Announcement

Collapse
No announcement yet.

m50 koneen osien vaihto ajankohta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • djtimse
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2007
    • 712
    • jämsä

    m50 koneen osien vaihto ajankohta

    elikkäs minkäslaista kilometri määrää tuon koneen osilla on ajeltu jos keräis sellaista listaa mistä sais karkeeta arviota että millon kannattaa vaihtaa että ei jää tien poskenn..sehän ei bemarilla käy missään nimessä

    eli

    -vesipumppu
    -moniurahihna + kiristimet
    -laturi
    -tai laturin laakeri
    -ohjaustehostimen pumppu
    -ketju + kiristin/kiristimet

    + tietysti jos jollain tulee jotain osia mieleen missä voisi matkanteko tyssätä niin vois laittaa ajomäärää koska on vaihdettu.
    e46 328 sedan -98 <--SHOWROOM

    Ex: e39 523ia -96, e36 325ic -94, e36 320i -92, e36 320ic -91, e30 316 1.8i -88 +muita joita ei kehtaa edes mainita

    -JKL-Connection-
    ------------------------------------------------

    BMW = LIUKASTA AINA KUN HALUAT
  • bmwbmw
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2003
    • 1370
    • Kainuu

    #2
    Originally posted by djtimse View Post
    elikkäs minkäslaista kilometri määrää tuon koneen osilla on ajeltu jos keräis sellaista listaa mistä sais karkeeta arviota että millon kannattaa vaihtaa että ei jää tien poskenn..sehän ei bemarilla käy missään nimessä

    eli

    -vesipumppu
    -moniurahihna + kiristimet
    -laturi
    -tai laturin laakeri
    -ohjaustehostimen pumppu
    -ketju + kiristin/kiristimet

    + tietysti jos jollain tulee jotain osia mieleen missä voisi matkanteko tyssätä niin vois laittaa ajomäärää koska on vaihdettu.
    -Vesipumppu max ~170tkm (kun laitat uuden niin katso että on metallisiipinen)
    -Laturi meni itellä ~180tkm
    -hihnan kiristinrullan laakeri 200tkm.
    näin siis ainakin itsellä.
    sigpic
    Dodge Challenger -71 & GMC 3500 dually 6.5td V8 & Chevrolet el camino & Dodge Ram 2500 laramie -04

    Comment

    • djtimse
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2007
      • 712
      • jämsä

      #3
      minkälainen homma on vaihtaa vesipumppu,laturi,moniurahihna/hihnat? ja ohjain ja kiristinrulla?

      että onnistuuko itse vaihtamaan helposti ja tuleekos tuohon ilmastoituun versioon 2 kpl hihnoja?ainakin siltä olisi näyttänyt.

      ilmeisesti laturinlaakeri pitää sellaista vikinää niin onko helpoin vaihtaa koko laturi kerralla?
      e46 328 sedan -98 <--SHOWROOM

      Ex: e39 523ia -96, e36 325ic -94, e36 320i -92, e36 320ic -91, e30 316 1.8i -88 +muita joita ei kehtaa edes mainita

      -JKL-Connection-
      ------------------------------------------------

      BMW = LIUKASTA AINA KUN HALUAT

      Comment

      • bmwbmw
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2003
        • 1370
        • Kainuu

        #4
        Originally posted by djtimse View Post

        ilmeisesti laturinlaakeri pitää sellaista vikinää niin onko helpoin vaihtaa koko laturi kerralla?
        epäilen että vikinää pitää hihnan kiristinrulla joka on ihan lähellä laturia. itellä vikisee myös ja joutuu laittamaan ~200km välein crc:tä rullaan ettei vikise ku ei ole jaksanu vielä vaihtaa
        sigpic
        Dodge Challenger -71 & GMC 3500 dually 6.5td V8 & Chevrolet el camino & Dodge Ram 2500 laramie -04

        Comment

        • djtimse
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2007
          • 712
          • jämsä

          #5
          täytyykin kokeilla no pitää siitä huolimatta vaihtaa kaikki kerralla niin ei tarvitse montaa kertaa avata :think
          e46 328 sedan -98 <--SHOWROOM

          Ex: e39 523ia -96, e36 325ic -94, e36 320i -92, e36 320ic -91, e30 316 1.8i -88 +muita joita ei kehtaa edes mainita

          -JKL-Connection-
          ------------------------------------------------

          BMW = LIUKASTA AINA KUN HALUAT

          Comment

          • Autobahnboy
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2006
            • 400
            • Espoo

            #6
            Jos on paljon kilometrejä mittarissa niin kannattaa vaihtaa se vesipumppu piakkoin eikä siirtää vaihtoajankohtaa. Itse toin vuosi sitten auton Saksasta ja vesipumput ja muut osat oli valmiit. No lopulta kun edistyin vaihtamaan uuden niin paikallaan oli se vanha muovinen pumppu josta oli siivet ja akselin ympäriltä muovit hapristuneet kunnolla.

            Eli jos on paljoa ajoa niin kannattaa vaihtaa sillä jos luet tämän foorumin juttuja niin huomaat miten monesti tänne on kirjoitettu sama kehoitus kun kannet menee paskaks.

            Ekaa kertaa kun vaihdat pumpun/hihnat/rullat/(termostaatin) niin kyllä se ainakin pariin tuntii menee. Helppo homma!

            Comment

            • Aksa P
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2006
              • 394
              • Sawo

              #7
              Originally posted by bmwbmw View Post
              -Vesipumppu max ~170tkm (kun laitat uuden niin katso että on metallisiipinen)
              -Laturi meni itellä ~180tkm
              -hihnan kiristinrullan laakeri 200tkm.
              näin siis ainakin itsellä.
              Tässäpä kuulostaa niin tutulta, joten olen täysin samaa mieltä.

              Lisäisin vielä hydrauliset venttiilinsäätime 200-250tkm. Itse vaihdoin heti ( 220tkm), kun alkoivat naputtamaan. Eli, kun pisti käyntiin, eikä öljyt olleet vielä lämmenneet niin ikääntyneet (tai jumittavat) venttiilien hyd.säätimet eivät säädy oikein ->naputus. Pahetessaa aiheuttaa nokkien kulumista (ja ikävää rallatusta venttilikoneistossa). Tämän jälkeen moottori kävikin 350tkm:n (sitten myin) asti kuin uusi. Jossain vaiheessa on varmaan viisasta vaihtaa nokkaketjun liukupinnat / kiristin.
              Last edited by Aksa P; 02-06-2007, 14:22.
              "Meidän isä tekee teidän äitien lapset "

              Audi A7 12/2012 3,0 TDI BiTbo
              E21 M50B20
              E60 7/2007 530dA M-Sport LCI
              E39 10/2000 530dA Touring "M-Sport look"
              E34 10/1990 520i
              Honda Prelude EX vm.-83 1.8

              Comment

              • Juice
                BTCF Member
                • Apr 2003
                • 817

                #8
                280tkm ajetussa ketju kiristimineen oli täysin ehjä, ketju vajaan sentin venynyt tosin. Laturi ja vesipumppu uusittu joskus 230tkm paikkeilla. Ei vieny tippaakaan öljyä edes. Toi valurautalohkohan on lähes ikuinen.
                Last edited by Juice; 02-06-2007, 23:12.

                Comment

                • Aksa P
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2006
                  • 394
                  • Sawo

                  #9
                  Originally posted by Juice View Post
                  280tkm ajetussa ketju kiristimineen oli täysin ehjä, ketju vajaan sentin venynyt tosin. Laturi ja vesipumppu uusittu joskus 230tkm paikkeilla. Ei vieny tippaakaan öljyä edes. Toi valurautalohkohan on lähes ikuinen.
                  Eipä minäkään tuota kiristintä vaihtanut 350tkm mennessä. Sen vaihto tuli vaan silloin mieleen, kun sielä jakopäästä kuului (kun oikeen kuunteli) se aavistuksen omainen ketjun sirinä (mikä kyllä kuuluu alle 100tkm ajetussakin). Ketjun jos vaihtaa, niin sitten pitää vaihtaa myös rattaat (juuri tuon venymisen vuoksi)
                  "Meidän isä tekee teidän äitien lapset "

                  Audi A7 12/2012 3,0 TDI BiTbo
                  E21 M50B20
                  E60 7/2007 530dA M-Sport LCI
                  E39 10/2000 530dA Touring "M-Sport look"
                  E34 10/1990 520i
                  Honda Prelude EX vm.-83 1.8

                  Comment

                  • K.S.
                    Bimmer Fanatic
                    • May 2006
                    • 649
                    • Espoo

                    #10
                    Kyllä alkaa olla tämän ikäsissä peleissä ihan yksilöllisiä nuo vaihtotarpeet, riippuen kenellä on auto ollut, mitä on rikki ja mitä on jo vaihdettu.

                    Itse suosittelen tarkistamaan onko vesipumppu vaihdettu metalliseen, jos on niin sitä on sitten aivan turha lähteä vaihtamaan.

                    Löysä jakoketju taasen ilmoittaa itsestään selvällä rallatuksella ennen leviämistä, joten sitäkään ei ole mitään järkeä lähteä huvikseen vaihtamaan. Kiristimen voi helposti vaihtaa mutta jos ei rallatusta kuulu ei siinäkään lienee mitään järkeä..

                    Ennemmin tarkistaisin vaikka moottoritilan bensaletkut, kumi kun hapertuu aikanaan ja bensakin syttyy herkästi.
                    Moniurahihnat voi vaihtaa huolto-ohjelman mukaisesti. (oliskohan ollu joka toinen inpection II, eli tosi harvoin)

                    Todellisena tielle jäämisen pelkona on ennemminkin vaikka kampiakselin anturi, moottorinohjausboxikoteloon kertyvä vesi, ja bensapumpun kärventyminen..ainaisella revittämisellä pääsee varmasti myös liftariksi, koska normaaliajoon suunniteltu ja 200tkm rullattu voimansiirtokaan ei enää ihan mitä tahansa kestä.



                    ps. vanha bmw tienposkessa on muuten nykypäivänä tosi arkinen näky, ihan itteäkin ihmetyttää..

                    Comment

                    • Black
                      Newbiemmer
                      • Nov 2006
                      • 24

                      #11
                      Kuinkas pystyy tarkistamaan että vesipumppu on vaihdettu ? Oma on ainakin mittari kilsojen mukaan just tossa liipasin alueella kun alkaa pumppu prakaan. Eikä mitään havaintoa onko se vaihdettu jo.

                      Comment

                      • Risto113
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2005
                        • 1204
                        • GrassLake

                        #12
                        Originally posted by Black View Post
                        Kuinkas pystyy tarkistamaan että vesipumppu on vaihdettu ? Oma on ainakin mittari kilsojen mukaan just tossa liipasin alueella kun alkaa pumppu prakaan. Eikä mitään havaintoa onko se vaihdettu jo.
                        ota se irti ja katso silmällä. ei ole iso projekti, etkä tarvitse uutta tiivstettä jos laitat sen takaisin.

                        Comment

                        • *makke*
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2007
                          • 884
                          • Klaukkala

                          #13
                          M50 vesipumpussa ei varmaa saa olla yhtään välystä? Käynnistyksessä rääkäsee aika kivasti . Hihna ja vesipumppu juuri vaihdettu. Muissa rullissa ei tuntunyt välystä ja pyörivät nätisti.

                          Comment

                          • djtimse
                            Bimmer Fanatic
                            • Feb 2007
                            • 712
                            • jämsä

                            #14
                            juu ja hintakaan noissa ei niin kova ole, että jos vähääkään epäilee sen toiminta kuntoa niin vaihtoon vaan.

                            meilläkin on nyt tuo M52 motti ja huoltokirja on ajantasalla ja ollut ihmisellä joka on varmasti vaihdattanut kaikki ajallaan, niin silti menee heinäkuun lopulla vaihtoon kaikki hihnat,rullat,termari,vesipumppu koska hintaa ei tule kuin alta 200€ ja voi olla varma ettei niistä joku sitten heti levähdä
                            e46 328 sedan -98 <--SHOWROOM

                            Ex: e39 523ia -96, e36 325ic -94, e36 320i -92, e36 320ic -91, e30 316 1.8i -88 +muita joita ei kehtaa edes mainita

                            -JKL-Connection-
                            ------------------------------------------------

                            BMW = LIUKASTA AINA KUN HALUAT

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎