Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kytkin vai vauhtipyörä vaihtokunnossa?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Wiking
    BTCF Member
    • Dec 2005
    • 1647
    • Laihia

    Kytkin vai vauhtipyörä vaihtokunnossa?

    Searchilla koitin, mutten saanut selkeää vastausta......

    Eli tilasin tossa jo uuden kytkinpaketin(paineasetelma,levy,laakeri), mutta aloin miettiä että voisko vika olla sittenki kuluneessa vauhtipyörässä?

    Eli liikkeelle lähdettäessä pienillä kierroksilla joskus alkaa sillälailla "nylpyttämään" varsinkin jos on monta lähtöä peräkkäin esim, jonottaessa pitkässä letkassa tms. Mut "nylpytystä" ei ilmene jos antaa kunnolla kierroksia ja nostaa rivakasti kytkimen ylös...:think (eli aivan kun kytkin ei ottaisi kiinni kunnolla)

    Eli onko vika kytkimessä vai vauhtipyörässä vai molemmissa?

    Kytkinmen vaihdan joka tapauksessa kun se luistaa hieman jos esim. kun kierrättää nelosella loppuun niin voi haistaa kytkimen... Kytkimella ajettu kuitenkin jo vähintään 220tkm...

    Kuvailkaa mistä tietää milloin vauhtipyörä on lopussa?
    Last edited by Wiking; 29-03-2007, 18:22.
    Nyt
    BMW 330e g21 M-Sport
    Ennen
    BMW 320d f31 M-Sport, BMW 320d f30, BMW 520d e60, BMW 520d e61, BMW 330d e90, BMW 320 e46 cabi, Audi A4 S-line 2.0 TDi B7, BMW ALPINA D10, BMW 330 xia feislift e46, BMW M5 e39, BMW 535 e39, BMW 730 e38, BMW 328 coupe e36, BMW 525 TDSa e34, BMW 324 TDic e30, BMW 320 coupe e36, VW Golf mkII 1.8i
  • kiMDu
    Newbiemmer
    • Mar 2006
    • 19

    #2
    Alkaako auto ravistamaan kun koitat lähteä liikkeelle..
    Eli kone täristää puolellta toiselle todella voimakkaasti.

    Comment

    • 1349
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2006
      • 231
      • Turku

      #3
      Mulla sama vika. Aina kun lähtee liikkeelle ni nykii vitun ärsyttävästi. Ei mitään ongelmia liikkeellä ollessa. Enkä oo huomannu et luistais ku on liikkeessä.
      E91 335i -07
      F20 118i -15

      Comment

      • Wiking
        BTCF Member
        • Dec 2005
        • 1647
        • Laihia

        #4
        Originally posted by kiMDu View Post
        Alkaako auto ravistamaan kun koitat lähteä liikkeelle..
        Eli kone täristää puolellta toiselle todella voimakkaasti.
        Ei kai kone sillai täristä, enemmänkin auto vaan lähtee nylpyttäen eteenpäin...
        Vaikee kuvailla, mut auto sillai nytkähtelee liikkeelle..

        Ei esiinny kylmänä, alkaa vaivaamaan silloin kun useita paikaltaan liikkeelle lähtöjä peräkkäin tai kun muuten ajanyt pitkän matkan ja sit alkaa ajeleen kaupungissa ja joutuu lähtee valoista usein..

        Ne jotka on ajanut provinssirockin alueen läpi niin nin tietää millasta nitkutusta eteenpäinpäin se on, tuolloin ekan kerran huomasin ja lullin että nyt kyllä laukee koko paska kun täryytti niin pahoin kun yritti nostaa kytkintä...
        Nyt
        BMW 330e g21 M-Sport
        Ennen
        BMW 320d f31 M-Sport, BMW 320d f30, BMW 520d e60, BMW 520d e61, BMW 330d e90, BMW 320 e46 cabi, Audi A4 S-line 2.0 TDi B7, BMW ALPINA D10, BMW 330 xia feislift e46, BMW M5 e39, BMW 535 e39, BMW 730 e38, BMW 328 coupe e36, BMW 525 TDSa e34, BMW 324 TDic e30, BMW 320 coupe e36, VW Golf mkII 1.8i

        Comment

        • Havis
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2004
          • 1835
          • Kotona/Poissa

          #5
          Entäs jos vika ei olekkaan kytkimessä, vaan esim. joku kardaanin tukikumeista pettämässä. Tai sitten vetopyörästön kiinnitys antaa periksi? Jälkimmäinen ei olisi tietääkseni mitenkään tavatonta E36:ssa...
          "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

          E60 523iA -08

          Comment

          • Wiking
            BTCF Member
            • Dec 2005
            • 1647
            • Laihia

            #6
            Joo siis tekakelkka? (se missä perä on kiinni) on revennyt irti pohjasta toisesta teammasta kiinnikkeestä ja on menossa hitsaukseen ja puslat vaihtoon samalla kun kytkinremontti tehdään..
            Ajattelinki että joutuuko siel alkaa vaihtaa myös vauhtipyörää ? Olisko jtn muuta mitä kannatais vaihtaa kun kerta laatikko on irti???
            Nyt
            BMW 330e g21 M-Sport
            Ennen
            BMW 320d f31 M-Sport, BMW 320d f30, BMW 520d e60, BMW 520d e61, BMW 330d e90, BMW 320 e46 cabi, Audi A4 S-line 2.0 TDi B7, BMW ALPINA D10, BMW 330 xia feislift e46, BMW M5 e39, BMW 535 e39, BMW 730 e38, BMW 328 coupe e36, BMW 525 TDSa e34, BMW 324 TDic e30, BMW 320 coupe e36, VW Golf mkII 1.8i

            Comment

            • Vanquish
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2004
              • 1961
              • Hki

              #7
              Originally posted by Wiking View Post
              Joo siis tekakelkka? (se missä perä on kiinni) on revennyt irti pohjasta toisesta teammasta kiinnikkeestä ja on menossa hitsaukseen ja puslat vaihtoon samalla kun kytkinremontti tehdään..
              Ajattelinki että joutuuko siel alkaa vaihtaa myös vauhtipyörää ? Olisko jtn muuta mitä kannatais vaihtaa kun kerta laatikko on irti???
              Jos nypytys johtuu takakelkan kiinnityksestä, niin miksi se on lämpötilariippuvainen? Siis vaatii ajoa, ennenkuin alkaa nypyttämään.

              Comment

              • jms-btcf
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2003
                • 696
                • Tampere

                #8
                Originally posted by Wiking View Post
                Olisko jtn muuta mitä kannatais vaihtaa kun kerta laatikko on irti???
                Kampiakselin takastefa, samoin kun ehkä laatikkon pääakselin ja vaihteensiirtäjän stefat, vaihdevivuston puslia... Melko halpoja juttuja ja helppo vaihtaa samalla kun laatikko on irti
                e61 535d

                Comment

                • Jörgen
                  Newbiemmer
                  • Mar 2005
                  • 21
                  • Vantaa

                  #9
                  Vika voi olla kytkimen epätasainen 'likaantuminen'. Kuumuudessa 'likaisen' kohdan kitka muuttuu, seurauksena järkyttävä rynkytys liikkeellelähdössä. Tämä on kai yksi E36 ominaisuuksia?

                  Itse olen 'korjannut' tuon luistattamalla kytkintä 2. tai 3. vaihteella reippaasti noin 100m matkalla. Ongelma on poistunut ainakin puoleksi vuodeksi eteenpäin. Palaneen kytkimen miellyttävä tuoksu kabiinissa on merkki polton onnistumisesta.
                  E91 318d '08
                  Ex. is vakiokoupe '94

                  Comment

                  • Wiking
                    BTCF Member
                    • Dec 2005
                    • 1647
                    • Laihia

                    #10
                    Originally posted by Vanquish View Post
                    Jos nypytys johtuu takakelkan kiinnityksestä, niin miksi se on lämpötilariippuvainen? Siis vaatii ajoa, ennenkuin alkaa nypyttämään.
                    Nypytys ei johdu takakelkan kiinnityksesta
                    Sanoin vain että sekin on korjauslistalla.... Nypytys johtuu joko kytkimestä tai vauhtipyörästä, mutta kummasta?
                    Nyt
                    BMW 330e g21 M-Sport
                    Ennen
                    BMW 320d f31 M-Sport, BMW 320d f30, BMW 520d e60, BMW 520d e61, BMW 330d e90, BMW 320 e46 cabi, Audi A4 S-line 2.0 TDi B7, BMW ALPINA D10, BMW 330 xia feislift e46, BMW M5 e39, BMW 535 e39, BMW 730 e38, BMW 328 coupe e36, BMW 525 TDSa e34, BMW 324 TDic e30, BMW 320 coupe e36, VW Golf mkII 1.8i

                    Comment

                    • Vanquish
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2004
                      • 1961
                      • Hki

                      #11
                      Originally posted by Jörgen View Post
                      Vika voi olla kytkimen epätasainen 'likaantuminen'. Kuumuudessa 'likaisen' kohdan kitka muuttuu, seurauksena järkyttävä rynkytys liikkeellelähdössä. Tämä on kai yksi E36 ominaisuuksia?

                      Itse olen 'korjannut' tuon luistattamalla kytkintä 2. tai 3. vaihteella reippaasti noin 100m matkalla. Ongelma on poistunut ainakin puoleksi vuodeksi eteenpäin. Palaneen kytkimen miellyttävä tuoksu kabiinissa on merkki polton onnistumisesta.
                      Tän olen kuullut ennenkin. Mullakin joskus ongelmaa oli ja luistattelin jolloin sitä ei pitkään aikaan tullut. Nyt sitä on ollut jonkun verran ja vaatii tosiaan ruuhkassa kököttelyä tai pitkän (100-200km) ajon ja sitten muutamia lähtöjä. Laatikko lienee suljettu (en tiedä) joten ohjaustehostimen öljyvuodolla tuskin on mitään tekemistä ko. asian kanssa. Joskus mietin näin: Ohjaustehostimen öljy lämpenee-->jostain vuotaa-->haittaa kytkintä. Ei liene edes mahdollista?

                      Comment

                      • Wiking
                        BTCF Member
                        • Dec 2005
                        • 1647
                        • Laihia

                        #12
                        Originally posted by jms-btcf View Post
                        Kampiakselin takastefa, samoin kun ehkä laatikkon pääakselin ja vaihteensiirtäjän stefat, vaihdevivuston puslia... Melko halpoja juttuja ja helppo vaihtaa samalla kun laatikko on irti
                        Ok, kiitokset...
                        Nyt
                        BMW 330e g21 M-Sport
                        Ennen
                        BMW 320d f31 M-Sport, BMW 320d f30, BMW 520d e60, BMW 520d e61, BMW 330d e90, BMW 320 e46 cabi, Audi A4 S-line 2.0 TDi B7, BMW ALPINA D10, BMW 330 xia feislift e46, BMW M5 e39, BMW 535 e39, BMW 730 e38, BMW 328 coupe e36, BMW 525 TDSa e34, BMW 324 TDic e30, BMW 320 coupe e36, VW Golf mkII 1.8i

                        Comment

                        • Wiking
                          BTCF Member
                          • Dec 2005
                          • 1647
                          • Laihia

                          #13
                          Originally posted by Vanquish View Post
                          Tän olen kuullut ennenkin. Mullakin joskus ongelmaa oli ja luistattelin jolloin sitä ei pitkään aikaan tullut. Nyt sitä on ollut jonkun verran ja vaatii tosiaan ruuhkassa kököttelyä tai pitkän (100-200km) ajon ja sitten muutamia lähtöjä. Laatikko lienee suljettu (en tiedä) joten ohjaustehostimen öljyvuodolla tuskin on mitään tekemistä ko. asian kanssa. Joskus mietin näin: Ohjaustehostimen öljy lämpenee-->jostain vuotaa-->haittaa kytkintä. Ei liene edes mahdollista?
                          Voi perkele jos kysessä on vain jokin lika
                          Menee nyt sitten kytkin turhaan vaihtoon

                          Tai no ehkä se on hyvä vaihtaa 220tkm ajon jälkeen
                          Nyt
                          BMW 330e g21 M-Sport
                          Ennen
                          BMW 320d f31 M-Sport, BMW 320d f30, BMW 520d e60, BMW 520d e61, BMW 330d e90, BMW 320 e46 cabi, Audi A4 S-line 2.0 TDi B7, BMW ALPINA D10, BMW 330 xia feislift e46, BMW M5 e39, BMW 535 e39, BMW 730 e38, BMW 328 coupe e36, BMW 525 TDSa e34, BMW 324 TDic e30, BMW 320 coupe e36, VW Golf mkII 1.8i

                          Comment

                          • 1349
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2006
                            • 231
                            • Turku

                            #14
                            Mä kävin äsken vähän polttelemassa kytkintä ja auttoi kyllä huomattavasti. En huomannu et olis täristäny juuri ollenkaan. Täytyy kattoa miten vaikuttaa pitkällä aikavälillä vai oliko vaan hetkellinen helpotus.
                            E91 335i -07
                            F20 118i -15

                            Comment

                            • Wiking
                              BTCF Member
                              • Dec 2005
                              • 1647
                              • Laihia

                              #15
                              KAmpiakselin takapään stefa tilattu, mutta minkä kokonen on se vaihteiston pääkselin etustefa???? Kun ei tarvikeliikkestä löytäny luettelosta Pitääkö hakia merkkiliikkeestä? Oliko viel muita tiivisteitä mitä pitääs vaihtaa?
                              Nyt
                              BMW 330e g21 M-Sport
                              Ennen
                              BMW 320d f31 M-Sport, BMW 320d f30, BMW 520d e60, BMW 520d e61, BMW 330d e90, BMW 320 e46 cabi, Audi A4 S-line 2.0 TDi B7, BMW ALPINA D10, BMW 330 xia feislift e46, BMW M5 e39, BMW 535 e39, BMW 730 e38, BMW 328 coupe e36, BMW 525 TDSa e34, BMW 324 TDic e30, BMW 320 coupe e36, VW Golf mkII 1.8i

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎