Announcement

Collapse
No announcement yet.

kysymys 4hp22 laatikosta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • janif
    Bimmer Rookie
    • Feb 2007
    • 146
    • Lappeenranta

    kysymys 4hp22 laatikosta

    mulle tarjottiin uutta automaatti laatikkoa mut tuli ongelma!

    kyseessä 4hp22 sähköinen laatikko numerolla 1043010644
    käykö tohon tilalle jollain toisella numerolla oleva laatikko?:think
    Bmw E39 535IA vm - 96

    Ex:
    Bmw E39 540ia-96
    Bmw E36 320i - 92
    Bmw E34 535i - 88
    Bmw e21 315 - 85
    Bmw e21 316 - 86

    http://www.fightclubfinland.fi/
  • zeneg
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2007
    • 1238
    • Oulu

    #2
    Lainataan topiccia..Auto E34 525iA vm-88.

    Aijon vaihtaa öljyt tuohon 4hp22 laatikkoon. Ja kyllä, tiedän riskit.
    Motonetistä kattelin suodatinta tuohon, niin siellä on kahta erilaista. Antaa tällaiset vaihtoehdot:
    -
    ZF4HP22-Automvaiht suodin PUTK
    • ZF4HP22-Automvaiht suodin jos imuPUTKI pohjassa ("neliö") [1988-1997]

    TAI

    ZF4HP22-Automvaiht suodin sile
    • ZF4HP22-Automvaiht suodin jos imuAUKKO kyljessä ("neliö") [1988-1997]


    Kysymys olisikin, että mikä h*lvetin imuputki tai imuaukko?? Käytin autoa nosturilla enkä kyllä keksinyt mitä tuolla imuaukolla/imuputkella meinataan. Laatikon pohjaanhan tulee kyllä se mittatikun putki, sen viereen/lähelle sitte lauhduttimen putki ja sitte siellä ylempänä oli se toinen lauhduttimen putki. Jollain kuvaa joka selventäisi nyt tuota imuaukko/imuputki systeemiä?

    Comment

    • metake
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2008
      • 331
      • Janakkala

      #3
      Originally posted by zeneg View Post
      Lainataan topiccia..Auto E34 525iA vm-88.

      Aijon vaihtaa öljyt tuohon 4hp22 laatikkoon. Ja kyllä, tiedän riskit.
      Motonetistä kattelin suodatinta tuohon, niin siellä on kahta erilaista. Antaa tällaiset vaihtoehdot:
      -
      ZF4HP22-Automvaiht suodin PUTK
      • ZF4HP22-Automvaiht suodin jos imuPUTKI pohjassa ("neliö") [1988-1997]

      TAI

      ZF4HP22-Automvaiht suodin sile
      • ZF4HP22-Automvaiht suodin jos imuAUKKO kyljessä ("neliö") [1988-1997]


      Kysymys olisikin, että mikä h*lvetin imuputki tai imuaukko?? Käytin autoa nosturilla enkä kyllä keksinyt mitä tuolla imuaukolla/imuputkella meinataan. Laatikon pohjaanhan tulee kyllä se mittatikun putki, sen viereen/lähelle sitte lauhduttimen putki ja sitte siellä ylempänä oli se toinen lauhduttimen putki. Jollain kuvaa joka selventäisi nyt tuota imuaukko/imuputki systeemiä?
      Juuri vaihdoin E30:n 4HP22 laatikkoon (ei sähköistä ohjausta) öljyt ja suodattimen, ja siihen ainakin oikea oli tuo alempi vaihtoehto eli imuaukko kyljessä. Niissä on se ero, että tuo ylempi suodatin imee öljynsä pohjasta pyöreästä putkesta, ja alempi imee öljynsä kyljestä neliömäisestä aukosta, eli tarkoittaa tuota suodattimen imuaukkoa.

      Ja mitäs riskejä tuosta öljynvaihdosta on, en ole itse huomannutkaan?

      Comment

      • zeneg
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2007
        • 1238
        • Oulu

        #4
        Originally posted by metake View Post
        Juuri vaihdoin E30:n 4HP22 laatikkoon (ei sähköistä ohjausta) öljyt ja suodattimen, ja siihen ainakin oikea oli tuo alempi vaihtoehto eli imuaukko kyljessä. Niissä on se ero, että tuo ylempi suodatin imee öljynsä pohjasta pyöreästä putkesta, ja alempi imee öljynsä kyljestä neliömäisestä aukosta, eli tarkoittaa tuota suodattimen imuaukkoa.

        Ja mitäs riskejä tuosta öljynvaihdosta on, en ole itse huomannutkaan?

        Kiitoksia tiedosta. Pitää ottaa molemmat ja palauttaa ylimääräinen.

        Täällä foorumilla paljon puhuttu nuista öljynvaihdon riskeistä.

        Comment

        • metake
          Bimmer Fanatic
          • Sep 2008
          • 331
          • Janakkala

          #5
          Tuossa on se missä imuputki pohjassa:


          Ja tuossa se missä imuputki (tai oikeastaan imuaukko) kyljessä:


          Schmiedmann näkyy tyrkyttävän E34:een tuota jälkimmäistä: http://suomi.schmiedmann.com/5_sarja...sivu4.htm#8647

          Muista sitten oikea öljy, eli EI F-tyypin ATF vaan ATF Dexron II tai III.


          Pitääpäs oikein selata foorumia, että mitä riskejä on toimenpiteessä jossa lasketaan öljyt pois ja laitetaan uudet ehommat tilalle

          Edit: Lueskelimpas hetken tuota piiitkää viestiketjua laatikon öljyn vaihdon riskeistä, mutta sehän pääasiallisesti käsitteli näitä uusia ja hienoja tomaatteja. Mullahan on tuo vanha museolaatikko, joka toimii ilman mitään elektronisia hömpötyksiä ja muita tarpeettomia hienouksia, ei se närkästy öljyn vaihdosta
          Last edited by metake; 27-04-2010, 22:59.

          Comment

          • ritariässä
            BTCF Member
            • Jan 2006
            • 3598
            • Raisio

            #6
            Höpsis, paskashokki on shokki vanhemmallekin

            Shokki se on ainakin öljyvaihtoa suunnittelevalle. Runsaat puolivuotta oon ite arponut vaihtaakko vai ei steppilootaan vai laskea loputkin maahan.

            Onneksi tuli noita tyypillisiä e39 tutinoita niin voi arpoa taas seuraavat puoli vuotta mitä tekee vai antaako tutista tai ajaa maantiereissuilla max 105km/h tai yli 120km/h niin ei tutise. matkanopeus sitten sakkokiintiön/uskalluksen mukaan
            G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

            Comment

            • zeneg
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2007
              • 1238
              • Oulu

              #7
              Pitäisiköhän sitten luottaa Schmiedmanniin ja ostaa vain tuo jälkimmäinen suodatin.. Äkkiähän sitä toki käy ton vaihtamassa jos väärä sattuu olemaan.

              Comment

              • metake
                Bimmer Fanatic
                • Sep 2008
                • 331
                • Janakkala

                #8
                Originally posted by zeneg View Post
                Pitäisiköhän sitten luottaa Schmiedmanniin ja ostaa vain tuo jälkimmäinen suodatin.. Äkkiähän sitä toki käy ton vaihtamassa jos väärä sattuu olemaan.
                Itse tein juuri näin ja luotin, ja tuli oikea.

                Comment

                • WSE1
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 3242
                  • Suomusjärvi

                  #9
                  Looda toimii molemmilla suodattimilla, itse laittaisin tuon misä imuputki on pohjassa jolloin öljyn saanti on varmaa vaikka sitä olisi vähemmänkin, toisaalta jos looda ei vuoda niin tuossa kyljestä imevässä on kylläkin suurempi virtauspinta-ala...
                  4hp22 laatikon öljynvaihto kuuluu huolto-ohjelmaan, ja sitä ei missään tapauksessa pidä jättää tekemättä kyseiseen laatikkoon, mitään riskiä säännöllisessä öljynvaihdossa ei ole, kunhan osat pidetään puhtaina vaihdettaessa. 4hp22 öljyksi sopii dexron 2 tai mieluummin 3 atf.

                  Uudemmat steppiloodat ovat pääsääntöisesti täytetty ns. lifetime öljyllä ja looda kestää sen n. 500tkm, ajosta riippuen, riippumatta siitä vaihtaako öljyjä vaiko ei. Öljynvaihto steppiin kannattaa tehdä lähinnä loodan paremman toiminnan takia mutta kyseisen laatikon öljynvaihto olisi syytä tehdä huuhtelumenetelmällä jolloin kaikki kierrossa oleva öljy vaihtuu samalla kerralla uuteen. Öljypohjan kautta tehtävä vaihto kun vaihtaa alle puolet koko laatikon öljymäärästä kerrallaan. Steppiin täytyy käyttää valmistajan suosituksen mukaista tai vastaavaa öljyä.

                  Comment

                  • HukkaPekka
                    BTCF Member
                    • Mar 2005
                    • 271
                    • Kuopio

                    #10
                    Tuo sivulta imevä on mun mielestä vanhempaan laatikkoon, jossa on matalampi öljypohja ja pohjalta imevä on uudempaan laatikkoon.
                    E32:ssa muutos joskus 88 eli molemmat on sähköohjattuja, mutta joku facelift tossa vaiheessa on tullu.

                    Eli toi pohjaimulla oleva ei fyysisesti mahdu semmoseen vanhempaan laatikkoon.
                    Kannattaa melkein ostaa molemmat ja palauttaa toinen jälkeenpäin.
                    e39 528iA Touring
                    e36 328i Cabriolet

                    -Official member of BTCF-Sauna team-
                    -KUOPION PUTKIMIEHET- team

                    Comment

                    • BBBimmer
                      BTCF Member
                      • Mar 2006
                      • 477
                      • Nivala

                      #11
                      lainataas topikkia, kun ei viitsi uutta aloittaa, eli onko mitään käytännön eroa
                      E34 535 automaattilaatikko ZF4HP22 :lla ja e32:sta löytyvällä 4HP22-FV:think
                      Lelu: Supra MKIV TT 6spd JDM
                      Käyttis: E91 320DA M-Sport Touring
                      Projekti: E34 535 Ac Schnitzer S5 Silhouette


                      ex. E46 318IA Touring, E39 525tds Touring, Civic 1,6 VTEC-e , E34 530IA M60 Touring, E32 730i->735i, E34 525i, E32 724TDSA, E28 518i, E30 325i,

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎