Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mikä vaihteisto- ja peräöljy "track day" vehkeeseen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MarttiKK
    BTCF Member
    • Oct 2004
    • 1638

    Mikä vaihteisto- ja peräöljy "track day" vehkeeseen?

    vaihdoin vasta e30 318is:än peräöljyt (Castrol SAF-XJ 75W-140) ja vaihteistoöljy RedLine MT-90 (75-90).

    Nyt tuntuu, että vaihteisto takeltelee erityisesti 3 --> 2 vaihteelle vaihtaessa. Joko ei meinaa mennä tai kirskahtaa ikävästi. Omasta mielestäni moista ei ollut niin paljon aikaisemmilla öljyillä (ei mitään tietoa mitä oli). Jotenkin tuntuu, että pitää niin pirun hitaasta vaihtaa alaspäin ennen kuin menee vaihde päälle.

    Onko laatikko kulunut reippaasti vai voiko öljyillä vaikuttaa asiaan tai ylipäätään jollain korjaus/fiksauskeinolla saada laatikko vaihtamaan sujuvasti alaspäin? Autolla ajettu 270tkm.

    Jenkkifoorumilta lukaisin, niin nuo RedLinet ovat kaksijakoiset eli osa kehuu ja osa haukkuu varsin voimakkaasti.
    Last edited by MarttiKK; 03-06-2007, 20:01.
  • MarttiKK
    BTCF Member
    • Oct 2004
    • 1638

    #2
    Itse asiassa öljyt olivat MT-90 eli viskositeetti on pikkaisen paksumpi kuin MTL:ssä. Castrolin suosituksen mukaan öljyt pitäisi olla 75W-85 eli pikkaisen liurummat. Paksumman öljyn seuraksena "öljyfilmi" on pikkaisen paksumpi ja rattaiden lukittuminen ottaa periaatteessa kauemman aikaa.

    Näin siis periaatteessa, voisihan sitä testata ja laittaa Castrolin SMX-S 75W-85 nesteet sisään.

    Eikö muilla ole ollut vastaavia kokemuksia?

    Comment

    • bmwm5e28
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2003
      • 474
      • suomusjärvi

      #3
      Koitappas ihan automaattilaatikon öljyä. ATF.
      Gentlemen prefer Blondes

      Dodge Challenger R/T 1970


      ex:323i -79,528i -86,535i -84,520ia -85,520i -85,
      315 -83,315 -83,518 -82,1502 -77,318is -89,M-5 -86,540i -94,e21 turbo -83, 750ial -88.

      Comment

      • SledgeHammer82
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2004
        • 1651
        • Pk-seutu

        #4
        Originally posted by bmwm5e28 View Post
        Koitappas ihan automaattilaatikon öljyä. ATF.
        Oikeasti? Ei nimittäin ainakaan e30 320i:ssä toimineet lainkaan reippaassa ajossa, juuri kuvatunlaista, että 3 --> 2 vaihdettaessa kesti synkronoinnilla kauan tai kuului jopa kirskahdus. KAIKKI vaihteiston vaivat katosivat kun laatikkoon laitettiin maahantuojalta saadut öljyt (Kaiketi Castrolia se on). Ainoa haitta oli, että kovilla pakkasilla noilla _oikeilla_ öljyillä oli vaihteensiirto hieman kankeaa, esim. kun lähti parkkipaikalta ja vaihtoi kakkoselle, oli ykköselle takaisinvaihto parkkialueen reunalle pysähdyttäessä hieman kankeaa. Tämä ei kuitenkaan haitannut kun kovimmilla pakkasilla ajoi muutama sata metriä ykkösellä kierrokset siinä 2500 1/min, jolloin öljyt ehtivät jo lämmetä.

        Comment

        • jannmann
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2003
          • 5856
          • Joccis City

          #5
          Originally posted by SledgeHammer82 View Post
          Oikeasti? Ei nimittäin ainakaan e30 320i:ssä toimineet lainkaan reippaassa ajossa, juuri kuvatunlaista, että 3 --> 2 vaihdettaessa kesti synkronoinnilla kauan tai kuului jopa kirskahdus. KAIKKI vaihteiston vaivat katosivat kun laatikkoon laitettiin maahantuojalta saadut öljyt (Kaiketi Castrolia se on). Ainoa haitta oli, että kovilla pakkasilla noilla _oikeilla_ öljyillä oli vaihteensiirto hieman kankeaa, esim. kun lähti parkkipaikalta ja vaihtoi kakkoselle, oli ykköselle takaisinvaihto parkkialueen reunalle pysähdyttäessä hieman kankeaa. Tämä ei kuitenkaan haitannut kun kovimmilla pakkasilla ajoi muutama sata metriä ykkösellä kierrokset siinä 2500 1/min, jolloin öljyt ehtivät jo lämmetä.
          Juuri ATF on se mitä tehdas sinne laittaa ja se lukee myös tarrassa laatikon kyljessä.
          Aprilia RSV4

          Comment

          • M_Power
            Moderator
            • Jul 2003
            • 2766
            • Espoo, HML

            #6
            Laittaisin kanssa ATF öljyt. Castrol Transmax Z on hyvä valinta. Perässä onkin jo hyvää tavaraa.
            BMW G12 740Le xDrive -18, since -20 iPerformance M Sport Individual
            BMW E30 M3 -88, since -01 BMW Motorsport GmbH

            Leistung Kosten Geld, wie schnell möchten Sie gehen?
            Team oldschoolautos, ///M Abteilung.
            Team vier Zylinder!

            Comment

            • SledgeHammer82
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2004
              • 1651
              • Pk-seutu

              #7
              Originally posted by jannmann View Post
              Juuri ATF on se mitä tehdas sinne laittaa ja se lukee myös tarrassa laatikon kyljessä.
              Ei laita kaikkiin e30:ihin, eikä ole kaikissa ko. tarraa laatikon kyljessä. Esim. mun entisen 320i:n Getragiin kuului kyllä ihan tavallinen SAE 80-vaihteistoöljy API-GL-4-luokituksella. Tehdas tosin ilmoitti, että "In countries with particularly low ambient temperatures, ATF oils may also be used."

              Ja sitä oli maahantuojakin moneen tyrkyttänyt, mutta mun ja monen muunkin kokemusten mukaan ainakaan laatikon ollessa hieman kulunut, ei ATF toimi kovassa ajossa. Tuota ihan oikeaakin öljyä saa viralliselta maahantuojalta oman kannun kanssa. (Ainakin joskus on saanut)

              Comment

              • r.w.
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2007
                • 2510
                • Länsirannikko

                #8
                Entä mitä suosittelisitte M30 koneisen E32:n laatikkoon, ilmeisesti Getrag 260..? Ei kirskahtele ja laatikko tuntuu muutenkin toimivan moitteettomasti, mutta vaihtaminen on "todella" raskasta, joskin sujuu nyt lämpimämmillä keleillä suhteellisen mukavasti. Laatikkoon on edellisen omistajan toimesta vaihdettu merkkikorjaamolla öljyt, mutteivat tunnu toimivan kovinkaan optimaalisesti. Mitähän sinne voisi koittaa tilalle? :think
                1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

                Comment

                • MarttiKK
                  BTCF Member
                  • Oct 2004
                  • 1638

                  #9
                  Jaa-a arpomiseksi menee. Castrolin sivuilla ei ole suoraan 318is:lle suosituksia, mutta eikö tuossa ole sama laatikko kuin 318i:ssä? Öljynä pitäisi siinä tapauksessa käyttää Castrolin mukaan:

                  SMX-S 75W-85
                  Syntrax Universal
                  EP 80W

                  Comment

                  • SledgeHammer82
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2004
                    • 1651
                    • Pk-seutu

                    #10
                    Originally posted by MarttiKK View Post
                    Jaa-a arpomiseksi menee. Castrolin sivuilla ei ole suoraan 318is:lle suosituksia, mutta eikö tuossa ole sama laatikko kuin 318i:ssä? Öljynä pitäisi siinä tapauksessa käyttää Castrolin mukaan:

                    SMX-S 75W-85
                    Syntrax Universal
                    EP 80W
                    Noista ei kaiketi voi pelkän mallin ja vuosimallin perusteella sanoa laatikkotyyppiä, joten pitää kurkata auton alle onko laatikon kyljessä ATF oil only-tarra. Jos ei tarraa ole, niin vaatimukena on SAE 80-viskositeettiluokan mineraaliöljypohjainen vaihteistoöljy, joka täyttää API-GL-4 tai jenkkien MIL-L-2105 luokituksen. Kuten sanottua omassa Getragissa Laakkosen kauppaamat Castrol-vaihteistoöljyt toimivat paljon paremmin kuin saman putiikin atf-öljyt.
                    Last edited by SledgeHammer82; 05-06-2007, 18:02.

                    Comment

                    • Dualfun
                      Moderator
                      • Jan 2003
                      • 17845
                      • PKS

                      #11
                      Originally posted by SledgeHammer82 View Post
                      Noista ei kaiketi voi pelkän mallin ja vuosimallin perusteella sanoa laatikkotyyppiä, joten pitää kurkata auton alle onko laatikon kyljessä ATF oil only-tarra. Jos ei tarraa ole, niin vaatimukena on SAE 80-viskositeettiluokan mineraaliöljypohjainen vaihteistoöljy, joka täyttää API-GL-4 tai jenkkien MIL-L-2105 luokituksen. Kuten sanottua omassa Getragissa Laakkosen kauppaamat Castrol-vaihteistoöljyt toimivat paljon paremmin kuin saman putiikin atf-öljyt.
                      Tässä se tiivistettynä olikin. En missään nimessä menisi laittamaan laatikkoon ATF:ää, jos ei siellä ole aiemmin sitä ollut!

                      Itse olen noihin Getrageihini laittanu Castrol SMX-S 75W-85. Tähän siirryin sen jälkeen kun käytin kerran Mobilin vastaavaa "laatua" ja kärsin vaihtamisen takkuilusta. Tuo ainakin toimii ja ei ole mitään ATF lirua.
                      E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
                      E28 ///M535i '87 zinnoberrot
                      E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

                      E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
                      ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                      ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
                      ½
                      G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac
                      Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                      Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
                      Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                      Comment

                      • MarttiKK
                        BTCF Member
                        • Oct 2004
                        • 1638

                        #12
                        Täytyypä käydä liruttamassa nesteet pois ja laittaa tilalle nuo Dualfunin mainitsemat Castrolit.

                        Comment

                        • jannmann
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2003
                          • 5856
                          • Joccis City

                          #13
                          Originally posted by SledgeHammer82 View Post
                          Ei laita kaikkiin e30:ihin, eikä ole kaikissa ko. tarraa laatikon kyljessä. Esim. mun entisen 320i:n Getragiin kuului kyllä ihan tavallinen SAE 80-vaihteistoöljy API-GL-4-luokituksella. Tehdas tosin ilmoitti, että "In countries with particularly low ambient temperatures, ATF oils may also be used."

                          Ja sitä oli maahantuojakin moneen tyrkyttänyt, mutta mun ja monen muunkin kokemusten mukaan ainakaan laatikon ollessa hieman kulunut, ei ATF toimi kovassa ajossa. Tuota ihan oikeaakin öljyä saa viralliselta maahantuojalta oman kannun kanssa. (Ainakin joskus on saanut)
                          Ei laita ei. Mutta etk ei tarjoa kuin ATF-tarran 318is:sään ja siitähän tässä oli kyse?
                          Ainakin M3:sen aski pelittää hyvin ATF:llä kovassakin ajossa.
                          Harvemmin täysin ehjän laatikon toiminta huononee jos sinne pistetään ATF tai "perinteistä" öljyä.

                          Isot pojat M3 foorumilla kehuvat kovasti castrol TAF-X
                          Aprilia RSV4

                          Comment

                          • SledgeHammer82
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2004
                            • 1651
                            • Pk-seutu

                            #14
                            Originally posted by jannmann View Post
                            Ei laita ei. Mutta etk ei tarjoa kuin ATF-tarran 318is:sään ja siitähän tässä oli kyse?
                            Ainakin M3:sen aski pelittää hyvin ATF:llä kovassakin ajossa.
                            Harvemmin täysin ehjän laatikon toiminta huononee jos sinne pistetään ATF tai "perinteistä" öljyä.

                            Isot pojat M3 foorumilla kehuvat kovasti castrol TAF-X
                            Mitä mitä. Kyllähän Getrag 240:ä löytyy niin iS:stä kuin muistakin Bemareista. Sama valu kuin iS:ssä näyttäisi olevan myös M40-moottorisissa 518i:ssä. Ja iS:ään on saanut erilaisia laatikoita varusteista ja vuosimallista hieman riippuen. Ainakin 90-malliseen 518i:hin, jossa näyttäisi sama loota löytyvän tarjotaan esim. Castrolilta seuraavia öljyjä:

                            SMX-S 75W-85
                            Syntrax Universal
                            EP 80W

                            Comment

                            • bmwm5e28
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2003
                              • 474
                              • suomusjärvi

                              #15
                              Originally posted by jannmann View Post
                              Ainakin M3:sen aski pelittää hyvin ATF:llä kovassakin ajossa.
                              Kuin myös M5:sen aski.

                              Atf:ää olen moneen 240- ja 260-lootaan laittanu ja on toiminu.
                              Gentlemen prefer Blondes

                              Dodge Challenger R/T 1970


                              ex:323i -79,528i -86,535i -84,520ia -85,520i -85,
                              315 -83,315 -83,518 -82,1502 -77,318is -89,M-5 -86,540i -94,e21 turbo -83, 750ial -88.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎