahtoja nostettaisikkaan.
                  Samoja vaikutuksia on kierrätyksen tukkimisella.
                  Vakioahdoilla ilmanlämpökin pysyy vakion tasolla.

                  Pakoputken vaihdon tarpeen voi mitata.
                  Siis sen aiheuttaman vastapaineen.
                  Reilusti yli kahdensadan menee kateista tyhjennetyllä vakioputkella, varsinkin, jos sen äänenvaimentajan vaihtaa paremmin virtaavaan.

                  Paremmat suuttimet on kaiken A ja O.
                  Ilman suuttimia ei kannata ohjelmanmuokkauksen lisäksi muusta haaveilla.
                  Tehokkailla suuttimilla saat jo pienilläkin ahtopaineilla runsaasti savutonta tehoa ja vetoja moottorista ulos.
                  Se sitten mahdollistaa runsaasti suuremman ahtimen käytön siten, että kaikki moottorin hyvät ominaisuudet pienilläkin kierroksilla on edelleen käytettävissä.
                  535d,n suuttimet antaa todistetusti 60hv/syl tehoa.
                  Suunnilleen samankokoisessa mesessä tuon tehon saavuttamiseen riittää 1,7bar ahdot.
                  Nuo taitaa olla vasta sinun bemarisi vakiopaineet.
                  Kolmelitraisen moottorin gt2560 ahtimella pääsee reilusti suurempiinkin paineisiin.
                  Ja pakopuoli hyvin riittää.
                  Mesessä kaikki vnt- ahtimet käy helposti ristiin, mahtaa olla sama juttu bemarissakin.
                  Pitää kerralla laittaa riittävän suuri ahdin, jolla sitten vääntökäyrän huippu nousee jo luontojaan riittävän ylös.
                  Sillä on kovasti myönteistä vaikutusta koko moottori/voimansiirto paketin kestävyyteen.
                  Heräämistä ei kannata murehtia suuremmilla suuttimilla, varmaan paineet nousee ihan riittävällä vauhdilla.
                  On kokemusta, runsaasti.

                  Aloitahan vaan rohkeasti askartelu.
                  Taidat asua valitettavasti vähän väärässä päässä Suomea.
                  Pieni koeaju voisi vahvistaa epäilevää luonnetta.
                  CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                  Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                  Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                  tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                  Comment

                  • bigbear
                    Bimmer Rookie
                    • Nov 2006
                    • 95

                    #10
                    Originally posted by tuikku View Post
                    .


                    Aloitahan vaan rohkeasti askartelu.
                    Taidat asua valitettavasti vähän väärässä päässä Suomea.
                    Pieni koeaju voisi vahvistaa epäilevää luonnetta.
                    Kiitos asiantuntevista ideoista.

                    Asustelen vantaalla, mutta työn puolesta ajelen ympäri suomea.

                    Comment

                    • NokiLeka
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2006
                      • 2341
                      • Eurajoki

                      #11
                      En kyllä vieläkään lähtisi noita suuttimia vaihtelemaan. Tuossa 120d:ssä kun on jo samat suuttimet kuin 330d:ssä ja niiden pitäisi riittää hyvin tuonne yli 200hv:n tehoihin. Puhutaan kuitenkin sen verran isosta investoinnista, että en lähtisi heti siihen leikkiin. Turbon ja sen jatkeena olevat putket ja coolerin kun vaihtaa, niin uskoisin riittävän tavoiteltuihin tehoihin ohjelmoinnin jälkeen. Jos sen jälkeen tuntuu vieläkin ahdistavan ja tehoja haluaisi vielä lisää, niin sitten hankkii ne uudet suuttimet vielä jatkoksi. Mutta melkein veikkaan, että loppuu voimansiirrosta kestävyys ennenkuin nuo suuttimet alkavat ottaa vastaan.

                      Mutta jos rahasta ei ole kiinni, niin sitten vaan koko helahoito uusiksi
                      "I do everything my Rice Crispies tell me to"

                      Comment

                      • bigbear
                        Bimmer Rookie
                        • Nov 2006
                        • 95

                        #12
                        Originally posted by NokiLeka View Post
                        En kyllä vieläkään lähtisi noita suuttimia vaihtelemaan. Tuossa 120d:ssä kun on jo samat suuttimet kuin 330d:ssä ja niiden pitäisi riittää hyvin tuonne yli 200hv:n tehoihin. Puhutaan kuitenkin sen verran isosta investoinnista, että en lähtisi heti siihen leikkiin. Turbon ja sen jatkeena olevat putket ja coolerin kun vaihtaa, niin uskoisin riittävän tavoiteltuihin tehoihin ohjelmoinnin jälkeen. Jos sen jälkeen tuntuu vieläkin ahdistavan ja tehoja haluaisi vielä lisää, niin sitten hankkii ne uudet suuttimet vielä jatkoksi. Mutta melkein veikkaan, että loppuu voimansiirrosta kestävyys ennenkuin nuo suuttimet alkavat ottaa vastaan.

                        Mutta jos rahasta ei ole kiinni, niin sitten vaan koko helahoito uusiksi
                        Eikös sylinterin koko ole sama 3 litrasessa ja 2 litrasessa? Jos 3 litrasesta saa vaikka 275hv niin sylinteriä kohden se olisi about 46 ja sen kun kertoo 4:llä niin tulee "vain" 183pollea. Onko tuossa rajoitteena sitten turbo vai suuttimet?

                        Ps. Paljonko noi suuttimet maksaa ja saako niihin vaihdettua vain "suutin kärkiä"?

                        Comment

                        • tuikku
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2005
                          • 1353

                          #13
                          .
                          Suutinkärkiä on yritetty vaihtaa, vaihtelevalla menestyksellä.
                          Kuitenkaan kärkivaihdetuilla ei ole koskaan päästy mesen suuttimilla lähellekkään alkuperäisen AMG,n tuottoihin.
                          Lisätehon osuus on ollut niillä luokkaa muutama prosentti, tai ei yhtään.
                          Monessa paikassa on yritetty.
                          Suuttimissa, niiden rungoissa täytyy myös olla eroja.


                          Minä en kehtaa nyt joutavasta ruveta inttämään.
                          Sanon tämän vain yhden kerran.
                          Teho ei tule ilman pumppaamisesta, teho tulee polttoaineen polttamisesta.
                          Jos ei polttoaineen ruiskutukseen saada potkua, on ilman kulun parantamiseen laitettu raha hukkaan heitetty.
                          Jos ilmaa lisätään, mutta syöttöä ei, niin teho laskee.
                          Jos vakiomoottoriin lisätään syöttöä, mutta ei ilmaa, niin teho nousee.
                          Kun syöttöä lisätään tarpeeksi, niin alkaa jo savuttamaan, mutta se ei haittaa.
                          Vaikka savuttaa jo reilusti ja syöttöä lisätään, niin teho nousee.
                          Kun sitten tähän lisätään ahtoja, niin että savutus loppuu kokonaan, niin kas kummaa, teho on laskenut.
                          On kokeiltu, monesti.

                          Vakiosuuttimilla ainut tapa saada lisää syöttöä on ruiskutusajan jatkaminen.
                          Se on hyvän palamisen kannalta vähän huono tapa.

                          Ruiskutuspaineen nosto on toinen, itseasiassa se olisi parempi tapa, mutta siihen sisältyvien suurien riskien takia sitä ei voi käyttää.

                          Suuremmilla suuttimilla saadaan ruiskutusaika pysymään lyhyenä ja kuitenkin syöttöä lisättyä.

                          Siihen, mikä on järkevää ja mikä ei, en ota kantaa.
                          Vakiosuuttimista ja vakiomoottorista on Mika ottanut parisataa horsea.
                          Jos se riittää, niin ei ohjelman lisäksi muuta tarvi askarella.
                          CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                          Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                          Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                          tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                          Comment

                          • NokiLeka
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2006
                            • 2341
                            • Eurajoki

                            #14
                            Originally posted by tuikku View Post
                            Siihen, mikä on järkevää ja mikä ei, en ota kantaa.
                            Vakiosuuttimista ja vakiomoottorista on Mika ottanut parisataa horsea.
                            Jos se riittää, niin ei ohjelman lisäksi muuta tarvi askarella.
                            Tätä juuri ajoin takaa. Eli jos tavoitteena on se parisataa hepoa, eikä ole halukkuutta mihinkään valtaviin investointeihin, niin jo vakiokamoilla päästään aika pitkälle ja ahtimen vaihdolla voisi saada vähän lisää reserviä siihen hengitykseen. Se turbo siellä kuitenkin alkaa ensimmäisenä ahdistamaan, ne kun on mitoitettu aika jämptisti.

                            Jos taas rahasta ei ole kiinni ja on halukkuutta lähteä hakemaan niitä viimeisiä tehoja, niin silloin toki pitää suuttimet vaihtaa. Mutta silloin saa ruveta vaihtamaan jo montaa muutakin osaa pelkästään kestävyyden nimissä. Eli nythän on loppuviimeksi kyse siitä budjetista, joka on varaa laittaa tähän projektiin.
                            "I do everything my Rice Crispies tell me to"

                            Comment

                            • tuikku
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2005
                              • 1353

                              #15
                              .
                              No joo, kyllähän sinä ihan asiaa kirjoitat.

                              Moottorin osien lisäksi rahaa uppoaa aikamoinen määrä semmoiseenkin, jolla ei varsinaisen tehonlisäyksen kanssa ole mitään tekemistä.
                              Mulla odottaa tuossa hyllyllä jo auton kolmas kykinpaketti uutta vauhtipyörää ja asennusta.
                              Se on vaan "pakko" vaihdattaa.
                              Koska jos nyt meinaa tehoja lisätä, on pakko päästää väännötkin korkeammalle.
                              Nyt ollaa entisen "vahvemman" paketin limiitissä.
                              Joskus maailman aikaan, näillä kytkimiin/vauhtipyörään menneillä rahoilla olisi jo aikas hyvän auton saanut.
                              Kyllä tämä harrastus on tosiaan sellainen, että se vie koko käden.
                              Parempi, ettei tosiaan toisille kovin "järkeviä" neuvoja tuputtele.
                              CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                              Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                              Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                              tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎