Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pitkä vai lyhyt imusarja V8:iin Entäs Turbo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • AcS325
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2005
    • 227
    • Road to Jalalabad

    Pitkä vai lyhyt imusarja V8:iin Entäs Turbo

    Miten vaikuttaa pitkä tai lyhyt imu-sarja ruisku V8:ssa? Kun tossa on yksi audin 4.2 V8 avonaisena ja mietitään että voisko sitä imu-sarjaa lyhentää ja onko siitä mitään etua? Väheneekö alavääntö? Ja kuinka tarkaa puuhaa tuo on? Pitääkö laskeskella jotain ilmamääriä?
    Ainoastaa tarkka tieto kiinnostaa. Kiitos.
    Last edited by AcS325; 01-05-2007, 17:06.
    "koita uudelleen kyllä se lähtee"
  • FSK
    Newbiemmer
    • Apr 2007
    • 13
    • Kuusankoski

    #2
    Imusarjan lyhentäminen nostaa parhaan tehon kierroksia ylemmäs, mutta samalla menetetään alavääntöä, ihan niinkuin epäilitkin. Yleensä imusarja ja pakosarja viritetään tietyille kierrosalueille. Ei välttämättä siis samalle kierrosalueelle, jotta saadaan enemmän käyttöaluetta. Imusarjan pituuden määrittämiseen tarvitaan hieman numeronmurskaamista, siihen löytynee kaavatkin jostain? (Itsekin näistä olisin kiinnostunut, jos jollain kaavat on hallussaan...) Imusarjassahan etenee paineaaltojen rintamia ja niitä olisi tarkoitus saada jollain kierrosalueilla toimimaan siten että juuri kun venan päällä on paineimpulssi aukeaa venttiili, toisinsanoen "ahtamista ilman ahdinta"... Tähän perustuu se että vaparinakin pääsee yli 100% täyttöasteeseen, ainakin tietyissä olosuhteissa. Nuo paineaallot joudutaan laskemaan kerrannaisina, muuten imusarjoista tulisi liian pitkiä. Eli jos laskennallisesti optimi imusarjan pituus olisi vaikka 1,6m halutulle kierrosluvulle niin tuosta sitten etsitään sopiva kerrannainen. 4 saattaisi olla sopiva, jolloin imusarjan pituus olisi 40cm. (Ei sitten niin minkäänvaltakunnan hajua onko tuo 1,6m lähelläkään tuota audille sopivaa millään järkevällä kierrosalueella...)

    Olikohan tuosta sepustuksesta nyt mitään apua... Anyway, imusarjan pituus on aina jonkinsortin kompromissi!

    Edit: niin se piti tietysti sanomani, että kannattanee optimoinnissa miettiä tarkkaan mille kierrosalueelle tuon virittää. Ja ehkä kannattaa laskeskella muutamalle eri kierrosalueelle pituuksia, jotta on edes niissä metsissä missä pitääkin. Eli ottaa yhdeksi ohjenuoraksi max kierrokset koneesta ja sitä ei ainakaan kannata ylittää, jos ei halua puuttua kierrosten rajoittajaan / kireämpiin venajousiin etc...
    Last edited by FSK; 30-04-2007, 10:53.

    Comment

    • AcS325
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2005
      • 227
      • Road to Jalalabad

      #3
      No tuossa audissa on noiden imu-putkienpituus jotain 40cm + kansi. Myös tuo turbo imusarjan tekniikka ja teko kiinostaisi. Täytyypi etsiskellä vielä lisää tuolta googelin puolelta. Mutta ei nuita tehoja mitä havitellaan, niin vaparina kannata hakea.
      Last edited by AcS325; 01-05-2007, 17:06.
      "koita uudelleen kyllä se lähtee"

      Comment

      Working...
      X
      😀
      🥰
      🤢
      😎
      😡
      👍
      👎