Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lambda arvo pielessä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • soulsake
    Newbiemmer
    • Aug 2005
    • 24

    Lambda arvo pielessä

    E30 320i, Katsastuksessa päästöt menivät muuten ok paitsi joutokäynnillä HC arvo keinui ylös alas. Tähän hätään vaihdettiin eka tulpat ja tulppien piuhat. Ei auttanut.

    Seuraavana vaihtui lambda anturi (tarvike) joka viritettiin kaiutinkaapelilla paikalleen. Venttiilit säädettiin samassa yhteydessä.

    HC arvo saatiin kohdalleen, mutta lambdan arvot alkoivat heittämään.

    Eli nyt ei auto menisi lamdban arvoista läpi. Tilanne on hyvin erikoinen kun keneltäkään ei löydy ongelmaan vastausta jota ei oltaisi jo kokeiltu.

    Tähän ongelmaan jos löytyy vastausta tai sen tapaista olisin erittäin kiitollinen.
  • intfreak
    Bimmer Enthusiast
    • May 2003
    • 2966
    • Uusikaupunni

    #2
    No mitäköhän ne arvot mahtaisivat sitten olla
    N62 Money Spender Club

    Comment

    • Supa
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2005
      • 7597
      • Järvenpää

      #3
      Originally posted by soulsake View Post
      Seuraavana vaihtui lambda anturi (tarvike) joka viritettiin kaiutinkaapelilla paikalleen.
      Lambda-anturilta tulevan signaalin tulkinta on aika tarkkaa liitäntöjen suhteen. Lambdalta tulee melko heikko vaihtosähkösignaali, 1-2volttia ja mikäli johtoon tehdään jatkoksia tai jatkos on tehty vääränlaisella johdolla tulee signaaliin häviöitä sekä häiriöitä jotka vaikuttavat ratkaisevasti moottorinohjauksen toimintaan. Eli miten tätä kaiutinkaapelia tässä käytettiin? Veikkasin ongelman liittyvän tähän jotenkin.
      - E90 320i LCI M-sport -09
      - Porsche Boxster 987 2.7 -07

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        #4
        Mikähän siellä on O2?

        Comment

        • soulsake
          Newbiemmer
          • Aug 2005
          • 24

          #5
          Originally posted by Supa View Post
          Lambda-anturilta tulevan signaalin tulkinta on aika tarkkaa liitäntöjen suhteen. Lambdalta tulee melko heikko vaihtosähkösignaali, 1-2volttia ja mikäli johtoon tehdään jatkoksia tai jatkos on tehty vääränlaisella johdolla tulee signaaliin häviöitä sekä häiriöitä jotka vaikuttavat ratkaisevasti moottorinohjauksen toimintaan. Eli miten tätä kaiutinkaapelia tässä käytettiin? Veikkasin ongelman liittyvän tähän jotenkin.
          Alkuperäinen lambdan piuhan tilalle on viritelty kaiutinkaapelista korvike. En tiedä onko jotain juotoksia jouduttu tekemään. Voiko johdon tyypissä olla jotain joka vaikuttaisi tähän. Siis johtokyky tms?

          Alkuperäistä lambda kaapelia varmaan saa ihan liikkeestä?

          Comment

          • jr66
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 16422
            • Asikkala

            #6
            Originally posted by soulsake View Post
            Alkuperäinen lambdan piuhan tilalle on viritelty kaiutinkaapelista korvike. En tiedä onko jotain juotoksia jouduttu tekemään. Voiko johdon tyypissä olla jotain joka vaikuttaisi tähän. Siis johtokyky tms?

            Alkuperäistä lambda kaapelia varmaan saa ihan liikkeestä?
            Voipi jäädä saamatta, taitaa tulla lambda kaupanpäälle.

            Comment

            • jr66
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 16422
              • Asikkala

              #7
              Laita ne pakokaasuarvot näkyviin, pari kaveria jo kysynyt, esim. hemin kys. o2 jos on korkealla..

              Comment

              • Juubi
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2004
                • 999

                #8
                Originally posted by Supa View Post
                Lambdalta tulee melko heikko vaihtosähkösignaali, 1-2volttia ja mikäli johtoon tehdään jatkoksia tai jatkos on tehty vääränlaisella johdolla tulee signaaliin häviöitä sekä häiriöitä jotka vaikuttavat ratkaisevasti moottorinohjauksen toimintaan.
                Lambda antaa kyllä ihan tasajännitettä, joka toki vaihtelee happipitoisuuden mukaan. Zirconi lambdalla jännitealue on noin 0-0,9V ja Titaani lambdalla 0-5V.

                Onhan lambda-anturin pää (josta lähtee johdot) vapaasti ilmassa, eikä peitetty esim kutistesukalla tms? Anturi ottaa noiden johtojen juuresta vertailuhapen pakokaasuihin näiden ja muodostaa näiden avulla mitattavan signaalin.

                Comment

                • SledgeHammer82
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2004
                  • 1651
                  • Pk-seutu

                  #9
                  Originally posted by Juubi View Post
                  Lambda antaa kyllä ihan tasajännitettä, joka toki vaihtelee happipitoisuuden mukaan. Zirconi lambdalla jännitealue on noin 0-0,9V ja Titaani lambdalla 0-5V.
                  Nusnus, titaani-lambda ei anna mitään jännitettä vaan ainoastaan muuttelee resistanssiaan jäännöshapen mukaan.

                  Mistä käytetty tarvike-lambda ottaa maan? Johtoa pitkin vai (ruosteisesta) pakoputkesta?

                  Comment

                  • soulsake
                    Newbiemmer
                    • Aug 2005
                    • 24

                    #10
                    Originally posted by jr66 View Post
                    Voipi jäädä saamatta, taitaa tulla lambda kaupanpäälle.
                    Sitä tässä harkitsenkin, että ostais ihan orggiksen ja kattois mitä käy.

                    Nimittäin lambda arvot menivät pieleen vasta kun HC arvon operointi toteutettiin. Eli vois viitata siihen että lambdan vaihto ei ole tuonut toivottuja tuloksia. Itsellä ei ole viimeisimpiä arvoja tässä, mutta katsotaan jos tähän saisin laitettua.

                    Comment

                    • Juubi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2004
                      • 999

                      #11
                      Originally posted by SledgeHammer82 View Post
                      Nusnus, titaani-lambda ei anna mitään jännitettä vaan ainoastaan muuttelee resistanssiaan jäännöshapen mukaan.
                      Juu näinhän se on - ei tuota itse jännitettä, mutta tuolla jännitealueella toimii. Eipä tuo tarvitse myöskään referenssi-ilmaa, kun toimii täysin eri tekniikalla. No jätetään tämä OT tähän.

                      Comment

                      • soulsake
                        Newbiemmer
                        • Aug 2005
                        • 24

                        #12
                        Voiks tarvike olla niin scheisse?

                        Nyt tällaisena GALLUPin kaltaisena kysymyksenä. Olettaen tarvike osat on ihan toimivia, mutta joissain olosuhteissa erot tai toimivuus alkuperäiseen ei vastaa tarvittua.

                        Olisiko hyvä veto vain tilata tarvike lambdan tilalle orggis jossa tulisi kaapelit mukana? Rahaahan tässä menee, mutta toisaalta lambda arvon "heittäminen" on tuore juttu. Joten voisi liittyä tarvike lambdaan.

                        Eli mitä mieltä itse olisistte vajaan 200€ riskistä ottaa orggis ja katsoa löytyykö tätä kautta ongelma nykyisestä tarvike lambda virityksestä. :think:think:think

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          #13
                          Tarvikelambdankin valmistajia on varmasti useita kymmeniä....

                          Comment

                          • Cell
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2004
                            • 7037
                            • Uusikaupunki

                            #14
                            Boschin lambdoja = alkuperäisiä saa about 70e. Lambda-anturi ja pakokaasumittauksessa mitattu lambda-arvo ovat kaukana toisistaan vaikka saman nimisiä ovatkin. Pistäppä nyt kaikki arvot näkyviin.
                            325i -08
                            i3 REx -17
                            M5 -98 Imolarot
                            535i -90 N/A project (maatumassa)

                            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              #15
                              Bosch valmistaa myös "tarvikelambdoja".

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎