Mitäköhän öljyä porukka käyttää tai suosittelee m10 koneeseen joka on vuodelta -70? Ilmeisesti täyssynteettiset litkut on tuon aikakauden koneeseen jo vähän liian löysää tavaraa... Kertokaa ihmeessä, että saan hakea hyvät liemet koneeseen!
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Mitä öljyä??
Collapse
X
-
Originally posted by Extra View PostMitäköhän öljyä porukka käyttää tai suosittelee m10 koneeseen joka on vuodelta -70? Ilmeisesti täyssynteettiset litkut on tuon aikakauden koneeseen jo vähän liian löysää tavaraa... Kertokaa ihmeessä, että saan hakea hyvät liemet koneeseen!
talvella5w 50 ja kesällä 10w 40 tai jotain siitä läheltä...E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.
-
-
Originally posted by GOOFY View Postkorjausopas suosittelee mobil 1 rallyformula tai mobil super formula xhp
talvella5w 50 ja kesällä 10w 40 tai jotain siitä läheltä...
Suositukset taitaa olla kesäksi 15w40 ja talveksi esim. 10w30 öljyt. Kyllä täyssynteettisetkin öljyt toimivat hyvin vanhemmissakin autoissa. Perusohjeena kai voisi pitää, että mahdollisimman pieni väli kylmä- ja kuumaviskositeetin välillä. Esim. nuo 5w50-öljyt ovat tehty ohuesta peruslitkuöljystä, johon heitetään muovikikkareita sekaan, jotta öljy ei kuumana olisi liian ohutta. Parin tuhannen kilsan jälkeen ominaisuudet ovat jo 5w40 öljyn tasolla tai jopa huonommat. Jos kovissa pakkasissa joutuu talvella kylmänä käynnistämään, niin jopa 5w-öljyt voivat tulla kyseeseen, mutta muuten en 10w:tä litkumpia tuohon laittaisi.
Nämä Valvolinen Maxlifet 10w40-öljyt toimivat hyvin vanhemmissakin koneissa - jopa vaikka ympärivuotisessa käytössä:
P.S. Kuva on linkki.
Comment
-
-
Originally posted by Bmw Master View PostNuo 5w-50 öljyt on usein heikkompaa laatua kuin saman hintaiset 5w-40. Riittää suomessa ihan hyvin 10w-40 melkein joka laitteeseen.
Comment
-
-
Originally posted by SledgeHammer82 View PostJuuri näin. 10W-öljykin on pumpattavaa vielä -30 asteen pakkasessa, eli jos ei paukkupakkasilla tarvitse kylmäkäynnistellä ilman esilämmitystä, niin hyvin riittää Suomeenkin.
Comment
-
-
Originally posted by Aapo View PostMites sitten tuo toinen ääripää, eli kuumuus ? Piisaako normi 5W-40 jos rankoo kärryä vaikka silloin tällöin radalla +25 asteen helteessä, vai pitäskö olla jotain kymppikuuskymppistä ? Kysymys siis yleisesti, ei koske vain alkup. postauksen autoa (Sori, lainasin).
Ongelma on, että SAE-viskositeettiluokat ovat todella väljät. Paskimmalla, kriteerit juuri ja juuri täyttävällä 10w40-(mineraali)öljyllä ei siis rata-ajoa ole hyvä tehdä yli +15 asteen lämpötilassa, 15w40 riittää jokatapauksessa +30 asteen helteessä tapahtuvaan ratarääkkiin. Kumminkin laadukkailla 10w40-öljyillä on tiettävästi ajettu rataa kuumallakin kelillä.
SAE-luokkien väljyys itse asiassa on syynä, miksi esim. BMW:llä on nykyään omat luokitukset öljyille koska esim. monet laadukkaat 5w30-öljyt täyttävät vaatimukset (voiteluainekalvon paksuus ja paineensieto), mutta aivan SAE 5w30-luokan alarajalla vaatimukset eivät täyty.
Comment
-
Comment