Announcement

Collapse
No announcement yet.

M52B28 vanosko rallattaa? Edit: kuuluu vauhtipyörästä. Uusia osia.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Samppasika
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2004
    • 769
    • Kempele

    M52B28 vanosko rallattaa? Edit: kuuluu vauhtipyörästä. Uusia osia.

    Olen yrittänyt kuunnelle ja selvittää, mikä tuolla konehuoneessa oikein aika ajoin rallattaa. Lukemani perusteella se olisi juuri tuo vanos vailla korjaussarjaa, mutta kun auto on 6/97, eikö tuossa pitäisi olla jo korjattu versio vanoksesta? Vai olisiko syytä tarkastaa ketjun kiristin? Autolla kilometrejä +200000.. Onko muilla ollut samanlaisia ääniä M52 koneisissa E39:ssä?

    -S
    Last edited by Samppasika; 03-10-2007, 17:16.
    Alku aina hankalaa, lopussa ihme jos seisoo...
    E61 530d M-sport -08
    E39 528i Touring -97

    Yhteydenotot: [email protected] !!

    Käyn harvoin foorumilla ja privaviestit jää usein lukematta pitkältä ajalta.
  • fastandfurious
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 1731
    • Tampesteri

    #2
    Kuvaisitko tuota rallatusta vähän tarkemmin?:think
    ---------------------------------------------------
    E91 325d M-Sport
    ex. E36 320 coupe -97, E46 320 sedan -99, Audi A3 2,0 Fsi -04,
    E46 330iA-02, Skoda Octavia RS -07, z3 roadster 1.9 -98

    Comment

    • Samppasika
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2004
      • 769
      • Kempele

      #3
      Originally posted by fastandfurious View Post
      Kuvaisitko tuota rallatusta vähän tarkemmin?:think
      No sitä on vähän vaikea kuvailla.. Eikä kuulu läheskään aina. Sitten kun kuuluu, niin kuuluu selvästi sellainen ihme kalina. Yritin eilen paikallistaa sitä, mutta ei sitä oikein saa paikallistettua, kun kuuluu niin satunnaisesti.. Toisinaan kuulostaa kuin kuuluisi jostain ilmastoinnin kompuran seutuvilta?
      Pitäiskö näissä jo olla se päivitetty vanos/ korjaussarja?

      -S
      Last edited by Samppasika; 28-03-2007, 02:33.
      Alku aina hankalaa, lopussa ihme jos seisoo...
      E61 530d M-sport -08
      E39 528i Touring -97

      Yhteydenotot: [email protected] !!

      Käyn harvoin foorumilla ja privaviestit jää usein lukematta pitkältä ajalta.

      Comment

      • Fallu
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2005
        • 1780
        • oulu

        #4
        oisko hihnojen kiristin rullat elinkaarensa päässä:think
        |Sotkamo Connection|

        Originally posted by Eetu
        Dry vodka auttaa tähänkin.

        Comment

        • Samppasika
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2004
          • 769
          • Kempele

          #5
          Originally posted by walle View Post
          oisko hihnojen kiristin rullat elinkaarensa päässä:think
          Sekin on käynyt mielessä ja olisi ollut jo ajat sitten tarkoitus vaihtaa tuo moniurahihna ja kiristin, mutta ku.. Seuraavaan huoltoon laitoin ne jo paperille ylös ostettaviksi. Imastoinnin remmi ja pyörä on vaihdettu jokin aika sitten.. Pitää vielä hakea tuolta Biltemasta sellanen stetoskooppi jossa alumiini tanko ja kuunnella sillä vähän joka puolelta Äsken tulin aamutuimaan töistä ja rallatti niin maan perkeleesti siinä kompuran seudulta kuunneltuna, mutta hyvinkin voi olla tuo remmin kiristinpyörä. Tuli annettua hiukan kenkääkin tuossa matkalla ja ihan kuin ois kumi tai jokin haiskahtanut kabiiniin, kun pysähdyin kotipihalle.. Ettei vain jo ala hirttää kiinni se pyörä ...kele.
          Alku aina hankalaa, lopussa ihme jos seisoo...
          E61 530d M-sport -08
          E39 528i Touring -97

          Yhteydenotot: [email protected] !!

          Käyn harvoin foorumilla ja privaviestit jää usein lukematta pitkältä ajalta.

          Comment

          • Samppasika
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2004
            • 769
            • Kempele

            #6
            Moniurahihna ja koko kiristin vaihdettu..

            Rallattaa edelleen. Pääsin hihnaa vaihtaessa paremmin kuuntelemaan konetta, kun syylärin muovit, flekti ja ilmastoinni remmi oli irrallaan. Kuulunee todellakin vanoksesta tai venttiilin nostajista, mutta vain ihan lämpimällä myllyllä Öljyt on Castrolin GTX Magnatecit ja jo lähellä vaihtokilometrejä.. Auttaiskohan tohon Forte pesu, vaiko ainoastaan se vanoksen prikkasarja? Onko iso työ vaihtaa ne prikat?

            -S
            Last edited by Samppasika; 29-03-2007, 18:44.
            Alku aina hankalaa, lopussa ihme jos seisoo...
            E61 530d M-sport -08
            E39 528i Touring -97

            Yhteydenotot: [email protected] !!

            Käyn harvoin foorumilla ja privaviestit jää usein lukematta pitkältä ajalta.

            Comment

            • jpeltoma
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2004
              • 600
              • pirkanmaa

              #7
              Siis kokeilitko niitä hihnapyöriä? Jos kiristinpyörällä on yhtään laakerissa välystä, se alkaa kuumana hirttään kiinni ja pitää aika ilkeän mekkalan. Samaten se vapaapyörä. Ite just vaihdoin nuo pyörät jotka on näissä E39:ssä vakio vaihtokamaa noin 150 tkm:ssä.

              Alempi jakoketjunkiristin on myös kuluva osa. Joku viisas on tehnyt sen kiristimen rungon ja männän alumiinista. Oli aika heikossa hapessa mullakin jo 170 tkm ajettuna, selvästi väljä. hinta KL:ssä n 20 eur, vaihto onnistuu 5 minuutissa. Sittemmin musta on alkanut tuntuun siltä että myös nokkien välisen ketjun kiristin ääntää mulla. Sen hinta olis jotain 45 eur. Mutta työtä pikkasen enempi.
              Last edited by jpeltoma; 29-03-2007, 19:55.
              __________________________________________________ ________________________
              Vikakoodit Tampere (Pirkanmaa & Satakunta). Läppien poistot.

              Comment

              • Samppasika
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2004
                • 769
                • Kempele

                #8
                Originally posted by jpeltoma View Post
                Siis kokeilitko niitä hihnapyöriä? Jos kiristinpyörällä on yhtään laakerissa välystä, se alkaa kuumana hirttään kiinni ja pitää aika ilkeän mekkalan. Samaten se vapaapyörä. Ite just vaihdoin nuo pyörät jotka on näissä E39:ssä vakio vaihtokamaa noin 150 tkm:ssä.

                Alempi jakoketjunkiristin on myös kuluva osa. Joku viisas on tehnyt sen kiristimen rungon ja männän alumiinista. Oli aika heikossa hapessa mullakin jo 170 tkm ajettuna, selvästi väljä. hinta KL:ssä n 20 eur, vaihto onnistuu 5 minuutissa. Sittemmin musta on alkanut tuntuun siltä että myös nokkien välisen ketjun kiristin ääntää mulla. Sen hinta olis jotain 45 eur. Mutta työtä pikkasen enempi.
                Vaihdoin uuden kiristimen samalla kuin hihnan ja kävin läpi kaikki hihnapyörät, tietysti Ohjaustehostimen pumppu näytti olevan vaihdettu myös jossain vaiheessa ennen minua, kun oli LUK tarra kyljessä?

                Rallatukseenkin tuli updatea, kun naapurin kanssa pähkäiltiin: Kytkin pohjassa ei rallata. Jos painelaakeri, niin pitäis rallattaa kytkin pohjassa (kytkin vaihdettiin vuosi sitten) -> kaksoismassa vauhtipyörän jouset paskana ja se naputtaa pienillä kierroksilla ilman kuormaa.
                Onko näihin kovia vautipyöriä saatavilla, vai pitääkö tuo hitsata ite lukkoon ja laittaa jousitettu sintterilevy?

                -S
                Last edited by Samppasika; 29-03-2007, 20:47.
                Alku aina hankalaa, lopussa ihme jos seisoo...
                E61 530d M-sport -08
                E39 528i Touring -97

                Yhteydenotot: [email protected] !!

                Käyn harvoin foorumilla ja privaviestit jää usein lukematta pitkältä ajalta.

                Comment

                • Petri.Kekkonen
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2006
                  • 7395
                  • Oulu

                  #9
                  Kuuluuko nämä rallatukset siis ajossa kabiiniin, vai vain pelti auki parkkipaikalla korvat höröllä? Mulla on jotain jälkimmäistä.... :think
                  E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                  E39 523i M Sport '00, Titansilber

                  Comment

                  • olaus
                    Bimmer Fanatic
                    • May 2003
                    • 687
                    • jyväskylä

                    #10
                    Eikös se painelaakerikin voi pitää tuollaista ääntä vaikka kytkin ei olisikaan painettuna pohjaan..

                    Comment

                    • Samppasika
                      Bimmer Fanatic
                      • Jun 2004
                      • 769
                      • Kempele

                      #11
                      Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                      Kuuluuko nämä rallatukset siis ajossa kabiiniin, vai vain pelti auki parkkipaikalla korvat höröllä? Mulla on jotain jälkimmäistä.... :think
                      Aluksi kuului vain pelti auki silloin tällöin, mutta parin vuoden ja +50tkm jälkeen kuuluu jo selvästi pelti kiinni auton vierelle. Ajossa ei kuulu mitään, vain vapaalla parkissa, voimakkaammin lämpimällä koneella ajon jälkeen... Tuntuu että se ääni voimistui kytkiremontin jälkeen..

                      -S
                      Alku aina hankalaa, lopussa ihme jos seisoo...
                      E61 530d M-sport -08
                      E39 528i Touring -97

                      Yhteydenotot: [email protected] !!

                      Käyn harvoin foorumilla ja privaviestit jää usein lukematta pitkältä ajalta.

                      Comment

                      • Cunttory
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2004
                        • 1772
                        • Kuopio

                        #12
                        Laita meisseli korvan ja koneen väliin,niin saat jo aika hyvän suunnan mistä ääni lähtee.Käy nyt ihmeessä kuuntelemassa montusta laatikkoa,niin säästät monta tuntia arvuutuksilta.M50 koneissa kaksoismassapyörän raksutus/säksätys kuului aika selvästi,kun laittoi konepellin kiinni ja kuunteli vänkärin lokasuojan seudulta.

                        Millä kierrosalueella rallatus kuuluu?
                        Kaikista Pierburgin tuotteista tulee iän myötä paskaa!

                        Comment

                        • Samppasika
                          Bimmer Fanatic
                          • Jun 2004
                          • 769
                          • Kempele

                          #13
                          Originally posted by Cunttory View Post
                          Laita meisseli korvan ja koneen väliin,niin saat jo aika hyvän suunnan mistä ääni lähtee.Käy nyt ihmeessä kuuntelemassa montusta laatikkoa,niin säästät monta tuntia arvuutuksilta.M50 koneissa kaksoismassapyörän raksutus/säksätys kuului aika selvästi,kun laittoi konepellin kiinni ja kuunteli vänkärin lokasuojan seudulta.

                          Millä kierrosalueella rallatus kuuluu?
                          Tuo ääni kuuluu voimakkaasti molemmille sivuille etuovien kohdalle tuhjäkäynniltä n.2000r/min asti. Naputus tihenee kierrosten noustessa ja jossain vaiheessa peittyy moottorin ääneen..
                          Kayn hakemassa Biltemasta sen stetoskooppi sondin, kun ei maltaita maksa (7,90) Kuulee vähän tarkemmin, kuin meisselillä. Jos jollain ois Kempeleessä/Oulussa tarjolla monttua/nosturia tähän hätään (viikonloppu), niin voisin ottaa ilomielin tarjouksia vastaan.
                          Jos joku muistaa sen reilun vuoden takaisen kytkimenvaihto episodin, niin tuskin ihmettelee, että äsken kun otin pari vähän reippaampaa vetoja pitävällä alustalla, alkoi kytkin haista kabiiniin... Pitää kai kaivaa tuo kytkinkeissi taas pöydälle ja soittaa sille saatanan "Ranelle", joka sen vaihtoi... http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=51441
                          Alku aina hankalaa, lopussa ihme jos seisoo...
                          E61 530d M-sport -08
                          E39 528i Touring -97

                          Yhteydenotot: [email protected] !!

                          Käyn harvoin foorumilla ja privaviestit jää usein lukematta pitkältä ajalta.

                          Comment

                          • Samppasika
                            Bimmer Fanatic
                            • Jun 2004
                            • 769
                            • Kempele

                            #14
                            Nyt pääsin nosturille ja auton alle kuuntelemaan stetoskoopilla ja vauhtipyörä siellä naputtaa.

                            Sitten selasin Ebay:ta ja tuli tällainen satsi eteen: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eB...ayphotohosting

                            Meneekö tuo auto pilalle tuollaisen kevyen vauhtipyörän (5.9kg) kanssa vai kannattaako ennemmin laittaa tämä setti, jossa orkkis LUK vauhtipyörä (11,5kg): http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eB...m=150047869723

                            Miten tuo jenkkilästä tilaaminen? Tuleeko pahasti tullia tuollaisille osille. Saksan ebaysta en löytänyt tuollaisia paketteja? Yksittäisiä osia kylläkin. Osa käytettyjä..
                            Last edited by Samppasika; 04-04-2007, 11:22.
                            Alku aina hankalaa, lopussa ihme jos seisoo...
                            E61 530d M-sport -08
                            E39 528i Touring -97

                            Yhteydenotot: [email protected] !!

                            Käyn harvoin foorumilla ja privaviestit jää usein lukematta pitkältä ajalta.

                            Comment

                            • Samppasika
                              Bimmer Fanatic
                              • Jun 2004
                              • 769
                              • Kempele

                              #15
                              Uusi spesiaali kytkinpaketti kasassa!

                              Pikku päivitystä tilanteeseen. Hitaasti on hommat edenneet, mutta eiköhän tämä nyt tästä... zJarkin tekemä kova vauhtis tulee ja Sachs E28 535i kytkin, joka vaikutti olevan todella järeää tekoa, verrattuna E39 528i:n orkkis kytkimeen. Vauhtipyörä painaa 6,9 kg hammaskehineen ja asetelma 6,1kg, eli tasan 13kg.
                              Koko hoito kytkinlevyineen 14,9kg+ pultit.
                              ETK:n mukaan orkkis kytkinpaketti painaa 5,6kg ja kaksoismassa 11,5kg=17,1kg, eli vain rapiat 2kg vähemmän tuo uus lopulta painaa.. Luultavasti vaikutus on kuitenkin suurempi kuin painoero antaa ymmärtää, koska massaa on selkeästi vähemmän ulkokehällä, kuin kaksoismassalla..

                              Kytkinpaketin tiedot: Sachs 3000 086 007
                              Asetelma: Sachs 3082 147 032
                              Levy: Sachs 1861 931 033
                              Painelaakeri: Sachs 3151 231 031 (sama kaikissa)



                              Last edited by Samppasika; 03-10-2007, 20:03.
                              Alku aina hankalaa, lopussa ihme jos seisoo...
                              E61 530d M-sport -08
                              E39 528i Touring -97

                              Yhteydenotot: [email protected] !!

                              Käyn harvoin foorumilla ja privaviestit jää usein lukematta pitkältä ajalta.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎