Announcement

Collapse
No announcement yet.

M21D24 laukes

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pasi_K
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2003
    • 686
    • Tyrnävä

    M21D24 laukes

    Hyvä tuuri bemarien kanssa jatkuu :think

    Lauantai-iltana tuli moottori tiensä päähän. Vauhdista moottori alkoi puskemaan sakeaa tummaa savua ja hyytyi. Lämmöt tai öljynpainevalo ei antanut merkkejä mistään ongelmasta. No vitutuksen saattelemana pukkaan auton lähimmälle parkkipaikalle ja jatkan kävellen kotiin kun puhelinkin oli jäänyt kotia.

    Sunnuntaina takas auton luokse tutkimaan. Öljytikku kastuu ihan vähän kärjestä -> lisää öljyä ja kokeilin pyöräyttää startilla -> pyörii tosi vaivalloisesti. Paisuntasäiliössä puhdasta jäähdytinnestettä ei merkkejä öljystä. Öljyntäyttökorkissa ei mönjää tms.

    Öljyt oli vaihdettu ~300km sitten ja tarkistettu lauantaiaamuna n.150km sitten ja sillon vielä oli sen verran kuin vaihtaessa olin laittanu. Katosiko öljyt tuossa viimeisen 150km aikana ja kone sanoi poks vai sanoiko kone poks ja öljyt tuli siinä vaiheessa Pieni lammikko oli auton alla aamulla siinä mihin parkkiin jätin.

    Jos tuota loppuviikosta kerkeäis nostamaan koneen pois ja katsomaan säilyikö mitään ehjänä. Olisipa yläkerta ainakin ehjänä ja jostain löytyisi TD:n alakerta jonka pohjalle rakentaa uusi kone tms.
    Last edited by Pasi_K; 23-11-2007, 09:16.
    Vaimolla E65 ja pojalla E60, itellä tuulen huuhtoma perse.

    Tsekkaa myytävät osat tästä
  • jannel
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2002
    • 283

    #2
    Melko varmasti mittarissa kilometrejä 250-300tkm? Ja öljypumpun akseli alkuperäinen? Tainnu siittä kantit karata ja paineet loppu. Toinen arvaus ois tuo jakoremeli!

    Comment

    • jani1632
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2002
      • 2243
      • Etelä-pohjanmaa

      #3
      Sinänsä jännä ettei öljynpainevalo vilkutellut jos tuo akseli korkkas..??
      Tallin täytteet:
      E70 3.0d -09
      E34 540ia -94
      E39 520d -00
      E39 528i M-sport -00
      E60 520i -04
      E30 -86
      E61 520da -09

      Comment

      • mekstrm
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2003
        • 836
        • Vantaa

        #4
        Mulla ois td:n alakerta vantaalla. Itse en sillä ole ajanut, mutta myyjä sanoi että se on laakeroitu noin 5tkm sitten. Kiertarin kaulat hiottu 0,25 alikokoon samalla.
        Since 1994 : 520i e28 -83, 316 e30 -85, 316i e30 -89,316 e30 -87, 318i e30 touring -89, 325i e30 cabrio -87, 320i e36 touring -96,325i e30 cabrio -88, 316i e30 bavaria -91, 325i cabrio -87, 318i e36 touring -95, 325i sedan -91, 320i e36 touring -97, e39 525ia touring -01, e46 318i touring -02 , 316ti compact -03 Nyt e61 525i touring, e46 318i cabrio -04

        Comment

        • jannel
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2002
          • 283

          #5
          Originally posted by jani1632 View Post
          Sinänsä jännä ettei öljynpainevalo vilkutellut jos tuo akseli korkkas..??
          eipähän tuo ois mitenkään ihmeellistä! Ö-paine valo syttyy sen verta alhasilla paineilla je kantitonkin akseli kyllä pyörittää pahaset paineet koneeseen! Ja se ei välttämättä kuormitetussa koneessa riitä. Ostin itekki kerran varaosiksi semmosen koneen missä ei ollu ö-painevalo muuta kuin viimesillään kuitannu ku kone oli jo selvä!

          Comment

          • jani1632
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2002
            • 2243
            • Etelä-pohjanmaa

            #6
            Originally posted by jannel View Post
            eipähän tuo ois mitenkään ihmeellistä! Ö-paine valo syttyy sen verta alhasilla paineilla je kantitonkin akseli kyllä pyörittää pahaset paineet koneeseen! Ja se ei välttämättä kuormitetussa koneessa riitä. Ostin itekki kerran varaosiksi semmosen koneen missä ei ollu ö-painevalo muuta kuin viimesillään kuitannu ku kone oli jo selvä!
            Sinällään ihan järkevä teoria..

            Onko topicin aloittaja jo tutkinut moottoria tarkemmin mitä on tapahtunut???
            Tallin täytteet:
            E70 3.0d -09
            E34 540ia -94
            E39 520d -00
            E39 528i M-sport -00
            E60 520i -04
            E30 -86
            E61 520da -09

            Comment

            • Pasi_K
              Bimmer Fanatic
              • Apr 2003
              • 686
              • Tyrnävä

              #7
              Perkeles ku ei oo kerinny ku hinata omalle parkkipaikalle. Taitaa mennä ens viikkoon että jaksan hinata tallille ja ottaa motin pois. Luojan kiitos autolle ei ole pakollista käyttöä vielä niin ei tarvi pitää kiirettä...
              Vaimolla E65 ja pojalla E60, itellä tuulen huuhtoma perse.

              Tsekkaa myytävät osat tästä

              Comment

              • !THC!
                Bimmer Rookie
                • Feb 2006
                • 72
                • Lompsa City (K-P) Team asma

                #8
                Originally posted by jannel View Post
                eipähän tuo ois mitenkään ihmeellistä! Ö-paine valo syttyy sen verta alhasilla paineilla je kantitonkin akseli kyllä pyörittää pahaset paineet koneeseen! Ja se ei välttämättä kuormitetussa koneessa riitä. Ostin itekki kerran varaosiksi semmosen koneen missä ei ollu ö-painevalo muuta kuin viimesillään kuitannu ku kone oli jo selvä!
                Toi pitää täysin paikkaansa,kokemusta on.Ei onneks itellä menny sillon ku ahdin paskaksAkselista menee kantit ja pumppu pyörii "nykimällä" ja paine ei riitä.Omassa tapauksessa en olis muuten huomannut mitään, jos ei ahdin olis alkanu ääntämään rumasti
                Mitäpä millonki...tänään tällasia...
                Bmw M3 E30, Bmw 525 tds paku, Bmw 320i E30 cabrio, Bmw 325 tds E30 pakutti 1+1 rojekti, Bmw 318i E21 TIC, Ford P100, Bmw 315 E21, Lava"danny"

                EX:Bmw 324 touring Bmw 318 E30 "testarossa lintta", Bmw 325i E30 touring, Bmw 525 td E34, Ford mondeo 1.8td stw, Ford escort xr3i cabriolet, Bmw 520i E34, Mb 190d, Honda accord, Bmw 524td E34, Ford fiesta 1.1

                Comment

                • Pasi_K
                  Bimmer Fanatic
                  • Apr 2003
                  • 686
                  • Tyrnävä

                  #9
                  Tuossa eilen hinasin auton tallille ja huomasin että ei perhana tässä syty öljynpainevalo kun kääntää virrat päälle ja muut merkkivalot syttyy :think
                  Vaimolla E65 ja pojalla E60, itellä tuulen huuhtoma perse.

                  Tsekkaa myytävät osat tästä

                  Comment

                  • advance
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2004
                    • 1689

                    #10
                    Mulla saattas olla tiedossa yks dieseli kone oulun alueella

                    Comment

                    • Pasi_K
                      Bimmer Fanatic
                      • Apr 2003
                      • 686
                      • Tyrnävä

                      #11
                      Onko turbo? Jos ei niin mulla on jo tulossa yks turbon alakerta...
                      Vaimolla E65 ja pojalla E60, itellä tuulen huuhtoma perse.

                      Tsekkaa myytävät osat tästä

                      Comment

                      • Pasi_K
                        Bimmer Fanatic
                        • Apr 2003
                        • 686
                        • Tyrnävä

                        #12
                        Nyt on kone nostettu pois ja purettu. Sylintereissä näkyi vielä hoonausjäljet, mäntiä en ottanu vielä irti. Tosiaan enään ei ole kuin lohkossa kuin kampura, veivit, männät ja vauhtipyörä. Melko nihkeästi pyörii kun vauhtipyörästä ei jaksa käsin pyörittää ja toisesta päästä kampuraa hylsällä+räikällä jaksaa jos vähän pinnistelee. Kansi näyttäisi ehjältä mutta pystyykö sitä kuntoa edes silmämääräisesti katsomaan? Onkohan tuo ihan normaalia että kannentiivisteessä vesikanavien kohdilla oli vain nuppineulanpään kokoiset reiät?

                        No hommattuna on vasta laakeroitu td:n alakerta, 2kpl td:n lohkoja, peltinen öljypohja öljynpaluulla, td:n imusarja, kova vauhtipyörä+kytkin, risa getrag 260, kkk 27, cooleri, pari td:n jakajapumppua, proturbolta 50mm hukkaportti jne. jne.

                        Vieläköhän tuosta getragista saa kalun, kakkonen kuulemma rutisee?
                        Vaimolla E65 ja pojalla E60, itellä tuulen huuhtoma perse.

                        Tsekkaa myytävät osat tästä

                        Comment

                        • Muumi
                          BTCF Member
                          • Oct 2002
                          • 1702
                          • Rovaniemi

                          #13
                          Originally posted by Pasi_K View Post
                          Onkohan tuo ihan normaalia että kannentiivisteessä vesikanavien kohdilla oli vain nuppineulanpään kokoiset reiät?

                          Kyllä on.
                          Uudessa tiivisteessä samanlailla, älä vain ala suurentamaan niitä reikiä.
                          E24 635csi

                          Comment

                          • Pasi_K
                            Bimmer Fanatic
                            • Apr 2003
                            • 686
                            • Tyrnävä

                            #14
                            Tuli tuo td:n alakerta nyt. Turbon öljynlähtö näyttäis olevan tuossa suodattimen jalan vieressä, kuten kuuluukin. Ja sen vieressä on joku isompi (10-15mm reikä) putki mikä menee öljytilaan, tätä ei vaparin lohkossa ole joten onko tämä öljynpaluu? Olen saanut kyllä sen käsityksen että öljynpaluun paikka pitäisi olla öljypohjassa.

                            Lisäksi tässä ei ole öljytikulle paikkaa kuten tuossa vaparin lohkossa imusarjan puolella ihan lohkon alareunassa, e34:ssa näyttäisi olevan mittatikulle paikka öljypohjassa, entä e28? Helpoin tapa lienee porata reikä samaan kohtaan kuin alkuperäisessä koneessa?

                            Mitenkäs kun tuo jonninaikaa on seisonut niin voiko tuota pestä sisältä ja ulkoa vaikka bensalla ja ilmanpaineella ilman sisuskalujen irroitusta. Entäpä ruosteenalut siitä lohkon kannentiivisteenpinnasta, jollain vesihiomapaperilla tai patapatalla?

                            Onko td:ssä ja vaparissa eri öljypumppu? Jostain kuulin että olisi mutta vanhassa ja tässä mukana tulleessa samat numerot. RealOEM näyttää myös että olisi samat e34 524td, 324d ja dt:ssä, e28 524td:tä tuolta ei löytynytkään..
                            Last edited by Pasi_K; 16-08-2007, 07:09.
                            Vaimolla E65 ja pojalla E60, itellä tuulen huuhtoma perse.

                            Tsekkaa myytävät osat tästä

                            Comment

                            • jeemu
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2003
                              • 1844
                              • 67700

                              #15
                              Originally posted by Pasi_K View Post
                              Tuli tuo td:n alakerta nyt. Korvakkojen paikat näyttäis olevan samat eli varmaankin on alunperin e30:stä. Turbon öljynlähtö näyttäis olevan tuossa suodattimen jalan vieressä, kuten kuuluukin. Ja sen vieressä on joku isompi (10-15mm reikä) putki mikä menee öljytilaan, tätä ei vaparin lohkossa ole joten onko tämä öljynpaluu? Olen saanut kyllä sen käsityksen että öljynpaluun paikka pitäisi olla öljypohjassa.
                              Ei se paluu öljypohjassa ole vaan lohkossa juurikin siinä kohdassa mistä mainitsit putken tumpin tulevan.
                              B M W X 5. kotina_matkailuvaunu

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎