Announcement

Collapse
No announcement yet.

M20 b25 ja b20 vakio kiertokankien/mäntien kestävyys!!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tzeimi
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2004
    • 2067
    • Banshee - Jyväskylä

    #31
    Originally posted by SledgeHammer82 View Post
    Etenkin ilmajäähdytteiseen moottoriin suunnitelluissa takomännissä lämpölaajenemiset ovat jo aivan eri suuruusluokassa kuin mitä BMW:n moottoreissa tulisi käyttää. Vaatii aika kovaa ammattitaitoa, että saa moottorin jossa todellisessa käyntilämpötilassa olisi juuri sopivat välykset ja männänrenkaiden vastukset noilla takomännillä. Ja tuolloin taas kylmänä ovat mitat ja toiminta aikalailla päin persettä. Kaipa ne sitten kestää, mutta kone ei tasan tarkkaan toimi yhtä hyvin kuin siihen vartavasten suunnittelluilla männillä. Ihan vaparikoneestakin (m20b25-lohko) olen nähnyt sylinterien seinämillä kiinnileikkautumisjälkiä noilla kuplan männillä ajelun jälkeen.
    Laajeneeko kuplan mäntä vesi-moottorissa enemmän kuin vesikoneen mäntä? Kiinnostaa kovasti. Olisiko jotain referenssiä laittaa, mistä tämä tieto on peräisin?
    Usein kiinnileikkautumisjäljet johtuvat sopimattomasta öljystä - ei kestä kuumaa, ohenee ja voiteleva kalvo häviää IMO.
    Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
    & 02 tulpo saniteetti dyno




    Älä väkisin, ota isompi vasara.
    If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

    Comment

    • SledgeHammer82
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2004
      • 1651
      • Pk-seutu

      #32
      Originally posted by Tzeimi View Post
      Laajeneeko kuplan mäntä vesi-moottorissa enemmän kuin vesikoneen mäntä? Kiinnostaa kovasti. Olisiko jotain referenssiä laittaa, mistä tämä tieto on peräisin?
      Usein kiinnileikkautumisjäljet johtuvat sopimattomasta öljystä - ei kestä kuumaa, ohenee ja voiteleva kalvo häviää IMO.
      Kyse on nyt siitä, että ilmajäähdytteisessä koneessa on pakko olla enemmän pelivaraa lämpölaajenemiselle tehottomamman jäähdytyksen vuoksi. Lisäksi takomännät laajenevat eri tavalla kuin valumännät johtuen männissä vallitsevista sisäisistä jännityksistä ja erilaisesta ainerakenteesta.

      Öljykalvon pettämisestähän kiinnileikkautumisessa onkin kyse, mutta syy öljykalvon pettämiseen voi hyvin olla siinä, että mäntä on laajentunut sylinteriä enemmän ja näin männänrenkaiden sylinterinseinämiin kohdistama paine nousee niin suureksi, että öljykalvo ei enää jaksa pitää pinnankarheuksien huippukohtia toisistaan erossa.

      Comment

      • Tzeimi
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2004
        • 2067
        • Banshee - Jyväskylä

        #33
        Minä ymmärrän asian niin, että takomäntä ei tiedä missä moottorissa se on. Koneen tekijä taas tietää ja poraa/porauttaa sylinterit oikealle välykselle. Mäntä laajenee mitä laajenee kulloinkin vallitsevassa lämpötilassa (kuten myös lohko). Ainoa mutta tuossa vw:n männässä on että tapin offsetti (enemmän) on eri kuin rivikoneessa, mutta käytännössä tuo ei ole vakiohelman korkuudella muodostunut isoksi ongelmaksi - en ainakaan ole kuullut.
        Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
        & 02 tulpo saniteetti dyno




        Älä väkisin, ota isompi vasara.
        If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

        Comment

        • SledgeHammer82
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2004
          • 1651
          • Pk-seutu

          #34
          Originally posted by Tzeimi View Post
          Minä ymmärrän asian niin, että takomäntä ei tiedä missä moottorissa se on. Koneen tekijä taas tietää ja poraa/porauttaa sylinterit oikealle välykselle. Mäntä laajenee mitä laajenee kulloinkin vallitsevassa lämpötilassa (kuten myös lohko). Ainoa mutta tuossa vw:n männässä on että tapin offsetti (enemmän) on eri kuin rivikoneessa, mutta käytännössä tuo ei ole vakiohelman korkuudella muodostunut isoksi ongelmaksi - en ainakaan ole kuullut.
          Ongelmia syntyy siinä vaiheessa kun ei muisteta takomännän vaativan paljon suuremmat välykset kuin valumännän tapauksessa. Kun sylinterit porataan takomännille sopiviksi on on käynti kylmänä pahan kuuloista kolinaa kun mäntä pääsee heilumaan sylinterissä. Jos ei malta rauhassa ajaa konetta lämpimäksi on todella hyvät mahdollisuudet saada muistojäljet malttamattomuudesta sylinterien seinämiin. Tämä on se pääsyy, miksi ainakin minä vierastan takomäntien asentamista moottoriin, jonne niitä ei ole suunniteltu.

          Comment

          • Tzeimi
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2004
            • 2067
            • Banshee - Jyväskylä

            #35
            Originally posted by SledgeHammer82 View Post
            Jos ei malta rauhassa ajaa konetta lämpimäksi on todella hyvät mahdollisuudet saada muistojäljet malttamattomuudesta sylinterien seinämiin.
            Näinpä, maltti on valttia. Itsellä nuo pahnan mukit on kestäneet leikin pitkään, 6 satkua oli välys (sillon joskus, mitä lie nyt).
            Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
            & 02 tulpo saniteetti dyno




            Älä väkisin, ota isompi vasara.
            If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

            Comment

            • Suutari
              Bimmer Enthusiast
              • May 2003
              • 3064
              • Suomi

              #36
              Originally posted by ^Tonix^ View Post
              Tässä kyseisessä moottorissa oli/on diselinkampi, 2-litrasen kanget (130mm) ja 325 vakio männät. kierroksia koneesta otettiin 8500rpm.
              Ahdoista ei tietoo ku mittari ei menny kuin 2bar:iin.
              1/4 mile 9,89/227km/h

              Edit: Sivut autosta http://www.spjuvern.com
              Niin ja montako kymmentä tuhatta sillä on ajettu . Eikös se aprillipv ole se sama 1.4 kuin muuallakin..

              Eikä ainakaan omiin silmiin sattunut infoa tusota uudemmasta koneesta...mitä se on syönyt. Vaan voinen kertoa että ei varmasti kestä vaikka kuin on säädöissä nuo vakiokamat pitkään kadulla jos yhtään antaa happea.

              Vähän eri asia kun stripillä käydä 5 krt kesässä ja aina sen jälkeen leväyttää kone auki..ihan vähän vaan eri juttu..

              Esim. takomäntä kestää hetkellistä nakutusta aika kauankin kun sitten kerran menee sytkätulppa soossiks/tulee hehkusytytys niin hajoaa vakiomäntä alta aikayksikön kipinän tullessa väärään aikaan.

              Ei todellakaan ole nuo männänrengaspöydät sitä luokkaa että ne kestää. Ei se metalli rajattomia kestä ihan sama mitä ruottissa lukee..
              PPF foorumilla on myös yksi toinen pirssi jossa käytettiin vakiokamoja..voi käydä lukemassa hieman toisenlaisista kokemuksista sieltä...

              Tais pojat vaihtaa tälle kaudelle kunnon palikat kun kyllästyvät aina purkamaan myllyn kisan jälkeen.

              nuo 130cm kanget kestää jonkun verran enemmän johtuen lyhyemmästä nurjahduspituudesta. Muttei nekään kovin kauaa jaksa.
              Last edited by Suutari; 04-04-2008, 22:44.
              Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
              -Official BTCF-Sauna Team-
              -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
              -Team BTCF Top Alcohol-
              -Team Pimp My Bride-
              TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
              R.I.P. 1K MOTORSPORTS
              R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
              526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

              Comment

              • Ter0
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2003
                • 297
                • Tampere

                #37
                Originally posted by makkis View Post
                tälleen ihan ot:nä niin mitä sait irti m20b20 koneesta ~1bar:in ahdoilla??
                Konehan oli 2.5litranen mutta b20 (130mm) kangilla ja niillä paljon parjatuilla kuplan männillä.
                213kw tais olla rengasteho oulun tekulla sillon jos oikein muistan. (~225kw koneesta) ja väännöt mainittinki jo. Vaan tais olla niin että tuo tehonmittaus oli vähän niin ja näin koska ei voinu hukkaportin takia pitää lämää tiskissä ...
                ______________________________
                BP-2010 burnismestari \o/
                ______________________________
                -Ter0
                [email protected]
                TT-Speed Oy

                Comment

                • timpa
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2006
                  • 257
                  • Akaa

                  #38
                  Ja aika pitkälti uskoisin et jos moottori vaan käy kovilla paineillakin tarpeex rikkaalla niin bemarin omat männät kestää aika kovia tehoja.Itellä m10 missä ne volsun parjatut hillomukit on kestäny ainakin toistasex ihan hyvin 1,5bar paineilla ajelua
                  speed limits are for pussies

                  Comment

                  • Suutari
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2003
                    • 3064
                    • Suomi

                    #39
                    Originally posted by timpa View Post
                    Ja aika pitkälti uskoisin et jos moottori vaan käy kovilla paineillakin tarpeex rikkaalla niin bemarin omat männät kestää aika kovia tehoja.Itellä m10 missä ne volsun parjatut hillomukit on kestäny ainakin toistasex ihan hyvin 1,5bar paineilla ajelua
                    No kannattasko sitten kokeilla sitä 1.5bar:ia vaikka niillä orggismukeilla

                    Tarkotus tässä oli että olisi löytynyt näitä suht järkeviä m20 koneeseen käypiä kestävempiä vaihtoehtoja jotka kestää siihen 450hp asti päivittäiskäytössä. Rahalla saa ja hepalla pääsee se on ainakin varmaa..

                    mutta itseä ei kiinnostaisi kuin hivenen vakiota kestävemmät kamat, koska ahtimestakin loppuu löyly kesken ja jos sinne laittaa billet kamaa niin sitten mennään munkin autossa jo yli 500hp ja turbo lisäkisi...sen jälkeen on turha enää puhua alle 500hp sääliheposista..

                    Eli etsitään järkevää ratkaisua jota ei taida näiltä sivuilta löytyä. Onneksi on nuo naapurin poikien sivutkin ja sen verran kielitaitoakin hommattuna ettei tartte täällä kysellä..

                    Ja niistä parjatuista kuplan mukeista ei ole muuta huonoa sanottavaa siihen m10 koneeseen kun et oikein päin sisään ja pikkasen isompi välys kun normi männillä. Jossain ajassa kovalla käytöllä tahtoo alkaa kalisemaan kun helmat kutistuu ajan myötä kovalla käytöllä-->helma halkeaa..vaan hintakin on hiukan eri kun billetillä...

                    että sellasta..kaikkiko ajaa joko super billet kamalla tai orggiksilla..

                    Kai tässä nytten alkaa jo porukka sen uskomaan ettei kovin kauaa kannata ajella nuilla 400+nm väännöillä niillä vakiokamoilla..

                    Eli vaiht. ehtoja kehiin. jos ei ole tietoa tähän aiheeseen lisää niin sitten kannattaa itse alottaa uusi topicci jostain muusta..
                    Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
                    -Official BTCF-Sauna Team-
                    -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
                    -Team BTCF Top Alcohol-
                    -Team Pimp My Bride-
                    TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
                    R.I.P. 1K MOTORSPORTS
                    R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
                    526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

                    Comment

                    • Muumi
                      BTCF Member
                      • Oct 2002
                      • 1702
                      • Rovaniemi

                      #40
                      Originally posted by Suutari View Post
                      Ja niistä parjatuista kuplan mukeista ei ole muuta huonoa sanottavaa siihen m10 koneeseen kun et oikein päin sisään ja pikkasen isompi välys kun normi männillä.

                      Nuoli vauhtipyörään päin, ja 8 satasta välys.
                      E24 635csi

                      Comment

                      • turboix
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2006
                        • 581
                        • p-laidun

                        #41
                        [QUOTE=Suutari;903582]
                        Eli etsitään järkevää ratkaisua jota ei taida näiltä sivuilta löytyä. Onneksi on nuo naapurin poikien sivutkin ja sen verran kielitaitoakin hommattuna ettei tartte täällä kysellä..

                        Kysele sitten siellä jos sieltä saat vastauksia. Miks edes vaivaudut täällä kirjotteleen jos NAAPURIN pojat tietää ja osaa niin paljon paremmin.
                        BMW E46 330dA touring -00
                        BMW e30 325tbo -86
                        BMW e30 323ia cabriolet -83
                        BMW e30 318i touring -89

                        Comment

                        • Suutari
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2003
                          • 3064
                          • Suomi

                          #42
                          [quote=turboix;903844]
                          Originally posted by Suutari View Post
                          Eli etsitään järkevää ratkaisua jota ei taida näiltä sivuilta löytyä. Onneksi on nuo naapurin poikien sivutkin ja sen verran kielitaitoakin hommattuna ettei tartte täällä kysellä..

                          Kysele sitten siellä jos sieltä saat vastauksia. Miks edes vaivaudut täällä kirjotteleen jos NAAPURIN pojat tietää ja osaa niin paljon paremmin.
                          Itse itseäni toistaen:
                          Eli vaiht. ehtoja kehiin. jos ei ole tietoa tähän aiheeseen lisää niin sitten kannattaa itse alottaa uusi topicci jostain muusta..

                          Uuden topicin voit sitten aloittaa vaikka siitä miten mulkku tuo suutari onkaan voiskin alkaa kisailemaan juhiksen kanssa foorumin mulkuimman jätkän tittelistä

                          vituttaa vaan välillä kun nämä topicit alkaa rönsyilemään jostain bullshitistä jolla ei ole otsikkokentän kanssa enää mitään tekemistä..Eli jos ei tuohon asiaan ole lisättävää niin voi ihan suosiolla pitää mölyt mahassaan.

                          Toki vaan minun mielipide...noita yleisiä keskusteluja aiheesta eli turbottamisesta laajemmalti löytyy jo niin paljon ettei viititä enää tässä jauhaa paskaa vaan pidetään strictly technical tää OK?
                          Last edited by Suutari; 11-04-2007, 10:43.
                          Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
                          -Official BTCF-Sauna Team-
                          -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
                          -Team BTCF Top Alcohol-
                          -Team Pimp My Bride-
                          TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
                          R.I.P. 1K MOTORSPORTS
                          R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
                          526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

                          Comment

                          • turboix
                            Bimmer Fanatic
                            • Feb 2006
                            • 581
                            • p-laidun

                            #43
                            [QUOTE=Suutari;904093]
                            Originally posted by turboix View Post

                            Itse itseäni toistaen:
                            Eli vaiht. ehtoja kehiin. jos ei ole tietoa tähän aiheeseen lisää niin sitten kannattaa itse alottaa uusi topicci jostain muusta..

                            Uuden topicin voit sitten aloittaa vaikka siitä miten mulkku tuo suutari onkaan voiskin alkaa kisailemaan juhiksen kanssa foorumin mulkuimman jätkän tittelistä
                            Oonko mä sanonu että oot mulkku? Laita siihen autoos vaikka visekon männät ja eaglen kanget niin luulis niillä joi kestävän. Siinä olis nyt yks vaihtoehto.
                            BMW E46 330dA touring -00
                            BMW e30 325tbo -86
                            BMW e30 323ia cabriolet -83
                            BMW e30 318i touring -89

                            Comment

                            • Suutari
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2003
                              • 3064
                              • Suomi

                              #44
                              [quote=turboix;904099]
                              Originally posted by Suutari View Post

                              Oonko mä sanonu että oot mulkku? Laita siihen autoos vaikka visekon männät ja eaglen kanget niin luulis niillä joi kestävän. Siinä olis nyt yks vaihtoehto.
                              Heh..no et oo..peace

                              TÄllä hetkellä on järkevimmät vaihtoehdot tuohon mottiin taitaa olla nuo m50 kanget ja m52 männät (Joita näkyy myynnissä tuolla lahden toisella puolen väillä 200e setti yhteensä! Eli yhden wisecon hinnalla tulee kaikki)

                              (jos ei aleta hakemaan turbolla lisää löylyä->vaatii kunnon kamat koska nälkä kuitenkin kasvaa syödessä, silloin tuo eagle? ja wiseco on ok vaiht.ehdot tai CP männät= 2000e-->turbo lisäksi 1000e tai sitten uusi isompi remmiahdin 2500e = 500-700hp)

                              Eli haen vaan sitä että sitten on jo sama rakentaa vaikka 24.v 2.8L m50 pohjainen motti alusta asti tuohon ja koville tehoille..olisi enemmän potentiaalia.

                              Ei oikein kiinnostaisi uhrata samoja rahoja tuohon vanhaan m20 koneeseen kun sillä pääomalla saa paremman hyödyn toisessa voimanlähteessä.

                              Tällä hetkellä noille m52 vanos männille ois kiva löytää vaiht. ehtoja.

                              Ei kellään sattus olemaan linkkiä mahlen vakiomäntäkatalogiin kun en niitten sivuilta kuollaksenikaan löytänyt enää..sieltä pääsisi kattelemaan vähän mistä pirssistä löytys suunnilleen kääpästä kamaa? Vois samalla verrata tuota ekan männänrengaspöydän paksuutta m52/m20 mäntien kesken
                              Last edited by Suutari; 11-04-2007, 11:54.
                              Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
                              -Official BTCF-Sauna Team-
                              -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
                              -Team BTCF Top Alcohol-
                              -Team Pimp My Bride-
                              TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
                              R.I.P. 1K MOTORSPORTS
                              R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
                              526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

                              Comment

                              • -Jarno-
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 1140
                                • Salo

                                #45


                                Tuosta pit?isi l?yty? m?nti? l?j?p?in, n?pp?r? softa
                                ________
                                Toys live
                                Last edited by -Jarno-; 10-04-2011, 07:56.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎