Announcement

Collapse
No announcement yet.

M43B18 kone sammahtelee

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jaapajaa
    Newbiemmer
    • May 2007
    • 4

    M43B18 kone sammahtelee

    Terve,

    Tuli haettua tolla pikkukoneella varustettu 96 vm Z3 Saksasta ja heti rekisteröintikatsastuksen jälkeen alkoi auto oireilemaan. Eli kylmänä kone sammuu aika usein tyhjäkäynnillä, ei kuitenkaan aina. Tyypillisin tilanne missä kone sammuu on esim. risteykseen tultaessa kun nostaa jalan kaasulta, kierrokset laskee vaan tasaisesti kunnes kone sammuu. Sen sijaan käynnistämisen jälkeen kone käy usein ihan hyvin tyhjäkäyntiä. Lamda-anturin uskoisin olevan ehjä koska se vaihdettiin autoon Saksassa ennen kauppaa ja auto meni katsastuksessakin noista päästömittauksista läpi.

    Olisko kellään heittää mitään arvausta vian syystä?:think

    Toinen mikä kiinnostaisi olisi hintalaatusuhteeltaan järkevän hintainen paikka minne ton Z3:n voisi viedä korjattavaksi akselilla pääkaupunkiseutu - Riihimäki. Laakkonen pääkaupunkiseudulla kun ei oikein hinnoiltaan houkuttele.
  • mulletti
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 2587
    • Jyväskylä - Bra | bar base beach

    #2
    Itsellä teki pirssi samaa jotta sammui tai viittä vaille kun tyhjäkäynnille laski kaasun jälkeen. Ratkaisu oli niinkin simppeli kuin uusien tulppien vaihto.
    E28 - E30

    HUNAJATA HUNAJATA

    Comment

    • jaapajaa
      Newbiemmer
      • May 2007
      • 4

      #3
      Broidi tuumi samaa että voisi johtua tulpista joten vaihdoin ne varmuuden vuoksi. Vanhatkin näytti kyllä ihan OK:lta.

      Vaan ei tuntunut kyllä täysin auttavan. Jonkin aikaa taas kaikki pelasi ihan mallikkaasti mutta noin 40 minuutin ajon jälkeen kaupunkiin saapuessa, tyhjäkäynti alkoi taas sahaamaan. Kone ei tosin tällä kertaa sammunut kertaakaan. Eli vaikuttaa myös siltä ettei ongelma aina tule esiin vain kylmällä koneella.

      Tuon oireilun yhteydessä muuten ainakin pienemmällä kaasulla auto nykiikin hiukan. Silti hetkeä myöhemmin kun kävin tankkaamassa auton, kone kävi taas ihan hyvin eikä tuota tyhjäkäynnin sahaamista 200-1000 kierroksen välillä esiintynyt. Mystistä. Pitäisköhän seuraavaksi yrittää vaihtaa tulpan johdot ja virranjakajan kansi? :think

      Löytyiskö keltään hyvää vinkkiä hyvästä Bemari huollosta pääkaupunkiseudun lähistöllä?

      Comment

      • Z3BMW3
        Bimmer Rookie
        • Jun 2004
        • 159
        • Tampere

        #4
        Originally posted by jaapajaa View Post
        Broidi tuumi samaa että voisi johtua tulpista joten vaihdoin ne varmuuden vuoksi. Vanhatkin näytti kyllä ihan OK:lta.

        Pitäisköhän seuraavaksi yrittää vaihtaa tulpan johdot ja virranjakajan kansi? :think

        Löytyiskö keltään hyvää vinkkiä hyvästä Bemari huollosta pääkaupunkiseudun lähistöllä?
        Ei taida olla virranjakajan kantta, eikä välttämättä kannata vaihtaa tulpan johtojakaan. Jonnekin kaasutinhuoltoon, katsovat, onko palamisessa ongelmia.

        Vikana voi olla mm. kaasun asentoanturi, ilmamassamittari, imuvuotoja, lambda tai tyhjäkäyntisäädin. Voi tietty olla puolavikakin, kosketushäiriöitä jne.

        Noita voi haarukoida ehkä parhaiten testerillä, taitaa löytyä parhaiten Boschin huollosta. Itse en lähtisi vaihtamaan mitään ennen vikakoodien lukua.
        Z3BMW3

        Comment

        • jaapajaa
          Newbiemmer
          • May 2007
          • 4

          #5
          Vika Ilmamassamittarissa??

          Originally posted by Z3BMW3 View Post
          Ei taida olla virranjakajan kantta, eikä välttämättä kannata vaihtaa tulpan johtojakaan. Jonnekin kaasutinhuoltoon, katsovat, onko palamisessa ongelmia.

          Vikana voi olla mm. kaasun asentoanturi, ilmamassamittari, imuvuotoja, lambda tai tyhjäkäyntisäädin. Voi tietty olla puolavikakin, kosketushäiriöitä jne.

          Noita voi haarukoida ehkä parhaiten testerillä, taitaa löytyä parhaiten Boschin huollosta. Itse en lähtisi vaihtamaan mitään ennen vikakoodien lukua.
          Kiitoksia avusta! Toi ongelma katosi täysin pariksi kuukaudeksi, joten en sitten jaksanut silloin tehdä mitään asian eteen. Viime viikolla vika sitten palasi ja sain luetettua auton vikakoodit ja ilmamassamittarihan se koodin mukaan olisi hajalla.

          Voiko tän ikäisissä Bemareissa noihin vikaakoodeihin luottaa kuinka varmasti? Samanikäisessä Audissani oli aikanaan omituinen käyntihäiriö ja vikakoodien mukaan lamda-anturi olisi ollut rikki mutta oikeasti vika olikin ihan muualla. Eli kiinnostaisi tietää uskallanko vaihtaa ton viallisen ilmamassamittarin itse vai pitäiskö viedä jonnekin pajalle jossa voivat vielä testata että ilmamassamittari on varmasti rikki ennen kuin vaihtavat sen.

          Sitten kiinnostaisi vielä tietää mistä toi uusi ilmamassamittari kannattaisi tilata? Metroautossa antoivat hinnaksi 470€, tiedättekö saisiko ton jostain muualta selvästi edullisemmin?

          Comment

          • Z3BMW3
            Bimmer Rookie
            • Jun 2004
            • 159
            • Tampere

            #6
            Originally posted by jaapajaa View Post
            Voiko tän ikäisissä Bemareissa noihin vikaakoodeihin luottaa kuinka varmasti? Samanikäisessä Audissani oli aikanaan omituinen käyntihäiriö ja vikakoodien mukaan lamda-anturi olisi ollut rikki mutta oikeasti vika olikin ihan muualla. Eli kiinnostaisi tietää uskallanko vaihtaa ton viallisen ilmamassamittarin itse vai pitäiskö viedä jonnekin pajalle jossa voivat vielä testata että ilmamassamittari on varmasti rikki ennen kuin vaihtavat sen.

            Sitten kiinnostaisi vielä tietää mistä toi uusi ilmamassamittari kannattaisi tilata? Metroautossa antoivat hinnaksi 470€, tiedättekö saisiko ton jostain muualta selvästi edullisemmin?
            Eikös tuossa ole sellainen vanhan mallinen jousikuormitteinen läppä, joka mittaa ilman määrää koneelle?

            Noita pitäisi olla pilvin pimein myös käytettynä. Ota se hiilirata auki, siitä mittarin päältä, searcilla löytyy asiaa enemmän. Hiilirataa voi hieman liikuttaa, mikäli se on kulunut, myös anturin antamat jännitteet voi mitata liittimestä.

            Voi toki olla liitin, johto tai maadoitusvika. Eipä kait tuota lambdaakaan ole vielä poissuljettu. Kone kun ei oikein tiedä, kumpi on hajalla?

            Vaatii vähän puuhastelua ja kytkikset, mutta toisaalta voi säästää monta satasta/tonnia, kun huolto vain arpoo näiden laitteiden kanssa.
            Z3BMW3

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎