Announcement

Collapse
No announcement yet.

M43 Turbo prokkis

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TIRAX
    Bimmer Rookie
    • Feb 2007
    • 102

    M43 Turbo prokkis

    Koska M42:set tuntuvat olevan harvassa ja koska M40:ssä on halpa hihna. Siispä tarkoitus on saada aikaan kevyt ja kompakti, mutta tehokas voimanlähde joten tuo M43 tuntuu parhaalta ahiolta, eikä oo kalliskaan... Siihen vielä natsaava turbo kylkeen ja luulis että lähtee!

    Pari kysymystä kuitenkin näin alkuun miten M43 1,6l ja 1,8l eroo??? Katoin yheltä sivulta, että vaan iskun pituudessa ois eroa 1,6l: 72mm stroke ja 1,8l: 81mm stroke. Onkos muuta eroo? Ja jos ei niin jos vaihtaa kampuran niin saa 1,6l:ta 1,8l:sen? Sitte ois toinen kysymys miten toi kestää turbotusta? Ja kolmaskin kuinka paljon vois poraa, et sais vaik ton M30B35 männät sisään? Lisä kuutiot ois ihan kivoja tossa mopon moottorissa. Ainiin mistäs sais suht laadukkaan turbo pakosarjan tohon?

    Ois helppo edetä, jos sais sen linkin sinne bmw parts räjäytyskuva sivulle!

    Siirretty -Tekniikka osioon, koska ei ole vielä mitään konkreettista esittää tästä projektista?? Siirretään takaisin projekteihin kun homma etenee... T. -Tate-
    Last edited by -Tate-; 16-05-2007, 22:23.
  • M40 Power
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2006
    • 584
    • Turun seutu

    #2
    www.realoem.com
    EX: E30, E34, E36, E36 compact

    Nyk. -99 320D

    Comment

    • anttti
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2003
      • 655
      • Hellzzzinki by nite

      #3
      Originally posted by TIRAX View Post
      Koska M42:set tuntuvat olevan harvassa ja koska M40:ssä on halpa hihna. Siispä tarkoitus on saada aikaan kevyt ja kompakti, mutta tehokas voimanlähde joten tuo M43 tuntuu parhaalta ahiolta, eikä oo kalliskaan... Siihen vielä natsaava turbo kylkeen ja luulis että lähtee!

      Pari kysymystä kuitenkin näin alkuun miten M43 1,6l ja 1,8l eroo??? Katoin yheltä sivulta, että vaan iskun pituudessa ois eroa 1,6l: 72mm stroke ja 1,8l: 81mm stroke. Onkos muuta eroo? Ja jos ei niin jos vaihtaa kampuran niin saa 1,6l:ta 1,8l:sen? Sitte ois toinen kysymys miten toi kestää turbotusta? Ja kolmaskin kuinka paljon vois poraa, et sais vaik ton M30B35 männät sisään? Lisä kuutiot ois ihan kivoja tossa mopon moottorissa. Ainiin mistäs sais suht laadukkaan turbo pakosarjan tohon?

      Ois helppo edetä, jos sais sen linkin sinne bmw parts räjäytyskuva sivulle!

      Siirretty -Tekniikka osioon, koska ei ole vielä mitään konkreettista esittää tästä projektista?? Siirretään takaisin projekteihin kun homma etenee... T. -Tate-
      Kyllä kai M43 kestää siinä missä muutkin, ainakin JOS ei puhuta mistään kovin älyttömistä tehoista/ahtopaineista. Sulla on ilmeisesti siis facelift E30 M40 koneella,vai? M30B34:n (sitä varmaan tarkoitit?) poraus on 92mm, ja B35:n 92.5mm, joten "suht" ohueksi jäisi seinämävahvuus ....Pakosarjoja kannattaa kysellä turbopajoilta, jos sulla ei ole esim. frendiä joka sen hitsaisi. eBayssakin noita on näkynyt.
      vehkeet levällään...

      Comment

      • Bmw Master
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 13155
        • Kokomo

        #4
        Ei sitä kannata porata, kyllä 1,8:sta saa ihan tarpeeksi. Teetät pakosrajan jossain ja lyöt pienen ahtimen kylkeen. Isommat suuttimet ja etc.

        Kyllä kai siitä 180hv saa niin että kestääkin vielä. Tosin noissa on vakionakin ollut kansipahvin pullahdus ongelmaa...

        Comment

        • Rocla
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2002
          • 7692
          • Kajaani

          #5
          M43 ruiskujen kytkeminen e30 koriin voi olla mielenkiintoinen ja vähintään yhtämielenkiintoinen on varmaan sovitaa muiden moottoreiden ruiskut m43 moottoriin, eli ohjelmoitavaa ruiskua huutaa mieluusti.
          Olli.

          Comment

          • Bmw Master
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 13155
            • Kokomo

            #6
            Originally posted by Rocla View Post
            M43 ruiskujen kytkeminen e30 koriin voi olla mielenkiintoinen ja vähintään yhtämielenkiintoinen on varmaan sovitaa muiden moottoreiden ruiskut m43 moottoriin, eli ohjelmoitavaa ruiskua huutaa mieluusti.
            Kävisiköhän m40 imusarja ja ruisku hilppeet? Tätä joskus mietin, mutta en sitten koskaan ruvennut tekemään kun ostin isolohkon

            Comment

            • Rocla
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2002
              • 7692
              • Kajaani

              #7
              Originally posted by Bmw Master View Post
              Kävisiköhän m40 imusarja ja ruisku hilppeet? Tätä joskus mietin, mutta en sitten koskaan ruvennut tekemään kun ostin isolohkon
              Jos osaa rakentaa virranjakajan niin varmaan sen jälkeen käyvät huonosti. Muuttuvapituuksinen imusarja tosin tipahtaa kyllä silloin pelistä.
              Olli.

              Comment

              • Bmw Master
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 13155
                • Kokomo

                #8
                Originally posted by Rocla View Post
                Jos osaa rakentaa virranjakajan niin varmaan sen jälkeen käyvät huonosti. Muuttuvapituuksinen imusarja tosin tipahtaa kyllä silloin pelistä.
                Niin, meniskö m40 kansi m43 alakertaan? Jakopään rakentaminen onkin sitten mukava juttu...

                Comment

                • mukko
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2003
                  • 5965
                  • Uleåborg

                  #9
                  ........
                  Last edited by mukko; 30-10-2007, 19:10.
                  -- Official member of BTCF-Sauna Team --

                  Save the World, Fuck The Fuel Economy
                  Vitut aerodynamiikasta, kuutiotuumat ratkaisevat!

                  Comment

                  • LASSI-S
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2003
                    • 4918
                    • hattula/hämeenlinna.

                    #10
                    jättäisin homman sikseen, jutut kuulostaa muutenkin niin älyttömiltä.
                    E63 AMG. E500 ja iso ässä väkevällä mökki öljy moottorilla. Joskus ehkä vielä bemari

                    Comment

                    • Tonppa1
                      Bimmer Rookie
                      • Dec 2006
                      • 142
                      • Hki

                      #11
                      Originally posted by LASSI-S View Post
                      jättäisin homman sikseen, jutut kuulostaa muutenkin niin älyttömiltä.

                      Toisaalta tiettävästi jotkut pelaa jääpalloakin?

                      Oma lehmä ojassa
                      Tää mun M40B18 tic viilettää hienosti ilman huolia Tosin näillä puheilla se kansipahvi menee huomenna..

                      Omassa on puristukset laskettu paksummalla kansipahvilla ja onhan näissä muutenkin alunperin turbokäyttöön hyvät puristukset (8,8). 1,7x kertovalla bensanpaineensäätimellä paineet pysyy ahdoillakin kohdillaan, kampuran anturia on nostettu sentillä sytkän myöhäistämiseksi ja lisäbensaa ruikitaan 0,4 bar ahdoista alkaen kahdesta vaparisupran suuttimesta. Lisäsuuttimet tietävät alkaa ruikkia bensaa toi-ota corollan ö-p anturin avulla.

                      Rahaa mennyt tähän asti Toitsun ö-p anturiin 3€ ja dumppiin 80€, kansipahvin hintaa en tähän hätään muista (elring). Loput on tongittu kerhon tallin nurkista.

                      Nykyään ahdot on ykkös ja kakkos vaihteilla 0,8-0,9 ja kolmosesta ylöspäin ~1bar.

                      Projekti tulee kuitenkin jossain vaiheessa saamaan megasquirtin, koska vakio motronicilla kikkailu on harrastuksista tuskaisin
                      E46 320dAT -02

                      Comment

                      • Rocla
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2002
                        • 7692
                        • Kajaani

                        #12
                        Originally posted by Tonppa1 View Post
                        Toisaalta tiettävästi jotkut pelaa jääpalloakin?

                        Oma lehmä ojassa
                        Tää mun M40B18 tic viilettää hienosti ilman huolia Tosin näillä puheilla se kansipahvi menee huomenna..

                        Omassa on puristukset laskettu paksummalla kansipahvilla ja onhan näissä muutenkin alunperin turbokäyttöön hyvät puristukset (8,8). 1,7x kertovalla bensanpaineensäätimellä paineet pysyy ahdoillakin kohdillaan, kampuran anturia on nostettu sentillä sytkän myöhäistämiseksi ja lisäbensaa ruikitaan 0,4 bar ahdoista alkaen kahdesta vaparisupran suuttimesta. Lisäsuuttimet tietävät alkaa ruikkia bensaa toi-ota corollan ö-p anturin avulla.

                        Rahaa mennyt tähän asti Toitsun ö-p anturiin 3€ ja dumppiin 80€, kansipahvin hintaa en tähän hätään muista (elring). Loput on tongittu kerhon tallin nurkista.

                        Nykyään ahdot on ykkös ja kakkos vaihteilla 0,8-0,9 ja kolmosesta ylöspäin ~1bar.

                        Projekti tulee kuitenkin jossain vaiheessa saamaan megasquirtin, koska vakio motronicilla kikkailu on harrastuksista tuskaisin
                        Millä pulssitat suuttimia, vai onko ne "levällään" 0,4 bar jälkeen?
                        Olli.

                        Comment

                        • Rocla
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2002
                          • 7692
                          • Kajaani

                          #13
                          Originally posted by Bmw Master View Post
                          Niin, meniskö m40 kansi m43 alakertaan? Jakopään rakentaminen onkin sitten mukava juttu...
                          Nyt tipuin täysin kärriltä... mitäs tuolla sitten saavutetaan?
                          Olli.

                          Comment

                          • Tonppa1
                            Bimmer Rookie
                            • Dec 2006
                            • 142
                            • Hki

                            #14
                            Originally posted by Rocla View Post
                            Millä pulssitat suuttimia, vai onko ne "levällään" 0,4 bar jälkeen?

                            Korkeaohmiset suuttimet kestävät hyvin ilman pulssitustakin, koska harvemmin mennään yli 0,4bar tuntitolkulla putkeen.

                            Itsellä kylläkin käytössä kaapinpohjalta löytynyt MicroDynamicsin PIC5 -lisärikastusboksi. Osaa ottaa kierosluvunkin huomioon ja säännöstelee senkin mukaan gasoo.
                            E46 320dAT -02

                            Comment

                            • TIRAX
                              Bimmer Rookie
                              • Feb 2007
                              • 102

                              #15
                              Jaahas, jos kansi pahvi alkaa vuotaa niin mistäs sais paremman?? Ja kattelin tossa vähän noita eri imusarja vaihtoehtoja... Ei taida M40 sarja mennä tohon M43, niissä on eri pituset imuaukon välit ainakin kuvasta päätellen. Aattelin et joku 190Hv ja ei porausta vois olla jo ihan jees, pitäs nääs kestääkkin.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎