Ajoni on sisältää sen verta nurkissa pyörimistä, että olen päättänyt vaihtaa kesäksi ja talveksi eri öljyt autoon. Tehtaan suositusten mukaan, jos lämpötilat ovat pääosin alle +30 astetta, mutta yli -20 (tai 15W-öljyllä -15 astetta).
Ongelmana on nyt se, ettei halutun viskositeettiluokan öljyjä tunnu löytyvän muuta kuin osasyyntettisenä, joka taas on huonompi koneen puhtaanapysymisen ja katalysaattorin ja lambda-anturin eliniän kannalta. Tästä indikaattorina on esim. se, ettei ACEA C-luokitusta löydy ko. öljyistä (toisin kuin esim. Castrol GTX Magnatec 5W40-öljyistä). C-luokitushan kertoo siitä, että öljy sopii paremmin katalysaattoriautoille.
Onko tilanne tosiaan niin surkea, ettei Suomesta järkevästi saa laadukkaita 10W40 tai 15W40-öljyjä, vaan pakotetaan ihmiset 5w- tai jopa 0w-litkujen käyttämiseen kesät talvet?
Vielä tiivistettynä:
Mitä öljyä ja mistä ao. spekseillä?
-täyssynteettinen
-viskositeetti 10W40 tai 15W40
-API SJ tai parempi
-ACEA A3
Ja mieluusti vielä jopa ACEA C-luokitus.
Ongelmana on nyt se, ettei halutun viskositeettiluokan öljyjä tunnu löytyvän muuta kuin osasyyntettisenä, joka taas on huonompi koneen puhtaanapysymisen ja katalysaattorin ja lambda-anturin eliniän kannalta. Tästä indikaattorina on esim. se, ettei ACEA C-luokitusta löydy ko. öljyistä (toisin kuin esim. Castrol GTX Magnatec 5W40-öljyistä). C-luokitushan kertoo siitä, että öljy sopii paremmin katalysaattoriautoille.
Onko tilanne tosiaan niin surkea, ettei Suomesta järkevästi saa laadukkaita 10W40 tai 15W40-öljyjä, vaan pakotetaan ihmiset 5w- tai jopa 0w-litkujen käyttämiseen kesät talvet?
Vielä tiivistettynä:
Mitä öljyä ja mistä ao. spekseillä?
-täyssynteettinen
-viskositeetti 10W40 tai 15W40
-API SJ tai parempi
-ACEA A3
Ja mieluusti vielä jopa ACEA C-luokitus.
Comment