Announcement

Collapse
No announcement yet.

M40 Nytkähtää ja tehot häviää tasaisessa ajossa.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • darex
    Bimmer Rookie
    • Oct 2003
    • 180
    • Soini

    M40 Nytkähtää ja tehot häviää tasaisessa ajossa.

    Tälläista ongelmaa tälläkertaa.

    Eli ajaessa tasaista vauhtia(vaikka 110km/h) alkaa auto yhtäkkiä tuntumaan tehottomalta. Vauhti alkaa hidastumaan ja perseessä tehoton tunne. Älkää nyt haukkuko koneen pienuutta syyksi(m40b18). Yleensä reagoin tälläiseen pienellä kaasun painamisella ja silloin tapahtuu kumma nykäisy, jonka jälkeen auto taas jotenkin jaksaa mennä eteenpäin. Kuitenkin tehoja puuttuu roimasti ja risteyksistä lähtiessä tehot todella puuttuvat(vanha hiace ohitti risteyksen jälkeisessä kiihdytyksessä :().

    Ongelma on pahentunut viimeisen puolenvuoden aikana mutta silloin tällöin auto toimii aivan ongelmitta.

    Kyselen nyt alustavasti täältä, seuraavia pikkuseikkoja olen huomannut
    - Vaihdoin autoon yksi kärkiset tulpat Boschien 4-kärki tulppien tilalle, ei vaikutusta
    - Ilmaputki haurastunut puhki, korjattu kuvassa ilmas.teipillä (uusi etsinnässä), ei vaikutusta
    - Kampiakselin tunnistin oli aivan paskassa, pellin palalla kuorin suurimmat kokareet, ei vaikutusta
    - Tulpanjohdot ok vastusmittarin mukaan, kokeilin samoisella mittarilla lyökö jokin läpi. Ja sain puolanjohdosta jotain arvoja kun törkkäsin molemmat piikit johdon kuoreen kiinni, saattaa toki olla normaalia.
    - Neste pensa

    Voiko syynä olla polttoainepumppu/suodatin? Saisiko tasainen ajotapa ne jotenkin tukkoon tjsp?
    Attached Files
    BMW 318i Original is nice
  • veku
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 6324
    • P-Pohjanmaa

    #2
    Olisko se kulunut nokkaakseli syynä..eli menee kolmelle pytylle ajon aikana ?
    F11 M550D
    E39 M5
    F26 3.0 Da M-Sport
    E61 535D M-Sport

    Comment

    • darex
      Bimmer Rookie
      • Oct 2003
      • 180
      • Soini

      #3
      Voisiko se noin vaikuttaa?
      Kun ajattelisin että kulutusmittari menisi pohjaan ja tehot häviäisivät aivan täysin kolmella pytyllä.
      Kulutusmittari nousee 10L kohdalle tasaisessa ajossa. Yritän huomenna saada tuon PA suodattimen.

      Tästä M40 koneesta kans sais tehä ison fakun, "Kun nykii niin tarkista nämä".

      EDIT: Similar threads kohdasta jo löytyi tietoa , http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=82698 oireet aivan samanlaiset mutta ratkaisu puuttuu.
      Last edited by darex; 01-05-2007, 20:55.
      BMW 318i Original is nice

      Comment

      • Rudenorth
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2005
        • 2415
        • Iisalmi

        #4
        Kiertääkö kone normaalisti loppuun asti? nokka voi olla kulunut.
        MB W204 C320 CDI
        Kawasaki Ninja ZX-7R

        Comment

        • darex
          Bimmer Rookie
          • Oct 2003
          • 180
          • Soini

          #5
          Kyllä, paikallaan kierrättäessä se ei ehkä vastaa kaasuun yhtä herkästi kuin pitäisi.

          Ja ajossaki jos vaikka kolmosella alkaa kiihdyttelemäänl. Kun kaasun polkaisee pohjaan auto nykäisee pari kertaa alussa mutta kiertää kyllä sinne punaviivoille asti ilman pätkimisiä.

          Luinkohan omiania vai kehuikohan joku että e36:n tukkoinen peräpönttökin veisi tehoja.
          BMW 318i Original is nice

          Comment

          • reddewil
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2003
            • 3015
            • West Coast

            #6
            Originally posted by darex View Post
            Kyllä, paikallaan kierrättäessä se ei ehkä vastaa kaasuun yhtä herkästi kuin pitäisi.

            Ja ajossaki jos vaikka kolmosella alkaa kiihdyttelemäänl. Kun kaasun polkaisee pohjaan auto nykäisee pari kertaa alussa mutta kiertää kyllä sinne punaviivoille asti ilman pätkimisiä.

            Luinkohan omiania vai kehuikohan joku että e36:n tukkoinen peräpönttökin veisi tehoja.
            No tuo viittaisi siihen että joku nostaja vähän jäjättää ja pyttyjä tippuu pois. Lämä tiskissä kierrokset nousee ja kone käy kaikilla pytyillä... Itellä vahan samoja oireita ollu joskus biilissä. Tyhjäkäynnille jos tuossa vedottomassa vaiheessa tiputtaa niin kauhee kläklätys päällä ja käy vajailla. Paljo sulla on ruuvattu sillä, millon oot öljyt vaihtanu?
            ...

            Comment

            • darex
              Bimmer Rookie
              • Oct 2003
              • 180
              • Soini

              #7
              Originally posted by reddewil View Post
              No tuo viittaisi siihen että joku nostaja vähän jäjättää ja pyttyjä tippuu pois. Lämä tiskissä kierrokset nousee ja kone käy kaikilla pytyillä... Itellä vahan samoja oireita ollu joskus biilissä. Tyhjäkäynnille jos tuossa vedottomassa vaiheessa tiputtaa niin kauhee kläklätys päällä ja käy vajailla. Paljo sulla on ruuvattu sillä, millon oot öljyt vaihtanu?
              270tkm mittarissa, öljyt vaihdettu 10tkm sitten. Tänään vaihdan siihen uudet.
              No kesällä saakin tehä sit isomman remontin, 284tkm kohdalla pitäisi remmi vaihtaa ja lopettaa öljyn ja nesteiden syönti.

              Kannattaako tuohon koneeseen edes välttämättä investoida 500€ + särkeä omaa päätään. Ajaa kunnes meno lakkaa ja ostaa kolaroidun 320 tai 325 josta vaihtaisi koneen.

              Millainen kläklätys ääni? En ole itse ainakaan huomannut mutta pitää kokeilla.
              BMW 318i Original is nice

              Comment

              • Janzki
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2005
                • 4947
                • Lohja

                #8
                Vahvasti veikkaan keinuja ja nokka-akselia..Tuollaisen rempan tein noin 2kk sitten silloiseen e36:seen jossa oli mottina M40B16 ja 270tkm ajettu.
                Häipy nykimiset, pätkimiset sun muut "tehottomuudet".

                Eihän nuo koneet yksinkertaisesti tunnu kestävän samalla nokalla ja nostajilla sitä 250tkm pitempään, oli siellä koneessa kiertänyt mimmoset öljyt tahansa.

                Yksi tietty tuohon nykimiseen voi olla ilmamäärämittari, oletko vilkaissut notta olisiko rata kulunut huonoon kuntoon..?

                Tuolla kläklätyksellä tarkoitetaan koneen naputtamista..Pahimmat paukkuu enemmän kuin nokivasarat. Useimmat naputtaa kylmänä mutta jos napsutus jatkuu lämpösenä alkaa remonssi lähestyä.

                Edit: Niin ja tuollaista kutosen konetta et sitten sinne ihan helpolla ja halvalla laitakkaan..Tarvii mm. absit ja levyjarrullisen taka-akselin jne..Puhumattakaan siitä että autosta tulee "prosentti-pommi"
                Sähköposti.
                IG: janzki_

                Comment

                • darex
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2003
                  • 180
                  • Soini

                  #9
                  Otin tuon ilmamäärä mittarin irti ja puhistelin sitä miten nyt päältä päin pystyin. Korjausoppaassa luki isolla että älä pura ilmamäärä mittaria, se on hyvin herkkä laite kaikelle heittelyllekkin.

                  En oikein sitten mitään sille osannut tehdä ja junttasin takaisin kiinni.

                  Jos sitten vaihtaisin nokan+venojenvarsien kumit ja hihnan aluksi. Nestettäkin on kadonnut puolessa vuodessa hieman mutta ei hälyyttävän paljoa.
                  BMW 318i Original is nice

                  Comment

                  • Janzki
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2005
                    • 4947
                    • Lohja

                    #10
                    Originally posted by darex View Post
                    Otin tuon ilmamäärä mittarin irti ja puhistelin sitä miten nyt päältä päin pystyin. Korjausoppaassa luki isolla että älä pura ilmamäärä mittaria, se on hyvin herkkä laite kaikelle heittelyllekkin.

                    En oikein sitten mitään sille osannut tehdä ja junttasin takaisin kiinni.

                    Jos sitten vaihtaisin nokan+venojenvarsien kumit ja hihnan aluksi. Nestettäkin on kadonnut puolessa vuodessa hieman mutta ei hälyyttävän paljoa.
                    Vinkkinä, ei auta se pelkän nokan vaihto..Ne keinut on yleensä kulunut ihan tolkuttoman paljon..Kannattaa ostaa sellainen valmis paketti.
                    Jos ei muuta ni koita varovasti kysellä josko joku haluisi hommata sulle valmiin paketin saksasta joka sisältää ne kuluneet osat nokan alueelta.
                    tässä yksi esimerkki satsi..
                    Samalla suosittelen vaihtamaan nokan-stefan ja nokan pukkien "pinnapultit". Nuo "pinnapultit" on sitten tilaustavaraa ja itellä kesti ainakin viikon saada sellaiset. Vanhat ei kestäny kiristää vaan napsahti poikki tai veny ihan mahottomuuksiin, eli no go. Uudet ei maksanu juur mitään..Mutta odottelu vitutti. Tuleevat muistaakseni 14nm momenttiin, pitää siis olla melko piäni momentti-avain myös.

                    Ja jos aijoit tehä homman kunnolla kuten itse tein niin vaihda samalla vesipumppu ja jakoremmi kaikkineen rullineen..Saa edes siihen seuraavaan hihnan vaihtoon ajella turvallisin mielin.
                    Sähköposti.
                    IG: janzki_

                    Comment

                    • darex
                      Bimmer Rookie
                      • Oct 2003
                      • 180
                      • Soini

                      #11
                      Eli kannenkin joutuu ottamaan irti ja hiomaan+tiivisteet sinne? Vai onnistuuko nokan,keinujen ja vent.varsienkumien vaihto ilman kannen irroitusta?
                      BMW 318i Original is nice

                      Comment

                      • jappi
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2004
                        • 206

                        #12
                        Originally posted by darex View Post
                        Vai onnistuuko nokan,keinujen ja vent.varsienkumien vaihto ilman kannen irroitusta?
                        Onnistuu

                        Comment

                        • darex
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2003
                          • 180
                          • Soini

                          #13
                          Joo..

                          Pitää vielä kattoa tekeekö sen sillä "painetta palotilaan" kikalla vai laittaisiko männän yläkuolo kohtaan ja antaisi venttiilien tipahtaa mäntää vasten kun vaihtaa ne kumet.
                          BMW 318i Original is nice

                          Comment

                          • Ralliperuna
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2005
                            • 128

                            #14
                            Mulla teki tota tasasessa vauhdissa puutumista joku talvi sitten, ja ensiapuna puhdistin ilmamäärämittarin hiiliradan topsilla ja viinalla, auttoi heti ja sillä pärjäs ainakin 6kk taas etiäpäin. Siihen ei saa laittaa sitte mitään CRC:tä.
                            Tosin noilla kilometreillä nokka ja nostajat on kyllä vaihtokamaa, mutta kokeile tuo puhdistus eka.
                            Vitutus------- Se ei lopu ikinä.

                            Comment

                            • darex
                              Bimmer Rookie
                              • Oct 2003
                              • 180
                              • Soini

                              #15
                              Olen myös huomannut että matalilla kierroksilla auto nykii.

                              Eli kun tuolla kylän raitilla livutan autoani 15'' alut hienosti pyörien niin auto nykii.
                              Kakkonen silmässä ja kierroksia vaikka tasan 1500, hirveä nykiminen. Voin vaikka laittaa videoa siitä joskus.
                              BMW 318i Original is nice

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎