Announcement

Collapse
No announcement yet.

Perät ja välitykset

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • .konen
    Bimmer Rookie
    • Aug 2005
    • 42

    Perät ja välitykset

    Eli tarvis E36 325 perään 3.73-välityksen 3.15:n tilalle. Kysymys kuuluu mistä autoista sopiva 3.73 löytyy? E34 välitykset käy E36:een mutta perä on erilainen, käykö e34-lukko e36-perään?

    E34 periä on myynnissä pilvin pimein, mutta ei viittis koko perää ostaa kun siitä ei tarvi kuin välityksen.. paitsi jos lukko käy e36.

    ps. sopivaa välitystä saa tarjota, ja myös 4.45-välitykset huomioidaan jos hinta kohdallaan.. p.050 3406988
    --
  • baku
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2006
    • 347
    • Kausala

    #2
    En ole itse yhtään e36:n perää räplännyt, mutta jos/kun se on typ 188, niin sinne pitäisi käydä minkä tahansa typ 188:n sisuskalut. Ainakin e28, e30, e34 ja e32 osat vaihtuvat keskenään.

    Jos osaa sisuskalut itse vaihtaa, eikä lukkoa välttämättä tarvitse, niin valikoimaa löytyy aika runsaasti, tuo 3.73 kun ei ole mikään ihan kaikkein harvinaisin välitys. Jos taas ajattelee asiaa niinpäin, että välitystä vaihdettaessa täytyy todellisuudessa vaihtaa kaikki sisuskalut, niin helpoimmalla pääsee jos malttaa etsiä kokonaisen autoon käyvän ehjän murikan.

    Välitystä vaihdettaessa on perästä purettava joka tapauksessa irti kaikki laakerikooleja myöten. Tässä vaiheessa sitten mietitään sitä, että mitäs laakereiden kanssa tehdään? Pinionin sisempää laakeria tuskin saa ehjänä irti, joten se täytyy olla kunnossa. Voit tietysti pistää laakerin kanssa alkuperäisenä pyörineen ulkokoolin uusiin kuoriin tai vaikka käyttää siellä kiinni olevaa ehjääkin. Lopputulos saattaa toimia äänettömästi, tai sitten ei. Ulompi laakeri on helppo rasti, siinä tuskin saa muuten hölmöiltyä, kunhan ei lekalla hakkaa akselia pois vaan käyttää ulosvetäjää. Jos taas haluat vaihtaa kaikki laakerit uusiksi, niin niiden hinta pyörii 150e hintaluokassa. Tuohon vielä stefat, niin rahaa onkin sitten palanut jo 200e. Jos ei uutta välitystä satu saamaan jostain todella edullisesti ja hommaa tee itse, niin homma ei lyö leiville.

    Lukko on myös asia sinänsä. Eihän se muuten ole sen kummempi asia kuin perinteinen tasauspyörästö, mutta pelkkiä lukkoja ei ole hirveästi tarjolla. Tai sitten jos on, niin niistä osataan myös pyytää hyvä hinta. Sen vaihto on jo astetta helpompi juttu kuin tuon pinionin kanssa pelaaminen. Jos on ehjä lukkomurikka laakereineen, niin vanhasta murikasta otetaan siihen ratas. Eli hommahan ei sitten toimi niin, että jos sinulla on perä, jossa on välitys 3,73 ja löydät samaa välitystä olevan lukon, niin sitä ei paikoilleen laiteta. Välitys on aina paketti, eli pinionin ratas ja tuo iso ratas pitää olla aina parit tehtaalta lähtien.

    TIS:n ohjeita opiskelemalla onnistuu laakereidenkin vaihto ja asennus yleensäkin ihan ok. Tosin kotikäytössä on harvemmin sellaisia erikoistyökaluja mitä TIS esittää. Kaikki muu vielä onnistuu, mutta ongelmaksi muodostuu pinionin mutterin kiristysmomentti. Mutterin momentti kun ei kerro oikeasti asiasta yhtään mitään, vaan mitattava asia on laakerikitka. Siihen taas tarvitaan mittalaite, jolla pyöritään 2-3 Nm arvoissa. Ei muuten ole kaupoissa mitenkään hirveää tarjontaa. Väitän, että suurin osa pieleen menneistä peräremonteista kaatuu juurikin tuohon laakereiden esijännitykseen: jos väännät liian tiukalle tai löysälle, niin meteliä on odotettavissa jos ei heti niin vähän ajan päästä kuitenkin.

    Taisi karata vähän ot:n puolelle, tuosta peräremontista yleensä on aika hyvä muistaakseni Suutarin aloittama topic.
    F20 116d
    E63 645
    E28 528
    F30 320d x-drive
    F31 335d x-drive

    ex. e92 335d, e91 325I pre-lci, e84 X1 2.0d x-drive, e91 320d,e90 320i,e46 316i, e87 118d, e46 320i, e46 330xd, e46 330d, e39 528i, e32 750i, e32 730i, e34 525i

    KTM 1290 Super Adventure
    K1200S
    ex. K1200RS, K1200R, F800S, R1100S

    Comment

    • .konen
      Bimmer Rookie
      • Aug 2005
      • 42

      #3
      Yep. Hyvät ohjeet mut nyt tehdään budjetilla ja tiukalla aikataululla joten jätetään huolto talvelle. Ja lukko löytyy jo, ja se on välttämätön.

      Tuli mieleen et löytyiskö mega-autosta varaosanumeron perusteella pelkkä välkkä? täytyy käydä kysymässä. Numerot ovat käsittääkseni mallista riippumatta samat, ja tämmöset löysin jostain:
      4.45 nro: 33101214249
      3.73 nro: 33101211879
      Pitänee paikkansa?

      Varaosahaulla löytyy e34-3.73-perää mut hinnat on siellä 500e paikkeilla ja se on liikaa kun välkkää lukuunottamatta loput rojut menee kusarille.

      Edelleen saa tarjota. [email protected]
      --

      Comment

      • magelius
        Bimmer Rookie
        • May 2004
        • 99

        #4
        Originally posted by baku View Post
        Kaikki muu vielä onnistuu, mutta ongelmaksi muodostuu pinionin mutterin kiristysmomentti. Mutterin momentti kun ei kerro oikeasti asiasta yhtään mitään, vaan mitattava asia on laakerikitka. Siihen taas tarvitaan mittalaite, jolla pyöritään 2-3 Nm arvoissa. Ei muuten ole kaupoissa mitenkään hirveää tarjontaa. Väitän, että suurin osa pieleen menneistä peräremonteista kaatuu juurikin tuohon laakereiden esijännitykseen: jos väännät liian tiukalle tai löysälle, niin meteliä on odotettavissa jos ei heti niin vähän ajan päästä kuitenkin.
        Mulla on typ210 perä josta on avattu se kardaanin laipan mutteri, eli ilmeisesti sama ku toi pinionin mutteri? Onko pk-seudulla jotain perävelhoo jolla ois sopivat mittalaitteet ja arvot ton kiristämiseen? Sais sen laakerin oikeelle kireydelle.. Ja onko siellä sisällä joku krymppiholkki mikä pitää aina vaihtaa kun ton kiristää uudestaan?
        Sitten huomasin myöskin että vetareiden "tumpit" liikkuu 1-2mm sisään ja ulospäin. Sisäpuolella on kai sokkakiinnitys, joten onko toi liike sallittua?
        e46 coupe -99

        Comment

        • jr66
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 16422
          • Asikkala

          #5
          Originally posted by .konen View Post
          Yep. Hyvät ohjeet mut nyt tehdään budjetilla ja tiukalla aikataululla joten jätetään huolto talvelle. Ja lukko löytyy jo, ja se on välttämätön.

          Tuli mieleen et löytyiskö mega-autosta varaosanumeron perusteella pelkkä välkkä? täytyy käydä kysymässä. Numerot ovat käsittääkseni mallista riippumatta samat, ja tämmöset löysin jostain:
          4.45 nro: 33101214249
          3.73 nro: 33101211879
          Pitänee paikkansa?

          Varaosahaulla löytyy e34-3.73-perää mut hinnat on siellä 500e paikkeilla ja se on liikaa kun välkkää lukuunottamatta loput rojut menee kusarille.

          Edelleen saa tarjota. [email protected]
          .....
          Last edited by jr66; 12-12-2008, 18:02.

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎