mitäs öljyä porukka käyttää 325:sen koneessa
Announcement
Collapse
No announcement yet.
mitä öljyä!!!!!
Collapse
X
-
Koitappas haulla esim. Gallup-alueen puolelta... :wink:530d GT F07 2010
325i E30 Cabriolet 1987
Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007
Comment
-
-
Ja sinänsä olis hyvä mainita minkä korimallin 325?
Niitähän löytyy kuitenkin E30/E36/E46 joissa jokaisessa erilaista konetta, ja sitämyöten ehkä mahdollisesti jotain erilaisia suosituksia käytettävän öljyn suhteen. :roll:Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
Tiedustelut priva tai 0452210069
Current
E61 530d
E39 530d
E39 520iA
E46 330xd
E28 528i
Comment
-
-
Aika poika mainostamaan tuo Oilman. :wink: Eikös BMW suosittele ainakin joihinkin M5 myllyihin Castrolin TWS Motorsport 10W/60:a joten luulisi tuon menevän vähän lussumpiinkin. Tuo kovasti kehuttu Silkolene 15W/50 näyttäisi maksavan suomessa 12eskoa litra ja TWS Motorsport noin kympin litra eli hinnassa ei mitään mahdotonta eroa ole. Mistä näistä voi tavallinen tallaaja mitään tietää ja ketä tässä pitäisi uskoa? :?
JA EDIT:
Poimittu Pick-Nick lehdestä:
synteettinen voi antaa korkeilla kierroksilla
paremman suojan laakereissa ja
nokissa kuin mineraali 20W50, mutta paljon
vähäisemmällä vastuksella sylinterin seinämissä.
On kuitenkin huomattava että esim.
synteettisissä 5W50öljyissä joudutaan
käyttämään yhtä paljon sakeuttimia kuin
20W50 mineeraaliöljyissä, ja ne kärsivät
samasta viskositeetin alenemisesta laakereissa
ja nokissa. Sakeuttimet myös hajoavat
nopeasti yli 100∞C lämpötilassa muodostaen
karstaa, mistä syystä autovalmistajat
eivät suosittele turbomoottoreihin
moniasteisia mineraaliöljyjä eikä laajaasteisia
synteettisiä (0W40, 5W40, 5W50).
Nyrkkisääntönä tulisi käyttää kapea-asteistaöljyä,
kuten 5W30, 10W30. Nämä sopivat kaikkiin
autoihin ympärivuotiseen käyttöön, myös
dieseleihin. Pelkästään kesäkäytössä, viritetyissä
moottoreissa, ja vanhemmisssa suurivälyksisissä
moottoreissa voidaan käyttää paksumpaa
10W40 tai 15W40öljyä. 15W50 ja 20W50 soveltuvat
kuumana käyviin, suurivälyksisiin ilmajäähdytteisiin,
mutta ovat liian paksuja muihin,
hukaten turhaan tehoa.
Purkin kyljessä lukeva esim SAE 10W30 tarkoittaa öljyn
viskositeettia eli juoksevuutta.
10W30 on moniasteöljy, jossa 10W tarkoittaa
juoksevuutta pakkasella (W=Winter), ja 30 tarkoittaa
juoksevuutta 100∞C lämpötilassa. SAE
30 tarkoittaa yksiasteöljyä. API SJ/CG tarkoittaa
laatuluokitusta. SJ on viimeisin, 1996 voimaan
tullut luokitus bensiinimoottoreille, ja CG
on puolestaan luokitus dieselmoottoreille. Karkeasti
voidaan todeta, että bensiinimoottorin
viimeisin luokitus on aina sopivaa myös kaikkiin
vanhempiin moottoreihin, mutta dieselien
kohdalla käytössä on useampia luokkia
yhtíaikaa.
Varsinaiset kisamoottoriöljyt ovat yleensä
yksiasteisia (ei sakeuttimia) pesuaineettomia
(pesevät lisäaineet lisäävät kitkaa ja nakutusvaaraa)
öljyjä, minkä takia ne eivät sovellu katukäyttöön.
Kannatta kuitenkin huomata, että
esim. SAE 30 täyssynteettinen yksiasteöljy
täyttää 10W30 juoksevuusvaatimukset,
koska sillä on luontainen moniasteominaisuus
pick-nick,forssan pick-nick,harrasteauto,picknick,piknik,romutori,smcf,street machine club forssa,swap,swap meet,swap market,car show,motorcycle,american car,classic car,hot rod,tuning,pro street,performance car
EDIT 2
Red Line MOTOR OIL
5W30 - Helpoin käynnistyvyys ja nopein paineen nousu. Vähentää turboviivettä. Korvaa ensiasennusöljyt henkilö- ja pakettiutoissa. Käyntilämpöisenä öljyfilmi on laakereissa paksumpi kuin 10W40 mineraaliöljyillä.
10W40 - Moottoreihin joissa öljy käy tyypillisesti kuumana, ja hyötyajoneuvoihin. Paras valinta viritettyihin katumoottoreihin, joilla ajetaan säännöllisesti mutkaradalla. Käyntilämpöisenä öljyfilmi on laakereissa paksumpi kuin 20W50 mineraaliöljyillä ja 33% paksumpi kuin 10W40 mineraaliöljyillä.
15W50 - Moottoreihin joissa öljy käy säännöllisesti erittäin kuumana. Paras valinta ilmajäähdytteisiin moottoreihin. Laakereissa viskositeetti on 25% suurempi kuin 20W50 mineraaliöljyillä. Öljyn normaalin käyntilämpötilan ollessa alle 105ºC tulisi käyttää 10W40 öljyä.
"Entä sitten nämä suositut 5W50 ja 0W40 öljyt, jotka ovat pelkkää polymeerisakeutinta = muovia joka hajoaa jo sadassa asteessa, ja leikkaantuu ohueksi nokissa ja kiertokangen laakereissa! Ei ihme ettei näitä suositella Turbo-moottoreihin. Ford on kieltänyt näiden laaja-asteisten synteettisten käytön Zetec-moottoreissaan, ja suosittelee synteettisiä 5W30 ja 10W30 öljyjä (joissa ei juurikaan tarvita sakeuttimia)."
------------
Eettä näin.... :help:
Comment
-
-
Meinasin just kirjoittaa, että mieluummin sitten 15W-50 kuin 10W-60, jos korkeaviskositeettisiä litkuja kaipaa, mutta tuli sen verran napakka edit tohon edelliseen viestiin, että jäi tarpeettomaksi
Pistäisin silti tiukkaan virikoneeseen 15W-50 litkua sillä se voi muuttua sangen ohueksi normiajossakin. Omassa ex- GT-R:ssä oli vain n. 350bhp mutta ei öljynjäähdytintä ja kaupunkiajossa öljy oli käytännössä koko ajan 95-100- asteista. Vähän avaamalla 110. Veikkaan, että 0W30 olisi vaihtanut jo olomuotoa.
Vakioihin ja lähes vakioihin iskisin surutta tehtaan suosittamaa, sillä niillä ajaa kyllä about maailman tappiin sillä jokainen autotehdas kyllä turvaa selustansa ja pelaa varman päälle öljyjenkin suhteen. Oli se sitten 10W-60 tai vaikka peräöljyä...
- JjP
Comment
-
Comment